Bygga egna hinder???

Sv: Bygga egna hinder???

själva bron, ca 2 m lång och 120 cm bred
byggt med regelvirke under på 45x170 mm och trallvirke ovanpå mått 28x95 mm

och så ser den ut under, flera reglar för bättre hållbarhet och minimal risk att den ska gå sönder när hästen trampar på den..

du kan ju givetvis göra den längre om du vill eller plan i mitten såsom mizzfritzi föreslog, då får du ju en dubbelt så användningsbar bro, enda grejen då är att du bör göra bron bredare så att hästen kan stå på bron med både bakhovar och framhovar samtidigt..

Senast ändrad av en moderator:

ja vippbron blev helt OK, gjorde den 4 m lång och 1,5 m bred

den plana delen under bron är från mitten och mot "avgången" och det sitter extra reglar mot "påstigningen" för att den självmant ska ha "påstigningssidan" i backen..

samma virke som i Sparfs bro :)

Så här ser min bro ut. Jättenyttig träning för dem att gå på. Kunde ha vart längre, men den är såpass tung så det blir nog att jag bygger en del till i så fall.

Det är LillaMy84 med sin häst Humle på bilden.

WE057_edited.jpg

Tack :) Vad fin den blev :D Hur sågar man ut reglarna under trätrallen? De som smalnar av utåt ändarna alltså.

du ritar helt enkelt ut en bågform på regeln och sågar med sticksåg eller cirkelsåg efter markeringen, det är inte nödvändigt med reglar emellan då de blir förankrade på flera vinklar ändå och risken att den ska vika ihop sig är minimal.. men gör den gärna längre, de tror jag blir bättre.. och kanske med handtag på sidan eller hjul så den blir lättare att flytta :o

Det är smart, med handtagen alltså :) Hjul vet jag inte hur jag ska montera dit på ett sätt som jag vill ha de..

Okej, det blev alltså lättare än vad jag trodde... Jag skulle också kunna tänka mig att ha den längre, men då gör jag nog en platt ovansida och sen mjuknar av utåt kanterna.

Ett stort tack för hjälpen :D :bow:

Det är det som är grejen, de ska lära sig att våga gå på dem ;)

Tack för skissen, jag ska visa dem för min sambo så han kan hjälpa mig :D

Här är några av mina Hundhinder. Jag har ju min häst på ett privatstall ännsålänge, å där har dom ju ridhus, ''riktiga'' hinder m.m. Så jag bygger mest hinder till min hund. Men iochmed att vi snart ska flytta till en stor hästgård så håller jag på med att bygga hinder nu :D Men det går att ''förstora'' hindrerna n'r du bygger ett. Alltså ett som en häst kan hoppa. Men här kommer några av mina hemmagjorda hinder:
pic_show_id17977533.html

pic_show_id17977531.html

pic_show_id17977532.html

pic_show_id17977742.html

pic_show_id17977743.html

pic_show_id17977745.html

Kan du inte se albumet klicka här:
http://www.pixbox.se/alb_show_id694451_page0.html

ja, lutningen är ju inte så stor, höjden på bakkanten blir i uppfällt läge ca 40 cm bara, men jag tror nog det räcker för en tung häst som garanterat aldrig vart med om något liknande tidigare :p

jag vill gärna se bilder på den färdiga, ev även film med vippbron i bruk om det hinns med :)

Bommar är lättast att göra.Om du har antingen gärsgårdspinnar eller runda plankor och målar så är det klart:P

hihi, runda plankor, det är ju stolpar.. det kallas stavar upp till en viss dimension sen blir det stolpar..

jag rekommenderar hörnstolp til hagar, dom är 3 m långa och blir 270 när man sågat av den spetsiga änden, lagomt tjocka..

Yes absolut lägger jag upp bilder och ev någon film också när den blivit klar. Men det kanske tar ett tag då den endast finns i mitt huvud och på din ritning ännu :D

* kl *
Nu har jag äntligen kommit på ett rätt roligt snyggt hinder. Här kommer bild ( säg till om ni vill se i annan vinkel så kan jag fixa):

hinder.jpg

Som sagt tror ni de går att fixa irl ? bara knåpat på sketchup :D

de tre nedre bommarna skulle jag satt längre fram, så det stiger hela tiden och lägger mer tyngd ifram (så det inte välter)

fast man kan ju fixa nån sorts tyngd på andra siden där inte bommarna är ? de borde väll funka ? :)

och om det inte gör det så kan man ju alltid ha stödben längst ut på hinderstödet

eller så sätter man bommarna på andra siden om ni förstår ;) ? man drar bak dom så spetsen blir tom :)

Jätte bra tråd med många fina hinder :love: har hittat många tips så jätte tack till alla :bow:

jag byggde också egna hinder en gång i tiden :)
Min pappa är rörmokare så vi tog vanliga avloppsrör och målade dem i fina färger. Det var kanon eftersom de är lite lättare och därmed mycket mer lätthanterliga när man själv ska kånka runt dem i paddocken.

Hinderstöden gjorde vi av reglar med vanliga fälgar (till bildäcken).

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
895
Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
938
Senast: Lars L
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
620
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
749
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama