C-vitamin till marsvin

Sv: C-vitamin till marsvin

Jag har grävt ner där det gått att gräva ner. Men i den jättestora hagen som är en gammal hundgård är det inte nedgrävt men de gräver inte så mycket. Skulle de börja göra det så får jag sätta nät i botten.
De har så stort att springa på så de har inte tid att gräva. Totalt så blir nog ytan som en hästbox ungefär.

Marsvin och andra gnagare får inte hållas i temperaturer som understiger 0 grader. De ska alltid ha tillgång till en plats där de uppnår termisk komfort, enligt jordbruksverket.

Jag har mina marsvin i en hästbox i stallet. De har ett hus att gå in i och en trälåda att krypa inunder och den är favoriten. Huvudsaken att de har mycket hö att äta. De får pellets som jag köper på lantmännen i 25kg säck som är för marsvin och kanin. I sommar ska de gå ute.
På jobbet bor de oxå i stallet men där har de värmelampa i stället för hus och det är oxå populärt!

En tanke om inte kaniner tex får vara ute när det är under 0 grader så begår de flesta kaninuppfödare ett lagbrott eftersom de låter sina kaniner vara ute året om.
Kaniner kan jag säga med säkerhet att de mår som bäst när de får vara ute minus som plusgrader. Mina bara älskar att pulsa i snön. De har ett stort hus 1 meter ovan mark som de kan hoppa in i. De har en ramp ner till backen.

Då är jag väl en olaglig djurplågare då.:cool:

hemlig: Ja, dom trivs allt bra, hade jag haft dom inomhus så hade dom inte alls kunnat haft en sån stor yta att röra sig på. Jag föredrar att ha dom i lagårn framför att stänga in dom i en pytteliten bur inomhus.:)

Jag har för mej att kaniner inte räknas till gnagare. Såna här diskussioner har nämligen varit uppe förut om marsvinens vara utomhus eller inte.

Härligt för dina kaniner att kunna vara ute i snön! Och vad bra om man kanske inte behöver gräva så mycket, får väl prova mej fram till sommaren.:)

Kaniner hör inte till gnagare, de hör till hardjur:smirk: . Så de gäller inte dem.
Har även själv mina kaniner ute året om.

Senast ändrad av en moderator:

Nu skrev jag inte detta för att påstå att alla med marsvin i minusgrader är djurplågare.
Det står liksom bara så i jordbruksverkets regler, sen om marsvinen trivs och klarar sig utan problem är ju en annan sak. MEN det står så i reglerna. Känner själv en som har sina utomhus i utebur (dock isolerad med värmelampa).
Själv tycker jag inte det är fel sålänge djuren trivs, mår bra och har fri tillgång till mat och klarar sig. Det är ju bara bättre för oftast får de mer utrymme utomhus än i en liten inomhusbur.

R8n skrev:
Har nu slutat med c-vitamin i vattnet till marsvinen här hemma eftersom de har slutat tillverka den "bra" sorten.
Nu är min fråga om det räcker att ge dem lite vitkål och morötter per dag för att hålla deras c-vitamin "hållning" uppe. Nu när de desutom börjar bli till åren (4 år) Eller ska jag ge dem gnagarmust eller blanda, dvs. ge vitkål och ha gnagarmust i vattnet åt dem?

:smirk: Hej

du måste ge marsvin Hö/morötter/vitkål samt andra frukt och grönt varje dag för att dom ska må bra, du ska absolut inte ge C-vitamin i vattnet eftersom att det finns i frukt/grönt (bara onödigt) titta in på min hemsida där kan du läsa allt om marsvin och foder mm, jag är uppfödare sen många år tillbaka!! Har du frågor så hör gärna utav dig

www.geocities.com/jellowa10

Dundret skrev:
Nu skrev jag inte detta för att påstå att alla med marsvin i minusgrader är djurplågare.
Det står liksom bara så i jordbruksverkets regler, sen om marsvinen trivs och klarar sig utan problem är ju en annan sak. MEN det står så i reglerna. Känner själv en som har sina utomhus i utebur (dock isolerad med värmelampa).
Själv tycker jag inte det är fel sålänge djuren trivs, mår bra och har fri tillgång till mat och klarar sig. Det är ju bara bättre för oftast får de mer utrymme utomhus än i en liten inomhusbur.

MARSVIN ÄR INTE GJORDA FÖR ATT VA UTOMHUS!!
jag är marsvinsuppfödare sen många år tillbaka, dom klarar inte av den kylan som finns oavsett om du har värmelampa ,mm, :mad:

JennyK skrev:
Då är jag väl en olaglig djurplågare då.:cool:

hemlig: Ja, dom trivs allt bra, hade jag haft dom inomhus så hade dom inte alls kunnat haft en sån stor yta att röra sig på. Jag föredrar att ha dom i lagårn framför att stänga in dom i en pytteliten bur inomhus.:)

Marsvin är inte gjorda för att bo i en ladugård men bara det är över 17 grader så ska det gå bra med mkt spån o halm som botten så dom inte fryser, dom är väldigt känsliga mot kyla/drag mmm, och kan bli fort sjuka!! Tänk er för!! Dom är inte som kaniner:mad:

Okej, tack så hemskt mycket för svaret!

Ska kika in på din sida:idea:

maria25 skrev:
Marsvin är inte gjorda för att bo i en ladugård men bara det är över 17 grader så ska det gå bra med mkt spån o halm som botten så dom inte fryser, dom är väldigt känsliga mot kyla/drag mmm, och kan bli fort sjuka!! Tänk er för!! Dom är inte som kaniner:mad:

Men varför?? Dom blir inte sjuka av att bo ute om dom är vana vid det. Mina marsvin har ju bott i lagårn i två år och dom mår utmärkt! Dom har aldrig varit sjuka! Dessutom har dom det mycket bättre där än i en liten fjuttig bur inomhus. Dom ä'r inte alls känsliga för kyla, däremot som jag har påpekat förut ska dom inte utsättas för drag, vilket dom inte gör heller, men det ska inte kaniner heller.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 410
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 370
Senast: Gabby_Ossi
·
Kropp & Själ Vet inte riktigt vart jag ska börja, eller ens varför jag skriver om jag ska vara helt ärlig, för att känna mig mindre ensam kanske? Har...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 706
Senast: whyme
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar