Bukes Valvaka

Vilket parti röstar du på till riksdagen?

• V

Röster: 73 18,4%
  • S

Röster: 119 30,0%
  • MP

Röster: 54 13,6%
  • C

Röster: 57 14,4%
  • L

Röster: 15 3,8%
  • KD

Röster: 7 1,8%
  • M

Röster: 44 11,1%
  • SD

Röster: 23 5,8%
  • Annat/ Blankt

Röster: 5 1,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    397
Status
Stängd för vidare inlägg.
Förlåt, jag förstår inte riktigt tankegången här. Har man inom de konservativa kommit fram till att om man stoppar invandringen helt, så kommer det göra så pass många arbetslösa att resurserna inom handels, skola, vård etc då kommer lösa sig genom att fd jurister och socionomer sätter sig i kassan på Ica eller börjar köra taxi?
Det skulle bli konsekvensen och det räknar jag med att alla konservativa politiker förstått.

Och sedan vill jag påpeka att jag inte tycker man skall skicka hem alla och det vill ingen annan heller, så vitt jag vet vill inte ens SD det.

Förlåt, jag förstår inte riktigt tankegången här. Har man inom de konservativa kommit fram till att om man stoppar invandringen helt, så kommer det göra så pass många arbetslösa att resurserna inom handels, skola, vård etc då kommer lösa sig genom att fd jurister och socionomer sätter sig i kassan på Ica eller börjar köra taxi?

Edit: att bostäder står tomma har ju varit ett bekymmer i flera år, och ändå byggs det ju nytt?
Det är väl rimligt att man utbildar sig till nått annat. Det anser ju AF. Eller ska dom gå på bidrag och inte göra nått?

Det skulle bli konsekvensen och det räknar jag med att alla konservativa politiker förstått.

Och sedan vill jag påpeka att jag inte tycker man skall skicka hem alla och det vill ingen annan heller, så vitt jag vet vill inte ens SD det.

Okej. Jag tror ju snarare att många som redan har utbildning istället skulle läsa in eller komplettera med något annat och börja i en annan bransch om vi plötsligt skulle stå med en skara arbetslösa socionomer, lärare och jurister. Jag ser väldigt få incitament till att de istället skulle börja inom handels, som exempel. Anser du själv att det är det mest sannolika scenariot?

Men det är ju inte den typen av jobb som blir lediga? Alltså jobb man utbildar sig till. Många invandrare sliter ju med ett eller flera låglönejobb. Om dessa personer inte får stanna i sverige så handlar det om jobb som få svenskar vill ha.
Jamen är inte invandrare hög utbildade då.....som det påstås

Men det är ju inte den typen av jobb som blir lediga? Alltså jobb man utbildar sig till. Många invandrare sliter ju med ett eller flera låglönejobb. Om dessa personer inte får stanna i sverige så handlar det om jobb som få svenskar vill ha.

Fast det är det en hel del av de unga SD-väljarna klagar på högljutt, att invandrarna tagit deras jobb (förutom att invandrarna också mest bara lever på bidrag i nästa andetag) Då får de väl visa framfötterna när det extrema och oöverkomliga hindret av medmänniskor som velat ha jobben försvinner.

I princip alla branscher kommer ha lättad arbetsbörda men inte minst de sociala såsom socialtjänsten, rättsväsendet, skolorna och så vidare. Eller byggbranschen, vi kommer stå med en hel del tomma bostäder i såna fall, det kommer inte behöva byggas nytt på länge.
Ja, det är sant, på socialtjänsten kommer vi verkligen inte ha något att göra om alla invandrare utvisas. Jag har nog aldrig haft en enda klient som varit etniskt svensk!

Eller? 🤯

Okej. Jag tror ju snarare att många som redan har utbildning istället skulle läsa in eller komplettera med något annat och börja i en annan bransch om vi plötsligt skulle stå med en skara arbetslösa socionomer, lärare och jurister. Jag ser väldigt få incitament till att de istället skulle börja inom handels, som exempel. Anser du själv att det är det mest sannolika scenariot?
Du glömmer att de konservativa inte är generösa med stöd till arbetslösa. Till slut får folk bita i det sura äpplet.

Du glömmer att de konservativa inte är generösa med stöd till arbetslösa. Till slut får folk bita i det sura äpplet.

Men jag skrev aldrig att de skulle gå på bidrag, jag skrev att många gissningsvis skulle bilda om sig till något annat. Jag tror helt enkelt inte på att det skulle vara ett sannolikt scenario, eller att de möjliga resurser som skulle bli arbetslösa inom socialtjänst etc ens skulle vara i närheten av att lösa de problem vi skulle få i flertalet låglöneyrken. Jag ser helt enkelt inte logiken i det påståendet.

Tycker det är lite naivt av högersidan att tro att SD:s retorik och politk bara begränsas till de exakta åtgärder de pratar om. Det får långående konsekvenser av ökat rasistiskt, sexistiskt, och HBTQ-fientligt våld, vilket vi också ser i andra länder där liknande politisk utveckling skett. SD är helt med på detta, och tycker att det är bra (utefter vad de själva uppmuntrar på t.ex. sociala medier). Politik är inte bara policys, det är vad politikerna vill se för samhällsklimat.

Tycker det är lite naivt av högersidan att tro att SD:s retorik och politk bara begränsas till de exakta åtgärder de pratar om. Det får långående konsekvenser av ökat rasistiskt, sexistiskt, och HBTQ-fientligt våld, vilket vi också ser i andra länder där liknande politisk utveckling skett. SD är helt med på detta, och tycker att det är bra (utefter vad de själva uppmuntrar på t.ex. sociala medier). Politik är inte bara policys, det är vad politikerna vill se för samhällsklimat.
Mhm, det är det jag på ett sätt är mest bekymrad för. Signalerna detta sänder, vilka som känner sig styrkta och bekräftade och upplever att de har lite större svängrum. Säkert en hel del som SDs mest polerade företrädare inte skulle associera sig med, men det är ju det där med dog whistles.
Trumps uttalanden utlöste ju en hel del rasistiskt våld.

Har ni läst denna? Nej nej, hur illa kan det vara med ett parti som har mörka rötter, speciellt inte när så många röstar på dem? Då kan det väl inte vara så illa? “Consistency helps. This is a trust business. Since we are conservatives our voters count that we stand solid. We are the party that has changed the least over the past 20 years,” said Bylund."

https://www.ft.com/content/ed8e683a-f65e-4848-b83f-a65883f75db9?shareType=nongift

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
723
Senast: Görel
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
13 505
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 741
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 152
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar