Bukes Valvaka

Vilket parti röstar du på till riksdagen?

• V

Röster: 73 18,4%
  • S

Röster: 119 30,0%
  • MP

Röster: 54 13,6%
  • C

Röster: 57 14,4%
  • L

Röster: 15 3,8%
  • KD

Röster: 7 1,8%
  • M

Röster: 44 11,1%
  • SD

Röster: 23 5,8%
  • Annat/ Blankt

Röster: 5 1,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    397
Status
Stängd för vidare inlägg.
Här i närheten (men som tur är inte i exakt samma ort) finns det även högerradikala som erbjuder "trygghet" på samma vis med erbjudanden om att höra av sig om man ser nåt skumt ute...
Sånt ska vi ju inte ha i samhället. Det är polisens uppgift att erbjuda trygghet. Inte vänster eller höger.

Ungefär som min by. Jag gjorde misstaget att kolla riksdagsvalet i valkretsarna i min by och omkringliggande byar och sedan började jag gråta. SD klev fram med över 4% i min valkrets!

Vi är till största delen vita med god ekonomi men låg utbildning (dvs hantverkare och industriarbetare). Största problemet ordningsmässigt är hantverkarnas och industriarbetarnas ungar som fulkör bilar samt stöldligor, företrädesvis från forna öststaterna, som har sina turnéer. Dvs vi är enormt trygga.
Flera mindre samhällen kring mig hade i detta val hade SD ökat och det är inte på något vis invandringstätt, jag tror det handlar om att man är less på den höga drivmedelsskatten eftersom man har en bit att köra från landsbygden till jobb osv.

Det här drunknade lite i sidospåret om SD som fullständigt tagit över tråden. Har C uttryckt att de ska tillbaka till alliansen trots SDs medverkan?

Jag läste någon intervju där en i C uttryckte att man inte borde tagit sida före valet och att man borde fokusera mer på sin ideologi och politik snarare än att låta positioneringen mot SD styra.

Jag fick vibbar av att vissa (nyhetsinslag och artiklar igår) tyckte det var viktigare att på nytt kunna tillhöra högersidan än att hålla fast vid sin inställning till SD. Jag tycker också det vore bra att fokusera mer på ideologi och politik och låta inställningen till SD vara så fast och rigid att man inte behöver prata om den så ofta som man gjort på sistone. Att det liksom inte är intressant att diskutera, för man vet ändå.

Flera mindre samhällen kring mig hade i detta val hade SD ökat och det är inte på något vis invandringstätt, jag tror det handlar om att man är less på den höga drivmedelsskatten eftersom man har en bit att köra från landsbygden till jobb osv.

Nej. Jag är pissless på att drivmedel är dyrt men det betyder inte att jag inte kan vara solidarisk med de som har det sämre och är utsatta bla pga sin hudfärg och sexuella läggning. Röstar en SD så är en ok med en jäkla massa fientlighet gentemot de som inte följer den "pursvenska heteronormen". Det är aldrig acceptabelt oavsett hur dyr soppan är.

Jag kan liksom hålla två tankar i skallen samtidigt (fler än så tom om jag inte är stressad och uttröttad!).

Man utvisar inte alls alla utländska medborgare som begår brott. Och det borde inte vara valfritt för länderna att ta emot sina kriminella medborgare.

Önskar du utvisning för ALLA brott alltså, även fortkörning och tuggummin utanför sopkorgar? Eller var tycker du att gränsen ska gå?

Att andra länder inte tar emot sina medborgare kan vi ju TYCKA vad vi vill om, frågan är vad man kan GÖRA? Det är nog ingen som tycker det är bra liksom, så om man röstar på SD för att de ska lyckas göra något som andra inte gör, så måste det väl finnas någon tanke om vad det är som ska göras?

Jag fick vibbar av att vissa (nyhetsinslag och artiklar igår) tyckte det var viktigare att på nytt kunna tillhöra högersidan än att hålla fast vid sin inställning till SD. Jag tycker också det vore bra att fokusera mer på ideologi och politik och låta inställningen till SD vara så fast och rigid att man inte behöver prata om den så ofta som man gjort på sistone. Att det liksom inte är intressant att diskutera, för man vet ändå.
Ja, stor skillnad bara på de två. Det pratad ju också om att en del tror att Annie L kommer bytas ut nu och då vet man väl inte riktigt vilken riktning de kommer gå i..

Nej. Jag är pissless på att drivmedel är dyrt men det betyder inte att jag inte kan vara solidarisk med de som har det sämre och är utsatta bla pga sin hudfärg och sexuella läggning. Röstar en SD så är en ok med en jäkla massa fientlighet gentemot de som inte följer den "pursvenska heteronormen". Det är aldrig acceptabelt oavsett hur dyr soppan är.

Jag kan liksom hålla två tankar i skallen samtidigt (fler än så tom om jag inte är stressad och uttröttad!).
Sen verkade ju tom. V för sänkta drivmedelspriser ett tag, eller iaf ett pristak. Så att man "bara" var less på det känns som en dålig ursäkt för SD-sympatier om det nu BARA är det.

Nej. Jag är pissless på att drivmedel är dyrt men det betyder inte att jag inte kan vara solidarisk med de som har det sämre och är utsatta bla pga sin hudfärg och sexuella läggning.

Jag förstår dig absolut men tyvärr är det nog så att folk är rädda att få gå från hem och hus och helt enkelt ser detta som det bästa alternativet, som jag sa så är det vad jag tror. Sen är dte givetvis inte okej med vad SD tycker om rasism (ptja gå tillbaka till andra världskriget finns det en hel del om socialdemokraterna som inte är vackert så bruna kan ju de med anses ha varit) och framförallt ställer jag mig emot deras syn på sexuell läggning- den hör verkligen inte ens hemma i politiken öht.

Sen verkade ju tom. V för sänkta drivmedelspriser ett tag, eller iaf ett pristak. Så att man "bara" var less på det känns som en dålig ursäkt för SD-sympatier om det nu BARA är det.
V är ju väldigt emot att folk ska äga sitt eget och det tror jag många är emot- jag tycker inte om det och är väl inte den enda.

Jag förstår dig absolut men tyvärr är det nog så att folk är rädda att få gå från hem och hus och helt enkelt ser detta som det bästa alternativet, som jag sa så är det vad jag tror. Sen är dte givetvis inte okej med vad SD tycker om rasism (ptja gå tillbaka till andra världskriget finns det en hel del om socialdemokraterna som inte är vackert så bruna kan ju de med anses ha varit) och framförallt ställer jag mig emot deras syn på sexuell läggning- den hör verkligen inte ens hemma i politiken öht.
Där är vi oense, synen på sexuell läggning hör verkligen hemma i politiken.

Precis! Hade inte alls känt samma typ av hopplöshet om det bara var gamla alliansen som vann valet, även om jag nu håller med mer om politiken på vänstersidan. Jag har rentav tyckt att det varit positivt på ett sätt att det skiftar så partierna får jobba lite med sig själva när de är i opposition.

Exakt. Jag är ju (numera) typ socialliberal med lite mer vikt åt social. Men det betyder ju inte att jag ansåg att högern var vidriga och korkade, de hade bara en annan syn på hur samhället borde styras. Som jag sagt tidigare, de seriösa partierna vill ju samhället som helhet väl (även om de flesta partierna har sina lik i garderoben).

SD har inte lik i garderoben, de har dem som förtroendevalda. Samt att de gör inget för att ta avstånd ifrån sina rötter... för de vill helt enkelt inte det.

Ja, stor skillnad bara på de två. Det pratad ju också om att en del tror att Annie L kommer bytas ut nu och då vet man väl inte riktigt vilken riktning de kommer gå i..
Då tror jag att det blir lite mer SD vänligt att man pratar med varandra och då plötsligt blir högern alltid större och S kommer aldrig till makten

Självklart inte uttalat, men det är ganska tydligt då de i sin retorik endast tar upp de gäng som har invandrare. Inte nån gång yttrade sig SD om gäng som tex HA, Bandidos, Brödraskapet osv. Fast de är minst lika "illa" som de andra gängen.

Nu har jag dålig koll på mc-gängen allmänt och detta är bara vad jag hört... Men är inte medlemmar i Bandidos till stor del invandrare?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
723
Senast: Görel
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
13 516
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 741
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 152
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud