Bygglov Natura2000

Du får gärna berätta! Det är ju åtminstone ett ”ingrepp” så att säga :D
Ett avlopp är ju en mycket mindre åtgärd, så jag som handläggare skickade ansökan på remiss till länsstyrelsen. De fick göra bedömningen på ifall det krävdes Natura2000-tillstånd, och i så fall ta över ärendet. I detta fallet tyckte länsstyrelsen inte att det behövdes, men jag tänker att de definitivt lär vara inblandade även i en bygglovsprocess i så fall.
Har lite dålig koll på om det kan bli så att natura2000-tillstånd krävs även i bygg-ärenden, men är det så så kommer det krävas en rätt utförlig utredning från sökandes del med miljökonsekvensbeskrivning och liknande.

Vad är det som ska byggas? Har du haft någon kontakt med bygglov? Hade rekommenderat att börja prata med länsstyrelsen annars, då de kan vara enklare att få tag i och sannolikt äger frågan :)
 
Ett avlopp är ju en mycket mindre åtgärd, så jag som handläggare skickade ansökan på remiss till länsstyrelsen. De fick göra bedömningen på ifall det krävdes Natura2000-tillstånd, och i så fall ta över ärendet. I detta fallet tyckte länsstyrelsen inte att det behövdes, men jag tänker att de definitivt lär vara inblandade även i en bygglovsprocess i så fall.
Har lite dålig koll på om det kan bli så att natura2000-tillstånd krävs även i bygg-ärenden, men är det så så kommer det krävas en rätt utförlig utredning från sökandes del med miljökonsekvensbeskrivning och liknande.

Vad är det som ska byggas? Har du haft någon kontakt med bygglov? Hade rekommenderat att börja prata med länsstyrelsen annars, då de kan vara enklare att få tag i och sannolikt äger frågan :)

Ja, jag tror att det är som du säger, att det kommer behöva göras lite utredningar innan man ev får bygglov :) tack för infon i alla fall!
Det är en gammal tomt sedan innan, som numera är i utkanten av ett Natura2000-område. Läget är magiskt, och jag vill bygga mitt hus där :D
Har inte haft någon kontakt med bygglov ännu, har precis bara börjat rota i frågan. Smart att börja med länsstyrelsen, det ska jag nog göra!
 
Ja, jag tror att det är som du säger, att det kommer behöva göras lite utredningar innan man ev får bygglov :) tack för infon i alla fall!
Det är en gammal tomt sedan innan, som numera är i utkanten av ett Natura2000-område. Läget är magiskt, och jag vill bygga mitt hus där :D
Har inte haft någon kontakt med bygglov ännu, har precis bara börjat rota i frågan. Smart att börja med länsstyrelsen, det ska jag nog göra!
Låter som det skulle vara ett läge för att söka förhandsbesked innan du gör en full bygglovsansökan. Då får du frågan om en bostad på platsen kommer tillåtas prövad först, utan att ha alla detaljer om exakt vilket hus det ska vara behöver vara färdiga.
 
Ja, jag tror att det är som du säger, att det kommer behöva göras lite utredningar innan man ev får bygglov :) tack för infon i alla fall!
Det är en gammal tomt sedan innan, som numera är i utkanten av ett Natura2000-område. Läget är magiskt, och jag vill bygga mitt hus där :D
Har inte haft någon kontakt med bygglov ännu, har precis bara börjat rota i frågan. Smart att börja med länsstyrelsen, det ska jag nog göra!
Om det inte finns kommunalt avlopp att dra fram till tomten, så prata med lst om möjligheten att lösa avlopp med :)
 
Låter som det skulle vara ett läge för att söka förhandsbesked innan du gör en full bygglovsansökan. Då får du frågan om en bostad på platsen kommer tillåtas prövad först, utan att ha alla detaljer om exakt vilket hus det ska vara behöver vara färdiga.

Ja, jag läste att Länsstyrelsen inte tar ut någon avgift för att ansöka om tillstånd för åtgärder i Natura2000-områden, så jag tänkte att jag nog ska börja i den änden, och sedan söka ett förhandsbesked om Länsstyrelsen är positiva.
Som att det inte kan vara stökigt nog att få ett bygglov i vanliga fall... :p
 
Men om det är en gammal tomt ( och då antar jag att det säger att det en gång i tiden stått ett hus där) då är väl det kanske inte så svårt att få bygglov? om del av huset finns kvar så kan de inte neka.
 
Om det är en gammal tomt och att det ligger i utkanten av Natura 2000 så känns det som att det iallafall är lite positivt. Behövs det stora ingrepp för att kunna bygga? Spränga, avverka skog, schakta bort/dit massor etc.?
 
Ingrepp i Natura 2000-området kräver ofta tillstånd om de riskerar att ha betydande påverkan. Jag lägger till att Natura 2000-områden kan inrättas av olika anledningar. Kolla upp vad syftet med området är och vilka arter/naturtyper det syftar till att bevara. I bevarandeplanen ska det även finnas angivet vilka ingrepp eller åtgärder som utgör hot mot bevarandevärdena.

"Du behöver tillstånd från Länsstyrelsen för verksamhet eller åtgärder som kan påverka naturmiljön i ett Natura 2000-område på ett betydande sätt. Du kan även behöva tillstånd om du planerar att göra en åtgärd nära ett Natura 2000-område, om det kan påverka miljön inne i området. Det kan till exempel handla om grumlande åtgärder uppströms i ett vattendrag eller anläggning av ett nytt dike som kan påverka våtmarker inom området.

Utgå från områdets bevarandeplan för att bedöma om det finns risk för påverkan.

I vissa fall kan det vara svårt att själv bedöma om en åtgärd kräver tillstånd. Kontakta oss på Länsstyrelsen för att få stöd i din bedömning.

Exempel på när tillstånd kan behövas:
  • Uppföra byggnader eller anläggningar, till exempel vägar, skogsbilvägar, jakttorn och avloppsanläggningar.
  • Samla in växter och djur.
  • Fälla träd, avverka eller ta bort större buskage.
  • Gräva, schakta, fylla ut, till exempel ledningsdragningar.
  • Dika eller göra andra åtgärder som påverkar grundvatten och markvatten."
https://www.lansstyrelsen.se/vastra...p-i-naturen/tillstand-natura-2000-omrade.html

Du kan också läsa om just bygglov i Naturvårdsverkets handbok: https://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-0131-0.pdf
 
@AraSlei natura2000 - områden har ett syfte att skydda naturen. Om du inte är utanför området är frågan jättekonstig. Om det finns ett hus redan kan du säkert renovera det huset om du inte förändrar utsidan för mycket bör du kunna renovera. Det finns lösningar typ bränntorrdass som gör att du enbart får sk gråvatten och mindre naturpåverka kan kanske gå igenom. .?? Mygel är väl kanske vanligt, det vet inte jag. Skyddsområden är till för skydd. Annars krackelerar hela idén om det är pengar ska styra. Vems pengar? Dina pengar är bättre än gruvföretaget pengar???
 
Men om det är en gammal tomt ( och då antar jag att det säger att det en gång i tiden stått ett hus där) då är väl det kanske inte så svårt att få bygglov? om del av huset finns kvar så kan de inte neka.

Om det är en gammal tomt och att det ligger i utkanten av Natura 2000 så känns det som att det iallafall är lite positivt. Behövs det stora ingrepp för att kunna bygga? Spränga, avverka skog, schakta bort/dit massor etc.?

Det finns en gammal grund, där det idag står en timmerstuga, men man hade behövt att flytta ett nytt hus lite längre in på tomten så att säga.
Jag tror inte att det skulle krävas så stora ingrepp, men det är så klart svårt att säga efter att inte ha gjort med efterforskning än det lilla jag gjort hittills. Säkert lite schaktning för att jämna till osv.
Det är typ ängsmark, så ingen avverkning eller dylikt. Det står hamlade träd precis i utkanten av den i så fall tilltänkta tomten, och de är upptagna som särskilt skyddsvärda i dokumenten från Länsstyrelsen, men jag tror att man bör kunna få plats med en rimlig tomt utan att behöva röra dem.
 
Ingrepp i Natura 2000-området kräver ofta tillstånd om de riskerar att ha betydande påverkan. Jag lägger till att Natura 2000-områden kan inrättas av olika anledningar. Kolla upp vad syftet med området är och vilka arter/naturtyper det syftar till att bevara. I bevarandeplanen ska det även finnas angivet vilka ingrepp eller åtgärder som utgör hot mot bevarandevärdena.

"Du behöver tillstånd från Länsstyrelsen för verksamhet eller åtgärder som kan påverka naturmiljön i ett Natura 2000-område på ett betydande sätt. Du kan även behöva tillstånd om du planerar att göra en åtgärd nära ett Natura 2000-område, om det kan påverka miljön inne i området. Det kan till exempel handla om grumlande åtgärder uppströms i ett vattendrag eller anläggning av ett nytt dike som kan påverka våtmarker inom området.

Utgå från områdets bevarandeplan för att bedöma om det finns risk för påverkan.

I vissa fall kan det vara svårt att själv bedöma om en åtgärd kräver tillstånd. Kontakta oss på Länsstyrelsen för att få stöd i din bedömning.

Exempel på när tillstånd kan behövas:
  • Uppföra byggnader eller anläggningar, till exempel vägar, skogsbilvägar, jakttorn och avloppsanläggningar.
  • Samla in växter och djur.
  • Fälla träd, avverka eller ta bort större buskage.
  • Gräva, schakta, fylla ut, till exempel ledningsdragningar.
  • Dika eller göra andra åtgärder som påverkar grundvatten och markvatten."
https://www.lansstyrelsen.se/vastra...p-i-naturen/tillstand-natura-2000-omrade.html

Du kan också läsa om just bygglov i Naturvårdsverkets handbok: https://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-0131-0.pdf

Tack, det där har jag läst! :)
I bevarandeplanen för vårt område står det att bl a samhällsbyggande kan påverka negativt, så det kommer absolut behövas tillstånd.
 
@AraSlei natura2000 - områden har ett syfte att skydda naturen. Om du inte är utanför området är frågan jättekonstig. Om det finns ett hus redan kan du säkert renovera det huset om du inte förändrar utsidan för mycket bör du kunna renovera. Det finns lösningar typ bränntorrdass som gör att du enbart får sk gråvatten och mindre naturpåverka kan kanske gå igenom. .?? Mygel är väl kanske vanligt, det vet inte jag. Skyddsområden är till för skydd. Annars krackelerar hela idén om det är pengar ska styra. Vems pengar? Dina pengar är bättre än gruvföretaget pengar???

Jadå, det vet jag mycket väl.
Nej, det går inte att renovera huset. Det är en timmerstuga som står på en betydligt äldre grund.

Jag tycker inte alls att frågan är jättekonstig? Det är en fantastisk tomt, och om det finns möjlighet vill jag gärna bygga ett hus där. Om möjligheten inte finns, får jag låta bli. Något mygel är det naturligtvis inte tal om!
Markerna har ett gynnsamt bevarandetillstånd och naturtypen är välbevarad, och man anser att förutsättningarna för att bevara naturtypens värden på lång sikt är goda. Det är en skyddsvärd mark, men den är välskött och vi har en god kommunikation med länsstyrelsen i frågan. Senast för några år sedan gjorde vi en större insats där en stor del av ytan gjordes om för att bättre kunna bevara den biologiska mångfalden.
 
@AraSlei natura2000 - områden har ett syfte att skydda naturen. Om du inte är utanför området är frågan jättekonstig. Om det finns ett hus redan kan du säkert renovera det huset om du inte förändrar utsidan för mycket bör du kunna renovera. Det finns lösningar typ bränntorrdass som gör att du enbart får sk gråvatten och mindre naturpåverka kan kanske gå igenom. .?? Mygel är väl kanske vanligt, det vet inte jag. Skyddsområden är till för skydd. Annars krackelerar hela idén om det är pengar ska styra. Vems pengar? Dina pengar är bättre än gruvföretaget pengar???
Du får ju skilja på vad som går att få tillstånd för INOM reglerna och vad som någon ev. skulle få lov för trots att det strider mot reglerna.
TS har enbart talat om det förra, så anklaga henne för att laborera med mygel är helt ogrundat.
Det är den som satt reglerna som avgör vad som ingår i skyddet för det aktuella området, inte du.
 
Det finns en gammal grund, där det idag står en timmerstuga, men man hade behövt att flytta ett nytt hus lite längre in på tomten så att säga.
Jag tror inte att det skulle krävas så stora ingrepp, men det är så klart svårt att säga efter att inte ha gjort med efterforskning än det lilla jag gjort hittills. Säkert lite schaktning för att jämna till osv.
Det är typ ängsmark, så ingen avverkning eller dylikt. Det står hamlade träd precis i utkanten av den i så fall tilltänkta tomten, och de är upptagna som särskilt skyddsvärda i dokumenten från Länsstyrelsen, men jag tror att man bör kunna få plats med en rimlig tomt utan att behöva röra dem.
Då hade jag börjat med att kolla med Länsstyrelsen! Jag tänkte om det redan från början fanns hinder som typ behövde sprängas bort eller att skog behövde avverkas, ja då hade det varit mer besvärligt och kanske inte ens möjligt. I ditt fall så hade jag börjat med Länsstyrelsen, lycka till!
 
Tack, det där har jag läst! :)
I bevarandeplanen för vårt område står det att bl a samhällsbyggande kan påverka negativt, så det kommer absolut behövas tillstånd.
Ja du verkar ju påläst och har redan kontakt med Lst. :) Att jämföra med andra bygglov i andra N2000-områden är nog svårt. Eftersom ditt har ett gott bevarandetillstånd och ni redan gjort förbättrande åtgärder är ju förutsättningarna goda jämfört med många andra N2000-områden. Om ängsmarken är en del av värdet kan jag tänka mig att man kanske får utföra kompensationsåtgärder för den ängsyta som tas i anspråk av tomten, beroende på hur stor ytan är, hur "bra" den är etc.
 
Inte av bygglov men detaljplaner och Natura 2000.

Står det något i kommunens översiktsplan om hur kommunens ser på markanvändningen i natura 2000-området. Sådant ska redovisas i översiktsplanen.

Om tillstånd behövs så behöver man visa på att åtgärden inte skadar livsmiljön som området avser skydda eller de arter som området avser skydda så att bevarandet försvåras. Detta är såklart väldigt olika beroende på vilka arter vi pratar om hur hur hotade de är.

Som det låter på din beskrivning så har ni rådighet över större markområde än där tomten ska vara. Ett sätt att säkerställa att livsmiljön inte hotas och artens bevarande kan vara att arbeta med kompensationsåtgärder. Väldigt förenklat:

Om artens livsmiljö bedöms bestå av 5000 kvm och på 1000 kvm av dessa vill ni stycka av för bostadshus. Om man då med hjälp av naturvårdsåtgärder tillskapar livsmiljö på angränsande mark så att arten fortfarande har 5000 kvm gynnsam livsmiljö, så kan bedömningen göras att det ni vill göra inte kommer att påverka arten negativt.

Du förstår säkert att det inte är sådär enkelt med exakta kvadratmeter oavsett art som ska skyddas ;) Mest för att illustrera exempel :)

Att tänka på i dialogen är också att det inte bara är byggnaden som sådan som påverkar. Även själva tomten/trädgården, att marken kommer användas annorlunda, det faktum att det kommer vistas människor på platsen osv är sådan som också påverkar livsmiljön.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi vill sätta upp ett glasräcke på balkongen istället för nuvarande trästaket. Mailade kommunen för att fråga om det behövs bygglov och...
Svar
10
· Visningar
603
Senast: Catsu
·
Hemmet Jag älskar dofter. Jag tycker speciellt mycket om tyngre dofter och säsongsbundna dofter. Jag vill liksom inte att det ska dofta...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 217
Senast: LinnK
·
Hemmet Var är min bilnyckel? Jag har letat i tre dagar. Eftersom jag inte kan lämna hemmet utan bil (bor i obygden) så borde den vara hemma...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 297
Senast: fejko
·
Hemmet Jag funderar på att köpa frysbox, ca 200 l. Jag har en otrolig förmåga att passa på när det är extrapriser att köpa massor och frysa in...
Svar
0
· Visningar
199
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp