Cesar Millan Hovet, 12/5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Cesar Millan Hovet, 12/5

Ja hur får man hunden att sluta vakta utan bestraffning/konsekvens?

Man ser till att förbättra relationen till hunden så att den inte känner behov av att vakta saker mot familjen. En hund som morrar säger att den inte har förtroende för dig.

Om man rycker ifrån en morrande hund sitt ben så visar man ju för den att det fanns all anledning att vakta.

Om en hund morrar åt sin familj så är det ngt som har gått snett. Man bör då försöka gå till botten med i vilka situationer den vaktar och varför. Får den inte äta i fred, har den ont, har den skaffat sig resuser som den inte borde äga (t ex en soffa eller liknande)...

Senast ändrad:

Men snälla du jag har inte gått tillbaka till en specifik händelse, vad skulle du göra i en situation om en hund nafsade till ditt barn eller någon vuxen? Vilket sätt / teknink funkar då för att hunden inte ska göra samma sak igen?

Detta är ju inte vad jag diskuterat öht. Jag diskuterade ditt sätt att hantera hundens vakt/morr. Om det är min hund som nafsar så får jag utvärdera och se vad som utlöste nafset och så hade jag handlat efter det.
Dalmas skrev:
Ja hur får man hunden att sluta vakta utan bestraffning/konsekvens?
Man funderar fram varför hunden känner att den behöver morra/vakta. Man jobbar och förbättrar relationen, ty morr = jag litar inte på dig! Detta görs inte genom bestraffning.

Dalmas skrev:
Ang vargar så vill jag inte på något sätt gämföra med med hundar det finns inget hos en vild varg jag skule vilja ha i en hund, och vaktandet är det bland det viktigaste att jobba på att INTE hunden ska ha.

Om vi talar om normala sällskapshundar som inte ska hugga/nafsa mot barn..
Givetvis, men jag vidhåller fortfarande att det är tokigt att bestraffa en morrande hund med våld.

Men nu vallhund gick du väl lite långt, att dra in Dalmas barnuppfostran i detta är ingen schysst diskussionsteknik.

Senast ändrad:

Jag har lagt i kull en hund som bitit ett barn, jag har hör folk in dessa trådar som skulle slänga hunden i väggen om den bet någon, eller slå ihjäl den med stekpanna men du anser att jag är våldsam med mina hundar.

Du måste skilja på vad man skulle göra för att avbryta en nödsituation där ett barn håller på att bli svårt skadat och vad man gör på lång sikt för att uppfostra sin hund. Det är ju jättestor skillnad!

Du måste skilja på vad man skulle göra för att avbryta en nödsituation där ett barn håller på att bli svårt skadat och vad man gör på lång sikt för att uppfostra sin hund. Det är ju jättestor skillnad!

Ja visst är det så jag tog exempel på vad som tagits upp i tråden vad som skulle hända med hundar som bitit.

Visst är det skillnad på att avbryta en nödsituation eller vad man gör på lång sikt för att detta ska inträffa, men om denna hund varit fullvuxen så hade det varit en nödsituation, nu anser jag ju att jag har förhindrat detta genom mitt handlande när hunden var ung, och det har uppenbarligen funkat för våran jakt tik är blad det ödmjukaste och bästa man kan ha i sitt hem. En hund som inte morrar och accepterar barnen

Detta är ju inte vad jag diskuterat öht. Jag diskuterade ditt sätt att hantera hundens vakt/morr. Om det är min hund som nafsar så får jag utvärdera och se vad som utlöste nafset och så hade jag handlat efter det.

Man funderar fram varför hunden känner att den behöver morra/vakta. Man jobbar och förbättrar relationen, ty morr = jag litar inte på dig! Detta görs inte genom bestraffning.

Om vi talar om normala sällskapshundar som inte ska hugga/nafsa mot barn..
Givetvis, men jag vidhåller fortfarande att det är tokigt att bestraffa en morrande hund med våld.

Yes och jag kan inte göra en utvärdering och handla sen för jag handlade för över 1 1/2 år sedan och det är en bra fungerande hund som litar på folk och inte morrar och nafsar.

Då borde hunden lita på mig/oss i hela familjen då eftersom hon inte gör detta.

Jag har inte sagt att jag bestraffat en morrande hund med våld, därremot att jag har tagit i och fått en unghund som bitit ett litet barn (något som jag inte anser är våld). Men tycker självklart att en morrande hund ska få korrigering tillsägelse kalla det bestraffning om du vill, det tycker jag när morrandet handlar om att den inte vill släppa ifrån sig saker eller inte tilllåter någon gå fram till skålen.

Jag finner det sa ... intressant ... att Cecar motstandare vanligtvis skriker i hogan sky over CM nar han jamfor med vargflock med motiveringen att hundar och vargar inte alls fungerar lika dant ... sedan jamfor man sjalv annat som passar ens egna filosofier battre med vargar. :grin:

Jag hajjade till över precis samma sak...

Så du menar att bara för att din hund blev överaskad så måste det betyda att hundarna som CM sparkar inte känner smärta?

Nej det menar jag inte. För att jag säger en sak betyder inte det att jag bekräftar motsatsen.
Jag påpekade bara att det inte alls måste göra ont för att det ska fungera vilket har sagts i tidigare inlägg. "quickfix eftersom hundarna får ont av det" etc, etc.

Ja, sparkarna ser otäcka ut ibland men eftersom allihop här bara har sett det på film kan ingen säga varken bu eller bä. Det går inte att bedöma, kameran kan frvränga händelsen åt båda håll.

En hund som morrar och resursförsvarar saknar förtroende, den testar inga gränser. Man lär knappas skapa förtroende genom att "slå vält" på hunden.

Har hunden förtroende finns ingen anledning för den att vakta.

Och en tik som slår vält på små valpar ska genast tas ur avel.

Här får du väldigt gärna förklara vad du menar?

Nej det menar jag inte. För att jag säger en sak betyder inte det att jag bekräftar motsatsen.
Jag påpekade bara att det inte alls måste göra ont för att det ska fungera vilket har sagts i tidigare inlägg. "quickfix eftersom hundarna får ont av det" etc, etc.

Ja, sparkarna ser otäcka ut ibland men eftersom allihop här bara har sett det på film kan ingen säga varken bu eller bä. Det går inte att bedöma, kameran kan frvränga händelsen åt båda håll.

Då är jag med, däremot är det väldigt tydligt att många hundar tar illa vid sig av kickarna de blir utdelade på filmerna. Sedan kan man ju diskutera vad man gör med en hund som inte genast ger med sig, tex bulldoggen. Många hundar känner inte smärta när de är högt i drift, ska man slå hårdare då, eller slå/sparka tills den ger med sig?

Jag är faktiskt inte emot korrigeringar, men jag försöker undvika dem i den mån jag kan. Det mest effektiva hjälpmedlet jag haft i alla situationer jag behövt korrigera eller bryta är vatten.

Jag kan inte förstå varför det blev såna ramaskrik och reaktioner över att jag skrev att jag tagit i en hund så den har kastat sig på rygg i underläge efter att hunden utdelat ett bett.

Att det skulle bli reaktioner förstod jag men inte i närheten av dom som blev, och de allra flesta har dömt ut den metoden som uppenbarligen funkat för mig och många flera, utan att ge ett dirrekt svar på vad man ska ha för metod i den situationen utan, ist pratat om förebyggande, träning, med diverse kommandon osv något vi arbetat med både före och efter voven bet.

Är det pga att inlägget ligger i en CM tråd och påminner av om en av metoderna han använt sig av eller vad?

Jag har för övrigt inte försökt efterapat varken cesar eftersom jag inte visste av hans metoder när detta inträffade för 1 1/2 år sedan eller en hund.
Jag handlade instinktivt med ett försvar som visserligen innebar kroppsligt ingripande men inte i närheten av någon misshandel eller över våld mot hunden.

Jag använder mig av kroppslig berömm när hunden gjort någt bra och när vi bara kramas kelar och pussas något vi gör dagligen så klart! Så vad är hemskheten med kroppslig "bestraffning" när den inte är av karraktär att skada slå eller sparka hunden, utan närmast påminner om en taktik som den redan fått lära sig av mamman när den var valp.

Jag har också fått lära mig att många hundar har detta beteende allra helt jakt hundar och jag vet hundar som varit så aggresiva och vaktiga när dom fällt vilt att ingen kunna gå i närheten av bytet, men av dom som redan fått bort det beteendet i hemmet så är det inget problem vid tex jakt heller.

Jaja blir nog inge bättre av detta inlägget heller, men jag står för min sak och jag anser överhuvudtaget inte att det jag talat om är någon form av misshandel av ett djur, det är något jag ALDRIG skulle göra och inte har förståelse för att andra gör heller.

Kan inte heller förstå att om CM står för och misshandlar hundar att detta skulle tillåtas i ett land som har mkt hårdare straff mot djurmisshandel och där det finns speciella animal cops som jobbar för djuren och att spärra in dom som inte behandlar djur schysst. Att det år efter år skulle accepteras att någon offentligt skadar djur är i min värld obegripligt.

Jag håller med även om just vatten inte fungerar på min skogstokiga vattenhund. Han reagerar typ såhär: "Jag tror att jag gjorde nåt dumt men nu vill matte skvätta vatten så vi ska ha roooligt!"

Ang tex bulldoggen skulle jag nog vänta ut den vilket Cesar faktiskt gör ganska ofta och korrigera utan smärta när den har tröttat ut sig själv, typ koppelryck etc, ngt som inte gör ont. Just kamphundar brukar inte direkt svara på tillfogad smärta enligt vad jag har hört.

Jag kan inte förstå varför det blev såna ramaskrik och reaktioner över att jag skrev att jag tagit i en hund så den har kastat sig på rygg i underläge efter att hunden utdelat ett bett.

Nu vet inte jag hur det gick till, så jag ska inte uttala mig för säkert, men i teorin ser jag inte heller varför reaktionerna tillkommit. Lägger sig hunden självmant är det en sund reaktion OM det inte varit så att man varit så pass handgriplig att den lagt sig i "skräck". Så behöver det inte ha varit, många hundar kan lägga sig utan att ha blivit orättvist behandlade.

Man behöver inte jämföra med vargar här. Alla som har flera hundar vet att det fungerar som så att alla i gruppen kan försvara sina resurser vilket respekteras. Hundar går inte fram och sliter märgben av andra hundar.

Det är verkligen mkt riskabelt att försöka bestraffa hundar som vaktar grejer/mat, det kan väldigt lätt gå fel och då har man en hund som vaktar ännu mera. Har man bestraffat morrandet kan man få en hund som struntar i det och går direkt på sluthandling (bett). Beroende på ras/individ förstås.

Träna in "loss" ska man så klart göra, det gör man i situationer där hunden inte redan är uppvarvad och försvarsbenägen. För övrigt så är bästa sättet att se till att hunden aldrig börjar vakta ben och annat att låta den äta/gnaga ifred.

Hundar "testar" eller "provocerar" inte som Dalmasen skrev, de har inte tillräckligt välutvecklad hjärna för att tänka tanken att reta upp sin ägare. Inte som en mänsklig treåring som verkligen kan provocera ;) Skulle inte tro att hästar gör det heller. De gör nog också bara det som lönar sig och undviker det som inte lönar sig/medför obehag.

Intressant.. Mina hundar måste vara synnerligen onormala för dom snor saker av varandra hela tiden trots att dom desperat morrar åt varandra. Framförallt den yngre snor saker av den äldre trots att den äldre morrar mkt hotfullt så går den yngre nu ca 9 mån helt sonika dit och tar grejen som han vill ha... Här respekteras inte "bytet" det minsta kan jag säga utan gräset är alltid grönare på andra sidan, polarns ben var säkert mkt godare än det jag fick..:angel: Vad jag sett så idkas ingen byteshandel:angel:

Jag har oxå hört att hundars intellekt kan jämföras med små barn.. se artikel:
http://www.nyheternu.se/hundar-lika-smarta-som-dagisbarn/49259.htm

Jag är inte en hund, jag kommer aldrig bli en hund och jag kommer aldrig att apa efter hur en hund uppfostrar andra hundar. Att försvara sin mat är absolut inget konstigt, om man stör och kastar ner hunden på rygg så skapar man en osäker hund som i värsta fall vaktar ännu mer.

Jag är nog inte den som förmänskligar min hund, men jag skulle aldrig få för mig att agera som en hund eller kasta ner min hund på rygg.

Du säger det sjäv - du är inte en hund, det är ju självklart, men du glömmer det mest elementala, att hunden INTE är en människa, dvs du kan inte psykoanalysera ur ett människo perspektiv för att ta bort oacceptabla beteenden ur en hund.

Jag har mycket svårt att tänka mig att en hund skulle morra åt en människa pga denne inte fick äta ifred två timmar tidigare, tror du verkligen det?
Vad skulle lösningen vara om du nu tycker så?
Att låta hunden få några heliga fem minuter ensam i rummet med sin mat?

Vad händer om hunden plötsligt bestämmer sig för att soffan är dennes? Ge upp den med? =)

Jag har träffat n¨gra sådana sönderdaltade hundar, den första(en schäfer vid namn tex) fick man inte titta i ögonen och inte heller klappa om hunden inte först "godkänt" en när man klev innan för dörren där han stod och morrade...två veckor hos min syster plockade ner honom på jorden väldigt kvickt och plöstligt var det en hund som var glad och kunde vifta på svansen igen.

hund nr två(en rottis vid namn rocky) vaktade så hårt vid sina ben, sin mat, sin fotölj att han gjorde utfall mot alla som närmade sig och enda sättet att kunna gå förbi i hallen där hans mat stod, tilll andra delen av huset var att i smyg ta en av han bollar och kasta den till andra ändan så att han slutade vakta för ett ögonblick. Den hunden bet för några år sen isönder en nio årig flickas ansikte när hon på väg hem ifrån skolan hängde på grinden för att få klappa lilla hunden.

Man ska inte slå djur, men man ska inte iheller tro att de är människor.

Dalmas:
Jag vill bara säga att jag inte ser något som helst fel i din uppfostran av din hund, jag tycker tvärtom att du handlade rätt, inte bara för att du måste ha en hund som alltid funkar med dina barn, men för att det fortfarande hade varit oacceptablet om hunden "bara" morrat mot dig i samma situation.

Varför tycker jag att handlingen är ok? Därför att ingen annan kunnat komma med ett enda kostruktivt alternativ förutom att låta det vara som det är och isolera problemet genom att låta hunden få ha sit dåliga beteende ifred.

En hund vaktar sin resurs för att den är osäker?
Osäker på vad?
Jag kan hålla med om att en hund som "testar" är osäker, framförallt på sin plats i flocken och då ser jag inga som helst bekymer med Dalmas metod att visa att den gick över gränsen.

Att vargar skulle låta varandra vara ifred när de har ett byte är rent bullshit - strykvargar krälar på marken för att vara alfa paret till lags och får stryk hela tiden eller tror ni verkligen att en varg som fällt ett byte får ligga och snaska på det i fred? Vad tror ni rangordningen kommer in i bilden då? strykvargar kan tom bli nekade mat trotts att alla andra i flocken är mätta och det finns bytesmat kvar.

Intressant.. Mina hundar måste vara synnerligen onormala för dom snor saker av varandra hela tiden trots att dom desperat morrar åt varandra. Framförallt den yngre snor saker av den äldre trots att den äldre morrar mkt hotfullt så går den yngre nu ca 9 mån helt sonika dit och tar grejen som han vill ha... Här respekteras inte "bytet" det minsta kan jag säga utan gräset är alltid grönare på andra sidan, polarns ben var säkert mkt godare än det jag fick..:angel: Vad jag sett så idkas ingen byteshandel:angel:

Jag har oxå hört att hundars intellekt kan jämföras med små barn.. se artikel:
http://www.nyheternu.se/hundar-lika-smarta-som-dagisbarn/49259.htm

Rycker de benen ur munnen på varandra när den andra morrar? Hm, ja undantag finns väl alltid men det är inte normalt hundbeteende att göra så.

Ang hundar och små barn, är din poäng att hundar kan trotsa som en mänsklig treåring?

Jag måste säga att jag är förvånad över att så många verkar tro att man löser problemet med en hund som t ex morrar över ben med att klappa till den.
Visst kan det funka om man har en relativt mesig/vek hund men har man en hund med "lite mera i" så är risken väldigt stor att beteendet bara ökar och ökar och sen är man inne i en riktigt ond spiral.

Jag skulle verkligen rekommendera er som tror på den modellen att läsa lite modern litteratur om hundars beteende av t ex Lars Fält, Kerstin Malm, Kent Svartberg.

Jag måste säga att jag är förvånad över att så många verkar tro att man löser problemet med en hund som t ex morrar över ben med att klappa till den.
Visst kan det funka om man har en relativt mesig/vek hund men har man en hund med "lite mera i" så är risken väldigt stor att beteendet bara ökar och ökar och sen är man inne i en riktigt ond spiral.

Jag skulle verkligen rekommendera er som tror på den modellen att läsa lite modern litteratur om hundars beteende av t ex Lars Fält, Kerstin Malm, Kent Svartberg.

Men vem tusan har klappat till sin hund och sagt att det är en metod man använder??

Jag har skrivit flera ggr att jag skulle varken slå eller sparka min hund och det är en jäkla skillnad mot att få hunden i ryggläge.

Jag vet inte någon hund som blivt värre av den metoden, kan inte uttala mig om hundar med kamp instinkt och tänker inte skaffa mig en sådan heller.

Men vem tusan har klappat till sin hund och sagt att det är en metod man använder??

Jag har skrivit flera ggr att jag skulle varken slå eller sparka min hund och det är en jäkla skillnad mot att få hunden i ryggläge.

Jag vet inte någon hund som blivt värre av den metoden, kan inte uttala mig om hundar med kamp instinkt och tänker inte skaffa mig en sådan heller.

OK sorry, lägga ner på rygg då. Fast det tycker jag är en ännu sämre metod än ett snabb dask. Om man nu ska korrigera fysiskt så är en snabb korrigering bättre än ett mer utdraget nerläggande, där man verkligen riskerar att hunden svarar upp.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Tillbaka