Bukes Valvaka

Vilket parti röstar du på till riksdagen?

• V

Röster: 73 18,4%
  • S

Röster: 119 30,0%
  • MP

Röster: 54 13,6%
  • C

Röster: 57 14,4%
  • L

Röster: 15 3,8%
  • KD

Röster: 7 1,8%
  • M

Röster: 44 11,1%
  • SD

Röster: 23 5,8%
  • Annat/ Blankt

Röster: 5 1,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    397
Status
Stängd för vidare inlägg.
Presschefen för M på twitter..

”Givet hur vänstern beter sig just nu med ifrågasättande av demokratins framtid i Sverige så verkar de inte ha lärt sig någonting efter 6 januari 2021”

”Den förklaringsmodell som många använder för varför 6 januari inträffade är Trumps retorik kring valet, genom att ifrågasätta och beklaga sig”.

Herregud. Ska dessa styra landet i 4 år?

Den här mannen hade ju dock fått utvisningsbeslut TVÅ gånger som inte verkställdes. Hade han utvisats hade han aldrig kunnat utsätta kvinnan för våldtäkt och mordförsök. Fruktansvärt, hoppas verkligen hon får upprättelse nu.
Om det mottagande landet inte ville ta emot honom - vad skulle Sverige kunna göra? Flyga dit ändå? Då hade landet lika gärna vägrat låta planet landa eller inte låta mannen gå igenom passkontrollen. Ska man smyg flyga dit och dumpa honom på flygplatsen?

Man utvisar inte alls alla utländska medborgare som begår brott. Och det borde inte vara valfritt för länderna att ta emot sina kriminella medborgare.
Att utvisa någon som har begått/begår brott av lägre grad, tex fortkörning, snatteri, stöld, innehav av mindre mängd narkotika etc. tycker jag är helt absurt. Att utvisning ska vara möjligt vid våldsbrott är jag dock för. Men vid alla brott? Nej det är absurt.

Tittade lite på kartan som aftonbladet har, det är ju rätt tydligt att SD är störst ute på landet. Tittar man närmare på mitt län så är de störst i de mest aviga delarna av länet.

Den här trygghetsgrejen är ju lite konstig också. Det är ju tex mest våld osv i städerna men det är inte där SD är som störst. De är störst ute i skogarna där det knappast härjar några gängkrig. Iaf i mitt län, och då har vi ändå haft väldigt stora problem med gängvåld och flera dödsskjutningar osv i min stad.
Folk läser och förfärar sig tror jag.
Det sprids skräck ungefär som folk var rädda för häxor och troll förr tror folk nuförtiden att man blir påhoppad av invandrare i varenda mörk park.
Själv älskade jag att gå sena nattpromenader när jag bodde i stan :)

Det sprids skräck ungefär som folk var rädda för häxor och troll förr tror folk nuförtiden att man blir påhoppad av invandrare i varenda mörk park.
Ja det har du nog rätt i!

Tittade lite på kartan som aftonbladet har, det är ju rätt tydligt att SD är störst ute på landet. Tittar man närmare på mitt län så är de störst i de mest aviga delarna av länet.

Den här trygghetsgrejen är ju lite konstig också. Det är ju tex mest våld osv i städerna men det är inte där SD är som störst. De är störst ute i skogarna där det knappast härjar några gängkrig. Iaf i mitt län, och då har vi ändå haft väldigt stora problem med gängvåld och flera dödsskjutningar osv i min stad.

Ja det är rätt fascinerade att de som bör längst från problemen är de som upplever dem som störst. Det är antagligen även de som sällan eller aldrig träffar de personer som SD inte vill ha hit samt skicka hem.

KL.
Jag visats regelbundet i dessa "problemområden" i mitt arbete och har bott några år i ett av dem. Jag träffar folk som bor och jobbar där genom mitt arbete som också kommer från alla möjliga länder på vår planet eller vars föräldrar har gjort det. De flesta har inget alls med våldet att göra, de jobbar och sliter för att försörja sig själva och sina familjer. De är lika ledsna som vi andra över våldet som utspelar sig där de bor och jobbar. Gängen som skjuter på varandra krigar (bland annat) om vem som ska få sälja knark i olika områden. Knarket säljs antagligen främst till vita medelklassen, varav många säkert röstar på SD. Skulle kundunderlaget försvinna så skulle problemet med gängskjutningarna antagligen bli mycket mindre. Vi kan inte säga att någon annan är problemet så länge "vi" bidrar till det. När de knäckte en stor knarkliga i Göteborg så visade det sig att många av kunderna var medelklassvenssons som tog med barnen i bilen för att köpa kokain, helt galet!

Flera jag träffar som jobbar i livsmedelsbranschen är högt utbildade i sina hemländer men här jobbar de extremt många timmar varje vecka i sina små företag med antagligen rätt dålig lönsamhet. De värderar tryggheten i Sverige och barnens framtidsutsikter långt över sin egen bekvämlighet.

Jag undrar även vem se som röstar på SD tycker som ska arbeta inom vård och omsorg om de som kommer från andra länder de senaste 10 åren inte hade kommit hit? Det räcker att besöka ett enda vårdboende och hälsa på personalen för att se att det hade varit omöjligt att bemanna dessa utan de som kommit hit från andra länder. Samma med livsmedelsbranschen.

Är det någon som vet varför det skiljer sig på procenten för "övriga partier" mellan valmyndighetens sida och aftonbladet? Valmyndigheten rapporterar 1,5% och aftonbladet 1,3%?

Eller så har de bara bytt ut C mot SD. Oavsett vad man kallar det så var det där försöket till att slingra sig bara bullshit.

Om det sistnämnda håller jag med om, däremot menar jag att det helt omöjligt ska fortsätta kallas Alliansen om inte de inblandade själva börjar lansera det. Det är något helt annat nu. Väsensskilt. Otäckt.

Från den position vi befinner oss sedan en tid tillbaka, så ser jag inga möjligheter för Ulf Kristersson att bli hela Sveriges statsminister som han själv uttrycker det. Åtminstone inte min.

Presschefen för M på twitter..

”Givet hur vänstern beter sig just nu med ifrågasättande av demokratins framtid i Sverige så verkar de inte ha lärt sig någonting efter 6 januari 2021”

”Den förklaringsmodell som många använder för varför 6 januari inträffade är Trumps retorik kring valet, genom att ifrågasätta och beklaga sig”.

Herregud. Ska dessa styra landet i 4 år?

Jag har inte sett någon ifrågasätta det preliminära valresultatet, förutom att uttrycka sin besvikelse vilket jag också gör trots att jag inte är "vänster". Oron ligger i vad som komma kan, och vad som ligger i SDs planer för demokratins upplösning - nu när de hittat vänner som kan agera de nyttiga idioterna.

Det är ju där slappheten ligger. Nu är ju hennes liv förstört.
Det är fruktansvärt hemskt det denna man utsatte kvinnan för. Att våldsmannen var en utlänning i det fallet betyder dock inte att det främst är män med utländsk bakgrund som främst begår våldsbrott mot kvinnor.

Rekommenderar att du följer kontot "Gömda kvinnor" på instagram. Där framkommer det väldigt tydligt att majoriteten av männen som begår våldtäkt och våld mot kvinnor är etniskt svenska män.

Jag hoppas in i det sista att något ska ändras, men det börjar ju se mörkt ut.
Ja det är osannolikt och denna bild från SVT visar också med tydlighet att rödgröna sidan ligger på + i utjämningsmandat så de står längre ifrån ytterligare mandat än vad röster i % visar.

CBAD20C5-4CAC-4C28-9C51-9FFEE66034DD.webp

Det är fruktansvärt hemskt det denna man utsatte kvinnan för. Att våldsmannen var en utlänning i det fallet betyder dock inte att det främst är män med utländsk bakgrund som främst begår våldsbrott mot kvinnor.

Rekommenderar att du följer kontot "Gömda kvinnor" på instagram. Där framkommer det väldigt tydligt att majoriteten av männen som begår våldtäkt och våld mot kvinnor är etniskt svenska män.
Jo dom allra flesta blir ju faktiskt inte anmälda.

Delvis detta men tror också (tyvärr) att det i många fall beror på att man har svårt att se på saken från ett annat perspektiv än sitt eget. Många av de som röstar på SD tror jag är människor som lever trygga, ”ordnade” liv, utan några större bekymmer. Har en människa aldrig varit utsatt i samhället, skör på något vis eller blivit diskriminerad så verkar det som att förmågan att känna empati med andra är svårare att hitta?
Det är lite som att vita människor världen över uttalar sig om att det ej finns problem med rasism eller att män menar att Sverige är väldigt jämställt. Har en aldrig upplevt hur det är att vara ”på andra sidan” så saknar en helt enkelt perspektiv.

Kan vara jag som är full av fördomar och är helt fel på det men känslan är att bristen på empati, solidaritet och medmänsklighet är ganska starkt kopplad (i många fall) till huruvida människor glidit genom livet på en räkmacka eller upplevt hjälplöshet på riktigt. Lätt förenklat resonemang men typ så.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
723
Senast: Görel
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
13 511
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 741
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 152
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar