Bukes Valvaka

Vilket parti röstar du på till riksdagen?

• V

Röster: 73 18,4%
  • S

Röster: 119 30,0%
  • MP

Röster: 54 13,6%
  • C

Röster: 57 14,4%
  • L

Röster: 15 3,8%
  • KD

Röster: 7 1,8%
  • M

Röster: 44 11,1%
  • SD

Röster: 23 5,8%
  • Annat/ Blankt

Röster: 5 1,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    397
Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi pratade om detta på jobbet idag, hur sjukt det är att SD är så stora på ställen där det är väldigt tryggt. I min kommun är de störst i orten med störst och dyrast villor, där det knappt finns en enda invandrare.

Ungefär som min by. Jag gjorde misstaget att kolla riksdagsvalet i valkretsarna i min by och omkringliggande byar och sedan började jag gråta. SD klev fram med över 4% i min valkrets!

Vi är till största delen vita med god ekonomi men låg utbildning (dvs hantverkare och industriarbetare). Största problemet ordningsmässigt är hantverkarnas och industriarbetarnas ungar som fulkör bilar samt stöldligor, företrädesvis från forna öststaterna, som har sina turnéer. Dvs vi är enormt trygga.

Ungefär som min by. Jag gjorde misstaget att kolla riksdagsvalet i valkretsarna i min by och omkringliggande byar och sedan började jag gråta. SD klev fram med över 4% i min valkrets!

Vi är till största delen vita med god ekonomi men låg utbildning (dvs hantverkare och industriarbetare). Största problemet ordningsmässigt är hantverkarnas och industriarbetarnas ungar som fulkör bilar samt stöldligor, företrädesvis från forna öststaterna, som har sina turnéer. Dvs vi är enormt trygga.
Det gör mig så förbannad. Min kommun är dessutom högutbildad.

Högern måste kliva fram och visa vilka de verkligen är utan all denna rasism, sexism och annat otrevligt som SD kommer dragandes med. På sikt behövs högern som motvikt till vänstern och mitten, det behövs en rimlig och stark (som i ideologiskt stabil) höger i dagens samhälle för att skapa en debatt som inte enbart kretsar kring SDs världsbild, vilket är den tilltagande risken när uppställningen är ett vänster/mitten-block och ett SD-block. Med en mer rimlig höger kan de konventionella höger-vänster-frågorna ta större plats, i den här konstellationen kan de komma att försvinna ännu mer bakom värdekonservatismen. Särskilt tråkig är kanske utvecklingen för L men även M och till och med KD har ju sett bättre dagar, förhoppningsvis kan högern hämta sig och plocka upp resterna av vad de var när de var som bäst och utveckla den sidan istället. Människor är generellt inte ute efter att demonisera högern, de reagerar nog mest på att högerblocket har valt att samarbeta med ett i grunden odemokratiskt, rasistiskt, sexistiskt och våldsbejakande parti.

Så välformulerat! Håller helt med.

Högern måste kliva fram och visa vilka de verkligen är utan all denna rasism, sexism och annat otrevligt som SD kommer dragandes med. På sikt behövs högern som motvikt till vänstern och mitten, det behövs en rimlig och stark (som i ideologiskt stabil) höger i dagens samhälle för att skapa en debatt som inte enbart kretsar kring SDs världsbild, vilket är den tilltagande risken när uppställningen är ett vänster/mitten-block och ett SD-block. Med en mer rimlig höger kan de konventionella höger-vänster-frågorna ta större plats, i den här konstellationen kan de komma att försvinna ännu mer bakom värdekonservatismen. Särskilt tråkig är kanske utvecklingen för L men även M och till och med KD har ju sett bättre dagar, förhoppningsvis kan högern hämta sig och plocka upp resterna av vad de var när de var som bäst och utveckla den sidan istället. Människor är generellt inte ute efter att demonisera högern, de reagerar nog mest på att högerblocket har valt att samarbeta med ett i grunden odemokratiskt, rasistiskt, sexistiskt och våldsbejakande parti.
Exakt så!

Angående gäng och gängkriminella.

Vad folk i allmänhet missar är att inte alla gäng bestpr av invandrare/folk med utländsk härkomst.

Där jag bor är det Brödraskapet och HA som regerar, och inga invandrare är välkomna där liksom. Men det är så himla lätt att missa att vi har en hel del inhemsk gängkriminalitet också. Men jag vet inte, ska vi utvisa dem till nordsjön eller vad?

Tja, KD verkar ju gilla HA iaf. Eller ja, han var ju bara där för att "missionera" :angel:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/kd-politiker-fran-linkoping-stodjer-red-devils

:D

• Haha
Reactions: Elo
Ja det är alltifrån att det är ens fel att planeten håller på att brinna upp eftersom man inte är rödgrön, till att man i slutänden nog är rasist ändå eftersom man vill ha ett vettigt företagarklimat och röstar för det. Eller för all del att man är ett klimatförnekande kapitalistsvin som inte har medkänsla med andra människor för att man vill värna det land ens släkt brukat i generationer, och inte uppskattar att det godtyckligt konfiskeras av myndigheter. Värst är väl ändå om man råkar säga att folk får köpa en bit land och bruka som de själva vill, om de tycker att gängse metoder är fel. Det får man ju inte tycka, för alla kan ju inte köpa en bit land. Vilket är sant, men jag har mkt svårt för missunnsamheten och avskyn mot de som har nåt andra inte har. Det är också människor liksom. Istället för att sträva framåt själva så ska andra tryckas ner, jag har svårt för den inställningen överlag.

edit: taggar @WildWilma i samma svar
Okej! De mer påhoppsliknande kommentarerna som "kapitalistsvin" och att det är ens fel att planeten brinner upp låter ju lite mer på samma "nivå", även om det inte verkar som det är samma typ av sexuella/ våldsamma underton som det brukar vara från högern.

Ja och det kan man inte = fängelse. Så då var det löst. Härligt.

Jag förstår nog inte riktigt. Det låter som att du vill att utländska medborgare ska utvisas om de begår brott, och svenskar ska få stanna? Men så är det ju redan idag, att utlänningar utvisas om det begår brott (av grövre slag, inte om de döms för att slängt ett tuggummi på marken).

Men det lät som att du vill att det ska vara hårdare än så, hur menar du då? Ska det vara hur många generationer man har bott i Sverige som ska avgöra om man får stanna? Hur gör man i så fall med dem som är födda i Sverige och inte har något annat hemland?

Jag förstår nog inte riktigt. Det låter som att du vill att utländska medborgare ska utvisas om de begår brott, och svenskar ska få stanna? Men så är det ju redan idag, att utlänningar utvisas om det begår brott (av grövre slag, inte om de döms för att slängt ett tuggummi på marken).

Men det lät som att du vill att det ska vara hårdare än så, hur menar du då? Ska det vara hur många generationer man har bott i Sverige som ska avgöra om man får stanna? Hur gör man i så fall med dem som är födda i Sverige och inte har något annat hemland?
Kul att du hittar på saker jag aldrig skrivit. Alltid trevligt att diskutera med någon som gör så. Men så brukar du göra så inget nytt.

Är man svensk medborgare är man svensk = ska avtjäna sitt straff i Sverige. Är man inte svensk medborgare ska man utvisas vid brott. Men allra helst ska man ju inte begå brott, varken som svensk medborgare eller ej.

Förstår du nu eller ska du hitta på något mer?

Precis! Hade inte alls känt samma typ av hopplöshet om det bara var gamla alliansen som vann valet, även om jag nu håller med mer om politiken på vänstersidan. Jag har rentav tyckt att det varit positivt på ett sätt att det skiftar så partierna får jobba lite med sig själva när de är i opposition.

Åtminstone i mina trakter var det rätt populärt för några år sedan att efterfråga gäng som gick omkring i västar och skulle ta lagen i egna händer. Inte de traditionella MC-gängen (även om de också av en del benämns i positiva ordalag) utan nyskapade, som i media försökte framstå som typ "farsor på stan" men de verkade inte alls vara särskilt trevliga typer i mina ögon...

(Minns inte nu vad de kallade sig)

Åtminstone i mina trakter var det rätt populärt för några år sedan att efterfråga gäng som gick omkring i västar och skulle ta lagen i egna händer. Inte de traditionella MC-gängen (även om de också av en del benämns i positiva ordalag) utan nyskapade, som i media försökte framstå som typ "farsor på stan" men de verkade inte alls vara särskilt trevliga typer i mina ögon...

(Minns inte nu vad de kallade sig)
Antar att du inte bor i närheten av där jag bor, men känner också igen fenomenet. Kanske inte just de du talar om, men ändå.

Kul att du hittar på saker jag aldrig skrivit. Alltid trevligt att diskutera med någon som gör så. Men så brukar du göra så inget nytt.

Är man svensk medborgare är man svensk = ska avtjäna sitt straff i Sverige. Är man inte svensk medborgare ska man utvisas vid brott. Men allra helst ska man ju inte begå brott, varken som svensk medborgare eller ej.

Förstår du nu eller ska du hitta på något mer?

Tack, nu förstår jag mer. Jag hittade inte på att du skrivit så, det var en fråga om hur du menade, ett exempel på sånt jag hört ibland i debatten. Jag tycker att du ibland svarar väldigt kortfattat och utan resonemang, och då ställer jag frågor för att få svar om hur du menar.

Ok, jag tänkte att diskussionen ursprung var i gängkriminalitet. Så gott som alla i gängen brukar väl vara svenska medborgare, eller har du andra siffror?

Och då var det inte gängkriminaliteten du avsåg här? Då blir min fråga istället på vilket sätt du tycker att det ska bli hårdare gällande utvisning, då utländska medborgare redan idag utvisas? (I en del fall går det dock inte att verkställa, då inte något land släpper in personen. Det är ju svårt att göra något åt).

Angående gäng och gängkriminella.

Vad folk i allmänhet missar är att inte alla gäng bestpr av invandrare/folk med utländsk härkomst.

Där jag bor är det Brödraskapet och HA som regerar, och inga invandrare är välkomna där liksom. Men det är så himla lätt att missa att vi har en hel del inhemsk gängkriminalitet också. Men jag vet inte, ska vi utvisa dem till nordsjön eller vad?

Att invandrare inte är välkomna i HA stämmer dock inte :)

Om man vet med sig att man ofta låter otrevlig som stressad, varför då ge sig in och skriva på sociala medier när man är stressad? (inte menat som kritik, utan som ärlig fråga, själv försöker jag nämligen undvika det just för att inte bli uppfattad som surare än jag är)
Menade väl inte just här utan överhuvudtaget (ibland måste man ju svara direkt) :)

Nästa val kanske man får vandra vidare i sin jakt på partitillhörighet; idag luftas det drömmar om att Centerpartiet också ska ansluta till den nya växande rasist- och nazistkramarrörelsen. Gillar inte att tvingas långt mycket mer vänsterut än var jag står för att kunna få rösta på en rimlig inställning till extrema nationalistpartier.
Det här drunknade lite i sidospåret om SD som fullständigt tagit över tråden. Har C uttryckt att de ska tillbaka till alliansen trots SDs medverkan?

Jag läste någon intervju där en i C uttryckte att man inte borde tagit sida före valet och att man borde fokusera mer på sin ideologi och politik snarare än att låta positioneringen mot SD styra.

Tack, nu förstår jag mer. Jag hittade inte på att du skrivit så, det var en fråga om hur du menade, ett exempel på sånt jag hört ibland i debatten. Jag tycker att du ibland svarar väldigt kortfattat och utan resonemang, och då ställer jag frågor för att få svar om hur du menar.

Ok, jag tänkte att diskussionen ursprung var i gängkriminalitet. Så gott som alla i gängen brukar väl vara svenska medborgare, eller har du andra siffror?

Och då var det inte gängkriminaliteten du avsåg här? Då blir min fråga istället på vilket sätt du tycker att det ska bli hårdare gällande utvisning, då utländska medborgare redan idag utvisas? (I en del fall går det dock inte att verkställa, då inte något land släpper in personen. Det är ju svårt att göra något åt).
Man utvisar inte alls alla utländska medborgare som begår brott. Och det borde inte vara valfritt för länderna att ta emot sina kriminella medborgare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
723
Senast: Görel
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
13 516
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 741
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 152
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar