Bukes Valvaka

Vilket parti röstar du på till riksdagen?

• V

Röster: 73 18,4%
  • S

Röster: 119 30,0%
  • MP

Röster: 54 13,6%
  • C

Röster: 57 14,4%
  • L

Röster: 15 3,8%
  • KD

Röster: 7 1,8%
  • M

Röster: 44 11,1%
  • SD

Röster: 23 5,8%
  • Annat/ Blankt

Röster: 5 1,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    397
Status
Stängd för vidare inlägg.
Angående gäng och gängkriminella.

Vad folk i allmänhet missar är att inte alla gäng bestpr av invandrare/folk med utländsk härkomst.

Där jag bor är det Brödraskapet och HA som regerar, och inga invandrare är välkomna där liksom. Men det är så himla lätt att missa att vi har en hel del inhemsk gängkriminalitet också. Men jag vet inte, ska vi utvisa dem till nordsjön eller vad?

Vad folk i allmänhet missar är att inte alla gäng bestpr av invandrare/folk med utländsk härkomst.

Där jag bor är det Brödraskapet och HA som regerar, och inga invandrare är välkomna där liksom. Men det är så himla lätt att missa att vi har en hel del inhemsk gängkriminalitet också. Men jag vet inte, ska vi utvisa dem till nordsjön eller vad?

Men de är ju vita, då är det ju lite mer okej. :up:

Nä, nån måste ju fortsätta förse Danderyd med knark. De får vara kvar, de har trots allt ändå som du säger skyddsvärt blod.

Högern måste kliva fram och visa vilka de verkligen är utan all denna rasism, sexism och annat otrevligt som SD kommer dragandes med. På sikt behövs högern som motvikt till vänstern och mitten, det behövs en rimlig och stark (som i ideologiskt stabil) höger i dagens samhälle för att skapa en debatt som inte enbart kretsar kring SDs världsbild, vilket är den tilltagande risken när uppställningen är ett vänster/mitten-block och ett SD-block. Med en mer rimlig höger kan de konventionella höger-vänster-frågorna ta större plats, i den här konstellationen kan de komma att försvinna ännu mer bakom värdekonservatismen. Särskilt tråkig är kanske utvecklingen för L men även M och till och med KD har ju sett bättre dagar, förhoppningsvis kan högern hämta sig och plocka upp resterna av vad de var när de var som bäst och utveckla den sidan istället. Människor är generellt inte ute efter att demonisera högern, de reagerar nog mest på att högerblocket har valt att samarbeta med ett i grunden odemokratiskt, rasistiskt, sexistiskt och våldsbejakande parti.

Högern måste kliva fram och visa vilka de verkligen är utan all denna rasism, sexism och annat otrevligt som SD kommer dragandes med. På sikt behövs högern som motvikt till vänstern och mitten, det behövs en rimlig och stark (som i ideologiskt stabil) höger i dagens samhälle för att skapa en debatt som inte enbart kretsar kring SDs världsbild, vilket är den tilltagande risken när uppställningen är ett vänster/mitten-block och ett SD-block. Med en mer rimlig höger kan de konventionella höger-vänster-frågorna ta större plats, i den här konstellationen kan de komma att försvinna ännu mer bakom värdekonservatismen. Särskilt tråkig är kanske utvecklingen för L men även M och till och med KD har ju sett bättre dagar, förhoppningsvis kan högern hämta sig och plocka upp resterna av vad de var när de var som bäst och utveckla den sidan istället. Människor är generellt inte ute efter att demonisera högern, de reagerar nog mest på att högerblocket har valt att samarbeta med ett odemokratiskt, rasistiskt, sexistiskt och våldsbejakande parti.
Tack för ett riktiga bra och nyanserat inlägg i debatten!

Självklart inte uttalat, men det är ganska tydligt då de i sin retorik endast tar upp de gäng som har invandrare. Inte nån gång yttrade sig SD om gäng som tex HA, Bandidos, Brödraskapet osv. Fast de är minst lika "illa" som de andra gängen.
Så du hittar på? Drar egna slutsatser från något som inte finns?

Jag tror att debatten gynnas av att man kan se de nyanserna, och inte skrika skällsord så fort någon representerar den andra sidan. Allt är inte svartvitt liksom. Det finns bra människor både till vänster och höger, och även mindre bra givetvis. I båda läger. De flesta är varken rasister eller vänsterextrema kapitalhatare och det måste man komma ihåg.
Min bedömning är att rasismen i "mitt" parti inte är på en högre nivå än nån annanstans i samhället, och vad gäller segregationen är min bedömning att även den bekämpas genom integration, valfrihet, flit och strävan. Inte genom att klappa på huvudet, tycka synd om och tvinga människor att nöja sig med lite. Jag vill inte rösta för en politik som jag inte tror på i det långa loppet, för att kortsiktigt inbilla mig att hålla tillbaka något som i mina ögon hålls tillbaka bäst med en konstruktiv politik. Och den synen måste jag faktiskt få ha, precis som att andra får ha en annan. Men här har jag blivit kallad både troll och rasist, något som aldrig varit i närheten IRL. Löjligt faktiskt.

Du skriver att det osar om fördomar mot högersidan, men du anser inte att fetmarkerat är en fördom mot rödgröna? Det låter väldigt nedvärderande att prata om att klappa på huvet, tycka synd om och att få folk att nöja sig med lite. I min mans tidigare umgängeskretsar är sosse ett skällsord och när jag frågar honom varför han tidigare haft en så negativ bild av de rödgröna så svarar han ”jag vet inte, jag hade bara en bild av att de hellre ville ge folk bidrag än att få ut folk i arbete”. Det säger en del om hur det pratats där han är ifrån, och ja, det är de här grabbarna jag menar när jag pratar om de som köper dyra klockor och hånar vänstern. Alltså, det finns väl ingen sosse som tycker att fullt arbetsföra människor inte ska arbeta. De ser väl snarare konsekvenserna av att utförsäkra människor som faktiskt inte kan det. Här har vänster och höger olika syn på hur man bäst gör.

Om man nu anser att fördomar är en trist sak, så kanske man också bör hålla igen lite på sina egna.

Kan vi inte skicka alla kriminella ursvenskar till någon obebodd ö runt Svalbard? Om vi nu ska skicka tillbaka homosexuella till länder där de antingen stenas till döds eller kastas från hustak kan vi väl inte vara sämre mot våra egna. I värsta fall fryser de ihjäl och kroppen täcks av snö, i bästa fall får en utsvulten isbjörn äta ett ordentligt skrovmål.

Tycker det är intressant att väljare som röstar blått nu fått upp ögonen för allt hat, men hatet är varken nytt eller ensidigt.
Hatet mot sossar har florerat länge, länge. MP är också utsatta, liksom V. För att inte tala om allt hat som riktats mot Annie Lööf från blått håll efter regeringsbildningen 2018.

Hat föder har och tyvärr är högerns partiledare väldigt drivande i att skapa hat. Jag tänker t.ex på det onyanserade ”Magda-priser” som vi hört till leda. Det handlar endast om att bygga upp förakt mot en person, det handlat inte om politik. ”Alla” förstår egentligen att priser är mer komplext än ”Magda-priser”. Sakliga politiska diskussioner diskuterar politik och inte person.

Du skriver att det osar om fördomar mot högersidan, men du anser inte att fetmarkerat är en fördom mot rödgröna? Det låter väldigt nedvärderande att prata om att klappa på huvet, tycka synd om och att få folk att nöja sig med lite. I min mans tidigare umgängeskretsar är sosse ett skällsord och när jag frågar honom varför han tidigare haft en så negativ bild av de rödgröna så svarar han ”jag vet inte, jag hade bara en bild av att de hellre ville ge folk bidrag än att få ut folk i arbete”. Det säger en del om hur det pratats där han är ifrån, och ja, det är de här grabbarna jag menar när jag pratar om de som köper dyra klockor och hånar vänstern. Alltså, det finns väl ingen sosse som tycker att fullt arbetsföra människor inte ska arbeta. De ser väl snarare konsekvenserna av att utförsäkra människor som faktiskt inte kan det. Här har vänster och höger olika syn på hur man bäst gör.

Om man nu anser att fördomar är en trist sak, så kanske man också bör hålla igen lite på sina egna.
Ja, både S och M är två starka bärare av ”arbetslinjen” även om man har olika fokus, ena på kollektivets ansvar att skapa jobb och andra på individens incitament att försörja sig.

Som mittenliberal tycker jag att ytterligare extremt viktigt är att utjämna förutsättningar för att kunna hitta sin väg och försörja sig genom arbete.

Tycker det är intressant att väljare som röstar blått nu fått upp ögonen för allt hat, men hatet är varken nytt eller ensidigt.
Hatet mot sossar har florerat länge, länge. MP är också utsatta, liksom V. För att inte tala om allt hat som riktats mot Annie Lööf från blått håll efter regeringsbildningen 2018.

Hat föder har och tyvärr är högerns partiledare väldigt drivande i att skapa hat. Jag tänker t.ex på det onyanserade ”Magda-priser” som vi hört till leda. Det handlar endast om att bygga upp förakt mot en person, det handlat inte om politik. ”Alla” förstår egentligen att priser är mer komplext än ”Magda-priser”. Sakliga politiska diskussioner diskuterar politik och inte person.
Håller med. Ebba Busch har verkligen urartat i att kopiera SD-retorik. Jag kan inte på något sätt föreställa mig att tidigare partiledare i KD hade gjort det. Men det är nya tider, där populism blivit mycket mer värt än fakta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
723
Senast: Görel
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
13 516
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 741
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 152
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar