Bukes Valvaka

Vilket parti röstar du på till riksdagen?

• V

Röster: 73 18,4%
  • S

Röster: 119 30,0%
  • MP

Röster: 54 13,6%
  • C

Röster: 57 14,4%
  • L

Röster: 15 3,8%
  • KD

Röster: 7 1,8%
  • M

Röster: 44 11,1%
  • SD

Röster: 23 5,8%
  • Annat/ Blankt

Röster: 5 1,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    397
Status
Stängd för vidare inlägg.
Känner mig helt förtvivlad. Är så jävla trött på ”alla som röstar på SD är inte rasister” eller fortsättningen ”Du vill ha hög elräkning och bensinpriser eller?”
🤮
Kommer man någonsin sluta ha ont i magen?
39B2BC9E-F812-469B-B69F-203EE4FCBA4E.webp

SD:s politik har ju alltid främst handlat om vilka som ska bo i landet, att "de riktiga svenskarna" inte ska trängas ut på olika sätt osv, och deras övriga politik var i tidigt skede antingen obefintligt eller ett ihopplock av saker från höger och vänster. Det som lät bra, typ. Jag anser att de i sin tidiga tid (vid valen 2006 och 2010) hade en mer vänsterorienterad syn på hur samhället skulle formas, mer statlig styrning och ägande än vad de liberala och konservativa ville ha, t ex. De har själva också förespråkat än stark och trygg välfärdssektor, om än att den bara ska gälla för de "riktiga svenskarna" eftersom övriga inte ska bo här alls. Dvs deras syn på stat och välfärd tycker jag har varit rätt vänster, även om deras syn på vilka som ska få bo i landet gå helt i klinch med vad vänstersidan tycker.

Idag har de tvingats välja sida och har då anpassat sig till den sidans frågor.
Det du beskriver med stark statlig styrning, gemensamt ägande, och stark och trygg välfärdssektor för de ”riktiga svenskarna” ligger närmast fascimens idéer. Fascismen har såklart fler dimensioner, men det är idéen kring välfärd och den är då extremhöger eftersom den bygger på (ultra)nationalism och motarbetar jämlikhet och mänskliga rättigheter.

Känner mig verkligen helt knäckt av detta, på nivån att det är jämförbart med hur det känts att vara mitt inne i en medelsvår depression.
Jag förstår dig. Råkade brista ut i ett stort "usch" och lämnade sedan rummet på jobbet idag när någon frågade vilka som ledde valet. Jag brukar inte uttrycka mina åsikter alls där, om något. Men det bara kom.
Känt mig helt tom i övrigt.

Det är ju dessvärre så att man sällan ser några större konsekvens direkt när det gäller politik, utan det lär dröja. Precis som under moderaternas utförsäljning av landet :meh:

Jag räknas till höginkomsttagare men betalar hellre lite högre skatt än bor i ett urholkat land med allt vad det innebär.

Det är ju dessvärre så att man sällan ser några större konsekvens direkt när det gäller politik, utan det lär dröja. Precis som under moderaternas utförsäljning av landet :meh:

Jag räknas till höginkomsttagare men betalar hellre lite högre skatt än bor i ett urholkat land med allt vad det innebär.
Precis

Jag förstår dig. Råkade brista ut i ett stort "usch" och lämnade sedan rummet på jobbet idag när någon frågade vilka som ledde valet. Jag brukar inte uttrycka mina åsikter alls där, om något. Men det bara kom.
Känt mig helt tom i övrigt.
Känns svårt förhålla sig till, känns som man kommer befinna sig i ett konstant försvarsläge ett tag, alternativt skärma av sig så gott det går från folk, annat än ytligt prat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
723
Senast: Görel
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
13 516
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 741
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 152
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar