Bygga egna hinder???

Sv: Bygga egna hinder???

De rören hon har är inte jätte stora.. Typ kanske.... 60-70 höga. Hoppade det mycket som yngre på min c-ponny men inte längre...

kl

skitbra tråd :bow:
Här är mina minihinderstöd (kan väll knappast kalla det cavalettistöd?) som jag knåpade ihop i somras, hade ingen bättre bild tyvärr.
071028117-2.jpg

Edit: Fick långa staketstolpar av farfar som jag sågade av den spetsiga änden på och målade, blev 250 cm långa perfekta bommar. Tack farfar :bow:

Zuper nice tråd, lägger ett inlägg bara för att hitta tillbaka hit!

Syrran & B-ponnyn hoppar våran hemmabyggda mur för första gången:)

Pappa gjorde höga torn så hästarna skulle så en läskig upplevelse när dom hoppade igenom*
på andra sidan är den röd/tegelmålad*

Senast ändrad av en moderator:

safety system har faktiskt de billigaste omålade träbommarna på marknaden.. när vi köpte till US var det bara att beställa 15 bommar däreifrån, frakten gick på 400 bara.. billigare än att bara åka runt och leta sågverk som kunde göra bommar i rätt dimensioner..
hålskenor ger jag dock inte så mkt för, gilar dem inte, OK på murar där man inte får fast vanliga skållor.. skållorna är billigast på börjes..

Nja, smartast är att ringa till stolpfabriker el. sågverk, där får man bommar i rätt dimensioner till mycket lägre priser Köpte i somras bommar för mindre än 50 kr/styck. 4,5 m långa 10 cm/diam....

jag ringde ALLA sågverk och byggbutiker inom human räckvidd (5 mil) men INGEN hade eller kunde fixa fram bommar :(

SS kostar 110 kr för 3,5 m bommar..

Kanske du skulle utöka räckvidden, för det går att få tag på, fick dom till och med hemkörda för det priset. Sågverket låg ca 20 mil bort, men jag köpte dom genom en butik. viktigt att man säger att man ska ha obehandlade bara, blir betydligt dyrare om man köper tryckinpregnerat....

safety system har faktiskt de billigaste omålade träbommarna på marknaden.. när vi köpte till US var det bara att beställa 15 bommar däreifrån, frakten gick på 400 bara.. billigare än att bara åka runt och leta sågverk som kunde göra bommar i rätt dimensioner..
hålskenor ger jag dock inte så mkt för, gilar dem inte, OK på murar där man inte får fast vanliga skållor.. skållorna är billigast på börjes..

okej! börjes har vi köpt våra skållor! det är tur att de inte är jättelångt dit! Jag har ju gjort bommar själv av träd och det funkar bra! men det är ju bra att det inte är så dyrt att beställa där ifrån om man vill!

Är det inte det som är lie meningen med fälttävlan och terräng hinder? Fasta och läskiga...
Jag hoppar inte gärna terräng om jag inte har en häst som vet vad den pysslar med... För jag har då ingenaning om vad jag gör iallafall :p

jag hoppar inte heller terränghinder. Jag vågar ju knappt hoppa vanliga det är därför min häst stannar hon behöver en ryttare som inte är rädd!

Jag har ocksåp gjort egna hinder. när vi gjorde hinderstöden köpte vi först stolpar (95mm i diameter) Sen spikade vi ihop fötterna som ett kors, och sedan ställde vi bara i dom,. det gick superbra!

Jag har ocksåp gjort egna hinder. när vi gjorde hinderstöden köpte vi först stolpar (95mm i diameter) Sen spikade vi ihop fötterna som ett kors, och sedan ställde vi bara i dom,. det gick superbra!
psst, "diameter" gäller enbart runt virke, när du pratar om fyrkantog stolp säger man "95x95mm" ;)

Kanske du skulle utöka räckvidden, för det går att få tag på, fick dom till och med hemkörda för det priset. Sågverket låg ca 20 mil bort, men jag köpte dom genom en butik. viktigt att man säger att man ska ha obehandlade bara, blir betydligt dyrare om man köper tryckinpregnerat....
kanske det, men jag gjorde ändå allt jag kunde då när jag ringde 20 helt okända telefonnummer, jag har nämligen telefonfobi..

vi har iallafall bommar och vi har målat dem så vi kan inte lämna tillbaka dem för att leta efter andra.. ;)

men tack ändå..

snacka om niice tråd :) man får ju massa ideer :D

Kan väl slänga in lite bilder på hindrena som jag har gjort, dom har varit inne för länge sen men funkar inte längre då jag flyttat dom...

Hinderstöden och grinden har jag gjort... Och givetvis målat bommarna då...
ramsudd.JPG

Lite mer hinder, dom flesta stöden har jag gjort själv, infångarstöden är jag väldigt stolt över :D
http://www.stallbrannet.se/foton/ridbana2.jpg

jättefina hinder du hade, har du ingen bild på närmare håll på infångarna?
hur har du löst det med bomhållarna?

:bow:Tack alla för kanon tips på hinder :idea: verkligen en super tråd :bow:

Lantmännen har billiga 3-meterslängder av åttkantiga grindstolpar i impregnerat trä utmärkta till bommar. Finns i olika diameter.

bommar.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
895
Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
938
Senast: Lars L
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
620
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
749
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Göra egen tvål
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur