Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.

"Ulf Kristerssons ”mest blankslipade vapen” under valrörelsen var att han hade fyra partier bakom sig som var överens och snabbt och smidigt skulle kunna bilda en stark regering. Drygt tre veckor efter valet bevittnar vi i stället en ”anmärkningsvärt lång regeringsbildning”, skriver GP:s politikreporter Arne Larsson i en analys.
”Om det verkligen hade varit så att de fyra partierna var eniga om det mesta och litade på varandra hade processen självfallet redan varit klar.”

https://omni.se/analyser-tiden-gar-var-ar-enigheten,-kristersson/a/xg8wnV

Ord utan substans. Se där.

Inte specifikt emot dig utan om fenomenet.

Jag gillar inte alls denna retoriken. Jag må ha tyckt illa om Kristerssons snack om hur eniga de var osv men hets och hån i efterhand från oppositionen ser jag verkligen ingen poäng med alls. Det är för mig bara ännu en villoväg ifrån att lyfta viktiga ideologiska skillnader i hanteringen i sakfrågor inom politiken.

Så otroligt låg nivå innan valet, kan vi inte bara få slippa det nu och att det får massa utrymme både i media, i kommentarsfält och runt fikaborden. Det för mig spär bara på polariseringen som enbart SD mfl tjänar på.

Jag vill se att olikheterna mellan partierna och ideologierna lyfts och med resonemang i hur de kommer/inte kommer överens.

Det finns något ännu värre än att SD växer, och det är att SD har normaliserats så mycket att de som är missnöjda och ropar efter något annat än de etablerade partierna måste röra sig ännu längre bort. För några år sedan var SD små, idag är de stora och har normaliserats av många. Vad säger att inte andra små partier av samma slag, men lite längre ut på kanten, som AfS eller medborgerlig samling kan göra samma resa, när hela politiska kartan för vad som accepteras har förflyttats?
Precis så!

Ja, men även om de tycker lika i en del sakfrågor (gör de ju även med S) så finns ändå en väsensskillad i de ”gamla” borgerliga partierna och SD vad gäller erkännande av, tilltro till och respekt för vårt politiska och parlamentariska system. KD må ha många konstiga och obehagliga ideer. Men jag har väldigt svårt att se att de dagen efter de fått en ordförandepost i ett utskott går ut och deklarerar ”Nu ska vi avskaffa X-lagen!”, och ännu mer om de är ensamma om att tycka det.

Hittills iaf, det blir väl upp till bevis nu.
Just det här "det blir upp till bevis"-tänket som många ger uttryck för nu, inte bara du, och inte bara här har väl till viss del att göra med hur mycket man själv har att förlora på det, eller om man så att säga har råd. Personer som befinner sig lite i skärningspunkten och som skulle kunna påverkas väldigt mycket av en sådan politik (min spontana tanke här är HBTQI+ personer faktiskt) vet nog med sig att ändringar kan vara svåra att laga och att det kan ta flera år.

Just det här "det blir upp till bevis"-tänket som många ger uttryck för nu, inte bara du, och inte bara här har väl till viss del att göra med hur mycket man själv har att förlora på det, eller om man så att säga har råd. Personer som befinner sig lite i skärningspunkten och som skulle kunna påverkas väldigt mycket av en sådan politik (min spontana tanke här är HBTQI+ personer faktiskt) vet nog med sig att ändringar kan vara svåra att laga och att det kan ta flera år.

Fast jag tror vi pratar om olika saker. Jag pratar nu enbart om hur man hanterar den här förhandlingssituationen (diskussionen började i vad Johmshof sa och var). Att man inte skriker och gapar, att man visar att man förstår vad de olika positionerna innebär, hur man förmedlar vad man kan göra med sitt mandat osv osv. Det var där jag menade at det var "upp till bevis" för de övriga borgerliga partierna att visa att de fortfarande vet vad som är rimligt att förvänta sig av ett riksdagsparti.

Sakpolitiskt är det inte ett dugg upp till bevis. Det visade dem innan valet så det räcker och blir över var deras prioriteringar ligger.

Så för att det är på ditt sätt sätt så är det rätt 😂 okej. Ingen kan väl binda för att en del beter sig illa i samhället, eller är det bara svenskar.
Jag tycker att det är väldans många som beter sig sjukt illa genom att lufta sin rasism mot sina medmänniskor. Det har blivit en farsot. På sätt och vis var det bättre ”förr” när rasisterna kunde räknas på ena handens fingrar i procent.

Dessutom luftar man ofta sin rasism med förevändningen att man inte får göra det numer. Det blir lite oskarpt med logiken.

Jag tycker att det är väldans många som beter sig sjukt illa genom att lufta sin rasism mot sina medmänniskor. Det har blivit en farsot. På sätt och vis var det bättre ”förr” när rasisterna kunde räknas på ena handens fingrar i procent.

Dessutom luftar man ofta sin rasism med förevändningen att man inte får göra det numer. Det blir lite oskarpt med logiken.
Så hur tycker du att man ska komma tillrätta med den kriminella aktiviteten,, bland invandrare som är evidensbaserad? Får man inte tycka att det är undermåligt hur man ska komma tillrätta med det?

Så hur tycker du att man ska komma tillrätta med den kriminella aktiviteten,, bland invandrare som är evidensbaserad? Får man inte tycka att det är undermåligt hur man ska komma tillrätta med det?
Jag pratar om rasism inte om åtgärder för att förebygga kriminell aktivitet. Men det är ganska undermåligt att mot bättre vetande tro att hårdare straff och mer stigmatisering och repression är något som löser problemet.

Så för att det är på ditt sätt sätt så är det rätt 😂 okej. Ingen kan väl binda för att en del beter sig illa i samhället, eller är det bara svenskar.

Varför inte se individen? Majoriteten av svenskar beter sig inte illa eftersom Björn Söder härjade med ett järnrör. Och bättre förr? Hur långt tillbaka ska vi gå? Innan kvinnor fick rösträtt? Innan Sverige byggde upp ett av världens bästa socialförsäkringssystem (och världens mest generösa) föräldraförsäkring? Innan svenska företag rekryterade turkiska och grekiska gästarbetare. Innan 90,000 människor flydde från forna Jugoslavien och beviljades asyl?

Bättre förr har inte möjligtvis att göra med religion, kultur och melanin?

Invandrare är dessutom ett alltför vitt begrepp. Det finns arbetskraftsinvandring, anhörighetsinvandring, beviljade asylansökningar. Dessutom, de som står för den absoluta majoriteten våldskapital är svenskar. Födda i Sverige med svenskt medborgarskap. Men med utomeuropeiska föräldrar. Alla andra generationens svenskar är inte dåliga. Liksom att alla tyskar är inte dåliga eftersom John Ausonius pappa var tysk.

Förstår det som att du inte har några problem med kriminalitet hos de du inte klassar som invandrare. Förstår det också som att du inte vet riktigt vad orden evidensbaserad och undermålig betyder.

Jag pratar om rasism inte om åtgärder för att förebygga kriminell aktivitet. Men det är ganska undermåligt att mot bättre vetande tro att hårdare straff och mer stigmatisering och repression är något som löser problemet.
Och jag pratar inte om rasism, vi pratar om varann. Vi tycker olika, men de kriminella i min närhet tar över. Ska det bara förbises av ni som röstar rött?

Och jag pratar inte om rasism, vi pratar om varann. Vi tycker olika, men de kriminella i min närhet tar över. Ska det bara förbises av ni som röstar rött?
Har aldrig röstat rött? Vem är ”ni”? Jag ser mycket arbete med att komma åt kriminalitet och antar att det kommer att fortsätta med ny regering. Det som är olyckligt är att man fokuserar i sin retorik på metoder som man vet inte fungerar för att komma åt kriminalitet eftersom de fungerar för att få väljare.

Problemet är ju att det du försöker göra är att framställa gruppen ”invandrare” som synonymt med kriminella. Dina försök är ganska klumpiga, om man säger så, och så drar du till med en massa nidbilder som ingen känner igen sig i. Liksom, det finns flera här på forumet som i sina yrken jobbar med brottsbekämpning, flera som bor i områden med hög gängkriminalitet (vilket är det du anspelar på), flera som aldrig röstat rött men ändå inte är rasister… förstår du hur löjligt det blir då?

Problemet är ju att det du försöker göra är att framställa gruppen ”invandrare” som synonymt med kriminella. Dina försök är ganska klumpiga, om man säger så, och så drar du till med en massa nidbilder som ingen känner igen sig i. Liksom, det finns flera här på forumet som i sina yrken jobbar med brottsbekämpning, flera som bor i områden med hög gängkriminalitet (vilket är det du anspelar på), flera som aldrig röstat rött men ändå inte är rasister… förstår du hur löjligt det blir då?
Okej. Då får du tycka hur löjligt det än blir. Välkommen till min värld i Södertälje, ni kommer aldrig att förstå. Såna som du bara förstärker min bild av hur pk-sverige tycker att problemet ska lösas. Lycka till! Vi ses om om några år så får vi se.

Okej. Då får du tycka hur löjligt det än blir. Välkommen till min värld i Södertälje, ni kommer aldrig att förstå. Såna som du bara förstärker min bild av hur pk-sverige tycker att problemet ska lösas. Lycka till! Vi ses om om några år så får vi se.
Fast din bild av vilka som utgör PK-Sverige verkar väldigt random. Är alla som inte är rasister PK? Eller vad krävs? Om man bor i Södertälje och ändå inte är rasist, är man fortfarande PK då?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Person X lever på existensminimum pga utmätning av skulder, hen är pensionär och i behov av hemtjänst. Det finns en tidigare historia av...
Svar
4
· Visningar
703
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
561
Senast: MJLee
·
Samhälle Han förtjänar en egen tråd. Han var verkligen en av de mest färgstarka och effektiva politiker (finansministrar) Sverige har upplevt...
Svar
6
· Visningar
281
Senast: Palermo
·
Samhälle Jag börjar med att hissa appen Too good to go. Igår tog jag en kasse från macken, 39:-. Fick en full frukost till oss idag och lite...
Svar
12
· Visningar
1 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar