Cesar Millan Hovet, 12/5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Cesar Millan Hovet, 12/5

OK sorry, lägga ner på rygg då. Fast det tycker jag är en ännu sämre metod än ett snabb dask. Om man nu ska korrigera fysiskt så är en snabb korrigering bättre än ett mer utdraget nerläggande, där man verkligen riskerar att hunden svarar upp.

Ja nu har det inte varit något utdraget ner läggande och hur det kan vara bättre att slå ett djur övergår mitt förstånd det är väll ändå inte en teknik som får hunden att lyssna och kan provocera fram ett oönskat beteende om nått.

Men vi tycker väll olika då.

Här får du väldigt gärna förklara vad du menar?

Att en tik som ger sig på baby-valpar inte är rätt navlad i skallen. Det samma sak som när en mamma/pappa skakar sin bäbis för att den ska vara tyst. Det händer, men det är inte särskilt lämpligt. De skakande föräldrare är svåra att ta ur avel, även om det också vore önskvärt.

Nu pratar jag om små valpar, inga åtta-veckors som snart ska lämna hemmet och är veckans pain in the ass

Ja nu har det inte varit något utdraget ner läggande och hur det kan vara bättre att slå ett djur övergår mitt förstånd det är väll ändå inte en teknik som får hunden att lyssna och kan provocera fram ett oönskat beteende om nått.

Men vi tycker väll olika då.
Det går ju inte att diskutera hur just du gör eftersom du inte förklarat det tillräckligt exakt men att tvinga ner hundar på rygg fysiskt blir ju ofta utdragna historier. En effektiv korrigering ska vara snabb och vältajmad. Men jag förespråkar inga fysiska korrigeringar alls i samband med matvaktande hundar som sagt.

Nej och jag kan inte säga till dig vad som passar bäst till dina eller andras hundar, jag vet att det funkade för oss och många andra och jag kommer aldrig att acceptera ett matvaktar beteende och skulle göra samma sak igen om det behövdes.

Och för mig var det inte en långdragen process utan ett snabbt ingripande där hunden dirrekt när jag tog tag i nackskinnet slängde sig på rygg, vad du har för erfarenheter av kull läggningar som är långdragna vet inte jag men eftersom du inte gjort så borde du ju inte kunna hävda att det tar lång tid och är uttragen process heller.

Du säger det sjäv - du är inte en hund, det är ju självklart, men du glömmer det mest elementala, att hunden INTE är en människa, dvs du kan inte psykoanalysera ur ett människo perspektiv för att ta bort oacceptabla beteenden ur en hund.

Glömt? Har jag någon talat för att man ska psykoanalysera hunden ut ett människoperspektiv? Nja..

Jag har mycket svårt att tänka mig att en hund skulle morra åt en människa pga denne inte fick äta ifred två timmar tidigare, tror du verkligen det?
Vad skulle lösningen vara om du nu tycker så?
Att låta hunden få några heliga fem minuter ensam i rummet med sin mat?

Du lägger ord i min mun, tillskriver mig åsikter som jag inte yppat flertalet ggr. Jag förstår inte ens vad du fått första meningen ifrån.

Vad händer om hunden plötsligt bestämmer sig för att soffan är dennes? Ge upp den med? =)

Ge upp, jag har aldrig någonsin talat om att ge upp något.

Jag har träffat n¨gra sådana sönderdaltade hundar, den första(en schäfer vid namn tex) fick man inte titta i ögonen och inte heller klappa om hunden inte först "godkänt" en när man klev innan för dörren där han stod och morrade...två veckor hos min syster plockade ner honom på jorden väldigt kvickt och plöstligt var det en hund som var glad och kunde vifta på svansen igen.

Okej.

hund nr två(en rottis vid namn rocky) vaktade så hårt vid sina ben, sin mat, sin fotölj att han gjorde utfall mot alla som närmade sig och enda sättet att kunna gå förbi i hallen där hans mat stod, tilll andra delen av huset var att i smyg ta en av han bollar och kasta den till andra ändan så att han slutade vakta för ett ögonblick. Den hunden bet för några år sen isönder en nio årig flickas ansikte när hon på väg hem ifrån skolan hängde på grinden för att få klappa lilla hunden.

Illa, fruktansvärt och väldigt beklagligt, vad vill du att jag ska skriva?

Man ska inte slå djur, men man ska inte iheller tro att de är människor.

Nej verkligen inte, har jag aldrig påstått heller?

/ Calazirya

Och för mig var det inte en långdragen process utan ett snabbt ingripande där hunden dirrekt när jag tog tag i nackskinnet slängde sig på rygg, vad du har för erfarenheter av kull läggningar som är långdragna vet inte jag men eftersom du inte gjort så borde du ju inte kunna hävda att det tar lång tid och är uttragen process heller.

Långt ifrån alla hundar lägger sig självmant på rygg för att man t ex tar dem i nackskinnet och då kan det blir en utdragen process att få ner dem på rygg om man insisterar på det. Speciellt om man inte är så stark själv och har en stor hund. En hel del hundar kan i det läget börja försvara sig vilket kan bli väldigt jobbigt.

Långt ifrån alla hundar lägger sig självmant på rygg för att man t ex tar dem i nackskinnet och då kan det blir en utdragen process att få ner dem på rygg om man insisterar på det. Speciellt om man inte är så stark själv och har en stor hund. En hel del hundar kan i det läget börja försvara sig vilket kan bli väldigt jobbigt.

Visst om det är en fullvuxen hund och man inte vet hur man ska på ett effektivt sätt välta kull hunden snabbt så kan det ju istället bli en brottningsmatch man ska kanske inte eperimentera med sådan man inte behärskar speciellt inte om det är en stor stark hund som kan uppfsta dig som ett hot och börja kampas ist.

Detta är dock något jag inte erfarat och hoppas jag slipper iom att det beteendet redan är borta.

är du lika våldsam i din barnuppfostran?

Jag hoppas även att barnen inte behöver äta ur en skål på golvet så det går väl inte att jämföra. Människor är inte hundar.

*KL?*

Om vi säger att vi har en hund som morrar och vaktar sin mat - ni som inte skulle "bestraffa"/ta bort maten hur skulle ni göra?

Jag är uppriktigt intresserad för jag har inte lärt mig något annat.

Min malle lärde jag att det lönar sig som fan att lämna ifrån sig saker till mig. När han var ca 3 mån så började han morra vid sin skål och sina ben. Han spände hela kroppen och ögonen blev svarta.

Jag började gå fram och stoppa in handen under näsan på honom och släppte en hel köttbulle. Upprepade detta 3 ggr. Efter det kom han och la sina tuggben i mitt knä och tyckte att vi kunde "dela", för det var ju så mysigt! (Läs lönsamt!) Detta gör han fortfarande 1 år gammal och mitt i sin könsmognad. Jag har klappat och talat om hur fin han är när han kom med sina ben, så han ÄLSKAR när jag ska ta saker för honom.

Vid matskålen: Han morrade, jag tog den snabbare än ögat, la i något supesmaskigt och gav tillbaka den. 1 gång, sen fattade han att det var ju väldigt lönsamt att jag var där och pillade.

Hade jag börjat alfarulla honom i det läget så hade han gått i kamp direkt! Sen hade jag haft problem...

Klokt tillvägagångssätt!

Hundar gör det som lönar sig mest, eller de som de förlorar minst på. Att lära hunden att det lönar sig att låta bli att morra, så skulle jag också tänka.

Min malle lärde jag att det lönar sig som fan att lämna ifrån sig saker till mig. När han var ca 3 mån så började han morra vid sin skål och sina ben. Han spände hela kroppen och ögonen blev svarta.

Jag började gå fram och stoppa in handen under näsan på honom och släppte en hel köttbulle. Upprepade detta 3 ggr. Efter det kom han och la sina tuggben i mitt knä och tyckte att vi kunde "dela", för det var ju så mysigt! (Läs lönsamt!) Detta gör han fortfarande 1 år gammal och mitt i sin könsmognad. Jag har klappat och talat om hur fin han är när han kom med sina ben, så han ÄLSKAR när jag ska ta saker för honom.

Vid matskålen: Han morrade, jag tog den snabbare än ögat, la i något supesmaskigt och gav tillbaka den. 1 gång, sen fattade han att det var ju väldigt lönsamt att jag var där och pillade.

Hade jag börjat alfarulla honom i det läget så hade han gått i kamp direkt! Sen hade jag haft problem...

Men vad skulle du gjort om hunden bet dig? Gett honom en köttbulle då?

Rycker de benen ur munnen på varandra när den andra morrar? Hm, ja undantag finns väl alltid men det är inte normalt hundbeteende att göra så.

Ang hundar och små barn, är din poäng att hundar kan trotsa som en mänsklig treåring?

Fast det där är inte sant, jag har också sett flera exempel på när hundar snor saker ur varandras munnar trots att det är bäddat för konflikt. Däremot kan man ju fråga sig i vilken situation det förekommer. Det kanske bara fanns ett ben? Just den leksaken som den andre hunden bär på var kanske roligare än den andre? Jag tycker mig se en tendens till att "det den hunden har ska jag ha" i de flesta hundar, det verkar som att "har den hunden det, måste det vara extra gott/kul".

Det låter super om det fungerar tycker jag!

Men jag funderar vidare, min hund kunde när hon var mindre "låsa sig fast" vid något (minns en strid om ett äpelskrutt...) och då hjälper inga köttbullar i världen. Hur skulle man gå tillväga då? Nu är ju min hund visserligen så liten att maa kan ta vad-det-nu-är ändå men det är ju ingen hållbar lösning eftersom det knappast fungerar mot en större hund!

Att en tik som ger sig på baby-valpar inte är rätt navlad i skallen. Det samma sak som när en mamma/pappa skakar sin bäbis för att den ska vara tyst. Det händer, men det är inte särskilt lämpligt. De skakande föräldrare är svåra att ta ur avel, även om det också vore önskvärt.

Nu pratar jag om små valpar, inga åtta-veckors som snart ska lämna hemmet och är veckans pain in the ass

Och jag har ALDRIG pratat om små valpar någon gång jag har sagt att när valparna blivit större och tuffare och börjar testa sin mamma och det börjar bli hårda tag som gör ont, så nyper hon tag i dom och får dom att kasa i under läge , det är att liknas med en kull vältning som tex jag gjorde. så varför du tog upp det som ett argument kan jag inte förstå? Det är ju inte ett naturligt beteede hos en "frisk" tik då..

*KL?*

Om vi säger att vi har en hund som morrar och vaktar sin mat - ni som inte skulle "bestraffa"/ta bort maten hur skulle ni göra?

Jag är uppriktigt intresserad för jag har inte lärt mig något annat.
Nu har jag aldrig haft en hund som morrat o vaktat sin mat mot mig eller andra familjemedlemmar så kan jag inte uttala mig om det, däremot så har jag tidigt lärt in kommandon som loss o liknade så att jag utan problem kan plocka olämpliga saker ur deras mun.

Jag bestraffar inte en hund, däremot kan jag korrigera en hund som gör något som den vet är fel.

Fast det där är inte sant, jag har också sett flera exempel på när hundar snor saker ur varandras munnar trots att det är bäddat för konflikt. Däremot kan man ju fråga sig i vilken situation det förekommer. Det kanske bara fanns ett ben? Just den leksaken som den andre hunden bär på var kanske roligare än den andre? Jag tycker mig se en tendens till att "det den hunden har ska jag ha" i de flesta hundar, det verkar som att "har den hunden det, måste det vara extra gott/kul".

Men i de lägena så vaktar ju inte hunden med grejen sin sak på allvar. Om den gjorde det så skulle det ju bli bråk på riktigt. Hundar kan ju ta grejer från varandra på lek men om nån vaktar seriöst så är min erfarenhet att det respekteras.

Husomhelst så tror jag inte att det är så viktigt att kolla på hur hundar gör i den här frågan. Det är ju självklart att en hund som anser sig ha anledning att vakta mat m m mot familjen kommer att anse sig ha ännu större anledning att göra det om man bråkar med den i matsituationer.

Svaret var riktat till en annan person.

Jag tror fortfarande inte att en tik har något behov av att dominera en valp, vad skulle valpens syfte med att "testa" exakt vara? Ta över? Vara den som leder flocken till säkerhet, mat, vatten och skydd? Knappast.

Klart att tikar fostrar, men något behov av att se underläge från en valp finns inte.

Det låter super om det fungerar tycker jag!

Men jag funderar vidare, min hund kunde när hon var mindre "låsa sig fast" vid något (minns en strid om ett äpelskrutt...) och då hjälper inga köttbullar i världen. Hur skulle man gå tillväga då? Nu är ju min hund visserligen så liten att maa kan ta vad-det-nu-är ändå men det är ju ingen hållbar lösning eftersom det knappast fungerar mot en större hund!

Som vallhund säger, att lära en valp "loss" är en ganska smal sak.

Jag brukar även lära hundar byteshandel med tråkiga saker, jag har ett gammalt videobandsfodral, ger hunden och lär den att byta mot nåt gott, tex kycklingbitar. Sen byter jag mot svårare och svårare gjejor. Är det bara rätt inlärt är det inga problem att "be att få" och sedan hämta nåt annan gott till hunden.

Svaret var riktat till en annan person.

Jag tror fortfarande inte att en tik har något behov av att dominera en valp, vad skulle valpens syfte med att "testa" exakt vara? Ta över? Vara den som leder flocken till säkerhet, mat, vatten och skydd? Knappast.

Klart att tikar fostrar, men något behov av att se underläge från en valp finns inte.

Att svartet var riktat till någon annan vet jag men ursprungs i lägget var ett svar till mig, ang tikar och kull vältning.

Då har du helt andra erfarenheter av tikar än jag och många andra har, helt enkelt.

Jag har en tik och på 2 år och en valp på 4 mån när dom "leker" och valpen blir för hårdhänt och inte ger sig så river hon i från och valpen kastar sig på rygg alt skriker till och pringer iväg, utan att valpen tagit skada, och då har vi en tålig tik som tar enormt mkt av valpen och får ont av hans vassa tänder, innan hon ledsnar, det är inte hennes valp utan en helt annan ras.

Har du någonsin suttit vid en valplåda dag efter dag och sett med egna ögon hur en tik hanterar sina små?

En av tikens viktigaste uppgifter är att lära valpen ett bra språk och lägga grunden för dess fortsatta "sociala färdigheter". Bla genom att lära dem hur de skall agera för att visa aktiv och passiv underkastelse!

Ofta börjar tiken med sin fostran när valparna försöker dia när tiken inte anser att det är lämpligt.
En bra tik lär redan i detta skede valparna vikten av att "ge upp för överheten" och visa rätt underkastande signaler!

Ju större valparna blir desto fler aktivitetermellan valpar och tik kommer resultera i att tiken kräver underkastelse av valparna. Det är inget konstigt eller udda med det, det är precis som det ska vara!

Viktigt är dessutom att inse att ju bättre jobb tiken gjort i sin "språkundervisning" av valparna desto smidigare kommer det gå att hanteringsträna valpen för oss människor.

Dominans och underkastelse är naturligt för hundar.

/Swat

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Tillbaka