Bukes Valvaka

Vilket parti röstar du på till riksdagen?

• V

Röster: 73 18,4%
  • S

Röster: 119 30,0%
  • MP

Röster: 54 13,6%
  • C

Röster: 57 14,4%
  • L

Röster: 15 3,8%
  • KD

Röster: 7 1,8%
  • M

Röster: 44 11,1%
  • SD

Röster: 23 5,8%
  • Annat/ Blankt

Röster: 5 1,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    397
Status
Stängd för vidare inlägg.
Med risk, för att som vanligt missförstås och vara otrevlig...

Att uttrycka sig med att man är nationalistisk, då känner jag inte att man är för allas lika värde och accepterar utlandsfödda svenskars kultur och traditioner eller importerade traditioner som försvenskats, utan att enbart gammal hederlig svensk kultur och traditioner är OK... Då känns det inte så vänstersidevägt, nej.

Men förhoppningsvis och förmodligen har jag som vanligt missförstått vad som menas.

Jag tycker inte heller att det känns trevligt att uttrycka sig nationalistiskt.

Jag är helt ense med det du skriver, men jag skulle trots SD:s socialpolitik (ens när de själva ville kalla sig för socialkonservativa) placera dem till vänster på skalan. Det talar ju så klart för att höger/vänster är för trubbigt att använda sig av för någon form av djupare analys (så jag är enig med dig på den punkten), men jag skulle säga att jag ser vänster som något som har en djupare ideologisk innebörd och att en omfattande skattefinansierad välfärdspolitik inte i utgör en vänsterpolitik om välfärden inte är inkluderande.

Det du skriver visar rätt väl precis det jag ville säga, att de inte är helt enkla att definiera på en höger-vänster-skala. Det beror på hur man definierar höger och vänster och hur man tolkar deras ombytliga utspel.

Och i förlängningen så menar jag att när vi är överens mellan olika höger- och vänstermänniskor om att deras nationalistiska inriktning är skadlig för landet, så är det synd om vi ska fastna i att behöva slå fast om de är mest högernationalistiska eller mest vänsternationalistiska (vilket man ju måste göra för att kunna välja vilken av etiketterna man ska använda i sin kritik av dem).

Men det är ju inget som hindrar högerpartierna att stå upp mot rasismen. De väljer att inte göra det, förutom C, så då blir det lite fult att anklaga vänstern för att på något sätt hindra andra från att vara antirasister? Det är ju fritt fram att vara det.

Jag pratar om samhällsdebatten i stort, inte att M, KD och L just nu väljer att samarbeta med SD.

Jag har varit på rätt många antirasismmanifestationer. Det är mer vanligt än ovanligt att det är ett antal talare som dundrar på rätt friskt med "krossa kapitalet" och diverse både hånfulla och ibland hotfulla uttalanden om olika personer, och framför ofta hetsande mot alla som eventuellt inte vill krossa kapitalet. Ofta beljublat med ett starkt socialt tryck att man ska klappa och jubla med, för annars är man ju inte en av de goda.

Jag brukar stå kvar ändå, för det som gjort att jag tagit mig dit är mycket värt. Men alla gånger jag känt olust angående vad som sagts från scenen, gör att det tyvärr aldrig är självklart för mig att delta i en antirasistisk organisation.

Självklart kan man ordna manifestationer själv då, om man inte är nöjd med dem som andra ordnar. Det gör mig bara lite ledsen, att vi som är emot rasism och nationalism inte ens kan enas i det och respektera varandras olikheter, utan att vi ändå ska dela upp oss i en högerantirasismmanifestation och en vänsterantirasismmanifestation. Och alla andra varianter vi skulle kunna dela upp oss på, eftersom vi inte kan göra det tillsammans...

Inte riktigt alla lyckades i lyckan över maktskiftet och röstetalen hålla sig till den väl designade planen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sd-profilen-i-natt-hel-g-seger
Nej.
Screenshot_20220912_170156.webp

Jag kommer inte flytta nu, älskar min skog för mycket, men kommer att skaffa mig ett pass i mitt andra medborgarskap. Det landet är inte mycket bättre (sämre på många fronter), men där blir jag inte utsatt för rasism, åtminstone (kommer få gå under jorden som queer dock). För mig handlar det om att när/om dagen kommer och livsviktig vård dras in för mig eller min egendom tas ifrån mig, så ska jag kunna lämna landet fort. Sen hoppas jag att jag med tiden kan få jobb i ett mer öppet land än mitt andra medborgarskap ger mig.

Och nationalismen har backat i övriga nordiska länder. Men det är inte dit jag skulle fly först, så länge det inte händer något riktigt illa i andra medborgarskapslandet.

Tycker inte du ska förminska att vi är många som inte är trygga i Sverige idag. Jag har blivit utsatt för rasistiskt/queerfobt motiverad misshandel och skadegörelse (och jag är ändå white-passing!). Människor mördas i Sverige idag av nazister, knuffas framför tåg etc. Transpersoner dör i vårdköer/för att de nekas vård. Blir det värre så finns det många i Sverige som inte kan leva fritt här alls längre.

Vilket de mer eller mindre redan gör. Historien upprepar sig inte exakt, det är andra sätt att genomföra den, men samma grundmål.

Men det är ju inget som hindrar högerpartierna att stå upp mot rasismen. De väljer att inte göra det, förutom C, så då blir det lite fult att anklaga vänstern för att på något sätt hindra andra från att vara antirasister? Det är ju fritt fram att vara det.
Blir lite provocerad av att du tror att jag förminskar att vissa inte är trygga i Sverige? Att mena på att det förmodligen inte är så mycket bättre på det stora hela utomlands betyder ju inte att jag tror det är frid och fröjd här.
Det är liksom inte som att buke är mitt enda fönster till verkligheten.

Blir lite provocerad av att du tror att jag förminskar att vissa inte är trygga i Sverige? Att mena på att det förmodligen inte är så mycket bättre på det stora hela utomlands betyder ju inte att jag tror det är frid och fröjd här.
Det är liksom inte som att buke är mitt enda fönster till verkligheten.
Jag upplever det som förminskande att säga att Sverige på något sätt fortfarande är bättre än alternativen, så det är lika bra att stanna. Så är det inte. Beroende på vilken utsatt grupp du tillhör finns det många länder som är bättre på att inte diskriminera, även om det såklart finns annat som är sämre. De flesta av oss bor ju ändå i Sverige för att det är bra här på många sätt, men jag upplevde att du insinuerade att vi som kollar på att flytta/ha flyktvägar redo inte har koll på vilka länder som är förtryckande mot just vår grupp? Eller att det skulle vara nåt slags impulsivt "nä, nu pallar jag inte Sverige!"-uttalande? Det är verklighet för många att det finns länder där de hade varit tryggare från förtryck än i Sverige.

Jag tror inte att du menar något illa. Men om någon uttrycker att de faktiskt kollar på alternativ för ett bättre liv i andra länder känns det sådär att säga att det inte finns. Antingen förminskar det förtrycket eller så tänker jag att du har en övertro på hur bra Sverige skulle vara för dessa specifika grupper.

Jag pratar om samhällsdebatten i stort, inte att M, KD och L just nu väljer att samarbeta med SD.

Jag har varit på rätt många antirasismmanifestationer. Det är mer vanligt än ovanligt att det är ett antal talare som dundrar på rätt friskt med "krossa kapitalet" och diverse både hånfulla och ibland hotfulla uttalanden om olika personer, och framför ofta hetsande mot alla som eventuellt inte vill krossa kapitalet. Ofta beljublat med ett starkt socialt tryck att man ska klappa och jubla med, för annars är man ju inte en av de goda.

Jag brukar stå kvar ändå, för det som gjort att jag tagit mig dit är mycket värt. Men alla gånger jag känt olust angående vad som sagts från scenen, gör att det tyvärr aldrig är självklart för mig att delta i en antirasistisk organisation.

Självklart kan man ordna manifestationer själv då, om man inte är nöjd med dem som andra ordnar. Det gör mig bara lite ledsen, att vi som är emot rasism och nationalism inte ens kan enas i det och respektera varandras olikheter, utan att vi ändå ska dela upp oss i en högerantirasismmanifestation och en vänsterantirasismmanifestation. Och alla andra varianter vi skulle kunna dela upp oss på, eftersom vi inte kan göra det tillsammans...
Jag håller med att det är vissa politiska inriktningar som är väldigt högljuda på antirasistiska manifestationen, jag har noll intresse av att stå och ropa "all cops are bastards".

Jag vet att många i USA upplevde samma sak under BLM sommaren, en del (mer extrema) politiska partier såg det som sin chans att ta plats. Men att "många" (källda de poddar jag lyssnade på) tyckte att det borde hållas i sär och istället enas i denna fråga.

Är det någon som vet hur utlandsrösterna ”brukar” fördela sig? Är det några skillnader på hur vi utlandssvenskar brukar rösta, jämfört med dem som bor i Sverige?

Min teori (förhoppning) är att utlandssvenskar kanske kan rösta lite mer åt vänster, eftersom man kanske inte fokuserar så mycket på t.ex. skattelättnader i ett land man inte betalar skatt. Men har mer fokus att ens familj och vänner i Sverige får bra vård och omsorg? Om man, som jag själv, har bott utomlands i många år kanske man inte heller har följt lika mycket med i SDs försök att tvätta sitt skamfilade rykte rent de senaste åren 🤞.

Nu när det är så jämnt mellan blocken så kanske utlandsrösterna ju kan göra en reell skillnad för slutresultatet 😊.

Är det någon som vet hur utlandsrösterna ”brukar” fördela sig? Är det några skillnader på hur vi utlandssvenskar brukar rösta, jämfört med dem som bor i Sverige?

Min teori (förhoppning) är att utlandssvenskar kanske kan rösta lite mer åt vänster, eftersom man kanske inte fokuserar så mycket på t.ex. skattelättnader i ett land man inte betalar skatt. Men har mer fokus att ens familj och vänner i Sverige får bra vård och omsorg? Om man, som jag själv, har bott utomlands i många år kanske man inte heller har följt lika mycket med i SDs försök att tvätta sitt skamfilade rykte rent de senaste åren 🤞.

Nu när det är så jämnt mellan blocken så kanske utlandsrösterna ju kan göra en reell skillnad för slutresultatet 😊.
Stor övervikt åt Moderaterna brukar det vara. S bara hälften så många röster som inom riket.

Ja, och det tror jag faktiskt de allra flesta håller med om är fruktansvärt.
Jag valde dock att ta upp det som jag tror de flesta inte håller med om, äganderätten.
Nu tycker väl även C att den är väldigt viktig och de tillhör ju vänstersidan nu vilket kanske minskar risken att V får genomslag för sådana förslag.

Vad är det för förslag från V angående indragandet av privat ägd egendom som du hänvisar till?

Vad är det för förslag från V angående indragandet av privat ägd egendom som du hänvisar till?

Eller hur?... Det undrar jag med....

Det enda vänstersidan ifrågasätter så vitt jag vet, är privatägda vinstdrivande inrättningar inom exempelvis vård, skola och omsorg.

Jag har då aldrig blivit ifrågasatt för att äga bil, katt, häst eller hem... osv... av vare sig v eller s. Men det kan vara något jag missförstått igen...

Björn Söder som talman. Vilken mardröm om det tillåts.

Det är väl tyvärr väntat eftersom det är det smaskigaste ben som Kristersson kan kasta åt SD om han ska kunna hålla dem utanför regeringsposition. Löftet till L blir att inte ge ministerposter åt SD och löftet till SD blir talmansposten.

Ärligt talat så ser jag nästan hellre några SD-ministrar än Björn Söder som talman. Utan regeringsposter men med talmansposten så har de stor makt samtidigt som de kan ta på sig antietablissemangsrollen när det passar dem - och de kan bekvämt stå obefläckade och utan kritik när regeringen tvingas fatta svåra beslut som går emot deras egna vallöften.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
723
Senast: Görel
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
13 516
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 741
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 152
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar