Cesar Millan Hovet, 12/5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Cesar Millan Hovet, 12/5

Sa du menar att var gamla golden inte forvantade sig underkastelse nar hon (efter att hon blivit mobbad av grannen's mini tax:angel:) sedermera gav sig pa varenda tax hon kunde komma at och vande dem upp och ner, for att sta over deras magar och morra med tanderna mot magen pa taxen.
(Det var pa 80 talet och jag visste inte battre an att ryta i och hon antingen slutade av sig sjalv, eller jag fick hala ivag henne darifran. Ingen tax kom dock till skada under felaktig uppfostran av Golden i fraga:grin:)

Självklart inte. Bara för att hon fysiskt kan snurra på en tax betyder inte det att taxen visar henne underkastelse.

Om hon däremot gick gatan fram och en tax kom fram och slickade henne i mungipan av hennes blotta åsyn, då är det en annan femma.
Jag tror inte ens din hund var sugen på att taxen skulle visa nån direkt underkastelse, utan hon hade blivit rädd för taxar och valde en taktik där hon fann lönsamhet mot sin rädsla.
En hund med hög domesticeringsgrad har också sämre flyktreflexer vilket gjorde att din tik inte valde att fly, utan valde nåt annat som också funkade.

Hon effectivt sokte upp taxar, tillexempel kastade sig ur sjon for att hinna upp den mobbande taxen som var pa vag ifran henne i stor hastighet, for att vanda dem upp och ner. Att hon effectivt sokte upp villt frammande och flyende taxar, eller stackars taxar som inte gjort ett dugg och "minded their own business" pa sin egen mark hande ocksa mer an en gang ... som sagt, det var lange sedan, tursamt nog har jag lart mig att hantera min nuvarande hund.:p

Jag finner det ocksa ganska interessant hur du (och andra) omtolkar vad andra sager for att fa det att passa in i din/er filosofi.

Om du inte kan figurera ut det fran det jag skrev, och ditt "tack detsamma" tyder pa det, ar det inte vart att tjafsa om.

Glömt? Har jag någon talat för att man ska psykoanalysera hunden ut ett människoperspektiv? Nja..

Inte rakt ut men din metod"leta efter vad som kan vara orsaken till morrning, tex att den inte får äta ifred" låter inte mer som en analys ur ett mänskligt perspektiv än ur ett hunds perspektiv.

Du lägger ord i min mun, tillskriver mig åsikter som jag inte yppat flertalet ggr. Jag förstår inte ens vad du fått första meningen ifrån.

Jag kanske har missförståt dig, men du säger ju flera ggr till bla Dalmas att om en hund skulle morra mot dig så skulle du leta efter vad som gör den osäker tex om den inte får äta ifred. Då menar jag att om en hund morrar så tror jag itne att matfriden är problemetm och inte heller att lösningen är att låta den vara ifred eftersom det kan gå mycket olyckligt till den dagen någon annan närmar sig denna hund och förare/ägare inte är i närheten.

Ge upp, jag har aldrig någonsin talat om att ge upp något.

Jo, det har du, din lösning på morrande hund vid matskål är ju att låta den vara ifred, dvs ge upp din claim på ägande rätt till maten/skålen. Hur skulle du göra om hunden morrar åt dig när den anser at den numera äger soffan?

Illa, fruktansvärt och väldigt beklagligt, vad vill du att jag ska skriva?

Du behöver inte skriva någonting, men exemplet är en hund som fick göra som den ville av sina ägare och det slutade med ett för alltid förstört flickansikte och en avlivad hund när tydliga ramar och strikta regler hade kunnat undvika båda tragedierna.

Nej verkligen inte, har jag aldrig påstått heller?
/ Calazirya

Nej, du säger att du inte gör det, men samtidigt verkar dina lösningar vara att ge mer godis eller låta hunden vara ifred.

Den enda hund jag haft som morrat var resultat av kass avel och han var så jäkla osäker som man kunde bli, verkligen en levande bomb.. :/

Nu kommer jag inte med en pekpinne till dig men det är så lätt att skylla på dålig avel, jag känner kennelägare som har problem med sk "hundvana" människor som klagar på dålig avel när hunden inte uppför sig som deras andra av annan ras och ursprung trotts att båda föräldrarna är av topklass. Visst finns det många exempel på dålig avel, men det finns ännu fler dåliga hundägare vill jag påstå.

Det är ju tydligt att jag misslyckats fatalt med mina inlägg då du lägger värde och ord som jag inte alls yppat då du tolkat mina inlägg.

Det är väl klart och rättvist att se djupare om hunden har olämpligt beteende, vad som föranleder det oönskade beteendet? Man kan bestraffa bort symptomen eller så blir det tvärtom när man talar om osäkra hundar. Endera utgång är klart olämplig enligt min åsikt.

Jag har talat om att jag låter min hund vara ifred när den äter, vad jag hade gjort om hon morrat och visat "vaktigt" beteende är något helt annat, läser du mina inlägg ?

Tydliga ramar och strikta regler är vi helt överens om, men för hur man beter sig mot morrande/vaktande hundar är vi oense. Eller vänta, jag vet egentligen inte ens vart du står i frågan.

Du tar saker ur luften och lägger till med egna ord, vänligen läs mina inlägg och lägg inte till dina ord.
Ex; Nej, du säger att du inte gör det, men samtidigt verkar dina lösningar vara att ge mer godis eller låta hunden vara ifred.

Vad du tror om mig eller min förra hund kan inte intressera mig mindre.
Om det inte var en pekpinne till mig så vad var det då undrar jag? Ett konstaterande efter att jag skrev det jag skrev om min hund, tillåt mig att tvivla..

Ok!

Jag skulle aldrig ha låtit den hunden leva om den gjort så vid vuxen ålder, men här var hon väldigt ung och vad som utlöste detta går det ju bara att speckulera i och det är så olika uppfattningar om vad som är orsakerna och vad som utlöser sådant och hur hunden beter sig mm mm. Så det går ju aldrig komma fram till något vettigt här dom som tycker att jag handlade fel och att denna metod är fel dom tycker ju det oavsett vad jag skriver och vise värsa.

Jag fokuserar på det viktigaste för mig att jag har en fungerande familje/jakthund som är en helt j-vla underbar individ och som ger hela familjen mkt glädje och jag är väldigt glad att jag inte gjorde mig av med henne pga av vad hon gjorde som liten, för jag vill inte vara utan hennen en sekund!

Nej och summan är väl inte att diskutera dig som person eller dina val, utan hålla diskussionen mer generell :)

Forts du fokusera på det som är viktigt så kör vi en mer generell diskussion från och med nu.

Jag har ju också skrivit att vi har en underbar 2 årig hund som funkar i alla lägen slutade vakta sin mat gjorde hon efter att jag använde den metoden som jag gjorde en gång.

Om båda har pålitliga/stabila hundar i dagsläget så har ju metoderna funkat, inget mera snack om den saken,
men för att jag använde metoden " få hund att kasta på rygg" så blir det ramaskri på buke (av vissa då).

Det verkar vara svårt att inse att den metoden jag använde faktiskt funkar,
och att allt inte är svart eller vitt eftersom det alla är olika individer och man måste handla ut ifrån hunden, som jag på pekat tidigare att slippa gå till någon handling alls är naturlig vis det bästa och med vissa hundar behövs det ju inte vilken jag oxå har erfarat som ägare till labbe i 12 år, där det inte fanns något vaktande över mat, ben etc och då menar jag ALDRIG vare sig mot andra hundar, andra djur eller barn.

Nej och summan är väl inte att diskutera dig som person eller dina val, utan hålla diskussionen mer generell :)

Forts du fokusera på det som är viktigt så kör vi en mer generell diskussion från och med nu.

Och det blir att jag bibehåller att metoden" få hund i rygg läge" i situation när det verkligen behövs är något som funkar och man får en hund med bra psyke som inte vaktar saker.

Nu gäller detta säkert inte alla hundar för det finns nog ingen metod som ALLTID passar att använda till ALLA hundar i våran vida värld och man anväder det som funkar för just den hunden i olika lägen.

Även om det bästa är att ha en hund som är menlöst snäll och aldrig skulle vakta eller nafsa nånsin. (dock är min uppfattning att det tyvärr inte är så)

Men du, nu försöker jag att hålla diskussionen allmän/generell :)
Det finns ingen anledning för dig att tolka in mer i det jag skriver än vad som jag faktiskt skriver.

Du har en snäll hund, du fokuserar på det som är viktigt och från och med nu ska iaf jag inte diskutera dig personligen.

Det är ju tydligt att jag misslyckats fatalt med mina inlägg då du lägger värde och ord som jag inte alls yppat då du tolkat mina inlägg.

Ja men snälla du, jag skaffade mig en uppfattning på DINA inlägg om vad Du sagt och VAD är det du påstår att jag sagt som du inte själva håller med om?
Du har ju själv lagt en massa värde i alfarullning och kallat det en massa saker så jag förstår inte problemet?

Det är väl klart och rättvist att se djupare om hunden har olämpligt beteende, vad som föranleder det oönskade beteendet? Man kan bestraffa bort symptomen eller så blir det tvärtom när man talar om osäkra hundar. Endera utgång är klart olämplig enligt min åsikt.

Självklart är det bra att man vet vad som orsakat beteendet, men jag skulle aldrig ge en morrande hund godis eller beröm, eller för den delen låta den vara ifred med sitt beteende(nej jag säger inte att du gör det!).

Jag har talat om att jag låter min hund vara ifred när den äter, vad jag hade gjort om hon morrat och visat "vaktigt" beteende är något helt annat, läser du mina inlägg ?

Ja jag läser dem, och det enda jag sett dig svara på i situation matskål och morrande hund är att du låter den vara ifred, ett beteende som det hade jag inte accepterat av min hund, men jag har barn och jag är av den uppfattningen att det inte ska finnas en massa konstiga regler som innebär att man inte får vistas normalt i sitt eget hem pga man har en hund som inte gillar det. Min hund får inte äta om hon inte ber om det först och det gör hon inte heller, hon vet att det är jag som ger henne maten och det är jag som ger henne tillåtelse att äta.

Tydliga ramar och strikta regler är vi helt överens om, men för hur man beter sig mot morrande/vaktande hundar är vi oense. Eller vänta, jag vet egentligen inte ens vart du står i frågan.

Jag accepterar inte morrande/vaktande hundar, eller rättar, hos mina hundar är det oacceptabelt beteende, i normala situation vill säga, att hon vaktar hemmet har jag inget emot.

Du tar saker ur luften och lägger till med egna ord, vänligen läs mina inlägg och lägg inte till dina ord.
Ex; Nej, du säger att du inte gör det, men samtidigt verkar dina lösningar vara att ge mer godis eller låta hunden vara ifred.

Vad stämde inte?

Vad du tror om mig eller min förra hund kan inte intressera mig mindre.
Om det inte var en pekpinne till mig så vad var det då undrar jag? Ett konstaterande efter att jag skrev det jag skrev om min hund, tillåt mig att tvivla..

Jag tillåter dig att tvivla, men det var ett exempel, om du trotts min påpekan tog det som en pekpinne så kanske du tog åt dig av en anledning?
Jag är ju inte heller särskilt intresserad av dig och din förra hund så låt det vara!

rolleye0014.gif
Whatever ...

Nu kommer jag inte med en pekpinne till dig men det är så lätt att skylla på dålig avel, jag känner kennelägare som har problem med sk "hundvana" människor som klagar på dålig avel när hunden inte uppför sig som deras andra av annan ras och ursprung trotts att båda föräldrarna är av topklass. Visst finns det många exempel på dålig avel, men det finns ännu fler dåliga hundägare vill jag påstå.

Ja, det är lätt att skylla på dålig avel när det ÄR DÅLIG AVEL.

Jag tror jag aldrig yppat ordet godis en enda gång i denna tråd, så vad du fått att jag skulle vara en vandrande godisautomat är ju som jag skrivit tidigare, din tolkning som du lagt till en hel del i.

Åter igen, jag har svarat för att jag låter MIN hund äta i fred jämt. Min hund har aldrig morrat eller vaktat öht. Hade hon gjort det hade situationen varit annorlunda och jag hade inte låtit det fortgå. Jag har också barn, vi har inga konstiga regler och jag har skrivit i tråden att en hund som lever med små barn ändå måste tåla en hel del även om det är förälderns skyldighet att inte låta hunden bli utsatt.

Jag blir minst sagt yr av dina inlägg. I ena stunden säger du att du inte menar att jag ger godis, beröm och låter morrande hundar vara för att i meningen längre ner undra vad du skrev fel när du påstod just att jag gjorde det. Men för att repetera redan sagda ord: Nej jag har inte skrivit att jag ger beröm, eller godis eller låter hunden fortsätta med ett icke önskvärt beteende. Det har du tagit helt ur luften.

Ja jag tog självklart åt mig när du orkar kommentera mitt inlägg ( om hunden ) med en sådan kommentar. För en som inte är särskilt intresserad så gjorde du dig besväret att kommentera just att de flesta ägare är så pass dåliga att hunden blir kokko, men att ägaren skyller på avel.

Jag har ju också skrivit att vi har en underbar 2 årig hund som funkar i alla lägen slutade vakta sin mat gjorde hon efter att jag använde den metoden som jag gjorde en gång.

Ja, det har vi fått läsa några ggr vid detta laget :D

Om båda har pålitliga/stabila hundar i dagsläget så har ju metoderna funkat, inget mera snack om den saken,

Absolut. Jag har aldrig yppat i tråden att jag anser att du gjorde fel, däremot sagt att jag inte skulle kunnat använda det på min hund. Från början svarade jag egentligen bara en användare som undrade hur man KAN göra istället. :)

men för att jag använde metoden " få hund att kasta på rygg" så blir det ramaskri på buke (av vissa då).

Nja, ramaskri är att ta i tycker jag. Däremot har du fått flera infallsvinklar om hur man KAN göra istället och få ett precis lika bra/bättre resultat. Diskussionsforum handlar om att kunna läsa om andras erfarenheter och kunna ta till sig (eller stöta bort!) vissa saker som man kanske kan komma att använda i framtiden. Som Lillagoajag påvisat tex.

Det verkar vara svårt att inse att den metoden jag använde faktiskt funkar,

Nej då, inte från mitt håll iaf. Däremot är det många här inne som inte skulle välja att göra så eftersom vi har andra typer av hundar och vill ha en annan anledning till att hunden släpper ifrån sig föremål.

och att allt inte är svart eller vitt eftersom det alla är olika individer och man måste handla ut ifrån hunden, som jag på pekat tidigare att slippa gå till någon handling alls är naturlig vis det bästa och med vissa hundar behövs det ju inte.

Absolut!

Jag tror jag aldrig yppat ordet godis en enda gång i denna tråd, så vad du fått att jag skulle vara en vandrande godisautomat är ju som jag skrivit tidigare, din tolkning som du lagt till en hel del i.

Var skriver jag att du är en vandrande godisautomat?
Du är bra på att tolka in en hel del oskrivet själv du!;)

Åter igen, jag har svarat för att jag låter MIN hund äta i fred jämt. Min hund har aldrig morrat eller vaktat öht. Hade hon gjort det hade situationen varit annorlunda och jag hade inte låtit det fortgå. Jag har också barn, vi har inga konstiga regler och jag har skrivit i tråden att en hund som lever med små barn ändå måste tåla en hel del även om det är förälderns skyldighet att inte låta hunden bli utsatt.

Men om din hund hade morrat så har du ju redan svarat att du i princip skulle låta den vara i fred...och då blir det en massa konstiga regler hemma eftersom hunden bestämmer reglerna.
-"Man funderar fram varför hunden känner att den behöver morra/vakta. Man jobbar och förbättrar relationen, ty morr = jag litar inte på dig! Detta görs inte genom bestraffning."
-"Att försvara sin mat är absolut inget konstigt, om man stör och kastar ner hunden på rygg så skapar man en osäker hund som i värsta fall vaktar ännu mer."
-"Min hund får inte vakta maten, men hon får alltid äta ifred. Hon ska inte ens behöva vakta sin mat för barn och vuxna!" osv...

Jag blir minst sagt yr av dina inlägg. I ena stunden säger du att du inte menar att jag ger godis, beröm och låter morrande hundar vara för att i meningen längre ner undra vad du skrev fel när du påstod just att jag gjorde det. Men för att repetera redan sagda ord: Nej jag har inte skrivit att jag ger beröm, eller godis eller låter hunden fortsätta med ett icke önskvärt beteende. Det har du tagit helt ur luften.

Nej ok, du har bara skrivit att du inte skulle bestraffa hunden för att den morrar. Så återigen, hur hade du gjort?
Det är tydligt att du tycker att en alfarullning är våld och misshandel och att en morrande hund inte litar på dig, men VAD hade du gjort? Du berättar vad du anser är fel men inget om hur du själv hade handlat, vad du tycker är rätt.

Ja jag tog självklart åt mig när du orkar kommentera mitt inlägg ( om hunden ) med en sådan kommentar. För en som inte är särskilt intresserad så gjorde du dig besväret att kommentera just att de flesta ägare är så pass dåliga att hunden blir kokko, men att ägaren skyller på avel.

Lever hunden idag? Mår den bra? Fungerar den med sina nya ägare? Är svaren ja så kan du inte skylla på aveln. Jag är inte intresserad av att veta svaren.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Tillbaka