Du skriver att det osar om fördomar mot högersidan, men du anser inte att fetmarkerat är en fördom mot rödgröna? Det låter väldigt nedvärderande att prata om att klappa på huvet, tycka synd om och att få folk att nöja sig med lite. I min mans tidigare umgängeskretsar är sosse ett skällsord och när jag frågar honom varför han tidigare haft en så negativ bild av de rödgröna så svarar han ”jag vet inte, jag hade bara en bild av att de hellre ville ge folk bidrag än att få ut folk i arbete”. Det säger en del om hur det pratats där han är ifrån, och ja, det är de här grabbarna jag menar när jag pratar om de som köper dyra klockor och hånar vänstern. Alltså, det finns väl ingen sosse som tycker att fullt arbetsföra människor inte ska arbeta. De ser väl snarare konsekvenserna av att utförsäkra människor som faktiskt inte kan det. Här har vänster och höger olika syn på hur man bäst gör.
Om man nu anser att fördomar är en trist sak, så kanske man också bör hålla igen lite på sina egna.
Ser inte riktigt mitt språkbruk som du refererar till men jag kan ju ha missat nåt i minnesbanken. Men ja, alla har sina uppfattningar om motståndarsidan. Min uppfattning kommer ur att jag är fostrad i en miljö där S har sitt starkaste fäste i landet. Under hela min uppväxt och som ung vuxen har jag lärt mig att det är lite fult att vilja nåt mer, att tro att man kan bli annat än nån annan, att strävan framåt är lite fult. Ja det fanns tom skällsord för det i umgängeskretsen och i skolan - "minimoderat" (och jag minns hur rädd jag blev när jag insåg att vissa släkingar var aktiva i Moderaterna, de var ju hin håle enligt vad jag lärt mig). Samma uppfattning får jag som vuxen när jag läser skildringar om folkhemssverige - alla skulle veta sin plats och inte sticka ut, en direkt flashback från uppväxten. Men visst, kalla det för all del fördomar efter att ha levt i det de första 24 åren av livet, alla har vi fördomar. Jag bjuder på det.