Bukes Valvaka

Vilket parti röstar du på till riksdagen?

• V

Röster: 73 18,4%
  • S

Röster: 119 30,0%
  • MP

Röster: 54 13,6%
  • C

Röster: 57 14,4%
  • L

Röster: 15 3,8%
  • KD

Röster: 7 1,8%
  • M

Röster: 44 11,1%
  • SD

Röster: 23 5,8%
  • Annat/ Blankt

Röster: 5 1,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    397
Status
Stängd för vidare inlägg.
Du skriver att det osar om fördomar mot högersidan, men du anser inte att fetmarkerat är en fördom mot rödgröna? Det låter väldigt nedvärderande att prata om att klappa på huvet, tycka synd om och att få folk att nöja sig med lite. I min mans tidigare umgängeskretsar är sosse ett skällsord och när jag frågar honom varför han tidigare haft en så negativ bild av de rödgröna så svarar han ”jag vet inte, jag hade bara en bild av att de hellre ville ge folk bidrag än att få ut folk i arbete”. Det säger en del om hur det pratats där han är ifrån, och ja, det är de här grabbarna jag menar när jag pratar om de som köper dyra klockor och hånar vänstern. Alltså, det finns väl ingen sosse som tycker att fullt arbetsföra människor inte ska arbeta. De ser väl snarare konsekvenserna av att utförsäkra människor som faktiskt inte kan det. Här har vänster och höger olika syn på hur man bäst gör.

Om man nu anser att fördomar är en trist sak, så kanske man också bör hålla igen lite på sina egna.

Ser inte riktigt mitt språkbruk som du refererar till men jag kan ju ha missat nåt i minnesbanken. Men ja, alla har sina uppfattningar om motståndarsidan. Min uppfattning kommer ur att jag är fostrad i en miljö där S har sitt starkaste fäste i landet. Under hela min uppväxt och som ung vuxen har jag lärt mig att det är lite fult att vilja nåt mer, att tro att man kan bli annat än nån annan, att strävan framåt är lite fult. Ja det fanns tom skällsord för det i umgängeskretsen och i skolan - "minimoderat" (och jag minns hur rädd jag blev när jag insåg att vissa släkingar var aktiva i Moderaterna, de var ju hin håle enligt vad jag lärt mig). Samma uppfattning får jag som vuxen när jag läser skildringar om folkhemssverige - alla skulle veta sin plats och inte sticka ut, en direkt flashback från uppväxten. Men visst, kalla det för all del fördomar efter att ha levt i det de första 24 åren av livet, alla har vi fördomar. Jag bjuder på det.

Ser inte riktigt mitt språkbruk som du refererar till men jag kan ju ha missat nåt i minnesbanken. Men ja, alla har sina uppfattningar om motståndarsidan. Min uppfattning kommer ur att jag är fostrad i en miljö där S har sitt starkaste fäste i landet. Under hela min uppväxt och som ung vuxen har jag lärt mig att det är lite fult att vilja nåt mer, att tro att man kan bli annat än nån annan, att strävan framåt är lite fult. Ja det fanns tom skällsord för det i umgängeskretsen och i skolan - "minimoderat" (och jag minns hur rädd jag blev när jag insåg att vissa släkingar var aktiva i Moderaterna, de var ju hin håle enligt vad jag lärt mig). Samma uppfattning får jag som vuxen när jag läser skildringar om folkhemssverige - alla skulle veta sin plats och inte sticka ut, en direkt flashback från uppväxten. Men visst, kalla det för all del fördomar efter att ha levt i det de första 24 åren av livet, alla har vi fördomar. Jag bjuder på det.

Ja men alltså, du är inte den enda som levt i samhällen där det osar fördomar om ditten och datten och unkna värderingar. Men nu var det du som klagade på fördomarna om högern i samma mening som du vädrade dina egna fördomar. Det var allt jag sa.

Ja men alltså, du är inte den enda som levt i samhällen där det osar fördomar om ditten och datten och unkna värderingar. Men nu var det du som klagade på fördomarna om högern i samma mening som du vädrade dina egna fördomar. Det var allt jag sa.

Vi är människor på bägge sidor, det var det jag sa ;)

Förstår ni vilket slapp samhälle det är. Det är sånt här som jag brinner av på och röstar på SD i hopp om ett bättre Sverige.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...-grov-valdtakt-och-forsok-till-mord-i-norberg

Samhället är indeed slappt när det gäller våldtäkter och mord på kvinnor - oavsett var männen kommer ifrån. Även vita svenska män mördar och våldtar kvinnor. Eftersom SD-anhängare själva dock ofta uppvisar kvinnohat har jag som kvinna absolut inget förtroende för att det skulle vara just SD som löser den biten.

Förstår ni vilket slapp samhälle det är. Det är sånt här som jag brinner av på och röstar på SD i hopp om ett bättre Sverige.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...-grov-valdtakt-och-forsok-till-mord-i-norberg
Eftersom mäns våld mot kvinnor varit helt frånvarande i valkampanjandet så är det svårt att förstå vilket hopp och vilka lösningar det finns på den problematiken. Ännu svårare att förstå vad just SD:s lösning är eftersom att det florerar så mycket misogyni inom just SD, så där lägger jag definitivt inte mitt hopp!

Vilken sida tittar du på?

Det verkar som om det skiljer ett mandat mellan de två olika blocken?
Just nu kollar jag aftonbladet för tycker deras grafiska presentation är mest informativ om man vill se just fördelning mellan blocken. https://www.aftonbladet.se/valresultat2022/

Precis, det har ju skiljt ett mandat mellan blocken sedan natten till tisdag. Än så länge har det inte rört på sig vad jag kan se.

Just nu är V och C exakt lika stora (6,7 %). Jag har lite svårt med sifferminnet men visst var C något större tidigare i rösträkningen?

Ja men det är ju ingen talspråksförkortning eller vad man ska säga. Uttalas fortfarande samma. Lägga är väl mer slang än förkortning.
För mig är det något man säger runt Stockholm och däromkring. Precis som att jag aldrig hört någon säga "balle" om balkong (vilket ger mig rysningar) i Skåne. Det har ju en annan betydelse här. Liksom pirra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
723
Senast: Görel
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
13 516
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 741
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 152
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar