Bukes Valvaka

Vilket parti röstar du på till riksdagen?

• V

Röster: 73 18,4%
  • S

Röster: 119 30,0%
  • MP

Röster: 54 13,6%
  • C

Röster: 57 14,4%
  • L

Röster: 15 3,8%
  • KD

Röster: 7 1,8%
  • M

Röster: 44 11,1%
  • SD

Röster: 23 5,8%
  • Annat/ Blankt

Röster: 5 1,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    397
Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag, som någon slags utbildad medelklass, som äger mitt eget boende, straight och gift och med två inkomster, kommer nog klara mig rätt bra oavsett regering. Klart det märks när bensinen går upp men vi överlever. För mig är det antagligen lite skitsamma.

Det är för min kompis som är ensamstående morsa som det verkligen spelar roll. Grannen som är fattigpensionär. Vännen som är kroniskt sjuk och bollas mellan Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen.

Det är för deras skulle jag sörjer, och med insikten om att de lika gärna skulle kunna vara jag.

De kanske inte är fullt så fientligt inställda till kvinnor och hbtq som användarna här på forumet fått för sig?
SD i botten på RFSL valkompass, man kom nyligen med utspel om att flyktingar "hittar på" att de är homosexuella för att få asyl, SD-politiker problematiserade nyss den "homosexuella livsstilen" https://tidningensyre.se/2022/5-aug...-restriktioner-mot-pride-destruktiv-livsstil/ Även detta är oroväckande: https://www.aftonbladet.se/debatt/a/z7dMRv/sd-rostade-emot-eu-som-hbtqifrihetszon

Låter inget av det här fientligt i dina ögon?

SD i botten på RFSL valkompass, man kom nyligen med utspel om att flyktingar "hittar på" att de är homosexuella för att få asyl, SD-politiker problematiserade nyss den "homosexuella livsstilen" https://tidningensyre.se/2022/5-aug...-restriktioner-mot-pride-destruktiv-livsstil/ Även detta är oroväckande: https://www.aftonbladet.se/debatt/a/z7dMRv/sd-rostade-emot-eu-som-hbtqifrihetszon

Låter inget av det här fientligt i dina ögon?
Inte tillräckligt för att motivera skräcken jag ser här på forumet. Och även om SD är emot allt sånt kommer de inte kunna få igenom något allvarligt eftersom de andra partierna kommer stoppa det. Så bara slappna av, det blir inga hbtq-omvandlingsläger...

SD största parti i 16 kommuner. SD större än S i 19 kommuner. SD större än M i 101 kommuner. Vilken våg som skjöler över landet. Ska bli spännande att följa. I kommuner är ju partierna mer vuxna och kan samarbeta för kommunens bästa.

Inte tillräckligt för att motivera skräcken jag ser här på forumet. Och även om SD är emot allt sånt kommer de inte kunna få igenom något allvarligt eftersom de andra partierna kommer stoppa det. Så bara slappna av, det blir inga hbtq-omvandlingsläger...
KD-är ju inte det mest HBTQI+-vänliga partiet direkt, och de gemensamt skulle absolut kunna ställa till en del. Och vem är du att bedöma om skräcken är motiverad för en redan utsatt grupp som fått kämpa för sina rättigheter och därmed vet med sig att man inte ska ta dem för givna?

Det handlar också om saker som att återinföra sambeskattning (det skall bli mindre lönsamt att båda jobbar, och kvinnor har statistiskt sett lägre lön). Ta bort aborträtten. Ta bort sexualundervisningen i skolan. Förbjuda forskning innom genusvetenskap. Avskaffandet av pappadagarna, av skaffandet av jämställdhetsbonusen. Riva upp att barnkonventionen skall vara lag. De vill försvåra och försämra för alla som inte bor och lever i traditionella kärnfamiljer (bla straffbeskattning).

Målet är att kvinnor skall vara bebismaskiner som står hemma vid spisen.*

Indirekt leder detta också till att det blir svårare för kvinnor att lämna "sina" män, oavsett om de är våldsamma eller inte. Enligt representater för SD är det kvinnans fel att mannen misshandlar henne.

*Hur de tänker att Sverige skall gå runt med bara halva arbetsstyrkan på jobbet fattar jag inte heller.

Det handlar också om saker som att återinföra sambeskattning (det skall bli mindre lönsamt att båda jobbar, och kvinnor har statistiskt sett lägre lön). Ta bort aborträtten. Ta bort sexualundervisningen i skolan. Förbjuda forskning innom genusvetenskap. Avskaffandet av pappadagarna, av skaffandet av jämställdhetsbonusen. Riva upp att barnkonventionen skall vara lag. De vill försvåra och försämra för alla som inte bor och lever i traditionella kärnfamiljer (bla straffbeskattning).

Indirekt leder detta också till att det blir svårare för kvinnor att lämna "sina" män, oavsett om de är våldsamma eller inte. Enligt representater för SD är det kvinnans fel att mannen misshandlar henne.

*Hur de tänker att Sverige skall gå runt med bara halva arbetsstyrkan på jobbet fattar jag inte heller.
Icke att förglömma vilken effekt en retorik kring detta från politiskt håll kan ha hemma i stugorna, på gatorna. Minskad tolerans kan ju förändra livet för någon oavsett om det sker lagändringar eller inte.

Enligt representater för SD är det kvinnans fel att mannen misshandlar henne.
Njae, det var en representant som uttryckte det vid ett möte och direkt fick extremt snabbt mothugg från partiledning och andra som var på mötet. Så det är lite att glida på fakta som du uttryckte det.

(Om vi menar samma händelse och jag inte missat att det hänt fler gånger med andra stollar.)

Däremot är SD i väldigt hög utsträckning ett direkt antifeministiskt parti med väldigt många som delar misogyna värderingar, så jag delar helt dina farhågor.

KD-är ju inte det mest HBTQI+-vänliga partiet direkt, och de gemensamt skulle absolut kunna ställa till en del. Och vem är du att bedöma om skräcken är motiverad för en redan utsatt grupp som fått kämpa för sina rättigheter och därmed vet med sig att man inte ska ta dem för givna?
Det här är väl ändå det som räknas tänker jag. Att det är inte vi (de) som inte tillhör de grupper som utsätts för diskriminering på olika sätt som kan eller ska bedöma det.

Samma riksdagsledamot i SD, Tobias Andersson, som motionerade för ett stopp av finansiering av genusteori inom högre utbildning, är även den person som twittrade om "återvandringståg", och som ligger bakom trollgruppen Avantgarde och infiltrerade en klimatdemonstration.

Senast ändrad:

Du vet det här med att det är orimligt, oanständigt och direkt obegåvat att som vit ha åsikter om hur svarta upplever rasism eller att som man bedöma ifall kvinnor har fog för sin rädsla för män.

Det gäller i hbtq-personer också.

Du vet det här med att det är orimligt, oanständigt och direkt obegåvat att som vit ha åsikter om hur svarta upplever rasism eller att som man bedöma ifall kvinnor har fog för sin rädsla för män.

Det gäller i hbtq-personer också.
Vi får väl se om fyra år hur befogat det var.

Samma riksdagsledamot i SD, Tobias Andersson, som motionerade för ett stopp av finansiering av genusteori inom högre utbildning, är även den person som twittrade om "återvandringståg", och som ligger bakom trollgruppen Avantgarde och infiltrerade en klimatdemonstration.
Jag fattar inte det här med återinvandring. Visst, om det är ett faktiskt krig man flytt ifrån och det kriget tar slut efter 4-5 år. Då kan jag tänka att jag själv skulle vilja åka ”hem” igen. Men det är ju inte så vanligt att det ser ut så. Man flyr från diktaturer, förtryck och konflikter som det inte finns något överskådligt slut på. Redan när man kommer hit vet man att detta är ens nya hem, och planerar därefter.

För övrigt skulle vi lika gärna kunna stänga mitt sjukhus om alla med utomsvensk härkomst skulle försvinna. Vi skulle få extrem brist (istället för den gamla vanliga kroniska bristen) på kardiologer och kirurger såväl som sköterskor, undersköterskor och städ.

Och även om SD är emot allt sånt kommer de inte kunna få igenom något allvarligt eftersom de andra partierna kommer stoppa det. Så bara slappna av, det blir inga hbtq-omvandlingsläger...

Det här är ju en extremt slapp inställning till främlingsfientlig, LHBTQI-fientlig och misogyn politik. Givetvis ska ingen slappna av - om vi inte vill ha den typen av politik måste vi hela tiden motverka den. Det görs inte av att glida ner i soffan, konstatera att "äsch, det där rör inte mig ändå" och fortsätta som om ingenting har hänt.

Jag fattar inte det här med återinvandring. Visst, om det är ett faktiskt krig man flytt ifrån och det kriget tar slut efter 4-5 år. Då kan jag tänka att jag själv skulle vilja åka ”hem” igen. Men det är ju inte så vanligt att det ser ut så. Man flyr från diktaturer, förtryck och konflikter som det inte finns något överskådligt slut på. Redan när man kommer hit vet man att detta är ens nya hem, och planerar därefter.

För övrigt skulle vi lika gärna kunna stänga mitt sjukhus om alla med utomsvensk härkomst skulle försvinna. Vi skulle få extrem brist (istället för den gamla vanliga kroniska bristen) på kardiologer och kirurger såväl som sköterskor, undersköterskor och städ.
Industriföretaget jag jobbar på, och många andra inom branchen också för den delen, skulle inte heller kunna gå runt.

Det här är ju en extremt slapp inställning till främlingsfientlig, LHBTQI-fientlig och misogyn politik. Givetvis ska ingen slappna av - om vi inte vill ha den typen av politik måste vi hela tiden motverka den. Det görs inte av att glida ner i soffan, konstatera att "äsch, det där rör inte mig ändå" och fortsätta som om ingenting har hänt.

Att sätta ribban på nivån frånvaro av interneringsläger för omvändelseterapi och därmed slappna av är snäppet för lågt för min personliga preferens. Men jag kanske bara bryr för mig mycket om mina medmänniskor i det nya Sverige som ska växa fram, där privilegierade ska berätta för utsatta att de ska slappna av för det kommer inte att bli så hemskt nu som det skulle kunna bli sen.

Men jag får vibbar av ett århundrade vi lämnat bakom oss och en population som ett årtionde efter liknande resonemang att slappna av och inte vara rädda som blev utsatt för just interneringsläger där omvändelseterapi inte var topp 10 bland de vidriga saker som förekom.

Visste inte att han har motionerat för ett stopp av genusteori, när gjorde han det? Visste om de andra sakerna dock.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
723
Senast: Görel
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
13 516
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 741
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 152
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar