Cesar Millan Hovet, 12/5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Cesar Millan Hovet, 12/5

Jo, självklart har det betydelse. Men barnen är knappast ledare över hundarna, men hundarna samarbetar glatt ändå. Barnen bryr sig ju inte om hållning, hur de håller i kopplet (om de ens ha koppel) och vissa ungar är väldigt osäkra och nästan rädda men har ändå följande hundar.

Undantaget är ju såklart de mer extrema hundarna och det har ju funnit psykfall som sagt.

det kanske är däri det ligger också - att man inte ger ett barn en svår hund utan det är de enklare varianterna och därför funkar det. Tror inte det hade funkat jättebra med en överdominant sak, och inte vill jag testa heller :mad:

Och därför får vi inte glömma att de flesta hundarna INTE är överdominanta saker.

Dominansen får oftast utlopp i enkla saker som att kissa på tunnlar, men många dominanta hundar är ju högst fungerande trevliga hundar, så man behöver inte ladda det ordet så negativt.

Fast nu hänger inte jag med. Du köper inte att man måste ha rätt energi (eller vad man nu vill kalla det själv) och attityd för att ha ett bra ledarskap (eller relation, eller annat valfritt ord), men skriver samtidigt att hundarna följer ungarna när de har fickorna fulla med köttbullar (inte så konstigt....?) och att hundarna ibland ryker ihop? Jag får inte ihop det. En hund som inte har en bra relation till sin förare måste ju faktiskt inte vara helt ohanterbar,än en gång är det ju faktiskt inte svart på vitt.

Jag menar att just att det inte är så svartvitt. Det kan funka utmärkt år in och år ut med köttbullarna, många hundar funkar bra trots att ägarna har nollkoll (finns ju tusen exempel). Jag personligen föredrar ju att en hundägare som inte kan läsa sin hund kör köttbullemetoden...

Just det att hundarna kan ryka ihop var ju för att visa att allt inte är rosa, fluffiga moln, att det såklart finns hundar som utnyttjar situationen.

Eller ännu värre, det förbaskade tjatet om att dominans inte existerar. Det är en sak att du TYCKER eller anser att det inte gör det, men gud vad skönt det skulle vara om du i tråd efter tråd kunde lägga av med att försöka få det att låta som den totala sanningen. Punkt jä*la slut.

Exakt var någonstans har jag påstått att det inte existerar?
Etologer har kommit överens om att dominans är att tillförskaffa sig fördelar om en begränsad resurs. Det är inget "jag tycker".

Bland annat har Per Jensen som är professor i etologi har forskat om dominans. Att det skulle förkomma mellan arter är i princip omöjligt.

Du kanske borde ta och läsa på.

Etologer har kommit överens om att dominans är att tillförskaffa sig fördelar om en begränsad resurs. Det är inget "jag tycker".

Bland annat har Per Jensen som är professor i etologi har forskat om dominans. Att det skulle förkomma mellan arter är i princip omöjligt.

Då finns det inga dominanta hundar eller hästar heller hmm?

Vad kallar tex du det när en tik tex hävdar sig genom att tex rida på andra hundar, skäller åt sin ägare? Alltså vad är det då?

Eller en häst som prövar vara högre i rang än andra hästar eller över ägaren, vad är det då om det inte finns dominanta individer i djurvärlden???

Alla annonser där det säljs hästar och står tex så här: hästen är dominant och behöver en tydlig ledare, med hästvana, vad skulle det stå där egentligen?

Till TS

Jag såg inte showen men hoppas det kommer en dvd då, har sett cm på tv och har en mkt intressant bok med cm.

Det håller jag helt med om. Ser man ex. bara i Sverige så har ju de allra flesta hundägare ganska liten koll - ändå fungerar det OK.

Och dominans tycker jag inte alls behöver vara något dåligt. Det är som med så mycket annat, vid fel tillfälle och i fel händer är det dåligt och jag tycker det är synd att man så ofta sätter likhetstecken mellan elak hund och dominant.

Blandrastik: hur förklarar man då hundar som försöker "sätta sig över" sina ägare, vad handlar det om?

I otaliga trådar, även om du har modifierat det lite på sistone från att det inte existerar bland hundar (eller djur i flockar överlag) till att det handlar om att tillförskaffa sig fördelar om en begränsad resurs. Du skriver "etologer", du menar samtliga existerande? Mig veterligen diskuteras och forskas det fortfarande om djurbeteende och således finns det en hel annan skara bland etologerna som har en annan uppfattning om dominans (Björn Forkman, lorenz etc, etc), där man menar att det handlar om relation och ledarskap. Att vara initiativtagare, att hålla ordning på familjegruppen och att fatta beslut, det har ingenting att göra med resurser, även om det också kan innefatta viss dominans.

Vad kallar du det när en tik rent uppenbart styr upp en eller flera medlemmar av en grupp? Som inte tillåter dem att ta intiativ, som visar vägen? Det är nog inte jag som ska läsa på i detta fallet, dessutom kan jag rekommendera att lyfta blicken från böckerna och se hur hundar beter sig i praktiken, eller andra flockdjur också för den delen.

Just ovanstående är också precis det jag menar, du har nämnt Per Jensen sjuttioelva gånger,personligen anser jag att man blir väldigt inskränkt om man bara har en enda ( eller fler, men inom samma område) mentor/coach/ vadsom och knappt vågar se bortom det bara för att lyssna och se vad andra har att säga. Man kanske inte håller med i slutändan, men jag vågar påstå att man alltid lär sig något, om så bara en simpel sak som "såhär ska man inte göra".

Jag tycker att det är uppenbart att dominans existerar i fasta hundflockar. Men när det gäller relationen människa - hund så tycker jag inte att dominans-begreppet är relevant. Hundar gör som man har lärt dem (medvetet eller omedvetet), de undviker obehag och vill skaffa sig fördelar. Svårare än så är det ju inte ;)

Jag ogillar sånt här ledarskaps-flum som vill få folk att tro att bara man har tillräcklig dominans över en hund (eller utstrålar rätt energi) så slutar den att dra i koppel och liknande. Det är ju ren bull-shit. Vill man att en hund ska göra en sak så får man lära den det, belöna fram rätt beteenden eller bestraffa fel beteende eller både och :)

Utan att ge mig in allt för djupt i CM debatten så får jag nog säga att detta är en av de saker jag faktiskt har svårt att köpa i hans resonemang.
Jag har i 15 år engagerat mig i SHU och själv tränat barn och ungdomar med hund. De beter sig ibland helt tokigt, noll koll och hundarna har helt olika sinnesstämning. Det kvittar hur mycket teori man har om hundspråk, barn vet att vifta på svansen=glad och morra=arg.
Ändå funkar det!! Agilityträning med köttbullar i fickorna och både hund och barn har skitkul.
Vi har åkt land och rike runt med ungarna och hundarna, vandrat, bott i tält, badat i havet, tävlat och haft otaliga uppvisningar.
Någon gång emellanåt ryker några hundar ihop och under några år hade vi förvisso ett psykfall till hund, men vi fixade det också.

Tycker det kan vara ett litet tankekorn...

BTW hade jag nog varit på showen idag om inte jag varit fattig student, kan ju faktiskt vara kul att se!

Ja jo absolut! CM har också barn som säkerligen har kul och "flummar" runt med hundarna ibland, det gör väl han själv också.
Men om man nu har problem med sin hund, då kan det ju vara något att tänka på. (Ex varför gör fido utfall vid hundmöten, är det för att jag spänner mig och blir nervös? osv..)

Jag tror många glömmer att han faktiskt jobbar med problemhundar ibland (jag säger inte att du gör det). Många verkar ju tro att han går runt och "sparkar" (suck) på hundar som är helt "normala"..
Har man en välbalanserad och glad hund som funkar i alla lägen, ja då behöver man ju inte gå runt och fundera på vilken energi man utstrålar liksom :) Då har man ju uppenbarligen gjort ett bra jobb med sin hund.

Kanske flummigt inlägg, hoppas ni förstår min tanke.

Senast ändrad:

En terrier som är livrädd för att åka motorcyckel är det en problemhund?
Hur hanterar CM problemet?
PL

Större delen av hundarna CM visar sig på styva linan mot är helt normala hundar med oönskade beteenden eller rädslor.
Det som gör mig riktigt ledsen är när han straffar bort rädslor.
PL

:bow: :bow: :bow: MrsScabtree for president!!

Instämmer :D

Liten påminnelse, tråden skulle väl handla om showen, vi har ju redan en tråd allmänt om Cesar. Föra över delar av disskussionen dit?

En sjukt bra del av showen var då vi i publiken skulle få uppleva upphetsning och lugn. De satte igång värsta discot inne på hovet och ville speeda upp oss (Och publiken från landet lagom klappade i händerna och några böjde lite på knäna :crazy:)
Sedan stängde de av musiken och så skulle vi lugna oss, Cesar pratade lugnt och sedan precis när hjärtrytmen lugnat sig skrek kan "sit" eller något i den stilen så att jag flög ur stolen. Ganska hemsk insyn i vissa hundars liv med obalanserade mattar och hussar.
För oavsätt idelogi inom hundvärlden måste väl alla hålla med om att en balanserad och stabil tillvaro är att föredra framför upphetsning, lugn och kraftfullt skrikna kommandon om vart annat - som det ju tyvärr ser ut i många hem.

Edit: En annan kul grej som dock baserades helt på Cesars ideer (inte så konstigt på hans show kanske) var när han ville påpeka att endast människor följer ledare som inte är stabila och har rätt energi. Han visade bilder på olika presidenter när de blev släpade, hoppade på, och allmänt bestämda över av sina hundar

Senast ändrad:

Lorenz var tidigt 90-tal och du refererar till honom? Han är otroligt gammalmodig med teorier som inte alls håller idag i många fall och som byggdes på ett militär-system tänkande. Forkman skriver texter tillsammans med Jensen, vore konstigt om de hade avvikande åsikter då. Jag hittar dock ingenting han har publicerat eller skrivit angående dominans hos hund (eller något annat djur för övrigt, han har skrivit mycket om gris och kyckling beteenden inom produktion och lite om hundars personligheter)- har du en länk eller någon text man kan få läsa och ta del av hans åsikter om hund och dominans?

Problemet med etologi i stort är ju att det är få studier gjorda och många refererar till samma hela tiden. Dessutom är få gjorda på hund, istället är många gjorda på råttor, apor etc. och som man själv, utan utbildning, kanske inte känner sig bekväm att referera till eftersom många kommer inte att finna relevans i det om inte en professor som Jensen säger att det faktiskt är relevant. Läser man Jensen så har han sammanfattat många åsikter i en lite mera populärvetenskaplig typ av text. Då är det svårt att referera till andra människor om inte man läst alla de 40-tal rapporter han hänvisar till som alla innehåller endast små delar av hans sammanfattade texter. När det dessutom inte finns många som faktiskt befattar sig med just hund, skriver texter om det och gör seminarier, kan det vara svårt att ge multipla källor. Speciellt eftersom du bara ger två och varav en är nästan 100 år gammal.

Kanske är på sin plats att skapa en tråd om etologi..? Känns som om viljan att diskutera det finns.

Jag tycker att det är uppenbart att dominans existerar i fasta hundflockar. Men när det gäller relationen människa - hund så tycker jag inte att dominans-begreppet är relevant. Hundar gör som man har lärt dem (medvetet eller omedvetet), de undviker obehag och vill skaffa sig fördelar. Svårare än så är det ju inte ;)

Jag ogillar sånt här ledarskaps-flum som vill få folk att tro att bara man har tillräcklig dominans över en hund (eller utstrålar rätt energi) så slutar den att dra i koppel och liknande. Det är ju ren bull-shit. Vill man att en hund ska göra en sak så får man lära den det, belöna fram rätt beteenden eller bestraffa fel beteende eller både och :)

Men helt flummigt lär det ju inte vara eftersom om en person utstrålar, osäkerhet, rädsla, stress mm sedan hanterar en hund eller häst så påverkar det i allra högsta grad djuret negativt och i vissa fall kan det bli farligt eller ge oönskade beteenden, så nog läser djuren av oss människor och det är viktigt att den energin vi utstrålar är säkerhet och vissa individer kräver oxå tydligt ledarskap för att kunna fungera.

För övrigt så skall man fostra med både berömm och bestraffning, det är sunda förnuftet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka