Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast din bild av vilka som utgör PK-Sverige verkar väldigt random. Är alla som inte är rasister PK? Eller vad krävs? Om man bor i Södertälje och ändå inte är rasist, är man fortfarande PK då?
Jag förstår att du vill väl, det är väl vad du alltid gör här på buke. Men livet för oss andra fungerar inte så. Att leva varje dag med att bli utsatt, verbalt o fysiskt, för att jag är svensk. Då är jag rasist, okej. Men som jag sagt tidigare,kom och lev i den här tillvaron och sen ha en åsikt.

Jag förstår att du vill väl, det är väl vad du alltid gör här på buke. Men livet för oss andra fungerar inte så. Att leva varje dag med att bli utsatt, verbalt o fysiskt, för att jag är svensk. Då är jag rasist, okej. Men som jag sagt tidigare,kom och lev i den här tillvaron och sen ha en åsikt.
Rasismen slår åt alla håll, om du är utsatt enbart för att du är svensk så är även det rasism, men det ursäktar inte att du uttalar dig rasistiskt.

Hur vet du vad jag alltid gör här på Buke? Du och jag har aldrig interagerat förr. Eller snarare, jag har då aldrig interagerat med någon med det här användarnamnet förut.

Kan du tänka dig att svara på mina frågor istället för att spinna iväg på en monolog? Du har ju ingen aning om hur folk här lever?

Riktigt bra text som bemöter allt trams om hörts i debatten om att det på nåt vis skulle vara mer odemokratiskt att varna för odemokratiska tendenser, än de odemokratiska tendenserna.
https://www.sydsvenskan.se/2022-10-...-demokratin-och-lagen?shareSource=sharebutton
"Finns det några skäl att tro att SD inte är ett parti av just det slag som ligger bakom dessa autokratiseringsprocesser?

Inga alls. Tvärtom, SD:s politiska förslag och retorik visar att de är ett typexempel på ett högernationalistiskt, populistiskt parti, dessutom med antidemokratiska rötter (till skillnad från populistiska missnöjespartier i övriga Skandinavien). Den som hävdar motsatsen har en tung bevisbörda.

SD:s företrädare har också tydligt lierat sig med andra högerpopulistiska partier världen över. Man har försvarat Ungern och vill fortfarande inte delta i den internationella kritiken mot landet. När Europaparlamentet försökt vidta åtgärder för att skydda demokratin i Ungern och Polen har representanter för SD konsekvent röstat emot. Stormningen av Kapitolium 6 januari 2021 var så nära en statskupp man kan komma, enligt forskare som vittnat inför den amerikanska kongressen. Ändå stod Jimmie Åkesson fast vid att det hade varit bättre om Trump och Republikanerna vunnit."

Ja det är skrämmande när varningar inte når fram. Fakta och forskning finns ju att ta till sig. Bra artikel.

Det finns en bra bok på ämnet; "How to lose a country" av Ece Temelkuran.

Även här: https://expo.se/2020/03/hur-demokratier-dor

Riktigt bra text som bemöter allt trams om hörts i debatten om att det på nåt vis skulle vara mer odemokratiskt att varna för odemokratiska tendenser, än de odemokratiska tendenserna.
https://www.sydsvenskan.se/2022-10-...-demokratin-och-lagen?shareSource=sharebutton
Värt att lyfta fram ett citat från avslutningen:
"Politisera inte debatten om hoten mot demokratin. Frågan om vad som utgör ett hot mot ett lands demokrati är en faktafråga som endast kan besvaras med grund i forskningen. Huruvida Sverige bör vara en demokrati är däremot en värdefråga."

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/3E4KkX/kristerssons-lag-visste-att-de-ljog-for-valjarna

"Forskning visar att väljarna inte bekymrade sig om felaktigheterna. I stället fastnade de för känslostyrkan i Donald Trumps argument. Han upplevdes därför som en ny typ av sanningssägare, det vill säga en person som säger det han själv tycker borde vara sant." skrev Språktidningen 2016.
Intressant både ur ett språkvetenskapligt och ett psykopatologiskt perspektiv 😬

Huvudsaken är att situationen löses på sikt, att man påbörjar en förändring. Skall det gå så fort som man lovat krävs det taktiker som kan bli svåra att genomföra i ett land som Sverige.

Kan måste säga att Jimmies vallöfte om 7 kr billigare bränsle blir svårare och svårare. Nu har den istället gått upp 3 kr/liter. Det måste ju betyda att han måste sänka den 10 kr för att hålla sitt löfte väl? 😆

Kan måste säga att Jimmies vallöfte om 7 kr billigare bränsle blir svårare och svårare. Nu har den istället gått upp 3 kr/liter. Det måste ju betyda att han måste sänka den 10 kr för att hålla sitt löfte väl? 😆
Han nämnde, vad jag minns, aldrig vad han använde som baslinje så rent krasst kan han höja skatten 8:- och sen sänka den med 7:- så har löftet uppfyllts.

Vi har ju fått godkänt från EU att sänka bränsleskatten (vad nu de har med den saken att göra) så där har vi en bra början i alla fall

Huvudsaken är att situationen löses på sikt, att man påbörjar en förändring. Skall det gå så fort som man lovat krävs det taktiker som kan bli svåra att genomföra i ett land som Sverige.
Och huvudsaken för att de åtgärder man genomför verkligen ska bli en långsiktig lösning är att man först har analyserat vad som är problemen och dess orsaker, liksom åtgärdernas verkan, på ett korrekt sätt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Person X lever på existensminimum pga utmätning av skulder, hen är pensionär och i behov av hemtjänst. Det finns en tidigare historia av...
Svar
4
· Visningar
703
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
561
Senast: MJLee
·
Samhälle Han förtjänar en egen tråd. Han var verkligen en av de mest färgstarka och effektiva politiker (finansministrar) Sverige har upplevt...
Svar
6
· Visningar
281
Senast: Palermo
·
Samhälle Jag börjar med att hissa appen Too good to go. Igår tog jag en kasse från macken, 39:-. Fick en full frukost till oss idag och lite...
Svar
12
· Visningar
1 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka