Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan måste säga att Jimmies vallöfte om 7 kr billigare bränsle blir svårare och svårare. Nu har den istället gått upp 3 kr/liter. Det måste ju betyda att han måste sänka den 10 kr för att hålla sitt löfte väl? 😆
Måste ju ändra här, insåg att det nu är 4 kr/liter. Alltså, helt seriöst, jag vet om att sverige hade tillfällig sänkning av skatten. Men 28:50... Det är ju helt sjukt. Hade jag kunnat flytta hästen närmare så hade jag gjort det alla gånger känner jag. Men det är tyvärr några månader bort som absolut tidigast.

Måste ju ändra här, insåg att det nu är 4 kr/liter. Alltså, helt seriöst, jag vet om att sverige hade tillfällig sänkning av skatten. Men 28:50... Det är ju helt sjukt. Hade jag kunnat flytta hästen närmare så hade jag gjort det alla gånger känner jag. Men det är tyvärr några månader bort som absolut tidigast.
Ja det kommer bli tufft för många nu. Höga bränslepriser, högt elpris, dyr mat osv.
Priserna går upp, det enda som inte går upp är lönerna. 🙄

Det är ju framförallt vi som konsumenter som är pjäser i sällskapsspelet "Utbud och efterfrågan" och det för ju tyvärr med sig att det är vårt beteende som behöver påverkas för att dämpa inflationen.
Många saker går inte att påverka riktigt. Visst kan jag sälja hästen - men den behöver lika mycket mat om den står hos någon annan. Enda jag skulle kunna göra är att slakta den möjligen.

Jag kan inte äta mindre än jag behöver, även om jag givetvis kan ändra vad jag äter. Det är mycket av konsumtionen som faktiskt inte går att göra jättemycket åt. Tyvärr.

Många saker går inte att påverka riktigt. Visst kan jag sälja hästen - men den behöver lika mycket mat om den står hos någon annan. Enda jag skulle kunna göra är att slakta den möjligen.

Jag kan inte äta mindre än jag behöver, även om jag givetvis kan ändra vad jag äter. Det är mycket av konsumtionen som faktiskt inte går att göra jättemycket åt. Tyvärr.

Självklart är det så, och inte heller i teorin så fungerar det så att inflationen påverkas av vad enstaka individer gör, utan det är först på aggregerad nivå som det får effekter.

Att allt blir så dyrt just nu beror både på inflationen och på åtgärder mot inflationen. Räntorna höjs för att trycka ner bostadsprisökningen. Det blir så klart oerhört kännbart när elpriser och drivmedelspriser skjuter i höjden. Men det hjälper inte att höja lönerna för att täcka upp (för att referera till @TheRedLightning angående att det enda som inte går upp är lönerna), för då står vi snart i en rejäl lågkonjunktur med massarbetslöshet. Elpriserna är förövrigt ett jättebra exempel på att man kan påverka priset genom att dra ner på konsumtionen - på aggregerad nivå. Ju mindre vi konsumerar desto billigare kan elen bli. I energispartråden kan man se jättebra exempel på att det faktiskt går att minska elkonsumtionen ganska mycket.

Vi kan också vända på frågan: Om inte vi "trälar" skulle behöva ta ansvar, vilka är det som måste göra det - och hur?

Men det hjälper inte att höja lönerna för att täcka upp (för att referera till @TheRedLightning angående att det enda som inte går upp är lönerna), för då står vi snart i en rejäl lågkonjunktur med massarbetslöshet.
Problemet här är att om man lyssnar till ekonomer så kan man ALDRIG höja lönerna. Är det inflation kan man inte höja lönerna för då kan inflationen bli permanent och som du säger skapa lågkonjunktur, är det inte inflation så kan man inte höja lönerna för då kan det skapa inflation.
Den här retoriken gör att jag är mycket tveksam till allt ekonomsnack
(För övrigt verkar inflationen nu, till inte försumbar mängd, bero på ren girighet där man försöker öka sin vinst utan att kostnaden ökat i samma grad)

Problemet här är att om man lyssnar till ekonomer så kan man ALDRIG höja lönerna. Är det inflation kan man inte höja lönerna för då kan inflationen bli permanent och som du säger skapa lågkonjunktur, är det inte inflation så kan man inte höja lönerna för då kan det skapa inflation.
Den här retoriken gör att jag är mycket tveksam till allt ekonomsnack
(För övrigt verkar inflationen nu, till inte försumbar mängd, bero på ren girighet där man försöker öka sin vinst utan att kostnaden ökat i samma grad)

Jag tror att argumentet är att man inte ska höja lönerna mer än vad inflationsmålet tillåter. Men igen, det är ju på aggregerad nivå, och ur ett rättviseperspektiv så skulle man då kunna tänka sig en politisk styrning där man tillåter större löneökningar för yrkesgrupper som har låga löner och inför löneökningsstopp för yrkesgrupper som redan är välbetalda - men då hänger det ju på att folk röstar fram en sådan politik.

Den sista meningen är jag inte helt klar på vad du menar med. Talar du om företags agerande eller talar du om den politiska styrningen av ekonomin?

Jag tror att argumentet är att man inte ska höja lönerna mer än vad inflationsmålet tillåter. Men igen, det är ju på aggregerad nivå, och ur ett rättviseperspektiv så skulle man då kunna tänka sig en politisk styrning där man tillåter större löneökningar för yrkesgrupper som har låga löner och inför löneökningsstopp för yrkesgrupper som redan är välbetalda - men då hänger det ju på att folk röstar fram en sådan politik.

Den sista meningen är jag inte helt klar på vad du menar med. Talar du om företags agerande eller talar du om den politiska styrningen av ekonomin?
Sista meningen handlar om företagare som skyller på inflationen för att öka sin egen vinst (har ju redovisats ett antal sådana exempel i pressen och lär finna många många fler). Om man tittar på priser på vissa varor så går det helt enkelt inte ihop.

Sista meningen handlar om företagare som skyller på inflationen för att öka sin egen vinst (har ju redovisats ett antal sådana exempel i pressen och lär finna många många fler). Om man tittar på priser på vissa varor så går det helt enkelt inte ihop.

Ja, absolut - helt enig! Men det (som t.ex. krympflation av förpackningar) är inte bara en konsekvens av girighet, utan en konsekvens av inflation och girighet, som leder till ökad inflation.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Person X lever på existensminimum pga utmätning av skulder, hen är pensionär och i behov av hemtjänst. Det finns en tidigare historia av...
Svar
4
· Visningar
703
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
561
Senast: MJLee
·
Samhälle Han förtjänar en egen tråd. Han var verkligen en av de mest färgstarka och effektiva politiker (finansministrar) Sverige har upplevt...
Svar
6
· Visningar
281
Senast: Palermo
·
Samhälle Jag börjar med att hissa appen Too good to go. Igår tog jag en kasse från macken, 39:-. Fick en full frukost till oss idag och lite...
Svar
12
· Visningar
1 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka