Bukes Valvaka

Vilket parti röstar du på till riksdagen?

• V

Röster: 73 18,4%
  • S

Röster: 119 30,0%
  • MP

Röster: 54 13,6%
  • C

Röster: 57 14,4%
  • L

Röster: 15 3,8%
  • KD

Röster: 7 1,8%
  • M

Röster: 44 11,1%
  • SD

Röster: 23 5,8%
  • Annat/ Blankt

Röster: 5 1,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    397
Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför skulle det gå över? Rasismen är redan på tok för normaliserad, det kommer bli ännu jobbigare ju längre det fortskrider med normaliseringen.
Jag tänkte idag hur normalt det har blivit. För många år sedan så såg man på programledarna i svt att dom var väldigt besvärade över att diskutera politik med JÅ. Så pass att dom inte var opartiska och blev sedan anmälda till granskningsnämden där svt fälldes. Programledarna igår på SVT valvaka var glada och upprymnda över spänningen och var inte alls besvärade över SD framgången. Nu är svt mer bekväm med att intervjua SD ledamöter. Allt går över med tiden.

Jag tänkte idag hur normalt det har blivit. För många år sedan så såg man på programledarna i svt att dom var väldigt besvärade över att diskutera politik med JÅ. Så pass att dom inte var opartiska och blev sedan anmälda till granskningsnämden där svt fälldes. Programledarna igår på SVT valvaka var glada och upprymnda över spänningen och var inte alls besvärade över SD framgången. Nu är svt mer bekväm med att intervjua SD ledamöter. Allt går över med tiden.
Det är ju problemet!!

Känner mig verkligen helt knäckt av detta, på nivån att det är jämförbart med hur det känts att vara mitt inne i en medelsvår depression.

Jag satt och grät på jobbet, gick hem när mitt skift var slut och somnade.

Känns svårt förhålla sig till, känns som man kommer befinna sig i ett konstant försvarsläge ett tag, alternativt skärma av sig så gott det går från folk, annat än ytligt prat.

Jag är fan på krigsstigen! Är egentligen konflikträdd som fan men eftersom SD/högern oftare bidrar med onliners för att få medhåll i mitt liv irl så har jag mycket att hämta igen. Jag vet redan att många håller käften om sin misogyni i närheten av mig, nu ska de få svar på tal i annat också.

Jag tror jag älskar dig, tack för att du orkar ta debatten. :love:

Instämmer! Dina inlägg och ditt tålamod är vad som mest gett mig hopp senaste hemska dygnet @EmmaBovary

Det du beskriver med stark statlig styrning, gemensamt ägande, och stark och trygg välfärdssektor för de ”riktiga svenskarna” ligger närmast fascimens idéer. Fascismen har såklart fler dimensioner, men det är idéen kring välfärd och den är då extremhöger eftersom den bygger på (ultra)nationalism och motarbetar jämlikhet och mänskliga rättigheter.

Det finns en hel del som kallar SD för fascistiska, jag brukar inte göra det. Men det är förstås fritt för dig att göra det.

:meh:Jag börjar bli riktigt arg.

När jag pratade med min mor idag skakade jag av ilska. Speciellt när hon utbrister att det nu äntligen kan bli ordning på Sverige. Lite *Make america great again* känsla över det hela. Så obehagligt.
Fick lite samma känsla av min mormor idag :meh: "det behövs ju hårdare tag mot gängkriminaliteten och invandringen" och jag kunde inte låta bli att säga att jag tycker att allas lika värde, kvinnors rättigheter och jämställdhet väger tyngre än gängen, och att jag inte är så sugen på inskränkningar i aborträtt, homosexuellas rättigheter och att dom som tycker att invandringen ska stoppas inte menar dom importerade asiatiska fruarna eller arbetskraftsinvandringen utan nästan enbart menar afrikaner och folk från Mellanöstern 😑 och så kunde jag inte låta bli att säga att då kanske vi inte ska låta Ukrainare komma hit heller? "men dom ska ju återvända bara kriget är slut" 🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️

Känner mig verkligen helt knäckt av detta, på nivån att det är jämförbart med hur det känts att vara mitt inne i en medelsvår depression.
Jag med. Känns precis som när jag var deprimerad. Avgrundsdjup som ekar inuti mig.
Det går över 🙂.

Media normaliserar - men lidandet går inte över.

Det går inte över för alla oss som lever med det varje dag. Alla vi som får bära konsekvenserna av en fascistisk politik. Alla människor vars livsvillkor avsevärt försämras, som utsätts för olika former av våld och hat, vars tillgång till det offentliga begränsas, vars tillgång till välfärd tas bort. Alla människor som i årtusenden framöver kommer leva med konsekvenserna av en ignorerad klimatkris. Nej, det går inte över. Det blir bara värre.

Jag satt och grät på jobbet, gick hem när mitt skift var slut och somnade.

Jag är fan på krigsstigen! Är egentligen konflikträdd som fan men eftersom SD/högern oftare bidrar med onliners för att få medhåll i mitt liv irl så har jag mycket att hämta igen. Jag vet redan att många håller käften om sin misogyni i närheten av mig, nu ska de få svar på tal i annat också.

Instämmer! Dina inlägg och ditt tålamod är vad som mest gett mig hopp senaste hemska dygnet @EmmaBovary
Haha, vad gulliga du och @Monimaker är! Men jag har ju inte visat upp tålamod alls, minns mer mina inlägg i versaler om hur arg jag var på L valvakan etc....

Jag börjar bli riktigt arg.

När jag pratade med min mor idag skakade jag av ilska. Speciellt när hon utbrister att det nu äntligen kan bli ordning på Sverige. Lite *Make america great again* känsla över det hela. Så obehagligt.

Enda fördelen med det där är att det finns ett svar som alltid funkar. Det är aldrig någon som kan specificera när Sverige (eller America för den delen) var "great". Eller vad de egentligen menar med "ordning".

Det enda positiva jag upplevt idag är att såhär mycket politik har jag aldrig pratat med kollegor jag inte står nära. Det har helt enkelt pyst över för många, och i varenda 1-1-samtal jag haft idag så har alla på den obligatoriska "läget?"-frågan kommenterat en dyster känsla pga valet. De flesta har trevat lite, hur mycket kan man säga...men har blivit lättade över att jag explicit benämnt det som ett mörker. Många har behövt få bekräftelse på att vi är många som ser mörkret också, och det ger mig lite hopp ändå ❤🧡💛💚💙💜

(Sen har jag även SD-väljare som kollegor garanterat, men just dem har jag inte pratat med idag)

Haha, vad gulliga du och @Monimaker är! Men jag har ju inte visat upp tålamod alls, minns mer mina inlägg i versaler om hur arg jag var på L valvakan etc....
Lägger till: @Monimaker när L spelade DM och viftade med prideflaggor innan Pehrson skulle tala så vrålade jag typ saker som "Hädelse! Hur kan dom med??? FLETCH DOG JU NYSS" till min partner, som nog tyckte att jag var lite överdramatisk gällande just det (men enig gällande hur mörkt det kändes).

Det enda positiva jag upplevt idag är att såhär mycket politik har jag aldrig pratat med kollegor jag inte står nära. Det har helt enkelt pyst över för många, och i varenda 1-1-samtal jag haft idag så har alla på den obligatoriska "läget?"-frågan kommenterat en dyster känsla pga valet. De flesta har trevat lite, hur mycket kan man säga...men har blivit lättade över att jag explicit benämnt det som ett mörker. Många har behövt få bekräftelse på att vi är många som ser mörkret också, och det ger mig lite hopp ändå ❤🧡💛💚💙💜

(Sen har jag även SD-väljare som kollegor garanterat, men just dem har jag inte pratat med idag)
Så fint.
Jag hade ett liknande samtal med en vän som jag ibland känt mig lite osäker på, men idag bara utgick jag ifrån att hon tyckte detta var för jävligt och det gjorde hon.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
723
Senast: Görel
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
13 516
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 741
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 152
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar