Cesar Millan Hovet, 12/5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Cesar Millan Hovet, 12/5

Tja, han skriker ju inte iaf....

http://www.youtube.com/watch?v=RFCGtatpCwI

Edit:
Och vad är det för cred i att lyckas utan godis?

Nä det är sant, han kväver dem tyst och stilla.
Själv är jag så förundrad över att folk är så naiva, typ "står det internet så är det sant". eller "Gör inte hunden utfall efter 10 minuter med CM så kommer den aldrig mer att göra det".
Sen det här förbaskade tjatet om dominans, det finns inget som tyder på att det kan förekomma dominans mellan två arter. En elefant kan aldrig dominera en mus eller en giraff. Punkt jä*la slut.

Senast ändrad:

Finns ju en hel tråd hyfsat aktuell att bespotta CM i, varför inte köra vidare där? Visst att detta är ett diskussionsforum men nu frågade ju TS ang en specifik show. Visst jag skulle kunna gå in i precis alla trådar och skriva det jag känner för om vad som helst, men det enda jag skulle uppnå med det vore ju att bete mig som ett pain in the ass och a) det gör ingen glad, och b) man får knappast nån att diskutera vettigt med en- det blir ingen diskussion utan mer ett KOLLA HÄR VAD JAG TYCKER DET ÄR JÄTTEVIKTIGT ATT JAG FÅR SÄGA DET JÄMT.
En tanke bara.

Nån mer som var där o har lust att berätta hur ni tyckte det var? Kom det fram nåt vettigt på frågestunden, tog de upp kritiken mot programmet osv? :)

Så du menar att de beteendetvetar- o veterinärorganisationer i USA som kritiserar CM bara är avundsjuka?
PL

Alla som tvunget skall in här och skriva om hur dålig Cesar är ---> /ignore

Tänkte berätta lite om showen nu, kopierar lite från ett annat forum som jag skrivit i, orkar inte skriva allt igen :) Det är omöjligt att berätta allt för det var så himla mycket och så himla roligt och bra, måste upplevas! Men litegrann iallafall :)

Okej, here we go! Han berättade lite om sin barndom, hur han vuxit upp och hur det kommer sig att han sysslar med vad han gör. Han berättade och teatreliserade om sin första tid i USA som Doggy Walker.
Tex kvinnan som band hunden runt ett träd och virade kopplet runt handen och skrek "YOU CAN PASS NOW!"
Eller när han skulle rasta en familjs hund knackade på hos dem, och familjen började skrika och gapa och låste in hunden på toaletten, och öppnade sedan dörren pyttelite och sa "you can come in now, but DONT mention the word walk, you have to spell it", han kunde ju knappt engelska och det var omöjligt för honom att stava till Walk.. haha... Ja gud så mycket knäppt han berättade. Haha.

Samtidigt i allt detta roliga bakade han in väldigt mycket bra och, som sagt, basic information. Saker som är så otroligt logiska, som vi krånglar till allt för ofta.

Han pratade också om ordet Dominans, vilken negativ klang det kan ha. Men vad han menade var att man skall uppträda på ett lungt, bestämt sätt så att hunden vill följa och lita på dig och känna sig trygg med dig. Det hjälper inte att skrika och gapa på en hund som inte lyder, utan det handlar om kroppsspråk och energi osv.
En hund kommer inte acceptera dig som "flockledare" om du inte har den rätta energin för det. Är man spänd/arg/stirrig/nervös/osäker osv så kommer ingen hund känna sig trygg att följa dig. Det är sig själv man ska fundera över om man har en hund med problem, vad gör jag för fel osv..Hunden är det sällan fel på.
Detta låter säkert/bör vara självklart för många, men jag tror att det var många som fick sig några "aha-upplevelser".
I Usa vet ju faktiskt inte folk att man måste motionera hunden för att inte få en hund med olater, tragiskt nog.

Sen berättade han också att många tror att "shh-ljudet" löser alla världens problem typ, men så är det ju verkligen inte, det handlar ju inte om det :) Såklart!

Han sa att han älskar vårt lands hundhållning; att vi inte tycker att det är rasens fel, utan ägaren bakom. "From the bottom of my heart".

Ja, detta var väl en liten liten del av allt. Ni får gärna fylla på med mer, eller så =)

Just det, det var några stycken svenskar som hade problem där, som fick komma upp på scen och berätta vad de hade för problem med sina hundar.

Det var en med en väldigt hoppig hund som älskade allt och alla lite väl mkt ;) Sen var det en med en hund som drog i kopplet, en annan med en hund som var tokig i leksaker.

Så han hjälpte dem lite på plats och gav dem lite råd osv.. Och han lyckades verkligen hjälpa dem också, på 5 minuter ungefär ! Kul! Och det var absolut inga hårda tag för er som tror det. Men sen när agarna skulle prova själva gick det inte riktigt lika bra, men de va ju otroligt nervösa också. Viktigt med den rätta energin, inte vara nervös och spänd ;)

Själv är jag så förundrad över att folk är så naiva, typ "står det internet så är det sant". eller "Gör inte hunden utfall efter 10 minuter med CM så kommer den aldrig mer att göra det".
Sen det här förbaskade tjatet om dominans, det finns inget som tyder på att det kan förekomma dominans mellan två arter. En elefant kan aldrig dominera en mus eller en giraff. Punkt jä*la slut.

:bow:

Quick fixes. Med vaga referenser till egenpåhittad etologi.

Jag är också nyfiken på om det kom upp någon kritik under frågestunden, och hur den i så fall blev bemött.

KL

Fast nu tycker jag att det böjar bli lite löjligt med det här att CM skulle vara så förbannat dum i huvudet eller vad mer nu som skrivs mellan raderna. Jag är extremt skeptiskt till många av Millans metoder, och det är det nog ingen som har undgått att förstå, men det innebär inte(!) att han är helt oförmögen att hjälpa många hundägare i sitt och andra länder till ett bättre liv med hund!

Jag tror aldrig någonsin att jag träffat på en tränare/instruktör/coach/whatever som jag köpt till 100% , även om jag rentav nästan har avskytt vissa instruktörer, så har jag ändå kunnat plocka guldkorn ur deras undervisning som hjälpt mig otroligt mycket genom livet med hund. Jag kan väl säga som så, att hade jag förskastat folk helt och hållet för att de gör 1 eller 20 saker som jag inte tycker om, så hade jag inte kunnat hålla på med det internationella brukset idag, för där håller 95% av alla som ligger i topp på med metoder som kan få Cesar Millan att verka som en gullunge (i synnerhet utomlands) i jämförelse. Det betyder inte att jag accepterar metoden eller metoderna, men kan jag se nyanserat på personen och ta till mig av resten som kan vara till stor hjälp i min träning så gör jag det. Det betyder inte att man måste välja sida, man behöver faktiskt inte varken hata eller älska en person, allt i världen är inte svart på vitt.

Som hundmänniska tycker jag att det är var och ens skyldighet att inte låsa sig fast vid EN mentor eller EN metod utan att ha sänkt garden och noga studerat och försökt hitta bitar som kan vara till nytta. Sedan måste man inte göra det på just Cesar Millan, det väljer väl var och en vart man vill rikta sina ögon, men jag tycker att det börjar bli lite väl hysteriskt över att han har varit här och att det finns folk som gillar det han gör. Chilla!!!

Eller ännu värre, det förbaskade tjatet om att dominans inte existerar. Det är en sak att du TYCKER eller anser att det inte gör det, men gud vad skönt det skulle vara om du i tråd efter tråd kunde lägga av med att försöka få det att låta som den totala sanningen. Punkt jä*la slut.

KL

Fast nu tycker jag att det böjar bli lite löjligt med det här att CM skulle vara så förbannat dum i huvudet eller vad mer nu som skrivs mellan raderna. Jag är extremt skeptiskt till många av Millans metoder, och det är det nog ingen som har undgått att förstå, men det innebär inte(!) att han är helt oförmögen att hjälpa många hundägare i sitt och andra länder till ett bättre liv med hund!

Jag tror aldrig någonsin att jag träffat på en tränare/instruktör/coach/whatever som jag köpt till 100% , även om jag rentav nästan har avskytt vissa instruktörer, så har jag ändå kunnat plocka guldkorn ur deras undervisning som hjälpt mig otroligt mycket genom livet med hund. Jag kan väl säga som så, att hade jag förskastat folk helt och hållet för att de gör 1 eller 20 saker som jag inte tycker om, så hade jag inte kunnat hålla på med det internationella brukset idag, för där håller 95% av alla som ligger i topp på med metoder som kan få Cesar Millan att verka som en gullunge (i synnerhet utomlands) i jämförelse. Det betyder inte att jag accepterar metoden eller metoderna, men kan jag se nyanserat på personen och ta till mig av resten som kan vara till stor hjälp i min träning så gör jag det. Det betyder inte att man måste välja sida, man behöver faktiskt inte varken hata eller älska en person, allt i världen är inte svart på vitt.

Som hundmänniska tycker jag att det är var och ens skyldighet att inte låsa sig fast vid EN mentor eller EN metod utan att ha sänkt garden och noga studerat och försökt hitta bitar som kan vara till nytta. Sedan måste man inte göra det på just Cesar Millan, det väljer väl var och en vart man vill rikta sina ögon, men jag tycker att det börjar bli lite väl hysteriskt över att han har varit här och att det finns folk som gillar det han gör. Chilla!!!

Och nu blev jag påmind om varför jag tycker du är bland de vettigaste på detta forum :bow: Precis vad jag känner.

Eller ännu värre, det förbaskade tjatet om att dominans inte existerar. Det är en sak att du TYCKER eller anser att det inte gör det, men gud vad skönt det skulle vara om du i tråd efter tråd kunde lägga av med att försöka få det att låta som den totala sanningen. Punkt jä*la slut.

Stort + i kanten för både inlägg #32 och detta..

+1
Den negativa attityden som en hel del har här fyller ingen som helst funktion, så kan man inte komma med något konstruktivt så varför inte bara hålla käft?!

Det hjälper inte att skrika och gapa på en hund som inte lyder, utan det handlar om kroppsspråk och energi osv.
En hund kommer inte acceptera dig som "flockledare" om du inte har den rätta energin för det. Är man spänd/arg/stirrig/nervös/osäker osv så kommer ingen hund känna sig trygg att följa dig.

Utan att ge mig in allt för djupt i CM debatten så får jag nog säga att detta är en av de saker jag faktiskt har svårt att köpa i hans resonemang.
Jag har i 15 år engagerat mig i SHU och själv tränat barn och ungdomar med hund. De beter sig ibland helt tokigt, noll koll och hundarna har helt olika sinnesstämning. Det kvittar hur mycket teori man har om hundspråk, barn vet att vifta på svansen=glad och morra=arg.
Ändå funkar det!! Agilityträning med köttbullar i fickorna och både hund och barn har skitkul.
Vi har åkt land och rike runt med ungarna och hundarna, vandrat, bott i tält, badat i havet, tävlat och haft otaliga uppvisningar.
Någon gång emellanåt ryker några hundar ihop och under några år hade vi förvisso ett psykfall till hund, men vi fixade det också.

Tycker det kan vara ett litet tankekorn...

BTW hade jag nog varit på showen idag om inte jag varit fattig student, kan ju faktiskt vara kul att se!

Så du menar att de beteendetvetar- o veterinärorganisationer i USA som kritiserar CM bara är avundsjuka?
PL

Eeehhh, jag refererade till vad en svensk hundägare uttryckte :grin:

Och det finns lika mång för som emot just Cesar Millan, dessa "läger" har helt olika åsikter och uppfattning.
Millan lär ju inte ha gjort något som strider mot USAs lagar eller regler så långt kan vi väl vara överens, då hade han ju fått någon form av efterräkningar, vilket han inte fått.
Och vi alla vet ju inom häst och hundvärlden att alla "kan bäst"...och alla är otroligt bra på att kritisera andra och snacka skit om andra, fast i grund och botten kanske man är sämst själv??? :cool:
Jag hatar djurplågeri och inhuman behandling av djur, och inget av det Cesar Millan sa i sitt föredrag stred mot någon djurskyddslag eller var inhumant på något vis!! Sund och insiktsfull!!

Fast tror du inte att barn har ett sånt förenklat "språk" av sig själva så att det knappast blir fel för det ? Spec barn som har hund/djur och är intresserade....samma med hstar som kanske normalt är lite halvens opålitliga blir helt avväpnade när det kommer barn. Barn tänker inte en sak och gör en annan samtidigt, som vi vuxna kan göra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka