Bukes Valvaka

Vilket parti röstar du på till riksdagen?

• V

Röster: 73 18,4%
  • S

Röster: 119 30,0%
  • MP

Röster: 54 13,6%
  • C

Röster: 57 14,4%
  • L

Röster: 15 3,8%
  • KD

Röster: 7 1,8%
  • M

Röster: 44 11,1%
  • SD

Röster: 23 5,8%
  • Annat/ Blankt

Röster: 5 1,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    397
Status
Stängd för vidare inlägg.
Hela stycket, och inte bara meningar tagna helt ur sitt sammanhang:

Under kapitalismen har ekonomins olika delar blivit mer och mer beroende av varandra, såväl nationellt som internationellt. Samtidigt leder det privata ägandet till en kortsiktig vinstjakt där börskurser blir viktigare än att utveckla produktionen. Detta visar på ett ökande behov av samhällelig, demokratisk samordning av ekonomin. En fundamental demokratisk princip är att människor ska kunna påverka beslut som påverkar dem. I dag omöjliggörs detta. Beslut som fattas i bolagsstyrelser är ofta betydligt viktigare för människors konkreta livsvillkor än beslut som fattas av folkvalda församlingar. Det är inte rimligt. Kapitalets makt måste brytas för att demokratin ska kunna fördjupas och breddas. De rättigheter som springer ur ägandet måste begränsas och ägandet i sig övergå till gemensamma former. Oavsett ägandeform måste de arbetandes inflytande över företagen garanteras och fördjupas. Att själv kunna påverka arbetets utformning, förläggning och utveckling är centrala mål.
Ska tilläggas att jag inte tror på statligt ägande, även om jag tror att kooperativa former skulle vara lämpligt. Staten har nämligen samma problem som storbolag: det är för långt från ägaren till golvet.

Kollar lite på kvällens agenda, och håller med Esbati när han säger att det skapats sår i denna valrörelse som kommer ta tid att reparera. OCH att rasistisk politik blir inte mindre rasistisk bara för att fler personer röstar på det. Det senare borde bli ett mantra för många. Oavsett om man är höger, vänster eller liberal.

Grejen med Nyans är att deras väljare troligtvis skulle rösta rödgrönt om det inte fanns något islamistiskt parti. Det kan vara avsaknaden av deras röster som gjorde att de konservativa vann.

Otroligt obehagligt att Nyans har fått så mycket röster :down:
Här har Aftonbladet skrivit lite om varför:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kEJkWj/nyans-nast-storsta-parti-pa-rosengard-i-malmo

Om artikeln blir låst: De har bland annat intervjuat en som säger "Det är det enda parti som har sagt att de ska stoppa Paludan. Att han kommer hit och provocerar gör att muslimer vill rösta på Nyans." Att de vill rösta på något parti som säger att de vill stoppa galningen som kommer hit och bränner Koranen, när de andra partierna inte ens nämner det... Jag kan ha förståelse för det ändå om det tänket är vanligt.

Här har Aftonbladet skrivit lite om varför:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kEJkWj/nyans-nast-storsta-parti-pa-rosengard-i-malmo

Om artikeln blir låst: De har bland annat intervjuat en som säger "Det är det enda parti som har sagt att de ska stoppa Paludan. Att han kommer hit och provocerar gör att muslimer vill rösta på Nyans." Att de vill rösta på något parti som säger att de vill stoppa galningen som kommer hit och bränner Koranen, när de andra partierna inte ens nämner det... Jag kan ha förståelse för det ändå om det tänket är vanligt.

Ja jag kan också ha förståelse för att man vill rösta på ett parti som vill motverka yttrandefriheten, om man inte vill ha yttrandefrihet för alla. Om man bara vill att ens egna åsikter ska få finnas så är det ju logiskt.

Gjorde en snabb sökning.
Fortfarande finns följande i Vänsterpartiets partiprogram:
"De rättigheter som springer ur ägandet måste begränsas och ägandet i sig övergå till gemensamma former."

En antagligen ganska vinklad text om detta finns hos Timbro, den är gammal och gäller förre partiledarens svar runt detta. Men som jag skrev så finns texten fortfarande kvar i programmet.
https://timbro.se/smedjan/vanstern-och-egendomsratten/

Det där skulle jag som politiker, vilja säga är ett väldigt vinklat citat för en förhoppning om att få billiga pluspoäng.

Men om du läser Sharpless HELA citat, så kanske du förstår vad som menas med deras syn på ägandesituationen. <3

Ja jag kan också ha förståelse för att man vill rösta på ett parti som vill motverka yttrandefriheten, om man inte vill ha yttrandefrihet för alla. Om man bara vill att ens egna åsikter ska få finnas så är det ju logiskt.
Fast så tolkar inte jag det alls. Jag förstår att man vill rösta på ett parti som vill stoppa någon som gör något som är helt otänkbart- bränner en helig skrift. Jag tror inte man tänker objektivt eller logiskt, snarare med hjärtat, man känner. Det är en helt annan sak att bränna en troende människas heliga skrift jämfört med att bränna en bok vilken som helst för vem som helst som inte tror. Jag tror inte alls på att man vill stoppa yttrandefriheten, bara brännandet av en helig skrift.

Att jag sen har en dotter. Jag har dåligt samvete över att hon ska behöva leva i ett Sverige där SD styr. Livrädd över hur hennes framtid kommer se ut.

Men då, när jag säger det kommer ett argument som jag inte tänker skriva ut här. Blir arg bara jag tänker på det.
Vet en som röstade på SD för att hon "behövde tänka på sina döttrar, att de var trygga" :confused: :crazy: (oklart hur de var otrygga, jag tänker att man skulle rösta på nåt parti som prioriterar kvinnors säkerhet i så fall)

Tillägg: ena dottern lever dessutom med en kvinna... Så ja, smart tänkt 🤦

@Niyama Har liknande på min fb, en kvinna som verkligen vart SD entuast senaste åren. Igår såg jag hon la upp lokal pride event med hjärt-emoji O_o .

Men mest knäckande när träffade på transkvinna som inte skämdes med säga hon hade stått och hjälp SD vid deras valstuga och givetvis kommer rösta SD. Där ville jag fråga henne om hon missat vilket kön hon har och dessutom transkvinna. O_o:(

Såg ni Agenda ikväll? Jag kollar nu O_o Esbati och Stenevi pratar om att SD är ett rasistiskt parti osv och programledaren bara upprepar att var 5e väljare röstat på dem. Esbati påpekade att det inte blir mindre rasistiskt för att många röstat på dem. Programledaren svarar att Sverigedemokraterna själva menar att de inte är rasistiska. Hur kommer det låta om några år? När det redan är såhär.

@Niyama Har liknande på min fb, en kvinna som verkligen vart SD entuast senaste åren. Igår såg jag hon la upp lokal pride event med hjärt-emoji O_o .

Men mest knäckande när träffade på transkvinna som inte skämdes med säga hon hade stått och hjälp SD vid deras valstuga och givetvis kommer rösta SD. Där ville jag fråga henne om hon missat vilket kön hon har och dessutom transkvinna. O_o:(

Du skulle ha frågat 👌 Det hade varit väldigt intressant att höra svaret.

Gjorde en snabb sökning.
Fortfarande finns följande i Vänsterpartiets partiprogram:
"De rättigheter som springer ur ägandet måste begränsas och ägandet i sig övergå till gemensamma former."

En antagligen ganska vinklad text om detta finns hos Timbro, den är gammal och gäller förre partiledarens svar runt detta. Men som jag skrev så finns texten fortfarande kvar i programmet.
https://timbro.se/smedjan/vanstern-och-egendomsratten/

Det du citerar gäller fortfarande inte privat ägd egendom. V vill minska privat ägande inom den offentliga sektorn - inte ta ifrån dig ditt hus. Och ja, artikeln är lika vinklad som dina egna svar. Rekommenderar att du läser partiprogrammet.

Den här falsifierade påståendet om att man enligt V inte skulle få äga något alls börjar bli enerverande.

De kanske inte är fullt så fientligt inställda till kvinnor och hbtq som användarna här på forumet fått för sig?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
723
Senast: Görel
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
13 516
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 741
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 152
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar