Petruska
Trådstartare
Krukor som står där måste givetvis vattnas.Sånt som brukar kallas veranda har i regel golv, och i regel räcken snarare än väggar och fönster. Därför frågade jag, ni verkade ha något annat.
Men om jag förstår dig rätt, så har du alltså ett rum med tak och väggar med fönster, men jordgolv, och i detta rum växer det träd och perenner? Och det är såpass fuktigt på marken att blommorna inte behöver vattnas, men ändå klarar sig väggarna, som står trä mot jord, och får inga rötskador? Persikoträdet får plats under taket?
Om det funkar, så funkar det säkert att regla upp ett växthus direkt mot marken, bygga det av gamla fönster, och sen aldrig behöva vattna samtidigt som det inte blir varmare än att det är trevligt att sitta där sommartid.
Persikoträdet saknar alternativ till att få plats under taket. Jag vet inte hur sådana ser ut när de växer vilt, om de gör det och var de i så fall gör det, men i Sverige tror jag att deras extrema storlek sällan är problemet på grund av klimatet. Det ger dock rikligt med frukt. Och det är fint när det blommar på bar kvist före nästan allt annat i mars.
Rötskador: tja, inga som syns just nu i alla fall vad jag vet. Detta är inte den del av huset som jag ansvarar för. Trä mot jord är det inte, om det är för att man har försökt bygga seriöst eller mer en konsekvens av hur huset och marken såg ut från början, är omöjligt att svara på. Det är inte husets ursprungliga veranda, men den ser ut ungefär som andra saker som kallas veranda i trakten, fast de andra lider svår brist på persikoträd. (Och är i sin helhet mer konsekvent utförda osv, men det är som det är.)
Jag förstår inte helt vad du liksom är ute efter? Jag trodde att det framgick redan av trådstarten att jag varken är särskilt kunnig eller engagerad i frågan om husbygge och husskötsel?