Bygga egna hinder???

Sv: Bygga egna hinder???

Jag skulle säkert klämma mig igenom ett hinder på 1 meter också, det betyder inte att jag tycker det är lämpligt. Ska jag hoppa smala hinder gör jag det av en anledning, som träning, och helst utan hinderstöd. Jag skulle inte vilja ha alla mina hinder i den längden.

Om man inte känner till normallängden på bommar kan det ju tänkas att man köper tvåmeterslängder och blir besviken när man sätter upp ett hinder och ser hur smalt det blir. Tremeterslängderna är inte många kronor dyrare.

Orka bry sig... Denna tråd är till för att man ska visa och få idéer på hemmabyggda hinder. Så det skulle vara bra om ni slutade att tjata om allt sånt och bara visa lite roliga hemmagjorda hästhinder... Så, nu har jag lagt in min åsikt !!

tråden innehåller närapå 600 inlägg, alla innehåller inte nya fräscha idéer.. ta bilder på dina hinder och visa då.. :idea:

Jag skulle säkert klämma mig igenom ett hinder på 1 meter också, det betyder inte att jag tycker det är lämpligt. Ska jag hoppa smala hinder gör jag det av en anledning, som träning, och helst utan hinderstöd. Jag skulle inte vilja ha alla mina hinder i den längden.

Om man inte känner till normallängden på bommar kan det ju tänkas att man köper tvåmeterslängder och blir besviken när man sätter upp ett hinder och ser hur smalt det blir. Tremeterslängderna är inte många kronor dyrare.

Fast tråden handlade just om att få det så billigt som möjligt...

I så fall rekommenderar jag blompinnar.

Vill du ha hinder som de brukar se ut rekommenderar jag fortfarande tremeterslängder som finns på Granngården för under hundringen. Tvåmeterslängderna sparar du kanske en tia på men får hinder som är en meter smalare än normalt. Vill du snåla så dra in på diametern istället.

bommar.jpg

Senast ändrad:

och 30% lättare att bära :idea:

smala pinnar går sönder fortare :( och då blir det dyrare i längden..

smaken är som baken, känner man att man gärna köper 2meters och är nöjd med dom så får man väl köpa dem :D

blev dubbelt:p men puttar upp tråden nu den går ju o slow motion!!

Här är ett av våra hinder, som vi gjorde i somras. Stallägaren hade hittat den hel del bommar som vi målade och hennes sambo snickrade ihop 3par hinderstöd:D
18560173.jpg

Bredvid ligger våran mur, fast den gick sönder:angel: Var en gammal dörr:angel:

snygga!

en fråga till alla: vad köper ni för färg och var? var inne på massa bygg affärer och sånt där de borde ha utomhusfärger men ingen hadde förutom faluröd och vit:smirk: slutade med att vi fick bryta färg i en järnhandel. funkar ju blir ju snyggt men skulle vilja ha lite glansigare då den e ganska matt och så blev de ju inte så jätteycket färg! jag vill ju kunna blanda så de blir fler färger men vill ju kunna andvända den riktiga färgen också!:mad::D

sadelhängarna (A) dom var väl av järn? eller :angel:

Jaaa.. det tror jag väl. Har lite problems att skilja på järn och metall ibland.. men de är inte av plast iallafall :p

Men själva stängerna är inte så mycket svetsade. Det är ett borrat hål på varje stång i änden och sen är det en lång konstig skruv satt genom alla hålen. Bara väggfästet är fastsvetsat tror jag.. hmm. Jag är kass på att veta hur dom är gjorda eftersom jag själv inte gjort dom :p

snygga!

en fråga till alla: vad köper ni för färg och var? var inne på massa bygg affärer och sånt där de borde ha utomhusfärger men ingen hadde förutom faluröd och vit:smirk: slutade med att vi fick bryta färg i en järnhandel. funkar ju blir ju snyggt men skulle vilja ha lite glansigare då den e ganska matt och så blev de ju inte så jätteycket färg! jag vill ju kunna blanda så de blir fler färger men vill ju kunna andvända den riktiga färgen också!:mad::D

Staden närmast mej har massor av färger i alla möjliga färger :o konstigt att du inte hittat någon hos dig också. Har du verkligen kollat hos typ Silvan och K-rauta och sånna affärer också? Dom borde ha.
Själv har jag använt färg som redan funnits hemma

vi köpte cuprinol "fasadfärg" står det på kvittot.. gick att få både som högblank, halvmatt och matt, och att bryta fram i alla möjliga färger..

de flesta bygghandlar brukar kunna ge råd om vad ni ska köpa för färg om ni säger att det ska vara till hinder och ska vara blankt och hårt och hållbart..

Ett tips är att titta hos Biltema, de har 1L för 60kr, flera olika färger och blanka. billigt och bra.

Nu ska jag ut och bygga minst ett hinderstöd.. eller Fjäderstöd som jag kallar det.

Vill kunna lägga flera bommar i olika vinklar på samma höjd utan att ha massa olika sortsers stöd brevid varandra.
Förhoppningsvis är jag klar före kvällen.

Skållorna täljer jag ut för hand och på bilden fattas två vågiga ribor längst ner.

Höjden kommer bli ca 50 cm, regeln i mitten är 50 lång och 5*5 bred och brädorna är 60 cm långa. De vågiga riborna är från början 50 cm långa och 3*3 cm breda.
Hoppas jag hittar material i samma storlek bara.

19297166.jpg

hmm.. om du har på översta så går ju hinderstödet in väldigt mycket under hindret, jag skulle nog satsa på en mindre vinkel mellan stödet och dess stödben..

och vetu va, tälj inte, spika på en liten träkloss eller en bit list mellan varje skålla istället :idea: då blir det gropar för varje utan att du behöver jobba så mycket ;)

:o jag är ju som jag är.. skissar vidare på din idé sparf.. hoppas det inte gör något :o

Hihi, gör inget :D Jag kom faktiskt till insikt lite under arbetets gång och gjorde lite som du redan skrivit:p fast istället för små träklossar som jag bara spräcker, har jag småspik som agerar bomhållare.
Mindre vinkel vart det. Och fula som fan
Inte målade, men ska bli snart med falu rödfärg:p
19317260.jpg

Baksida
Nubb som bomhållare

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
895
Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
938
Senast: Lars L
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
620
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
749
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama