Bukes Valvaka

Vilket parti röstar du på till riksdagen?

• V

Röster: 73 18,4%
  • S

Röster: 119 30,0%
  • MP

Röster: 54 13,6%
  • C

Röster: 57 14,4%
  • L

Röster: 15 3,8%
  • KD

Röster: 7 1,8%
  • M

Röster: 44 11,1%
  • SD

Röster: 23 5,8%
  • Annat/ Blankt

Röster: 5 1,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    397
Status
Stängd för vidare inlägg.
Folk kan drivas från hus och hem i vinter och kommande år, det skrämmer oerhört mycket. Och att blir "utvisad mot en säker död" har hittills aldrig visat sig stämma. Om det verkligen föreligger fara för livet kommer nog inte personen utvisas, men det återstår att se.
Både FN:s kommitté för mänskliga rättigheter och Amnesty International har kritiserat en mängd utvisningar Sverige gjort, där de utvisade också försvunnit (dödats, fängslats) efter utvisning. Människor tar sina egna liv istället för att utvisas, och det säger en del om vad de skickas till.

Jag skulle tro att de flesta av det konservativa blockets väljare ser HBTQ-frågan (som jag antar det handlar om) som ointressant och överskuggad av viktigare frågor. Det är tråkigt att de rödgröna partierna fortsätter driva politik som gör det omöjligt att rösta på dom, men då blir det så här.
1: Det är inte de rödgrönas fel att största delen av högern väljer att skita i HBTQ-rättigheter.
2: Det handlar om rasism och vård lika mycket som HBTQ.

Det tragiska är att man behöver inte ens vända sig till kvällspressen för att media ska vara otroligt vinklat. 2% av alla nyheter hos det stora mediehusen handlar tydligen om förorten. Och av de 2% är 83% om brott. Mao bidrar all media till denna UPPLEVDA otrygghet och polarisering som leder till dessa ogrundade valresultat. Jag är så jävla förbannad.
Men jösses. Vi har ju demokrati och yttrandefrihet och media och statstelevisionen ska ju granska.

Folk kan drivas från hus och hem i vinter och kommande år, det skrämmer oerhört mycket. Och att blir "utvisad mot en säker död" har hittills aldrig visat sig stämma. Om det verkligen föreligger fara för livet kommer nog inte personen utvisas, men det återstår att se.

En utvisad 20-årig man dog timmar efter att han kommit till Afghanistan efter utvisning 2018. Men visst, vi kan testa lite mer. ”Återstår att se”.. ska vi räkna ihop dem inför nästa val då tänker du och göra en bedömning om det var en rimlig mängd död eller inte?

Kan man får exempel på hur de är formulerade? För från högersidan är det ofta "Så du vill att svenska kvinnor ska bli gruppvåldtagna av somalier??" eller nåt i den stilen.

Ja det är alltifrån att det är ens fel att planeten håller på att brinna upp eftersom man inte är rödgrön, till att man i slutänden nog är rasist ändå eftersom man vill ha ett vettigt företagarklimat och röstar för det. Eller för all del att man är ett klimatförnekande kapitalistsvin som inte har medkänsla med andra människor för att man vill värna det land ens släkt brukat i generationer, och inte uppskattar att det godtyckligt konfiskeras av myndigheter. Värst är väl ändå om man råkar säga att folk får köpa en bit land och bruka som de själva vill, om de tycker att gängse metoder är fel. Det får man ju inte tycka, för alla kan ju inte köpa en bit land. Vilket är sant, men jag har mkt svårt för missunnsamheten och avskyn mot de som har nåt andra inte har. Det är också människor liksom. Istället för att sträva framåt själva så ska andra tryckas ner, jag har svårt för den inställningen överlag.

edit: taggar @WildWilma i samma svar

En utvisad 20-årig man dog timmar efter att han kommit till Afghanistan efter utvisning 2018. Men visst, vi kan testa lite mer. ”Återstår att se”.. ska vi räkna ihop dem inför nästa val då tänker du och göra en bedömning om det var en rimlig mängd död eller inte?
Och hur många afganska ynglingar har dött här i Sverige i gängkrig, överdoser och annat?

Och hur många afganska ynglingar har dött här i Sverige i gängkrig, överdoser och annat?

De allra flesta afghaner i Sverige har inte blivit mördade, nej.

Du menar alltså att vi hellre bör utvisa folk till länder där det finns stor risk att de blir mördade på grund av krig, politisk förföljelse, sexuell läggning eller dylikt för att i Sverige kommer de ändå bli gängkriminella? Eller hur ser ditt argument ut här?

De allra flesta afghaner i Sverige har inte blivit mördade, nej.

Du menar alltså att vi hellre bör utvisa folk till länder där det finns stor risk att de blir mördade på grund av krig, politisk förföljelse, sexuell läggning eller dylikt för att i Sverige kommer de ändå bli gängkriminella? Eller hur ser ditt argument ut här?
Aha! Ett sätt att SKYDDA dem från att bli gängkriminella! Så hjärtevärmande ändå!

Jag skulle tro att de flesta av det konservativa blockets väljare ser HBTQ-frågan (som jag antar det handlar om) som ointressant och överskuggad av viktigare frågor. Det är tråkigt att de rödgröna partierna fortsätter driva politik som gör det omöjligt att rösta på dom, men då blir det så här.

Ja, det kryllar ju av frågor som är viktigare än mänskliga rättigheter.

Nästa val kanske man får vandra vidare i sin jakt på partitillhörighet; idag luftas det drömmar om att Centerpartiet också ska ansluta till den nya växande rasist- och nazistkramarrörelsen. Gillar inte att tvingas långt mycket mer vänsterut än var jag står för att kunna få rösta på en rimlig inställning till extrema nationalistpartier.

Jag funderar i samma banor, men funderar samtidigt/därför på alternativet att stanna kvar i C och i stället försöka att på något sätt bidra och göra min röst mer hörd där. Just för att det tydligt ska framgå att vi är faktiskt inte så få som vägrar att bara tiga och se på medan mittenpartierna gräver sin egen grav med att radera sin kärna, sin trovärdighet och hela den liberala stommen i politiken. Genom att kompromissa med vad som borde vara ett fullständigt orubbligt nav - för både C och L - i form av medmänsklighet och respekt för människors lika värde.

Jag står bakom mycket av Cs åsikter och politiska inriktning som det är nu, och jag var förvisso helt nöjd med "den gamla" alliansen på borgerliga sidan. Men den tiden är förbi och linjen mot att bidra till att ge SD inflytande kommer aldrig att korsas av mig (i ärlighetens namn har jag ju inte mycket till övers för Kristerssons eller Busch-Thors retorik rent allmänt heller, i jämförelse med deras företrädare). Dvs skulle C nu göra det huvudlösa draget att gå i Ls fotspår högerut, med konsekvensen att vika ner sig för SDs politik, så gör det utan mitt stöd och utan min röst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
723
Senast: Görel
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
13 516
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 741
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 152
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar