Sv: Bygga egna hinder???
IGNORERA DET ANDRA INLÄGGET MED MASSA HINDERTIPS!!!
Har fixat några hinder med lite saker från gården vi nyss flyttat till. Dom gamla ägarna behöver inte dom sakerna som jag letade runt lite och fann massor av bra hinder MATERial. Vissa kanske inte har tillgång till massa brädor, o spik o allt va det är för att bygga såna fina hinderstöd som några här gör! Då har jag kommit med en massa roliga hinderförslag som är lätt att fixa.
Takpannor Lösa takpannor, jag la dom ovanpå varandra och såg till satt dom stog staditgt och provhoppade dom, det gick jättebra. OBS! Takpannorna va vågiga och gick därför att stapla !
PlankOch sedan så hittade jagt lite brädor som jag sågade till i kanterna och målade dom så dom gick att hoppa, men hade dock inga riktiga hinderstöd. Hittade faktiskt några Potatislådor o hinkar att ha som hinderstöd och att hoppa över.
Höbalar Sedan så tog jag ett par höbalar o la på varndra så det gick o hoppa.
Gammalt Staket Och gammalt staket som inte vi skulle ha använde jag till att hoppa som en grind. Sågade alltså bort benen på steketet sedan så sågade jag ut massor av grindar eftersom det var ett långt staket. Och dom blev ca 2.5m, sedan målade jag alla i oolika färger och sedan så tog jag lite paketsnören o vira runt och häftade fasst dom så dom hängde lite.
Breddhinder Sedan så tog jag en spade o grävde en grav som dom skulle hoppa över, fasst den va på gräsmattan utanför paddocken som vi använder till hundarna som kan trä'na agillity. Det blev ca 1.5m på vänstra sidan o 2.3m på högra sidan ( Alltså jag grävde så det blev olika långt - om ni fattar? )
Madras O sedan så gjorde jag ett hinder av min gammla tjocka madras som jag la på en vaxduk ibland för att den skulle hålla sig bättre på nätterna. Alltså den har två trästöd som jag spikat på i kanterna så den kan stå, och sedan när man har tänkt att hoppa hindret och satt ut de i paddocken så kom jag på idén att spika fasst det så i stöden när man råkar ''riva'' så böjs madrassen lite istället för att ramla ner. Så när man hoppat färdigt är det bara att dra loss hindret eftersom spikarna inte sitter osm berg. (Det är ju inte alla som kan ha så eftersom dom inte har tillräkligt långa spikar så det når ner i backen under gruset elr så )
Bommar Av träd Och sedan dom som har sån tur som jag att ha en egen skog som man kan hugga ner några träd i och fixa lite bommar. Man hugger ner ett lite mindre träd elr nån TJOCK gren på ett träd, sedan så måste man ''såga'' elr bryta av grenarna som sticker ut (Om man vill kan man spara undersidan med grenar så man kan hoppa ett lite annorlunda hinder som det hänger ner grenar.) Sedan målar man de (Elr om man vill spara de som de ä)
och sedan är det färdigt att hoppas. OBS! Björk föredras att hugga ner !
Egna Hinderstöd Av Träd Om man vill bygga egna hinderstöd så kan man ta några saker på gården, elr så kan man gå ut i skogen o hugga ner ett träd, sedan så grenar man de med en såg elr nåt. Sedan så sagåar man av det så högt man vill ha hinderstödet. Sedan så kan man ta några grenar som ''stöden'' till hinderstöden så dom kan stå upp. Då kan man göra på lite olika sätt, sedan när man fixat de så är det dags att göra bomhållare. Du kan spika fasst några tjocka grenar på hinderstödet så bommen/bommarna kan ligga där på. Det finns många olika sätt att fixa de på
Det räcker med att ha 10-15cm mellanrum mellan bomhållarna. Du kan cokså fixa så det blir en oxer av ett hinderstöd med bomhållarna. Då sågar du av en tjock gren på ca 5-15cm och den ska vara ungeför 40-80 cm bred. (Det beror fullståändigt på hur tjock grenen är, desto tjockare den är desto längre kan den bli. Då kan du spika fast bomhållaren och lägga på bommarna så du kan hoppa en oxer, trippelbarr, ett räcke, grind elr nånting annat.
Däck Det finns säkert något gammalt däck som det är punka på elr något på nån gård, elr din pappa kanske har någar däck han tänkt lämna in. Eller du kanske känner några som kan tänka sig ge några däck till dig. Elr åk till en däckfabrik och fråga om några däck som dom tänkt slänga elr någit, dom ställer säkert upp (:
När du fått tag på några däck kan du antingen hänga dom på någon bom, elr också kan du ställa dom upp och trycka ner dom lite så dom inte rullar iväg. Elr du kanske vil göra ett lågt med brett hinder så kan du ju lägga dom ner, du kan också stapla dom på varandra. Elr också kan du använda dom som hindertstöd (:
Rör Du kan ju alltid titta om du har några ihåliga rör att använda som bommar elr cavalleti stöd. OM du villa nvända det som bommar kan du måla dom om du vill, och sedan kan du sätta ihop dom så dom blir längre. OBS! Använd silvertejp för att sätta ihop dom om du ska ha en ''normal'' bom! Ska du använda dom som cavaletti stöd så kan du måla dom om du vill och sedan gröpa ur en bit ur röret vi toppen så bommen inte rullar i väg. Sedan så kan du använda det som cavaletti.
Hoppas mina tips har hjälpt, kommer säkert mer tips snart (: