Bukes Valvaka

Vilket parti röstar du på till riksdagen?

• V

Röster: 73 18,4%
  • S

Röster: 119 30,0%
  • MP

Röster: 54 13,6%
  • C

Röster: 57 14,4%
  • L

Röster: 15 3,8%
  • KD

Röster: 7 1,8%
  • M

Röster: 44 11,1%
  • SD

Röster: 23 5,8%
  • Annat/ Blankt

Röster: 5 1,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    397
Status
Stängd för vidare inlägg.
En undran - om en del ledamöter från L skulle uttala sig som politiska vildar, kan partiledningen inte bara då välja andra ledamöter nu efter valet? Dvs det vore bättre om de höll tyst nu. Eller är det så många som personröstar att det inte är möjligt?
Typ om person A säger att de kommer att säga nej till Ulf så väljer partiledningen att sätta in person B som säger ja istället.
Har de valts in i riksdagen så sitter de ju där, men efter det ;)

Om du menar de fall mottagningslandet inte vill ta emot dem, vad ska Sverige göra isåfall? Köra dem till gränsen och mota över dem?
Nej jag menar när domstolarna i Sverige dömer invandrare för grova brott som ännu inte fått medborgarskap eller uppehållstillstånd. En hel del får stanna ändå

Rån, våldtäkt och knarkförsäljning är inte grova brott per automatik utan beror i många fall tex på hur kraftigt våld som brukats eller hur storskaligt det varit.
Hm. Samtidigt så (enligt wikipedia) så kan även stölder bli grova, så innebär det att då även en stöld kan resultera i utvisning om det var en grov stöld?

Ja och om man utvisar till en risksituation så kan man ju fråga sig vad skillnaden är mot dödsstraff vilket vi ju inte har här i sverige. (Tack och lov)
Om man vet att man riskerar att utvisas till en risksituation så kan man ju låta bli att mörda, våldta, misshandla etc i Sverige så minskar man risken att utvisas till en risksituation. Jag har aldrig mördat, våldtagit eller misshandlat någon. Ganska lätt låta bli faktiskt. Lite eget ansvar måste man ju ändå ha när det gäller att begå brott eller ej.

Om du menar de fall mottagningslandet inte vill ta emot dem, vad ska Sverige göra isåfall? Köra dem till gränsen och mota över dem?
Ställa krav på mottagarlandet. Typ ni får inget bistånd om ni inte tar emot era kriminella. Sen är det garanterat inte så enkelt, men det måste bli en ändring som gör att de inte kan neka att ta emot sina kriminella medborgare. Vad den lösningen är är inte mitt jobb att ta fram, jag är inte politiker så jag får faktiskt bara tycka utan att behöva presentera en lösning.

En undran - om en del ledamöter från L skulle uttala sig som politiska vildar, kan partiledningen inte bara då välja andra ledamöter nu efter valet? Dvs det vore bättre om de höll tyst nu. Eller är det så många som personröstar att det inte är möjligt?
Typ om person A säger att de kommer att säga nej till Ulf så väljer partiledningen att sätta in person B som säger ja istället.
Listorna är låsta sedan länge, så det är upp till de invalda ledamöterna att ge upp sin plats. Eller behålla den.

Självklart ska man inte bli utvisad för något som man kan lyckas göra ”av misstag” typ fortkörning, hamna i slagsmål eller snatta men man råkar inte våldta eller råna under vapenhot eller sälja knark. Åtminstone är det ingen, oavsett ursprung, som jag känner och som verkar vara en hårt arbetande, skötsam människa som lyckas med sånt. Lite eget ansvar för sina handlingar tycker jag allt att man kan lägga på folk.

Nu var det innehav av knark som nämndes i inläggsserien jag svarade på. Det hänger ofta ihop med bruk, missbruk och sjukdom snarare än kriminalitet.

Jag tycker inte att någon ska undantas ansvar för sina handlingar, men att utvisas till ett annat land är ett hårt straff som dessutom i praktiken är dyrt och svårt att genomföra - och därmed ska förbehållas grov brottslighet. Exempelvis den typ du nämner i övrigt.

Om man vet att man riskerar att utvisas till en risksituation så kan man ju låta bli att mörda, våldta, misshandla etc i Sverige så minskar man risken att utvisas till en risksituation. Jag har aldrig mördat, våldtagit eller misshandlat någon. Ganska lätt låta bli faktiskt. Lite eget ansvar måste man ju ändå ha när det gäller att begå brott eller ej.
Ja alltså, jag tycker såklart också att man ska hållas ansvarig för sina brott. Just i jämförelsen med dödsstraff så håller det ju inte. Isf kan man ju godta även dödsstraff med hänvisning till att man vet att vissa brott kan leda till dödsstraff.
Om man nu är emot dödsstraff. Är man inte emot dödsstraff så gissar jag att det är sak samma.

Nu var det innehav av knark som nämndes i inläggsserien jag svarade på. Det hänger ofta ihop med bruk, missbruk och sjukdom snarare än kriminalitet.

Jag tycker inte att någon ska undantas ansvar för sina handlingar, men att utvisas till ett annat land är ett hårt straff som dessutom i praktiken är dyrt och svårt att genomföra - och därmed ska förbehållas grov brottslighet. Exempelvis den typ du nämner i övrigt.
En flygbiljett är inte så dyr jmf med vad vederbörande åsamkar kostnader för polis, domstolar, brottsoffer, föräkringsbolag, soc, kriminalvård, sjukvård och oskyldiga människor som råkar befinna sig på fel plats

Kan rekommendera att läsa "Historiemissbrukarna" av Mikael Nilsson (finns på bokus bla) om man antingen tror att S var nazister under ww2 eller vill kunna bemöta det påståendet. Den är superbra!

"Historieskrivningen om Sveriges agerande under andra världskriget
har gått från att vara ett spörsmål för några få historieintresserade till att bli ett slagträ i den svenska inrikespolitiska debatten. Riksdagspartier och profilerade debattörer har gjort gällande att den svenska samlingsregeringens neutralitetspolitik under kriget var att betrakta som nazistiskt medlöperi.

I denna bok vederlägger historikern Mikael Nilsson de halvsanningar, missförstånd och rena lögner som florerar om Sveriges agerande under andra världskriget. Boken berör områden som transiteringarna och
permittenttrafiken, J-stämpeln och den svenska flyktingpolitiken, det påstådda svenska sveket gentemot de skandinaviska judarna samt myten om det svenska krigsskadeståndet."

V är ju väldigt emot att folk ska äga sitt eget och det tror jag många är emot- jag tycker inte om det och är väl inte den enda.
Var har du fått det här ifrån?

Låt mig ta ett exempel:

V är för att folk ska få äga sitt boende men emot att man som skett t.ex. i Stockholm säljer ut allmännyttans hus (hyresrätter) och ombildar till bostadsrätter, vilket gör att det är brist på hyresrätter (20 år i bostadskö - kul?), och att det krävs kapital för att kunna bo alls.

Vill någon sprida desinformation, så kan man förvränga ovanstående till att "vanligt folk ska inte få äga sitt boende".

Men det är just falsk information.

En flygbiljett är inte så dyr jmf med vad vederbörande åsamkar kostnader för polis, domstolar, brottsoffer, föräkringsbolag, soc, kriminalvård, sjukvård och oskyldiga människor som råkar befinna sig på fel plats
Men är det svårt att fatta: Det tilltänkta mottagarländerna vägrar alltså släppa in de utvisade.

Hur tänker du att det praktiskt ska gå till att utvisa någon när de inte blir insläppta?

Beskriv med egna ord.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
723
Senast: Görel
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
13 505
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 738
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar