Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror att ALLA demokratiska partier vill göra landet bra att leva i för alla, de har bara olika åsikter om hur vägen dit ska gå.

Fast nej alla partier vill INTE göra det bättre för ALLA att leva i Sverige. Det finns gott om förslag som skulle kunna försämra live för kvinnor bland annat. Kanske inte mig precis just nu men min dotter. Kommer aborträtten finnas kvar i sin nuvarande form om 15-20 år? Nej inte om vissa partier får sin vilja igenom.

Kommer personer som vill leva med någon av samma kön eller byta kön ha samma rättigheter som andra? Nej inte om några partier får sin vilja igenom.

Kommer de som flyr från krig och förtryck och kommer till sverige få skydd? Nej inte om ett parti får bestämma.

Kommer de som inte håller med den styrande majoriteten i landet få tala om sina åsikter fritt? Nej inte om ett parti får bestämma. (Idag får man men många hotas redan idag till livet på grund av de står emot emot detta parti).

På vilket sätt blir det bättre för kvinnor, homosexuella, transsexuella, invandrare och meningsmotståndare om detta händer?

Fast nej alla partier vill INTE göra det bättre för ALLA att leva i Sverige. Det finns gott om förslag som skulle kunna försämra live för kvinnor bland annat. Kanske inte mig precis just nu men min dotter. Kommer aborträtten finnas kvar i sin nuvarande form om 15-20 år? Nej inte om vissa partier får sin vilja igenom.

Kommer personer som vill leva med någon av samma kön eller byta kön ha samma rättigheter som andra? Nej inte om några partier får sin vilja igenom.

Kommer de som flyr från krig och förtryck och kommer till sverige få skydd? Nej inte om ett parti får bestämma.

Kommer de som inte håller med den styrande majoriteten i landet få tala om sina åsikter fritt? Nej inte om ett parti får bestämma. (Idag får man men många hotas redan idag till livet på grund av de står emot emot detta parti).

På vilket sätt blir det bättre för kvinnor, homosexuella, transsexuella, invandrare och meningsmotståndare om detta händer?
Jag skrev DEMOKRATISKA partier av en anledning.

Jag börjar bli riktigt, riktigt rädd när en del partier som spelar inom gamla och demokratiska lagrum förlorar. Och andra partier som vill demolera demokratin, samtidigt som de utnyttjat demokratin och långsamt förvandlar Sverige till en icke-demokrati genom populistiska uttalande och politik som är helt orealistiskt. Och sedan naturligtvis skylla på vissa minoriteter. Vi har sett det alltför ofta i andra länder för att inte inse faran med vad det kan sluta.

Vi har redan sett hur vissa politiska partier tydligt vill skära i välvärden för att de som behöver det minst (höginkomsttagare och andra med lön en bra bit över medianen) ska sänka skatten mest. Försämra a-kassan, skära i vård, skola omsorg och fortsätta privatisera. Ska bli intressant vad KD säger om/när L driver att samtliga konfessionella friskolor ska förbjudas. Särskilt som den absoluta majoriteten konfessionella skolor är kristna.

Försämringarna kommer inte ske idag, imorgon, nästa vecka eller nästa år. Men steg för steg försämras demokratin tills vi befinner oss närmare Ungern eller Polen än det Sverige vi har idag. Många svenska kvinnor blev upprörda när aborträtten i USA lagstiftades mot. Hur många år kommer det ta innan det kommer upp förslag om liknande inskränkningar i Sverige? Det är redan på tapeten att barnmorskor ska tillåtas att inte utföra sina arbetsuppgifter pga religiösa/moraliska skäl. Vad blir nästa steg? Vägran av en läkare eller vården att vägra att behandla LGBTQI personer? Överdriver jag? Idag absolut. Om tio år? Kanske inte.

Min skräck är ett Sverige som står arm i arm med Ungern, Polen, Rumänien, Italien, Bulgarien som likaså monterar ner EU:s mänskliga rättigheter. Rättigheter för minoriteter, kvinnor, LGBTQI. Kanske med den lilla passus att SD inte vill betala till sagda länder men kanske ger sig om de kan vrida EU till en allians som mer liknar Ryssland än den demokratiska union vi har idag.
Exakt. Jag är inte särskilt orolig för vad som kommer att hända de närmaste 4 åren. Utan för hur det utvecklas över tid och hur det ser ut när mina barn och barnbarn är vuxna. Allt från klimatet till brist på mänskliga rättigheter riskerar att göra livet riktigt mycket jobbigare för dem än det varit för mig hittills.

Alltså man borde inte förvånas över någonting, men okunnigheten når ju episka proportioner om man gör sådana uttalanden (bland annat) som om det inte fanns internationella konventioner att ta hänsyn till. Men t ex ICERD-konventionen från 1969 är kanske bara en övergående fluga för grupper som "för tillfället uppbär etablissemangets gunst". Men om man har en utblick som begränsar sig till egna erfarenheter vad som händer i Karlskrona så kanske man inte kan räkna med sådana insikter.

🤮
Om det här är deras första trevare fasar man för vad som kommer sen. Eller så slänger de fram de stora vidrigheterna först medan deras samarbetspartier fortfarande är villiga att släppa igenom allt och är lätta att få med sig.
Just Jomshof verkar ha eskalerat på sociala medier just efter att hans roll verkade klar iaf, så det kanske kan bli ännu värre när regeringen är framröstad.

Viss glädje ändå i dessa tider av allmän fördumning och faktaresistens att Nobelpriset i medicin/fysiologi går till en svensk som forskat om människans evolution. (dvs aningen längre tillbaka än sin egen livstid och rätt mycket tidigare än de där 6000 åren) "Pääbo gjorde också det viktiga fyndet att korsningar mellan Homo sapiens och våra utdöda släktingar skett efter migrationen ut ur Afrika för omkring 70 000 år sedan." Där fick du något att fundera på, Julia.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Person X lever på existensminimum pga utmätning av skulder, hen är pensionär och i behov av hemtjänst. Det finns en tidigare historia av...
Svar
4
· Visningar
703
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
561
Senast: MJLee
·
Samhälle Han förtjänar en egen tråd. Han var verkligen en av de mest färgstarka och effektiva politiker (finansministrar) Sverige har upplevt...
Svar
6
· Visningar
281
Samhälle Jag börjar med att hissa appen Too good to go. Igår tog jag en kasse från macken, 39:-. Fick en full frukost till oss idag och lite...
Svar
12
· Visningar
1 122

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka