Bygga ett litet växthus?!

Sånt som brukar kallas veranda har i regel golv, och i regel räcken snarare än väggar och fönster. Därför frågade jag, ni verkade ha något annat.

Men om jag förstår dig rätt, så har du alltså ett rum med tak och väggar med fönster, men jordgolv, och i detta rum växer det träd och perenner? Och det är såpass fuktigt på marken att blommorna inte behöver vattnas, men ändå klarar sig väggarna, som står trä mot jord, och får inga rötskador? Persikoträdet får plats under taket?

Om det funkar, så funkar det säkert att regla upp ett växthus direkt mot marken, bygga det av gamla fönster, och sen aldrig behöva vattna samtidigt som det inte blir varmare än att det är trevligt att sitta där sommartid.
Krukor som står där måste givetvis vattnas.

Persikoträdet saknar alternativ till att få plats under taket. Jag vet inte hur sådana ser ut när de växer vilt, om de gör det och var de i så fall gör det, men i Sverige tror jag att deras extrema storlek sällan är problemet på grund av klimatet. Det ger dock rikligt med frukt. Och det är fint när det blommar på bar kvist före nästan allt annat i mars.

Rötskador: tja, inga som syns just nu i alla fall vad jag vet. Detta är inte den del av huset som jag ansvarar för. Trä mot jord är det inte, om det är för att man har försökt bygga seriöst eller mer en konsekvens av hur huset och marken såg ut från början, är omöjligt att svara på. Det är inte husets ursprungliga veranda, men den ser ut ungefär som andra saker som kallas veranda i trakten, fast de andra lider svår brist på persikoträd. (Och är i sin helhet mer konsekvent utförda osv, men det är som det är.)

Jag förstår inte helt vad du liksom är ute efter? Jag trodde att det framgick redan av trådstarten att jag varken är särskilt kunnig eller engagerad i frågan om husbygge och husskötsel?

En rad lecablock som du lägger intill varann. Eller flera rader på varann (förskjutet) om du vill ha lite höjd. Jag har gjort en varmbänk av lecablock, där jag helt enketlt staplat dem utan att mura och sedan liggande fönster ovanpå. Ska du ställa ett växthus på kan det vara bra med lite murbruk emellan lecablocken så det blir stadigt.

Och så behöver du starta ett litet krukmakeri och dreja vackra krukor av din lera. Och så kan du ha café i trädgården, sälja krukor och tomater. Tänk... :love:
Ha! Jag drömde om ett kafé i min ungdom. Dock ej beläget just där. Under samma tid skrev Runa Brar krönikor i DN om det kafé hon drömde om att öppna. Om sant eller inte, så kom det till sist gäster till Runa Brars kafé, och de betedde sig inte alls som hon hade tänkt sig! De ville ha fel saker, satt på fel ställen och dessutom skulle det gå fort!

Men jag drömmer på riktigt verkligen INTE om att dreja och sälja krukor och tomater. Fullt så romantisk att jag lyckas drömma om det - annat än mardrömmar - är jag inte.

vaxthus_34.jpg

vaxthus_27.jpg

:love:

Dessa växthus skulle sticka ut ganska mycket i min sommartrakt. :p

Men jag lutar åt att de är för bra för att vara romantiska, eller är romantiska på något slags sätt som kopplar till drömmar om överklass, adel och rikedom. Jag är en mer småskalig romantiker.

Senast ändrad:
Jag vill minnas att min annars mycket mentalt stabile pappa grät och svor när han skulle kitta några fönster häromåret. Kladdigt, ja. Meditativt, njaaee.

Jag älskart men jag kanske har en liten inre masochist. Tack vare @tantens snabbkurs vet jag hur man gör så i sommar ska jag attackera resten av fönstren (hann bara med ett pga att det blev så sent att det inte var torkväder). Jag har alltså gjort ett par av ytterfönstren, det betyder att det bara är fyra par innerfönster och tre par ytterfönster kvar :p Plus de i lillstugan då... plus att fönstren i västhuset skulle nog bli glada av det också.

När jag hade växthus senast så grävde vi ned en bit för att få lite bättre frostskydd. Så vi grävde ett dike och lade i singel i botten och sedan ett lekablock på det då kom man upp i marknivå, sedan lade vi en eller två lekablocksrader till ovanpå för att växthuset skulle få lite högre takhöjd. Sedan ställde vi bara växthuset ovanpå. Bygger man i trä (vi hade aluminium) så behöver man ju en fuktspärr mellan träkonstruktionen och lekablocken. Det är bra att ha öppningsbara luckor i taket och dörrar som man kan öppna för de små växthusen blir extremt varma de dagar som det är varmt ute.

Om man ändå har krukor som står på golvet kanske man inte behöver gräva ned något, då kan man ju bara lyfta krukan från golvet lite och stoppa in något isolerande under och runt den.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
885
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 485
Senast: Ajda
·
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 200
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Nu behöver jag hjälp med vad man ska ha för bevattningssystem till sitt växthus. Jag har bara ett litet växthus på ca 6 kvm. Tyvärr har...
Svar
7
· Visningar
1 868
Senast: Sleepy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka