Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade nog också resonerat sådär för några år sedan, men det här sistnämnda du säger låter lite för mycket som hur många hela tiden resonerade om Trump. Även om han aldrig blev lågmäld eller polerad så lyckades hans ställa till med mycket skada, bla. genom något så simpelt som domare till HD. Och det är väl också i led med detta som det känns så illa att någon ens vill peta på diskrimineringslagen, oavsett om det gör någon skillnad nu liksom.

Jo, men det är ändå väsentligt stor skillnad i det politiska systemen. Trump kunde omge sig av ja-sägare och peka med hela handen på ett sätt som inget parti i Sverige kan göra om man inte har över 50 %

Igen, jag vill verkligen inte försköna situationen. Men min bild (eller är det önsketänkande) är att SD håller på att blåsa upp en bild för sina väljare om hur bra de har lyckats i förhandlingarna och samarbetet med M/KD/L, vilken makt man fått och vad man kommer uträtta. Och eftersom väljarna är totalt faktaresistenta spelar det ingen roll om sd blir emotsagda så länge de får ut sitt budskap. Och ju mer oppositionen rasar desto bättre, då gör de ju något bra.

Jo, men det är ändå väsentligt stor skillnad i det politiska systemen. Trump kunde omge sig av ja-sägare och peka med hela handen på ett sätt som inget parti i Sverige kan göra om man inte har över 50 %

Igen, jag vill verkligen inte försköna situationen. Men min bild (eller är det önsketänkande) är att SD håller på att blåsa upp en bild för sina väljare om hur bra de har lyckats i förhandlingarna och samarbetet med M/KD/L, vilken makt man fått och vad man kommer uträtta. Och eftersom väljarna är totalt faktaresistenta spelar det ingen roll om sd blir emotsagda så länge de får ut sitt budskap. Och ju mer oppositionen rasar desto bättre, då gör de ju något bra.
Jo, men saken är väl den att det finns ett gäng likasinnade i hela blocket. Kanske inte i alla frågor, men ibland råder ju faktiskt samsyn.

Jag håller med. Samtidigt så kommer ju SD:s väljare döma de efter de faktiska förändringar de lyckas få till (eller inte lyckas få till). Bara det inte leder till att fler röstar SD nästa val!

Jag tror inte på det kursiverade. De är ju redan experter på att skylla på andra och kommer så fortsätta.

Jo, men om man gör det mot någon som man ingått avtal med så kommer den inte vara så pigg på att ingå fler avtal med en. M+KD+L kommer förhoppningsvis inte acceptera vilken smutskastning som helst från SD:s sida nu när det verkar som att de faktiskt kommer ingå ett avtal tillsammans. För att vara en part som andra vill ingå avtal med måste man visa sig pålitlig.

Jo, men om man gör det mot någon som man ingått avtal med så kommer den inte vara så pigg på att ingå fler avtal med en. M+KD+L kommer förhoppningsvis inte acceptera vilken smutskastning som helst från SD:s sida nu när det verkar som att de faktiskt kommer ingå ett avtal tillsammans. För att vara en part som andra vill ingå avtal med måste man visa sig pålitlig.
Tror inte SD kommer skylla på dem, utan fortsätta skylla på oppositionen och framför allt utsatta grupper. Och det kommer SD:s väljare gilla.

Jag tror inte på det kursiverade. De är ju redan experter på att skylla på andra och kommer så fortsätta.
Samma här. Det är dessutom ganska lätt att skylla på att L, KD och M höll emot och inte gick med på en tillräckligt radikal rasistisk politik.

Jag tror enda oron för SD kan vara att de skulle släppa sina krav för lätt i offentligheten, och om konflikten och det mediala skrytet blir för litet. Är man ett parti som lever på hat, populism och konflikter är det där skon klämmer.

Tror inte SD kommer skylla på dem, utan fortsätta skylla på oppositionen och framför allt utsatta grupper. Och det kommer SD:s väljare gilla.
Jag tror de kommer göra både och. Däremot kommer nog toppen att se till att det görs på ett sätt som inte bränner broar till regeringen. Jag tror inte regeringen kommer att bli ledsna av att SD fortsätter påstå att regeringen inte är tillräckligt rasistisk, det är snarare en sak som jag tror L, M och KD vill ska hända för att rädda sina ansikten litegrann.

Kruxet är väl att SD är så pass stora och att regeringen behöver deras stöd, och faller ganska platt utan. Det kan tyvärr leda till att de accepterar mer skit från SD än de skulle göra annars, de är ju beroende av dem. Och visst, SD är ju beroende av M/KD och L också men inte på samma sätt.

"Ulf Kristerssons ”mest blankslipade vapen” under valrörelsen var att han hade fyra partier bakom sig som var överens och snabbt och smidigt skulle kunna bilda en stark regering. Drygt tre veckor efter valet bevittnar vi i stället en ”anmärkningsvärt lång regeringsbildning”, skriver GP:s politikreporter Arne Larsson i en analys.
”Om det verkligen hade varit så att de fyra partierna var eniga om det mesta och litade på varandra hade processen självfallet redan varit klar.”

https://omni.se/analyser-tiden-gar-var-ar-enigheten,-kristersson/a/xg8wnV

Ord utan substans. Se där.

"Ulf Kristerssons ”mest blankslipade vapen” under valrörelsen var att han hade fyra partier bakom sig som var överens och snabbt och smidigt skulle kunna bilda en stark regering. Drygt tre veckor efter valet bevittnar vi i stället en ”anmärkningsvärt lång regeringsbildning”, skriver GP:s politikreporter Arne Larsson i en analys.
”Om det verkligen hade varit så att de fyra partierna var eniga om det mesta och litade på varandra hade processen självfallet redan varit klar.”

Fast det är väl ingen anmärkningsvärt lång regeringsbildning? Och tror du helt ärligt att Magdalena Andersson hade gjort det på kortare tid? Jag tror att det hade tagit lång tid att få med både C och V på tåget.

Men har S+MP+C+V sagt att de varit överens om hur saker ska funka?

Nä, men Ulf Kristersson sa ju faktiskt inte att de hade ett avtal klart. Det är ju omöjligt innan valresultatet är fastställt. Två veckor tycker jag känns som en rimlig tid. Om de däremot efter de två veckorna de fått av talmannen inte är överens då kan jag tycka att det är dåligt av dem m.t.p. alla löften under valrörelsen om att de var så överens.

Nä, men Ulf Kristersson sa ju faktiskt inte att de hade ett avtal klart. Det är ju omöjligt innan valresultatet är fastställt. Två veckor tycker jag känns som en rimlig tid. Om de däremot efter de två veckorna de fått av talmannen inte är överens då kan jag tycka att det är dåligt av dem m.t.p. alla löften under valrörelsen om att de var så överens.

Jag tycker heller det är särskilt lång tid med tanke på vilken enorm konflikt som finns och vilken spännvidd det är i konstellationen. När två partier som skall ingå i stödet har tydligt uttalat att man är varandras huvudfiender (och det väldigt nyligen) är det nog inte lätt. Alls.

Jo, men saken är väl den att det finns ett gäng likasinnade i hela blocket. Kanske inte i alla frågor, men ibland råder ju faktiskt samsyn.

Ja, men även om de tycker lika i en del sakfrågor (gör de ju även med S) så finns ändå en väsensskillad i de ”gamla” borgerliga partierna och SD vad gäller erkännande av, tilltro till och respekt för vårt politiska och parlamentariska system. KD må ha många konstiga och obehagliga ideer. Men jag har väldigt svårt att se att de dagen efter de fått en ordförandepost i ett utskott går ut och deklarerar ”Nu ska vi avskaffa X-lagen!”, och ännu mer om de är ensamma om att tycka det.

Hittills iaf, det blir väl upp till bevis nu.

Fast var det verkligen hans mest blankslipade vapen?

Jag tror ärligt talat väldigt få borgerliga väljare bryr sig om hur lång tid det tar attfå ihop samarbetsformer och regeringssammansättningar. Så länge det slutar med ATT de får det.

Och ska jag vara helt ärlig så om vi nu ska ha en Kristerssonregering så föredrar jag personligen en som han har funderat riktigt länge på.

Ja, men även om de tycker lika i en del sakfrågor (gör de ju även med S) så finns ändå en väsensskillad i de ”gamla” borgerliga partierna och SD vad gäller erkännande av, tilltro till och respekt för vårt politiska och parlamentariska system. KD må ha många konstiga och obehagliga ideer. Men jag har väldigt svårt att se att de dagen efter de fått en ordförandepost i ett utskott går ut och deklarerar ”Nu ska vi avskaffa X-lagen!”, och ännu mer om de är ensamma om att tycka det.

Hittills iaf, det blir väl upp till bevis nu.
Jag har inga som helst illusioner om att hbtq-personers rättigheter, aborträttigheter mm skulle finnas kvar en dag om KD hade full makt.

Jag tror de kommer göra både och. Däremot kommer nog toppen att se till att det görs på ett sätt som inte bränner broar till regeringen. Jag tror inte regeringen kommer att bli ledsna av att SD fortsätter påstå att regeringen inte är tillräckligt rasistisk, det är snarare en sak som jag tror L, M och KD vill ska hända för att rädda sina ansikten litegrann.

Jag tror som du. Tyvärr är läget som är en perfekt gryta för att alla parter ska tjäna på att SD får mycket inflytande men att de fortfarande kan skylla på de övriga partierna i regeringen att de inte vill gå lika långt som dem.

Det övriga partierna måste gå med på mycket av SD:s politik för att behålla regeringsmakten, särskilt om SD inte är med i regeringen. Samtidigt vinner de på att SD säger offentligt att de trots det inte släpper igenom tillräckligt mycket av SD:s politik. Det framstår ju då som att de lyckas med konststycket att tygla SD.

Framför allt delar av partierna (hos M och KD) som närmat sig SD politiskt, tjänar dubbelt på det. De får igenom önskad politik genom att argumentera för att man måste gå med på det för att SD kräver det, men slipper att väljarna ser en som the bad guy.

Win-win. Tyvärr.

Jag håller med. Samtidigt så kommer ju SD:s väljare döma de efter de faktiska förändringar de lyckas få till (eller inte lyckas få till). Bara det inte leder till att fler röstar SD nästa val!

Det finns något ännu värre än att SD växer, och det är att SD har normaliserats så mycket att de som är missnöjda och ropar efter något annat än de etablerade partierna måste röra sig ännu längre bort. För några år sedan var SD små, idag är de stora och har normaliserats av många. Vad säger att inte andra små partier av samma slag, men lite längre ut på kanten, som AfS eller medborgerlig samling kan göra samma resa, när hela politiska kartan för vad som accepteras har förflyttats?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Person X lever på existensminimum pga utmätning av skulder, hen är pensionär och i behov av hemtjänst. Det finns en tidigare historia av...
Svar
4
· Visningar
703
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
561
Senast: MJLee
·
Samhälle Han förtjänar en egen tråd. Han var verkligen en av de mest färgstarka och effektiva politiker (finansministrar) Sverige har upplevt...
Svar
6
· Visningar
281
Senast: Palermo
·
Samhälle Jag börjar med att hissa appen Too good to go. Igår tog jag en kasse från macken, 39:-. Fick en full frukost till oss idag och lite...
Svar
12
· Visningar
1 122

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar