Cesar Millan Hovet, 12/5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Cesar Millan Hovet, 12/5

Kl

Men herre gud. Jag hittade den här tråden och blev överlycklig då jag gillar Cesar. Hamnade istället i nån slags stor sandlåda där vuxna (antar jag) människor beter sig värre än små barn. Lägg ner, alla får väl tycka olika.

Jag vill jättegärna veta mer om showen då jag inte hade möjlighet att vara där. Det lilla läsning som jag lyckats hitta i tråden så verkade det vara en jätteintressant show. Jag gillar Cesar då han alltid verkar kunna hitta och peka ut vad det är för problem hos människan som gör hunden obalanserad.

Vet ni om det är nån mer show planerad i Sverige? Jag skulle verkligen vilja se Cesar in action :)

Berätta gärna mer om showen och har nån nåt filmklipp så har ni gjort min dag :D

Exakt vad är det som ska testas?

En resursförsvarande hund är rädd för att bli av med det den har.
En morrande hund talar om att den saknar förtroende och vill ha avstånd.

Testar: Den försöker försvara och bestämma över det som den ser som sin egendom och testar genom att morra eller bita och om man accepterar detta beteende så lär det ju fortgå. Och en morrande hund ska få morra då man ska alltså enligt dig gå därifrån och låta den fortsätta vakta?

Har du aldrig vetat att djur testar gränser vad som är tillåtet varken unghundar eller hästar?

Ni opponerar er över en metod som INTE skadar hunden och som faktiskt funkar har ni inte läst att jag har en fantastisk hund som både barn och vuxna kan hantera?

Som inte saknar förtroende eller vaktar varken köttben eller mat.

Nej men din behandling av morrande/vaktande hundar är att ta tag i hunden så pass att den slänger sig på rygg vilket i mina ögon är en våldshandling egentligen.

Och så fortsatte disskutionen, för att du vill att jag framstår som någon som skadar och våld för mig på djur? Ja det känns ju inte särsilt kul eftersom det värsta jag vet är misshadel och vanvård av djur!

Jag använder en metod som inte skadar hunden det är en dirrekt konsikvens av ett oacceptabelt beteende/handlande, jag har noll tolerans för det beteendet oavsett om det gäller hund eller häst som avsiktiligt försöker skada eller lyckas skada.Och du ser det som en våldshandling på hunden efter att den nafsat till ett barn. Vad skulle du gjort i den situationen?

Jag avgudar och älskar alla mina djur och behandlar dom med respekt och ger dom aktivering och stimulans i det syfte hunden passar till.
Jag är hemma 24 timmar/dygn dvs jag går inte ut med hundarna på morgonen för att stänga in dom i en hundgård eller lämmna dom ensama i husen flera timmar per dag. Går lydnads/valpkurser spårträning och ska till med agility senare med minstingen och även mina barn är delaktiga både i spårträning lydnads och trickträning med hundarna, Dvs att jag bryr mig och har inte en hope understimulerade djur ,
vi samarbetar med polismyndigheten och har tagit hand om vanvårdade djur flera ggr.

Att någon som inte känner mig sitter på ett forum och får mig att verka som någon som skadar/våld för mig på djur är både beklagligt och okunnigt.

Jag förstår med trådar som denna och svar man får varför det finns hat/ förrakt mot tex CM och de som gillar honom.

Senast ändrad:

Testar: Den försöker försvara och bestämma över det som den ser som sin egendom och testar genom att morra eller bita och om man accepterar detta beteende så lär det ju fortgå. Och en morrande hund ska få morra då man ska alltså enligt dig gå därifrån och låta den fortsätta vakta?

Har du aldrig vetat att djur testar gränser vad som är tillåtet varken unghundar eller hästar?

I mångt och mycket tycker jag man kan låta hunden få vara i fred med sitt byte, gäller som regel också i varg-flockar. Har ett ungdjur ett ben som den försvarar så lämnar de vuxna ungdjuret ifred med sin skatt. (Ref. Freddie W Christensens bok om varg eller Per Jensen tes om dominans)
Har hunden fått tag i något så idkar jag byteshandel, jag låter djuret veta att det är lugnt, du får tillbaka din grej, eller en annan grej.

Klart att djur testar, men det är mer i situationer som "inkallning, hunden tittar på dig och går åt andra hållet". Det kan jag se som provokativt från hunden sida. Eller att jag inte lyckats lära den.

Jag finner det sa ... intressant ... att Cecar motstandare vanligtvis skriker i hogan sky over CM nar han jamfor med vargflock med motiveringen att hundar och vargar inte alls fungerar lika dant ... sedan jamfor man sjalv annat som passar ens egna filosofier battre med vargar. :grin:

Men jag ogillar inte alls allt som CM gör eller står för öht, det har du ju hittat på. :)

Jag försöker inte alls framhålla dig som någon djurplågare heller, vi har bara olika syn på hur man hanterar situationer. Jag är ingen klemare så vissa tycker säkert att jag behandlar min hund hårt i vissa situationer, men jag försöker aldrig aldrig bete mig som en hund.

Ang mitt inlägg om dutten med tån i gympaskon:
Sluta läsa en sak och ta för givet att jag har bekräftat motsatsen.
Jag sade aldrig att Cesars kickar aldrig gör ont, jag höjde honom inte till skyarna.
Det jag sade var att hunden kan rycka till och skutta undan utan att det gör ont, detta kände jag var nödvändigt att nämna eftersom det i tidigare inlägg skrivits att "eftersom det får sådan effekt måste det ju göra ont".

Ja, ibland tycker jag att det ser ut som om Cesar sparkar för hårt men ingen kan väl veta säkert egentligen eftersom det kan se annorlunda ut på kamera.

Jag finner det sa ... intressant ... att Cecar motstandare vanligtvis skriker i hogan sky over CM nar han jamfor med vargflock med motiveringen att hundar och vargar inte alls fungerar lika dant ... sedan jamfor man sjalv annat som passar ens egna filosofier battre med vargar. :grin:

Man behöver inte jämföra med vargar här. Alla som har flera hundar vet att det fungerar som så att alla i gruppen kan försvara sina resurser vilket respekteras. Hundar går inte fram och sliter märgben av andra hundar.

Det är verkligen mkt riskabelt att försöka bestraffa hundar som vaktar grejer/mat, det kan väldigt lätt gå fel och då har man en hund som vaktar ännu mera. Har man bestraffat morrandet kan man få en hund som struntar i det och går direkt på sluthandling (bett). Beroende på ras/individ förstås.

Träna in "loss" ska man så klart göra, det gör man i situationer där hunden inte redan är uppvarvad och försvarsbenägen. För övrigt så är bästa sättet att se till att hunden aldrig börjar vakta ben och annat att låta den äta/gnaga ifred.

Hundar "testar" eller "provocerar" inte som Dalmasen skrev, de har inte tillräckligt välutvecklad hjärna för att tänka tanken att reta upp sin ägare. Inte som en mänsklig treåring som verkligen kan provocera ;) Skulle inte tro att hästar gör det heller. De gör nog också bara det som lönar sig och undviker det som inte lönar sig/medför obehag.

Senast ändrad:

... men jag försöker aldrig aldrig bete mig som en hund.
Med risk att jag spårar ur här. ;)
När man säger sig använda sig av hundars eget sätt att kommunicera (tillrättavisa, uppfostra etc) så kommer ofta motreaktionen: jag beter mig inte som en hund, för hunden vet att jag inte är en sådan. Detta resonemang är f ö minst lika vanligt i hästdiskussioner.

Men med det resonemanget har man ju helt missat vad det handlar om. Hunden vet mycket väl att det är en människa, men en människa som försöker göra sig förstådd på hundens språk. Vad kan vara fel i det?
Hundar säger i vissa fall ifrån med kraft när dom anser det befogat. Om vi människor gör likadant under lika förutsättningar, måste det vara fel?

Motsatsen är att med tvång/våld/överkörning få hunden att utföra det vi vill, utan minsta tanke på att hjälpa hunden förstå. Vilket jag anser helt fel. Men jag ser skillnader i dom båda sätten.

Hoppas jag inte kom helt OT i er diskussion. :o

LIA

Med våld..Min hund är helt pålitlig när det kommer till barn och saker/mat, utan att jag behövt dunka i henne det. Jag tror vi får ge oss i diskussionen och låta den åter handla om CM.

Ne hej men det ser så ut i dina inlägg i alla fall.

Ett svar som: Den metoden använder inte jag jag har en annan metod som funkar lika bra tex sånna svar förekommer inte här.
Och fortfarande så har ingen svarat VAD ni gör/skulle göra i en sådan situation??

Detta är ingen metod som jag använder på alla hundar som du också skrivit jag har varit ägare till en labbe i 12 år som aldrig någonsin vaktat på alla år och jag har aldrig behövt använt metoden vällt i kull eller äns behövt tagit i. Något jag är tacksam för för det är inte något jag njuter av att göra det gäller EN jakthund EN gång som en dirrekt konsikvens och obehag efter ett oaccepterat beteende! Där hunden skadat en människa om än inte alvarligt så ett nafs är ett nafs och ett för mkt.

Vi jobbar aktivt från valpstadiet med uppfostran berömm träning för att få en hund med ett trevlig temperament och en hund som lyssnar på komandon som loss, hit, nej mm. Så att välta kull är inte ett uppfostrings taktik utan en handling när det uppstår en sådan situation.

I mångt och mycket tycker jag man kan låta hunden få vara i fred med sitt byte, gäller som regel också i varg-flockar. Har ett ungdjur ett ben som den försvarar så lämnar de vuxna ungdjuret ifred med sin skatt. (Ref. Freddie W Christensens bok om varg eller Per Jensen tes om dominans)
Har hunden fått tag i något så idkar jag byteshandel, jag låter djuret veta att det är lugnt, du får tillbaka din grej, eller en annan grej.

Klart att djur testar, men det är mer i situationer som "inkallning, hunden tittar på dig och går åt andra hållet". Det kan jag se som provokativt från hunden sida. Eller att jag inte lyckats lära den.

BYTE??? Nu pratar du vilda djurs beteende inte ett tamt djur som man ska lit och ha i sitt hem, och lita på, nu bryter jag disskusionen med dig när du börjar jämföra vargar och hundar...

Och fortfarande så har ingen svarat VAD ni gör/skulle göra i en sådan situation??

Detta är ingen metod som jag använder på alla hundar som du också skrivit jag har varit ägare till en labbe i 12 år som aldrig någonsin vaktat på alla år och jag har aldrig behövt använt metoden vällt i kull eller äns behövt tagit i. Något jag är tacksam för för det är inte något jag njuter av att göra det gäller EN jakthund EN gång som en dirrekt konsikvens och obehag efter ett oaccepterat beteende! Där hunden skadat en människa om än inte alvarligt så ett nafs är ett nafs och ett för mkt.

Vi jobbar aktivt från valpstadiet med uppfostran berömm träning för att få en hund med ett trevlig temperament och en hund som lyssnar på komandon som loss, hit, nej mm. Så att välta kull är inte ett uppfostrings taktik utan en handling när det uppstår en sådan situation.

I en nödsituation skulle jag naturligtvis slå ihjäl mina hundar med en stekpanna om det behövdes för att rädda ett barn från att bli svårt bitet. Det hoppas jag att de flesta skulle göra. Men man får ju skilja på att agera i en nödsituation och på att uppfostra en hund på längre sikt.

Det beror ju på vad man avser.

Jag kan aldrig bete mig som en hund, jag kan inte läsa signaler lika snabbt som en hund, talar inte "samma" språk. Att försöka bestraffa en hund som vaktar med att "lägga ner" på rygg är en av dessa metoder där man ofta försvarar med att så gör vargarna. Jag tycker det är att förenkla situationen å det grövsta.

Hur får man hunden att förstå att den inte behöver vakta genom att bestraffa?

Dalmas: Har vi gått tillbaka till händelsen med din väninnas hund som bet din son i örat nu, jag vet inte vilket exempel du vill att jag ska förklara ?

Senast ändrad:

KL

Jag blir nästan lite full i skratt när folk in i det sista ska försöka försvara en handling han gör som är uppenbar, genom att få den att låta som något helt annat.

"Dutt på axeln, en fot i rumpan och det gör minsann inte ont"...

Prova att be någon slå till er i magens mjukdelar ( alltså under revbenen, och ni får inte spänna magen), där CM kickar hundarna. Gärna i området solar plexus där han oftast träffar...så ska vi se hur kaxiga ni är sen... :grin:

Det var väl så Houdini dog?

I en nödsituation skulle jag naturligtvis slå ihjäl mina hundar med en stekpanna om det behövdes för att rädda ett barn från att bli svårt bitet. Det hoppas jag att de flesta skulle göra. Men man får ju skilja på att agera i en nödsituation och på att uppfostra en hund på längre sikt.

Ja och då använder jag en metod som fugerar för att detta inte skall inträffa och för att ett sådant beteende inte ska befästas

Alltså du väder och vrider på precis allt och vägrar att läsa det som står du kör med dina egna tolkningar och förvränger allt man skriver till din fördel, beklagligt!

Du begriper inte det minsta av vad jag skrivit va!!??

Det är inte situationen som var en bagatell det är det ALDRIG när en hund gör så hur kan du ens tolka det såå!!???

Att en hund får kasta på rygg och får ont DET ÄR EN BAGATELL MOT ETT TRASIGT BARNANSIKTE!!! Som kan bli en följd om inte sådant beteende tas ur dirrekt vi minsta antydan. Fattar du inte vad jag menar nu heller!

Vad var onödigt!!?? Att hundar ja till och med redan när dom är riktigt små testar gränser och vaktar maten och andra "ÄGODELAR" det är ett vanligt fenomen och förekommer hos dom FLESTA raserna, hur du skulle välja att plocka ur din hund en sådan sak är upp till dig men jag använder metoden att bryta kull när en hund nafsar/hugger mot någon i ett sätt att försvara sin mat. Det är en metod som inte skadar hunden och det har funkat hur bra som helst och är inte i närheten av vad hundar använder sig av mot varandra när dom tuktar varann till och med tiken får valparna att kasta på rygg och skrika när dom gått över gränsen det gör hon genom att bita tag över huvudet mellan öronen på valpen och bryter kull den (skriker gör dom för övrigt ej för att det gör så himla ont utan för att dom visar tydligt att dom är underlägsna sin mamma eller jämngammla hund )

Så var vill jag komma då? hm jo just ja det är djur vi hanterar INTE människor även om många tror att det är sina små bebisar och förmänskligar dom till överdrift!

Så jag ser faktiskt inte "problemet" med att använda liknande metoder när vi fostrar hundar som dom själva använder i sin fostran.
Du pratar som vanligt i nattmössan.
Hur många som är över 14 åldern tror du behandlar sina hundar som bebisar?
BTW, så råkar Homo Sapiens tillhöra djursläktet.

Om du tycker det är OK att alfarulla dina valpar/hundar så kan jag knappast hindra dig eftersom jag inte vet vad du heter o var du bor, är du lika våldsam i din barnuppfostran?

Hur många jakthundar din far har haft tillför dig ingen trovärdighet.

Det beror ju på vad man avser.

Jag kan aldrig bete mig som en hund, jag kan inte läsa signaler lika snabbt som en hund, talar inte "samma" språk. Att försöka bestraffa en hund som vaktar med att "lägga ner" på rygg är en av dessa metoder där man ofta försvarar med att så gör vargarna. Jag tycker det är att förenkla situationen å det grövsta.

Hur får man hunden att förstå att den inte behöver vakta genom att bestraffa?

Dalmas: Har vi gått tillbaka till händelsen med din väninnas hund som bet din son i örat nu, jag vet inte vilket exempel du vill att jag ska förklara ?

Men snälla du jag har inte gått tillbaka till en specifik händelse, vad skulle du göra i en situation om en hund nafsade till ditt barn eller någon vuxen? Vilket sätt / teknink funkar då för att hunden inte ska göra samma sak igen?

Ja hur får man hunden att sluta vakta utan bestraffning/konsekvens?

Ang vargar så vill jag inte på något sätt gämföra med med hundar det finns inget hos en vild varg jag skule vilja ha i en hund, och vaktandet är det bland det viktigaste att jobba på att INTE hunden ska ha.

Nu gäller det hundar, dom får sina valpar eller flockmedlemmar att gå i rygg läge när dom ska ge sig, och det borde vara det naturligaste sättet för hunden att den ska ge sig eftersom den redan som valp blivit uppfostrad så, jag har inte sagt att vi ska leka hundar!

Du pratar som vanligt i nattmössan.
Hur många som är över 14 åldern tror du behandlar sina hundar som bebisar?
BTW, så råkar Homo Sapiens tillhöra djursläktet.

Om du tycker det är OK att alfarulla dina valpar/hundar så kan jag knappast hindra dig eftersom jag inte vet vad du heter o var du bor, är du lika våldsam i din barnuppfostran?

Hur många jakthundar din far har haft tillför dig ingen trovärdighet.

Ja enligt dig svamlar alla i natt mössan som inte är av sama åsikt som dig!

För övrigt alfa rullar jag inte mina HUNDAR/VALPAR
Jag har lagt i kull en hund som bitit ett barn, jag har hör folk in dessa trådar som skulle slänga hunden i väggen om den bet någon, eller slå ihjäl den med stekpanna men du anser att jag är våldsam med mina hundar.
Att du överhuvud taget nämner att jag skulle misshandla/ vara våldsam mot mina barn var det JÄVLA lägsta någon skulle kunna skrivit och ja hoppas innerligen att moderaterna på detta forum uppmärksasmmar detta inlägg för det är så långt över gränsen man kan gå och har inget at göra med att jag tagit i och lagt i kul en hund som bitit!!!!!! Eller hunduppfostran alls!!

Ang min far så vet jag att du inte anser något vara trovärdigt som man inte kan länka till och du kommer med dina källor och länkar hela tiden och stöder alt på detta jag kan bara hänvisa til verkligheten och egna erfarenheter i detta inlägg något som inte exicterar i din värld!

Och det är? Att bestraffa hunden om den morrar när den gnager på ett ben?

Ja den skulle defenetivt inte få ha kvar det benet!

Nu har det räckt för min del att tala om på skarpen och plocka av benet av hunden när den gjort så,och självklart ska den inte få göra det

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka