Bukes Valvaka

Vilket parti röstar du på till riksdagen?

• V

Röster: 73 18,4%
  • S

Röster: 119 30,0%
  • MP

Röster: 54 13,6%
  • C

Röster: 57 14,4%
  • L

Röster: 15 3,8%
  • KD

Röster: 7 1,8%
  • M

Röster: 44 11,1%
  • SD

Röster: 23 5,8%
  • Annat/ Blankt

Röster: 5 1,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    397
Status
Stängd för vidare inlägg.
Nån i SVTs sändning sa att dessa röster brukar ha svag fördel rödgrönt. Hörde det igår och sen igen nu (repris tror jag), trodde jag missuppfattat igår för här skrevs det om blått.

Dock sas att fördelen troligtvis är för liten för att påverka resultatet.

Förstår inte vad den personen har fått det ifrån då det inte stämmer med tidigare valresultat enligt han Henrik? Han som var expert på all statistik som var med på SvT igår.

Nån i SVTs sändning sa att dessa röster brukar ha svag fördel rödgrönt. Hörde det igår och sen igen nu (repris tror jag), trodde jag missuppfattat igår för här skrevs det om blått.

Då är det antagligen så och jag som har fel. Var helt övertygad om att det brukade vara övervikt till blåa sidan, men då är det nog nåt jag bara fått för mig. :)

Nä, det är nog lugnt... jag får ta permobilen till Stockholm och hoppas kunna övernatta med möjlighet att ladda permobilen ett antal gånger efter vägen. Som etnisk svensk blir jag nog hjälpt av SD's soppkök "Vid din sida".
Onyanserad. Vet inte om du skämtar med dina inlägg, de är rejält verklighetsfrånvända.

Jag tror att de flesta som använder ”höger” och ”vänster” i den kontext du nämner talar om regeringsalternativen och inte om partier. Ingen vid sunda vätskor skulle ju få för sig att C är ett parti till vänster på skalan. Inte heller miljöpartiet är I grund och botten ett parti till vänster, utan just ett miljöparti.

Mitt inlägg var framför allt skrivet i kontexten att SD och deras systerpartier benämns som "högerpopulistiska", och att jag innan hade diskuterat framväxten av det nationalistiska partiet i Tyskland under 20- och 30-talet. Jag vill mena att den typen av partier är dåliga oavsett om de ligger höger eller vänster på skalan, och enligt mig så har även SD förflyttat sig sedan 2010, rån en position som då var mer vänster än den de har idag. Men de är i mitt tycke inte sämre idag än då, de är samma röta som de var då.

Min poäng är att genom att hamna i dividerandet om huruvida de ÄR höger eller vänster, vilket man gör när man benämner dem som högerpopulister, så tappar man fokus på det som VERKLIGEN är problemet - att de är nationalistiska och för en i mångt och mycket rasistisk retorik och politik, och då spelar det mindre roll om de dessutom är höger eller vänster på den skalan.

Då är det antagligen så och jag som har fel. Var helt övertygad om att det brukade vara övervikt till blåa sidan, men då är det nog nåt jag bara fått för mig. :)
Jag letade efter infon i text nånstans nu och hittar inte (bara nåt tvärtom, att det brukar vara blått), börjar fundera på om det helt enkelt sas ett ord fel. Det blev lite svamligt ett tag sent igår 😅.

Men nu känns det som att du spinner iväg på saker jag inte sagt i den här diskussionen? Visst, jag har själv röstat V nu men har tidigare identifierat mig som socialliberal. Är dessutom väl medveten om att Åkesson sa så om liberalismen tidigare, och såg L som en fiende. Att jag inte tjatar om det nu är ju för att L valde att vara på samma sida som SD. Sedan tror jag många uppfattar att Annie Lööf som den som stått upp mot rasismen starkast senaste åren, hon är uppenbarligen inte vänster. Sedan håller jag kanske historiskt med om att det varit möjligt att vara konservativ utan att vara rasistisk, men senare år så har de på många ställen varit sammanflätade med främlingsfientlighet. Att det är möjligt att vara liberal utan att vara rasistisk är något som är mer givet, men tyvärr har L svikit nu här i Sverige.

Ja precis, min poäng var att INTE döma ut hela liberalismen för att L idag, här och nu, har tappat bort sina grundvärderingar.

Mitt inlägg handlade fortfarande om begreppet "högerpopulism", och la då ut texten om varför jag inte gärna använder det på samma sätt som du. Om du håller med om det så är ingen gladare än jag 🙂

Ja precis, min poäng var att INTE döma ut hela liberalismen för att L idag, här och nu, har tappat bort sina grundvärderingar.

Mitt inlägg handlade fortfarande om begreppet "högerpopulism", och la då ut texten om varför jag inte gärna använder det på samma sätt som du. Om du håller med om det så är ingen gladare än jag 🙂
Men alltså begreppet "högerpopulism" innefattar fortfarande det både du och jag menar?

Tror det var han som sa det?

Men då måste han ha sagt fel. Hittade bara en undersökning från 2014 då såg det ut såhär.
Screenshot_20220912-133505_Drive.webp

Mitt inlägg var framför allt skrivet i kontexten att SD och deras systerpartier benämns som "högerpopulistiska", och att jag innan hade diskuterat framväxten av det nationalistiska partiet i Tyskland under 20- och 30-talet. Jag vill mena att den typen av partier är dåliga oavsett om de ligger höger eller vänster på skalan, och enligt mig så har även SD förflyttat sig sedan 2010, rån en position som då var mer vänster än den de har idag. Men de är i mitt tycke inte sämre idag än då, de är samma röta som de var då.

Min poäng är att genom att hamna i dividerandet om huruvida de ÄR höger eller vänster, vilket man gör när man benämner dem som högerpopulister, så tappar man fokus på det som VERKLIGEN är problemet - att de är nationalistiska och för en i mångt och mycket rasistisk retorik och politik, och då spelar det mindre roll om de dessutom är höger eller vänster på den skalan.

Det låter dock som att du diskuterar mer hur "höger" respektive "vänster" borde definieras. SD har mig veterligen aldrig varit ett parti åt vänster eller ens åt mitten. Det finns i och för sig inte någon entydig definition här, men partierna till vänster har åtminstone en grundläggande utgångspunkt och det är en syn på jämlikhet som överordnat värde. Liberala partier kan därmed vara vänster, medan konservativa och nationalistiska partier aldrig kan vara det.

Jag följde sändningen igår och jag hörde tvärtom - att utlandsröster brukar väga över mot blått.

Tycker du? Tvärtom tycker jag.
Om det är något man ska ge JÅ så är det ju att han är helt öppen med att han är en ulv. Fårakläderna sitter på Kristersson och Busch.
Alltid ansätt att han är sådan. Sen om han blivit mer öppen med det nu så ja kanske det. Jag brukar stänga av när han är på tv elr radio. Orkar inte ens lyssna på honom blir bara irriterad.

Tycker du? Tvärtom tycker jag.
Om det är något man ska ge JÅ så är det ju att han är helt öppen med att han är en ulv. Fårakläderna sitter på Kristersson och Busch.

En släkting kallar Busch konsekvent för ’Huldran’, nu ska man inte ge folk öknamn men öhm lite passande kanske 🙈

Håller med om att andra partiledare är mer bedrägliga än Åkesson för att han hymlar inte iaf utan är väldigt rättfram. Vilket gör det än värre tycker jag att så många röstar på SD 😢

Jag såg ett inslag, kommer inte ihåg om det var från SVT eller TV4. Där intervjuade de en valvärd som höll till vid centralstationen i Stockholm. Han sa att de blivit instruerade att kl 20 stänger lokalerna och att han bett folk gå hem. Hans attityd var att folk får skylla sig själva, man har ju kunnat förtidsrösta så länge. Så väldigt uppenbart och öppet så har folk blivit nekade att rösta.
Personligen så blev jag lite förvånad över Stockholm C som valdagsöppet förtidsröstställe. Jag kan ana att det kan ge en oproportionerligt stor anhopning av folk som väljer det framför vallokalen. Blir nyfiken om valnämnden i Stockholm valt ett upplägg där man har öppet på många ställen och s.a.s. inbjuder till att det läggs många förtidsröster istället för vanliga röster på valdagen?

Tanken bakom konceptet är ju att man antingen går till vallokalen på valdagen, eller gör en förtidsröst (som verkligen läggs i förtid). Men av princip ska det även finnas möjlighet att rösta på annan plats till valdagen är slut. Om man börjar använda de röstställena (antingen från valnämndens eller väljarnas sida) som något annat än ett undantagsalternativ när det gäller valdagsröstningen så behöver ju en del saker tänkas om.

Jag ska ärligt säga att jag inte är säker på om förtidsröstställen och vallokaler hanteras lika i lagtexten på den punkten. Jag hoppas det. Om inte så är det nog en lapsus för att ingen tänkt tanken att det skulle vara mängder av folk där vid den tiden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
723
Senast: Görel
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
13 516
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 741
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 152
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud