Busponny-vad göra?

dotzie

Trådstartare
Hej allesammans! Jag har ett litet problem som jag har gnagt lite på ett tag nu, men behöver lite tips och idéer!

Det är så att vi köpte en ponny i påskas, hon såldes för att hennes ryttare inte klarade av att styra ponnyn när hon fick sina idéer när de var ute och red (stack tillbaka till stallet och in i boxen tex.). Gården ponnyn bor på är en 4H-Gård där hon, tillsammans med gårdens andra hästar, är delaktig i "ponnyridning" men också där barnen får rida själva. Problemet är att hon vet direkt när hon kan bråka med barnen, tex låta bli att springa på spåret, springa till paddocksänden där grinden finns, stannar i traven och tvärvänder osv... Detta är inget hon gör på måfå, utan bara med vissa utav barnen (framförallt ett utav dem). Jag själv (som är på tok förstor för ponnyns 112cm) måste sitta upp på henne ibland när hon blir för besvärlig, men hon har redan respekt för mig och gör precis det jag ber henne om. Den tjejen som rider ponnyn mest är livrädd för hästen, men ska jämt vara så skrytsam och när hon väl kommer upp på ryggen på hästen gör hon ingenting för att hindra ponnyn! När jag säger till henne hur hon ska göra och frågar om hon förstår säger hon ja, men gör ingenting utan sitter som en menlös klump på hästen. Hon skrittar inte ens av hästen ordentligt utan låter hästen snirkla runt vid ingången (för det är dit hästen vill) tills hästen stannar och då står hon bara där. Förra veckan frågade ungen om hon nästa gång skulle kunna springa bredvid hästen (alltså inte sitta på) för att se om det funkar bättre. Jag blev helt paff och tänkte bara på hur det skulle kunna göra saken bättre. Ungen är så rädd att om hästen skulle vilja in mot mitten då också, så hade hon fått det, och sedan hade ungen sagt att hästen är omöjlig. Varken mamma eller jag vill att hästen ska få behålla sina dåliga vanor, men när "piloten" inte styr, eller gör något alls, är det svårt att förhindra sånt.

Finns det något jag kan göra för att hästen ska respektera sina ryttare mer (alla är runt 11, alltså inga dagisbarn precis)? Vissa av barnen går hon jättebra med, men med andra betydligt sämre.

Har ni möjligtvis några tips jag kan ge barnen? Mina börjar ta slut! :p

Sv: Busponny-vad göra?

"Sitter som en menlös klump?"
En flicka som frågar om hon får leda ponnyn nästa lektion för att slippa rida?
Ehh, du hör inte själv hur illa det låter:crazy:?
Är den här eleven betalande eller?

Och ang ponnyn, ni köpte en häst som var för svår för tidigare ägaren och sätter in den i en verksamhet med barn som inte heller reder ut den.
Det låter faktiskt inte så seriöst, faktiskt.
Särskilt inte med tanke på hur du omtalar eleverna.

/J.

Och ang ponnyn, ni köpte en häst som var för svår för tidigare ägaren och sätter in den i en verksamhet med barn som inte heller reder ut den.

/J.

:bow::bow::bow::bow:

Du satte ord på mina tankar.

Man slänger alltså upp ett barn som är "livrädd" på en häst som är för svår för henne, och när hästen tar över och allt går åt pipan så skyller man det på det livrädda barnet. :eek::eek:

Vore jag den flickans mamma så skulle jag ta henne därifrån och aldrig gå dit mer.

Sätt den rädda flickan på en annan häst och låt de ungar som reder ut hästen rida den.

Jag håller med Araminta, varför ge sig problem man inte behöver.

Barnet är rädd för hästen och tycker antagligen inte det är så kul att rida den, hon mår inte bra av att rida på den hästen och skulle säkert gärna slippa.

Hästen mår inte bra av att ha en så osäker ryttare, det kommer bara leda till att hästen lägger sig till med såna olater ännu värra och kanske även börja trotsa de andra barnen. Hästen mår säkert mycket bättre av att ett annat barn som klarar av det rider istället.

Så varför inte bara sätta stopp, det är inget fel med att säga att en ryttare och en häst inte passar ihop, så är det ju för alla. När jag var liten gick jag på en konstig ridskola med halvgalna hästar, jag var rädd för alla utan en. När den hästen gick i pension slutade jag rida, för jag vågade inte rida de andra. Rädda barn behöver hästar de känner sig trygga med, annars blir det bara värre.

Nja, jag tror inte att det är något som du kan göra... Att sitta upp på hästen själv hjälper inte. På sin höjd bevisar det att hästen inte har ont, utan "jäklas" för att den kan. Är barnet rädd, och osäker och därför inte klarar att rida ponnyn, bör den få rida en annan tills självförtroendet och kunskapen ökat. Hästar vet mycket väl vad som sitter på, och lär sig fort om man kan komma undan. Att "rida till" på ett par minuter hjälper inte. Varva hästen med erfarna barn kan vara ett alternativ. Men har ponnyn väl lärt sig, är det svårt att komma till rätta med problemet. Att som barn leda en ponny ett helt ridpass är inte ett alternativ tycker jag, låt det barnet ta en annan ponny, och förklara så att hon förstår varför. Uppmuntra till att lära sig på andra ponnier, innan hon får rida den krångliga hästen igen.

Ett tips är iallafall att göra styr-banor, som barnen ska gå. T.ex slalom mellan hinderstöd, gå mellan två bommar, gå runt på en volt som är utstakad med koner, gör halt på ett speciellt ställe. Allt som gör att barnet måste koncentrera sig, och ha mått på exakt hur man ska gå. Det har fungerat jättebra på en ponny jag hade på ridlektioner ett tag. Ryttaren blev mer målinriktad, och visste hur hon skulle gå, vilket gjorde att ponnyn blev mer lydig. Det gör också en ridlektion i skritt rolig, för ofta så ökar ju problemen när man börjar trava...

/J.

Tro mig, de är inte så det ligger till, även om jag fick det att låta så men jag hade inte tid att formulera mig ordentligt. Den "ridning" som barnen utför är absolut inte som den på ridskola utan de turas om en kvart var ungefär, där de skrittar och kanske travar lite. Därför märks det extra tydligt vilka som klarar ponnyn och inte. Förra veckan frågade vi den aktuella tjejjen om hon kunde tänka sig att rida vår snällaste häst, en 11-årig gammal travare, som aldrig gör mer än han ska. Hon sa att nej det ville hon inte. Mamma frågade varför och hon svarade att han har så lång hals. Hon väljer frivilligt att varje vecka rida ponnyn, och det känns mest som en prestigelek. Hon och hennes "vän" sköter tillsammans denna ponny under ett par timmar. Hon trycker ner sin vän genom spydiga kommentarer, skickar henne att hämta saker osv. Antagligen är hon rädd och känner sig säkrare om hon kan trycka ner någon annan. Men det är trots allt inte det som är problemet. "Vännen", som också rider ponnyn och som är betydligt osäkrare, klarar ponnyn bättre för att hon är ödmjukare i sin ridning. Den andra gör inget alls eller så gör hon för mycket. Jag är ingen typ av ridlärare, jag är bara med dem när dem rider.

Det bästa hade varit om hon red travaren istället, han är jättesnäll, och det är visserligen ponnyn också, men han busar aldrig. Hur ska man lyckas övertala henne? Jag tror att det hade varit bra både för hästen och henne.

varför köpa en svår ponny till barn ridning ?

Fast när jag var i den åldern(och nu med faktiskt) så sätter jag mig mycket hellre på en liten busig ponny än en stor travare.:o:D

varför köpa en svår ponny till barn ridning ?

Hon är inte svår om man bara anstränger sig lite. Hon flyttar jättefint för skänklar och går i ett bra tempo hela tiden. Men när man förklarar hur barnen ska göra för att använda ben osv och dom inte gör det, då är det ju inte hästens fel. Ponnyn vill ju som alla andra hästar ha en tydlig men ödmjuk ledare, och när hon fått testa dom ett tag och hon förlorat får många gånger, ja då slutar hon. Men vissa klarar inte att styra upp hennes påhitt, vilket leder till att hon fortsätter.

Vi var inte i behov utav en ponny, men de dåvarande ägarna ringde oss och frågade om vi kunde tänka oss att köpa henne för att de inte skulle kunna ta med henne dit de skulle flytta. Vi hade henne på prov ett par veckor, och när det funkade bra så köpte vi henne. Hon är inte elak på något vis, utan är en ganska ultimat barnponny, men som sagt så har hon sina påhitt. Det skulle vara trevligt om jag kunde få lite svar nu, på hur jag kan göra för att hjälpa häst/ryttare att komma bättre överens. :)

Jag fattar ändå inte. Hon skrittar runt i en kvart säger du och det är inga "riktiga" ridlektioner, ändå ställer du en massa krav på att hon ska klara ut ponnyn och göra rätt.

Det är hur klart som helst att hon rider ponnyn för att 1) kompisen gör det 2) travaren känns för stor. Kan du inte vara lite känslig och förstå hur hon känner sig?

Sätt ponnyn på en ledtygel och led runt ungarna. Man kan ha slak ledtygel så att dom får styra osv tills det händer något och då är man där.

Men det låter iaf som helt fel ponny för barn som är totala nybörjare.

Jag fattar ändå inte. Hon skrittar runt i en kvart säger du och det är inga "riktiga" ridlektioner, ändå ställer du en massa krav på att hon ska klara ut ponnyn och göra rätt.

Det är hur klart som helst att hon rider ponnyn för att 1) kompisen gör det 2) travaren känns för stor. Kan du inte vara lite känslig och förstå hur hon känner sig?

Sätt ponnyn på en ledtygel och led runt ungarna. Man kan ha slak ledtygel så att dom får styra osv tills det händer något och då är man där.

Men det låter iaf som helt fel ponny för barn som är totala nybörjare.

Att hästen ska gå på spåret kallar inte jag krav. Jag kan inte leda runt dom när jag rider själv, vilket jag gör. Den tjejen som har problem vill heller inte blir ledd, antagligen för att hon inte vill visa sig sämre än de andra. Tanken var från början, när vi köpte ponnyn, att hon endast skulle användas till "ponnyridning" (med ledare alltså), men barnen tröttnar ju så småningom på det och vill rida själva. Jag kan ju inte hålla på och neka dem när de jälva vill, men ibland går det inte bra och de vill rida själva ändå. Utbudet av hästar på gården är inte särskillt stort, och antingen får de rida ponnyn eller travaren (eller bli ledd på shettis) eller inget alls. Därför kanske ni förstår att jag vill få detta att funka? Ponnyn rids även av mer erfarna ryttare och antagligen tycker hon väl det är skittrist med ryttare som bara åker, och därför hittar på lite roligare saker att göra.

Hon är inte svår om man bara anstränger sig lite. Hon flyttar jättefint för skänklar och går i ett bra tempo hela tiden. Men när man förklarar hur barnen ska göra för att använda ben osv och dom inte gör det, då är det ju inte hästens fel.

ööhmm.. alltså var ska man börja liksom? Du inser att det är BARN detta handlar om va? Barn som är elva och bara åker runt en kvart i skritt och trav flyttar inte hästen för skänkeln eller något förutom styr lite i bästa fall. HUR kan du kräva att de ska kunna använda skänklarna korrekt? Det är som sagt BARN :confused:

Sedan.. hur kan ni låta henne hålla på och trycka ner sin kompis på det viset? Ge henne en annan häst att rida och borsta och så får det vara bra med det. Fattar du/ni inte att ungen är RÄDD för hästen?

Måste säga att på din beskrivning låter er lilla verksamhet faktiskt inte så lite skum... vad går den där cirkusen ut på egentligen? Att barnen ska lära sig att mobbas och hur man bäst håller sig i sadeln medan man åker häst? :crazy:

Att hästen ska gå på spåret kallar inte jag krav. Jag kan inte leda runt dom när jag rider själv, vilket jag gör.

Jag kan ju inte hålla på och neka dem när de jälva vill, men ibland går det inte bra och de vill rida själva ändå.

Men alltså.. du... ärligt talat :crazy: så om ungen vill testa att hoppa 1.50 så säger du att "viiiisst, det går bra!" eller? Jag blir ju mörkrädd! Det är ju just detta som är skillnaden på barn och vuxna - barn vet inte vad som är bäst för dem och behöver en vuxen som talar om det!

Och hur kan du rida själv samtidigt som du ska vara ledare för en barngrupp? Det är ju helt vanvettigt! Vad gör du om nått barn behöver hjälp? Om två hästar kommer ihop sig tex. Ska du komma springandes med ytterligare en häst då? Vad ÄR detta för ställe? :eek:

Alltså... jag vet inte vad jag ska säga :crazy: mottot "säkerheten först" verkar inte gälla hos er och jag hoppas det inte är lika illa i verkligheten som du beskriver det här!

Är tjejen rädd för den så känner ju hästen det direkt.Det verkar som den testar dom när den känner att dom är osäkra.
Tyvärr vet jag inte att det går så mycket att göra åt det.
Tjejen måste nog tuffa på sig och visa att hon inte rädd för den men är ju inte lätt om man är det.
Varför vill hon rida den?
Sen tycker jag att du ska prata med henne om inte vara elak mot sin kamrat oxå.
Jag hoppas att det löser för er.

Men alltså.. du... ärligt talat :crazy: så om ungen vill testa att hoppa 1.50 så säger du att "viiiisst, det går bra!" eller? Jag blir ju mörkrädd! Det är ju just detta som är skillnaden på barn och vuxna - barn vet inte vad som är bäst för dem och behöver en vuxen som talar om det!

Och hur kan du rida själv samtidigt som du ska vara ledare för en barngrupp? Det är ju helt vanvettigt! Vad gör du om nått barn behöver hjälp? Om två hästar kommer ihop sig tex. Ska du komma springandes med ytterligare en häst då? Vad ÄR detta för ställe? :eek:

Alltså... jag vet inte vad jag ska säga :crazy: mottot "säkerheten först" verkar inte gälla hos er och jag hoppas det inte är lika illa i verkligheten som du beskriver det här!

Håller med föreg talare:bow:

Jag skulle iaf inte betala en krona för att min unge skulle rida i erat stall...
Var är säkerhets-tänket och ansvaret man har för andras barn i sin verksamhet? Rida själv samtidigt som man är ledare:confused:
Har man med barn och nybörjare att göra så måste man finnas tillgänglig.
Jag tycker också att man har ett visst ansvar för att inte låta ungarna vara taskiga och leka översittare gentemot varandra.

Jag hoppas att det finns försäkring som täcker barnen..... ?
När det verkar vara så slapphänt och lite konstig inställning över lag.

/J.

Senast ändrad av en moderator:

Men någon måste ju vara 'ledare' på den här rid'lektionen'/ponnyridningen. Det är väl upp till den att bestämma vem som ska rida vem efter förutsättningar? Och är man rädd behöver man hjälp och stöd.

Mitt barn skulle aldrig få lov att föreslå att hon skulle springa bredvid hästen i stället, det ska vara roligt att rida! Då är man ju uppenbart rädd och därför trycker hon kanske ner andra. För att må bättre själv.

Det låter som något ni behöver ta itu med här, på flera plan. Men varför rider du själv? Du sa tidigare att det fanns två hästar, ponnyn och travaren. (och en shettis såg jag nu). Rider du då travaren och hon ponnyn eller hur är det tänkt? Då kan väl bara du säga att du behöver rida den. Låt tjejen få ha en ledare tills hon känner sig tryggare.

Jag undrar över vad vitsen och målsättningen med denna verkasamhet är då det knappast kan vara att lära barnen att rida? Att lära barn rida handlar inte om att slänga upp dom på hästryggen och ställa krav på att de skall kunna saker. För att lära ut något så måste man defenitivt ha en uttalad utbildningsplan och ett pedagogiskt tänk. I detta fall verkar det saknas tänk och målsättning över huvudtaget.
Att sedan rida själv samtidigt som att man har ansvar för nybörjare verkar ju helt absurt med tanke på säkerheten.

Ponnyn är inte optimal som en nybörjarhäst det är inget konstigt men jag tycker snarare felet ligger hos den som har ansvar för verksamheten.

man måste lägga nivån så att eleven har en chans att klara av det och till det finns mängder av hjälpmedel. longerlina,bommar ledare tex

Hon trycker ner sin vän genom spydiga kommentarer, skickar henne att hämta saker osv. Antagligen är hon rädd och känner sig säkrare om hon kan trycka ner någon annan.

Var det inte en 4H gård du jobbade på? Nu är jag inte så insatt, men jag vet att ett av H:na betyder hjärta och att gårdens syfte är att lära barn att umgås med djur och med varandra på ett bra sätt. Att vara bra kompisar.
Om det är så att ni har en mobbare på gården, (som jag faktiskt tror att hon är eller iaf kommer bli med det beteendet) så tycker jag att ni ska jobba på det istället.

Det är ju tydligt att det, precis som du säger, bygger på osäkerhet. Prata med barnen, gör samarbetsövningar och få flickan att förstå att hennes "vän" inte blir glad av att hon är taskig. Barn i den åldern förstår faktiskt sånt, de får skuldkänslor och förstår när de gjort något dumt.
Jag tror att detta är det främsta problemet. Tar inte ni itu med detta nu så kommer säkert både ni och flickan få större problem med detta i framtiden.

Liknande trådar

Ridning En nyfiken fråga om någon vet, hästar på 4H-gårdar eller på parklekar som främst används till ponnyridning för barn eller olika ridlekis...
Svar
16
· Visningar
1 619
Senast: susanne
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 630
Senast: sorbifolia
·
Övr. Barn Min dotter har till min stora glädje hittat glädjen i att rida. Vi bor på gård, och har en ponny till henne och en ridhäst till mig. Hon...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
12 773
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar