Bygga ett litet växthus?!

Jag vill inte vara en romantikdödare, men de byggnationer jag sett som funkar till det du vill ha (går att odla lite i, går att sitta i, lite lusthuskänsla) har varit rätt gedigna byggen. Inget enkelt ihopspikat, utan där någon händig och kunnig person uppenbarligen lagt en del tid på att göra det ordentligt.

Eller bygg ett lusthus helt enkelt? Utan växter, och med tak utan glas, då blir det inte så varmt och man kan sitta där. Man kan ju sätta in en blomkruka om man vill.
Jag tänker mig nog att en del av ytan inte riktigt har något golv, och där finns det då växter. Dessa behöver inte vattnas ideligen för rötterna tänks söka vatten själva. (Samma system funkar på verandan, men tyvärr ingår inte verandan i min del av huset.)

Känner att jag krampaktigt klamrar mig fast i romantiken här.

Jag tänker mig nog att en del av ytan inte riktigt har något golv, och där finns det då växter. Dessa behöver inte vattnas ideligen för rötterna tänks söka vatten själva. (Samma system funkar på verandan, men tyvärr ingår inte verandan i min del av huset.)

Känner att jag krampaktigt klamrar mig fast i romantiken här.
Var hittar de det vattnet, om bygget har väggar och tak så att regnet inte når in? Det är ju därför man behöver vattna i ett växthus, medan en veranda utan väggar och tak klarar sig ändå.

Var hittar de det vattnet, om bygget har väggar och tak så att regnet inte når in? Det är ju därför man behöver vattna i ett växthus, medan en veranda utan väggar och tak klarar sig ändå.
Verandan har både väggar och tak och är betydligt solidare än vad ett växthus av den typ jag tänker mig är. En del av verandan har helt enkelt naturen/jorden som "golv". Några växter - perenner, bland annat ett persikoträd - står där och rötterna hittar vatten på samma vis som alla andra rötter. Jag har aldrig grävt där, så jag vet inte exakt hur det är konstruerat, men växterna når helt enkelt jorden och samma vatten i jorden som alla andra växter i trädgården klarar sig på.

Verandan har både väggar och tak och är betydligt solidare än vad ett växthus av den typ jag tänker mig är. En del av verandan har helt enkelt naturen/jorden som "golv". Några växter - perenner, bland annat ett persikoträd - står där och rötterna hittar vatten på samma vis som alla andra rötter. Jag har aldrig grävt där, så jag vet inte exakt hur det är konstruerat, men växterna når helt enkelt jorden och samma vatten i jorden som alla andra växter i trädgården klarar sig på.
Överlag är brist på nederbörd och tillgängligt vatten i jorden mycket sällan problemet. Leran håller ju vatten väldigt effektivt, och det regnar mest i landet i mina trakter samt i Borås.

Men trädrötter når mycket längre än gurkrötter. Hur ser verandan ut, om den har fyra hela väggar och ett tak - det låter mindre som en veranda och mer som ett rum med jordgolv? Vad är det som gör att du kallar den veranda?

När du skriver "en rad leca", vad menar du då mer konkret? Jag vet vad leca är, men "en rad"? Vad är en rad i sammanhanget?
En rad lecablock som du lägger intill varann. Eller flera rader på varann (förskjutet) om du vill ha lite höjd. Jag har gjort en varmbänk av lecablock, där jag helt enketlt staplat dem utan att mura och sedan liggande fönster ovanpå. Ska du ställa ett växthus på kan det vara bra med lite murbruk emellan lecablocken så det blir stadigt.

Och så behöver du starta ett litet krukmakeri och dreja vackra krukor av din lera. Och så kan du ha café i trädgården, sälja krukor och tomater. Tänk... :love:

Åh ja, lite längre än så håller det om en gör det ordentligt. Linoljekitt och linoljefärg vill gamla vackra fönster ha. :love:
Veeeeet.

Men vanliga fönster är lite skyddade av foder och fönsterbleck. Växthusfönster saknar det. De är alltså lite mer utsatta än husfönster.
(odlat några somrar i en nedlagd handelsträdgård. Husägaren hade ett ständigt pågående arbete med att hålla förfallet stången.....)

Men trädrötter når mycket längre än gurkrötter. Hur ser verandan ut, om den har fyra hela väggar och ett tak - det låter mindre som en veranda och mer som ett rum med jordgolv? Vad är det som gör att du kallar den veranda?
Ja, jag tänkte mig förstås perenner i den delen av växthuset.

Veranda: utanpå huset liksom, fönster runtom, sådant som brukar kallas veranda. Huset är byggt, tillbyggt och ombyggt av de i sammanhanget väldigt hopplösa generationerna bakåt i min pappas familj. Ingenting gjordes någonsin färdigt. Fattiga bönder med depressionsproblematik, är min förklaring till det där. Varför inget heller riktigt stämmer med gängse definitioner.

Åh ja, lite längre än så håller det om en gör det ordentligt. Linoljekitt och linoljefärg vill gamla vackra fönster ha. :love:
Alltså, det där med "om en gör det ordentligt". Det är just det. Jag har det helt enkelt inte i generna. Ordentlighet är inte riktigt min grej, dessvärre. Jag skyller detta helt på mina förfäder, och till skillnad från dem drar jag sällan igång projekt som att bygga vägar och plantera skog.

Men nu då: ett litet romantisk lusthus med växter. Sinnet för romantik kommer inte heller från de där generna.

Ja, jag tänkte mig förstås perenner i den delen av växthuset.

Veranda: utanpå huset liksom, fönster runtom, sådant som brukar kallas veranda. Huset är byggt, tillbyggt och ombyggt av de i sammanhanget väldigt hopplösa generationerna bakåt i min pappas familj. Ingenting gjordes någonsin färdigt. Fattiga bönder med depressionsproblematik, är min förklaring till det där. Varför inget heller riktigt stämmer med gängse definitioner.

Sånt som brukar kallas veranda har i regel golv, och i regel räcken snarare än väggar och fönster. Därför frågade jag, ni verkade ha något annat.

Men om jag förstår dig rätt, så har du alltså ett rum med tak och väggar med fönster, men jordgolv, och i detta rum växer det träd och perenner? Och det är såpass fuktigt på marken att blommorna inte behöver vattnas, men ändå klarar sig väggarna, som står trä mot jord, och får inga rötskador? Persikoträdet får plats under taket?

Om det funkar, så funkar det säkert att regla upp ett växthus direkt mot marken, bygga det av gamla fönster, och sen aldrig behöva vattna samtidigt som det inte blir varmare än att det är trevligt att sitta där sommartid.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
885
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 485
Senast: Ajda
·
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 200
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Nu behöver jag hjälp med vad man ska ha för bevattningssystem till sitt växthus. Jag har bara ett litet växthus på ca 6 kvm. Tyvärr har...
Svar
7
· Visningar
1 868
Senast: Sleepy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka