Bukes Valvaka

Vilket parti röstar du på till riksdagen?

• V

Röster: 73 18,4%
  • S

Röster: 119 30,0%
  • MP

Röster: 54 13,6%
  • C

Röster: 57 14,4%
  • L

Röster: 15 3,8%
  • KD

Röster: 7 1,8%
  • M

Röster: 44 11,1%
  • SD

Röster: 23 5,8%
  • Annat/ Blankt

Röster: 5 1,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    397
Status
Stängd för vidare inlägg.
Har hört bland ett antal blåväljare nu att de tycker att det "behövs lite lugn och ro nu", som att det är den brunblåa sidan som skapat förutsättningarna för det i och med vinsten. Men då glömmer man ju helt bort att de blåa och bruna i högsta grad varit medskyldiga till stökigheten som varit. Det har varit ett minoritetsstyre, och mycket svajigheter under mandatperioden, men det måste man ju se att båda sidor orsakat. Inte minst alla misstroendevoteringar som använts som symbolpolitik snarare än som det är tänkt.
Och liksom... Magda och Ulf har tyckt ganska lika vad gäller lag och ordning etc., även energikrisen till viss del skulle jag tro. Och även om S ändrat sig vad gäller huruvida de är för eller emot Nato så tror jag inte att M, L och KD tycker annat än att MA skött det bra (och de lär ju se att SD är mer problematiska att ha att göra med säkerhetspolitik... ). Och fan vad pinsamt det känns att vi dessutom står inför ett ordförandeskap i EU lagom till att SD får mer reell makt.

Ja, jag har också tänkt så ibland. Men så var det covid, krig, elkris osv. Och så tänkte jag att det måste väl vara värt något att man står kvar och ta ansvar, istället för att kasta över spaden till den andra i sandlådan. Men tyvärr hade jag fel, istället får de skulden för allt...🙄
Ja exakt, så tänkte jag med. Hade liksom högre tilltro till väljarna än vad jag borde haft.

Lite knepigt egentligen med högern som står benhårt för att man ska jobba i stort sett om man är döende, eller till och med rent av död och ha lön efter prestation och företagen ska kunna mjölka staten på bidrag, för att "anställa" och "avlöna" ...."stackarna. Med tanke på att de också har stor del av dessa "stackare"...

306754599_10225466611723469_708281062606573259_n.webp

Jag tror SD kommer tappa mycket väljare då de inte vill sitta med i regeringen, varför fortsätta rösta på ett parti som sviker sina väljare? :grin:
Jag har tappat hoppet. Tror SD blir största parti om 4-8 år. Och att C förr eller senare (efter Lööf) ansluter till blåbrunt.

Jag har tänkt så många gånger "det där måste väl vara droppen för de flesta av SDs väljare!" och sen inser jag att nä, de kan göra vad som helst utan att tappa väljare.

Jag har tappat hoppet. Tror SD blir största parti om 4-8 år. Och att C förr eller senare (efter Lööf) ansluter till blåbrunt.

Jag har tänkt så många gånger "det där måste väl vara droppen för de flesta av SDs väljare!" och sen inser jag att nä, de kan göra vad som helst utan att tappa väljare.
Jag tror att blågult kommer att växa till sig i framtida opinions mätningar. Blågula svenska vågen har bara börjat rulla

Jag känner likadant, det finns ingen hejd på vad som går att förklara bort som nån annans fel så känner att det är helt hopplöst. Fattar inte hur vi hamnade här.

Fast ditt jobb som väljare är att rösta på politiker och inte trollkarlar. Röstar du politiker som säger att de kan lösa sånt de faktiskt inte kan lösa så har du gått på ett populistiskt budskap.

Det blir lite "jag skiter att det inte är sant, det är för jävligt ändå" - du skiter i att vi i vårt land inte kan styra över andra länder, det borde gå att göra ändå.

Sen är det ju som du (eller om det var någon annan) varit inne på, att det troligaste är att SD kommer att föreslå indraget bistånd. Inte för att det kanske kommer att ha så stor effekt, utan för att SD VILL dra in biståndet, och då är det ju perfekt om man kan motivera det med att det är mottagarens eget fel, och inte brist på ens egen medmänsklighet.

Nästa steg (eftersom det första inte kommer att räcka för SD) är antagligen att betala ANDRA länder för att ta emot de personer som Sverige vill utvisa men hemlandet inte vill ta emot. Dvs vi börjar helt enkelt sälja människor.

😔
Mitt hopp om medmänskligheten hos folk är tyvärr i botten efter helgen.
Jag känner ingen medmänsklighet med våldtäktsmän, mördare eller andra grova brottslingar nej. Är de svenska medborgare måste vi ju tyvärr ta hand om dem, är de inte det ska de utvisas. Man kan låta bli att mörda och våldta, det är inte svårt. Då slipper man riskera att utvisas pga brott. Men du tycker inte att man ska behöva ta ansvar för det? För man kan bara råka våldta lite? Råka mörda litegrann?

Jag känner ingen medmänsklighet med våldtäktsmän, mördare eller andra grova brottslingar nej. Är de svenska medborgare måste vi ju tyvärr ta hand om dem, är de inte det ska de utvisas. Man kan låta bli att mörda och våldta, det är inte svårt. Då slipper man riskera att utvisas pga brott. Men du tycker inte att man ska behöva ta ansvar för det? För man kan bara råka våldta lite? Råka mörda litegrann?
Vi vet redan var du står, ingen har sagt emot det, men frågan som du inte besvarar är hur du ska tvinga andra länder att ta emot de som ska utvisas om de vägrar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
721
Senast: Görel
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
13 505
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 738
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar