Bukes Valvaka

Vilket parti röstar du på till riksdagen?

• V

Röster: 73 18,4%
  • S

Röster: 119 30,0%
  • MP

Röster: 54 13,6%
  • C

Röster: 57 14,4%
  • L

Röster: 15 3,8%
  • KD

Röster: 7 1,8%
  • M

Röster: 44 11,1%
  • SD

Röster: 23 5,8%
  • Annat/ Blankt

Röster: 5 1,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    397
Status
Stängd för vidare inlägg.
Man ser att antal räknade röster ökar och fler och fler valdistrikt rapporteras in, men ingenting händer i procenten..
Antar att det är så få röster att det inte gör så stor skillnad, men lite frustrerande! Hade velat se att dte hoppade omkring lite iaf ;)

Den här mannen hade ju dock fått utvisningsbeslut TVÅ gånger som inte verkställdes. Hade han utvisats hade han aldrig kunnat utsätta kvinnan för våldtäkt och mordförsök. Fruktansvärt, hoppas verkligen hon får upprättelse nu.
Det är ju där slappheten ligger. Nu är ju hennes liv förstört.

Det är en ganska vanlig taktik för män som vill ha makt, både på gruppnivå och individnivå, att konstruera en bild av främmande män som ett hot mot kvinnor och barn, och i samma andetag erbjuda den egna manligheten som (enda möjliga) beskydd mot detta hot. Skyddet är dock villkorat till att kvinnor måste underordna sig de där inhemska männen. På individnivå skulle man kunna nämna äktenskap, främst historiskt, där kvinnor kunde ’välja’ att bli en mans egendom för att få en viss grad av skydd mot andra män, men på samma gång blev helt utlämnad den egna mannen. På ett samhälleligt plan ges kvinnor ett symbolvärde som upphöjs till idealet man säger sig beskydda (tex Moder Svea), medan faktiska kvinnors makt tas ifrån dem. Dessutom förväntas kvinnor också här stå ut med en viss grad av samma sorts våld som de påstås skyddas från, dock av de ’inhemska’ (domestic) männen. Enligt den här retoriken är våldet dels inte så farligt när det kommer från de inhemska männen, dels är den helt enkelt det pris kvinnor får betala för att skyddas mot de främmande männen. I SDs fall innebär det till exempel att man sopar det faktum att svenska, vita män våldtar och slår under mattan, samtidigt som man framställer sig själv som den enda sättet svenska kvinnor kan skydda sig mot rasifierade mäns våld, och att SD själv för en misogyn retorik och politik.

Lösningen är såklart att skapa ett samhälle där män inte har makt över kvinnor.

Nej. Jag är pissless på att drivmedel är dyrt men det betyder inte att jag inte kan vara solidarisk med de som har det sämre och är utsatta bla pga sin hudfärg och sexuella läggning. Röstar en SD så är en ok med en jäkla massa fientlighet gentemot de som inte följer den "pursvenska heteronormen". Det är aldrig acceptabelt oavsett hur dyr soppan är.

Jag kan liksom hålla två tankar i skallen samtidigt (fler än så tom om jag inte är stressad och uttröttad!).
Exakt detta! Att inte kunna hålla två tankar i huvudet måste ju vara anledningen till att SD går framåt på så många håll. Det gör mig djupt oroad för mänskligheten, är vi inte klokare än såhär?!

Läser man SD’s partiprogram gällande sjukvård så är de helt oblyga med att de vill gå emot FN’s mänskliga rättigheter på (vad jag kan utläsa) mer än ett ställe. Och då är det bara i avsnittet gällande sjukvård.

Hur kan så många röstberättigade människor i vårt land ställa sig bakom ett parti som så tydligt inte vill värdera alla människor lika och som inte ens försöker dölja det? Jag kan verkligen inte förstå och det gör mig så otroligt ledsen.

Exakt detta! Att inte kunna hålla två tankar i huvudet måste ju vara anledningen till att SD går framåt på så många håll. Det gör mig djupt oroad för mänskligheten, är vi inte klokare än såhär?!

Läser man SD’s partiprogram gällande sjukvård så är de helt oblyga med att de vill gå emot FN’s mänskliga rättigheter på (vad jag kan utläsa) mer än ett ställe. Och då är det bara i avsnittet gällande sjukvård.

Hur kan så många röstberättigade människor i vårt land ställa sig bakom ett parti som så tydligt inte vill värdera alla människor lika och som inte ens försöker dölja det? Jag kan verkligen inte förstå och det gör mig så otroligt ledsen.
Folk läser nog inga partiprogram. De tycker förmodligen att JÅ pratar enkelt och tydligt, han har enkla svar och lösningar och så kanske de känner någon som sagt att SD är bra. Han säger dessutom att sverige inte är i någon klimatkris och att svenskarna inte ska behöva lida på grund av saker som händer i andra delar av världen. Vi ska kunna fortsätta med vår bekväma livsstil och inte definitivt inte behöva drabbas ekonomiskt på grund av sånt som krig i andra länder, miljökatastrofer i andra länder eller elkriser i andra länder. Om man inte vill tänka så djupt så känns det såklart lockande.

Liksom, min sambo fick höra av en anhörig att den personen var anti V eftersom den har en kollega på jobbet som röstar V och som är konstig. Ja men dåså liksom.

@Trist Fortsätter. Till och med under simpla "Hédi Freid" kommentarer på Uffes insta så ska det specifikt HATAS. Och inte är det övervägande män jag ser som påminner Uffe om att han lovade förintelseöverlevaren att inte samarbeta med SD.
Först ska sägas att jag är helt emot SD och ser dom som ett rasistiskt och antifeministiskt parti. Jag fick dock idag höra, från en oberoende källa, att händelsen du beskriver ovan faktiskt inte är helt sann. Moderatledaren lovade aldrig att M aldrig skulle sammarbeta med SD, utan han pratade att Alliansen inte skulle göra det. Sen kan man tycka att det är klyverier.

Igen, jag är helt emot SD och röstade inte på M bla pga av att de tänker sammabeta med SD.

Tittade lite på kartan som aftonbladet har, det är ju rätt tydligt att SD är störst ute på landet. Tittar man närmare på mitt län så är de störst i de mest aviga delarna av länet.

Den här trygghetsgrejen är ju lite konstig också. Det är ju tex mest våld osv i städerna men det är inte där SD är som störst. De är störst ute i skogarna där det knappast härjar några gängkrig. Iaf i mitt län, och då har vi ändå haft väldigt stora problem med gängvåld och flera dödsskjutningar osv i min stad.

Folk läser nog inga partiprogram. De tycker förmodligen att JÅ pratar enkelt och tydligt, han har enkla svar och lösningar och så kanske de känner någon som sagt att SD är bra. Han säger dessutom att sverige inte är i någon klimatkris och att svenskarna inte ska behöva lida på grund av saker som händer i andra delar av världen. Vi ska kunna fortsätta med vår bekväma livsstil och inte definitivt inte behöva drabbas ekonomiskt på grund av sånt som krig i andra länder, miljökatastrofer i andra länder eller elkriser i andra länder. Om man inte vill tänka så djupt så känns det såklart lockande.

Liksom, min sambo fick höra av en anhörig att den personen var anti V eftersom den har en kollega på jobbet som röstar V och som är konstig. Ja men dåså liksom.
Stämmer säkert och ännu mer oroande att det ligger ren lathet bakom det valresultat vi nu får dras med.

Låter såklart lockande om man är en vit man i sina allra bästa år som inte har för avsikt att någonsin, på något sätt bli utsatt och i behov av ett skyddsnät som man ej kan förse sig själv med. Och inte har förmåga att tänka på någon annan än sig själv såklart..

Först ska sägas att jag är helt emot SD och ser dom som ett rasistiskt och antifeministiskt parti. Jag fick dock idag höra, från en oberoende källa, att händelsen du beskriver ovan faktiskt inte är helt sann. Moderatledaren lovade aldrig att M aldrig skulle sammarbeta med SD, utan han pratade att Alliansen inte skulle göra det. Sen kan man tycka att det är klyverier.

Igen, jag är helt emot SD och röstade inte på M bla pga av att de tänker sammabeta med SD.
Men va? Vad är det för skillnad? M leder ju alliansen. Det är ju exakt samma sak.

Jag har heller aldrig hört det, men det kanske har en mer regional anknytning? Lgh är den förkortning jag skulle använda

Det där är bara Kristerssons försök att slingra sig efteråt. Noll ryggrad.

Man ser att antal räknade röster ökar och fler och fler valdistrikt rapporteras in, men ingenting händer i procenten..
Antar att det är så få röster att det inte gör så stor skillnad, men lite frustrerande! Hade velat se att dte hoppade omkring lite iaf ;)
Bara 0,7% skillnad mellan blocken just nu, jösses alltså. Det är verkligen extremt jämnt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
723
Senast: Görel
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
13 516
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 741
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 152
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar