C-vitamin till marsvin

R8n

Trådstartare
Har nu slutat med c-vitamin i vattnet till marsvinen här hemma eftersom de har slutat tillverka den "bra" sorten.
Nu är min fråga om det räcker att ge dem lite vitkål och morötter per dag för att hålla deras c-vitamin "hållning" uppe. Nu när de desutom börjar bli till åren (4 år) Eller ska jag ge dem gnagarmust eller blanda, dvs. ge vitkål och ha gnagarmust i vattnet åt dem?

Sv: C-vitamin till marsvin

Det räcker alldeles utmärkt med bara vitkål eller annan c-vitamin grönsak (en del marsvin får munsvamp av vitkål och då är det läge att leta upp annan c-vit.rik grönsak, annars går det utmärkt med enbart vitkål som c-vitaminkälla). Plus givetvis bra hö och lite kraftfoder. C-vitamin i vattnet är så gott som verkningslöst, isåfall får du lösa upp en brustablett i vatten och mata med tesked direkt från skeden (t ex om djuret verkar ha problem med kisseriet och du vill ge en "vitaminchock" i väntan på färd till veterinär).

Okej, så du menar att under dessa 4 år har de kunnat blivit utsatta för marsvinsförlamning hela tiden? :crazy:

Men ska ge dem små portioner vitkål i början så att deras magar vänjs vid det.

Oj, har du haft dem i fyra år utan grönsaker!
Varför det?

Grönsaker har de ju förstås fått! Både morötter, gurka, persilja, kålrot, sallad. Och olika frukter såsom päron, äpple och banan.

Men enligt de på zoot skulle det räcka med c-vitamin i vattnet. Så därför. Men fick höra av en kunnig nu i förra veckan att marsvin inte alls blir dåliga av vitkål som både veterinär och zoo ägare tidigare sagt.

Finns också pellets som är C-vitaminberikade för just marsvin.

C-vitamin i vattnet är verkningslöst, då c-vitaminen förstörs nästan på en gång.

Så det är alltså bäst att ge dem vitkåloch morötter varje dag?

Mina marsvin har aldrig fått c-vitamin, däremot får dom vitkål och morötter varje dag plus andra grönsaker eller frukt ibland. Dom har då aldrig blivit sjuka vad jag har märkt.

Hur märker man om marsvinet har munsvamp?

Okej, ska som sagt satsa på vitkål och morötter från och med nu!

Gör du det. Mina har då aldrig tagit skada av det. Men dom är nog ovanligt tåliga marsvin också, för dom bor i lagårn utan nån värme och nu är det 20 minus på nätterna och dom klarar det också.:smirk:

Okej, men marsvin ska väl aldrig hållas under + 10 grader:confused:

Nej, det var det jag menade - alla här säger så men mina lever ju och mår utmärkt.:angel: Det enda viktiga är att dom har det dragfritt, men så är det ju med dom flesta djur.:)

Det är "skorvigt" runt läpparna. Lindriga fall visar sig som ett "vitt streck" i överläppen. Lite svårt att förklara och jag har ingen bra bild. Men ordentlig munsvamp märker man, det är som sagt var skorvigt.

Ja, men då är det ju inte "konstigt" att de mår bra :) Persilja och kålrot är c-vitaminrikt och nog finns det väl i de andra grönsakerna också! Det är synd att så många djuraffärsägare och t o m veterinärer är så okunniga om smådjur...

JennyK skrev:
Mina har då aldrig tagit skada av det. Men dom är nog ovanligt tåliga marsvin också, för dom bor i lagårn utan nån värme och nu är det 20 minus på nätterna och dom klarar det också.:smirk:

Spännande att du har dem i lagårn. Jag har bara hört att marsvin är så otroligt känsliga för kyla. Jag har alla mina kaniner ute och skulle önska att jag även kunde ha marsvinen ute på vintern. Det skulle alltså inte vara helt omöjligt?

Absolut inga problem. Jag har delat av en box så kaninerna har hälften och marsvinen hälften (för dom kan inte vara ihop, en av kaninerna biter marsvinen), så dom har det stort och bra. Dom får ju ordentligt tjock vinterpäls och så får dom mycket mat för att inte frysa. Beställde även ett isolerat hus till dom men det blev för stort så det har kaninerna istället, men dom går nästan aldrig in i det ändå.

http://img.photobucket.com/albums/v315/Jennyfjording/Allater.jpg

Tänk bara på att inte bara slänga ut dom mitt i vintern om dom har bott inne för då har dom ju inte satt nån vinterpäls.

Senast ändrad av en moderator:

Låter kanon. Självklart så får jag vänta till nästa vinter, men då vet jag att jag kan fortsätta att låta dem vara ute när hösten kommer.

Min kaniner älskar att pulsa i snön. De bor ute i en bur men har en jättestor utehage att pulsa runt i:) så marsvinen får nog bo på logen eller nått. Ska bli kul att bygga en inhängnad åt dem med många aktiviteter.

Okej, har aldrig tänkt på att det är c-vitamin i persilja:)

Men ska som sagt börja ge dem vitkål. Men morötter äter de inte gärna..:crazy:

Det blir nog bra! Hur har du gjort kaninhagen ute? har du grävtner nät i backen eller? För annars gräver dom sig väl ut? Skulle också vilja släppa ut mina kaniner året runt egentligen.. Helst skulle jag vilja släppa dom lösa på gården men det vågar jag inte för då tar väl höken eller räven dom.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 410
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 370
Senast: Gabby_Ossi
·
Kropp & Själ Vet inte riktigt vart jag ska börja, eller ens varför jag skriver om jag ska vara helt ärlig, för att känna mig mindre ensam kanske? Har...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 706
Senast: whyme
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar