Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag såg det i ett klipp på svt.se. Varför liksom? Tyckte han var rätt otrevlig mot journalisterna.
Har alltid tyckt att han är väldigt obehaglig och det blir bara värre. Förstår inte hur M kan ha honom kvar?

Som man frågar får man svar. Journalisterna var rätt otrevliga mot honom.

Jag tycker det är pinsam nivå. Nog måste vi väl ändå ställa högre krav på våra representanter än så? Att statsministerns uppgift skulle vara att trycka till journalister lite gött sådär är Trump-nivå.
Exakt, och sett i ljuset av deras regeringsunderlag som till viss del är hotfulla mot journalister så är jag tacksam över de gånger de gör sitt jobb så att säga.

Men vad var otrevligt i det här fallet? Det minsta man kan kräva av den yrkesgruppen är ju att de försöker få svar när uttalanden av politiker varit uppenbart felaktiga? :confused:

Jag tycker att det var rätt otrevligt att insinuera att en person (som befinner sig i en förhandling) inte vill berätta för journalisterna betyder att personen inte kan svara. När det är solklart så att personen inte kommer svara för att ingen har med det att göra förrän förhandlingen är klar (möjligtvis talmannen undantaget). Oavsett vad slutresultatet av förhandlingen blir. Jag tycker att journalister skrivit lite väl stora katastrofrubriker för att Kristersson & co utnyttjar all den tid som talmannen gett dem. Självklart utnyttjar man all den tid man fått i ett sånt här viktigt läge. Det är nog väldigt ovanligt att gå till talmannen tidigare i ett sonderingsuppdrag. Med undantag för om man bedömer att det absolut inte går att komma överens. Då kan man avbryta i förväg. Annars är det som sker fullständigt naturligt och inte märkligt alls. Och de här två extra dagarna inte heller märkliga. Stefan Löfven fick också 2 extra dagar 2019 när han hade sonderingsuppdraget och bedömde att han behövde lite extra tid innan det var helt klart.

Men media vill få det att låta så märkligt och avvikande. Vilket det inte är. Så jag förstår att Kristersson var irriterad på dem.

Jag tycker att det var rätt otrevligt att insinuera att en person (som befinner sig i en förhandling) inte vill berätta för journalisterna betyder att personen inte kan svara. När det är solklart så att personen inte kommer svara för att ingen har med det att göra förrän förhandlingen är klar (möjligtvis talmannen undantaget). Oavsett vad slutresultatet av förhandlingen blir. Jag tycker att journalister skrivit lite väl stora katastrofrubriker för att Kristersson & co utnyttjar all den tid som talmannen gett dem. Självklart utnyttjar man all den tid man fått i ett sånt här viktigt läge. Det är nog väldigt ovanligt att gå till talmannen tidigare i ett sonderingsuppdrag. Med undantag för om man bedömer att det absolut inte går att komma överens. Då kan man avbryta i förväg. Annars är det som sker fullständigt naturligt och inte märkligt alls. Och de här två extra dagarna inte heller märkliga. Stefan Löfven fick också 2 extra dagar 2019 när han hade sonderingsuppdraget och bedömde att han behövde lite extra tid innan det var helt klart.

Men media vill få det att låta så märkligt och avvikande. Vilket det inte är. Så jag förstår att Kristersson var irriterad på dem.
Visst, det är inte i närheten av att vara så länge som efter valet efter 2018 - men det är ändå näst längst tid till regeringsbildning efter den ödestigna gången. En del av problemet är ju att Kristersson lyft fram att de i hans lag är överens under hela valrörelsen, och därför så är det ju rimligt att det blir skriverier om det. Det är såklart så att han fick det officiella sonderingsuppdraget först efter att talmannen valts, men det är också ett faktum att de fyra partierna möttes för samtal redan dagen efter valet. Jag tycker inte att två extra dagar är hela världen i det stora hela heller, men det känns inte heller helt rakryggat att få det att framstå som att de enbart haft tiden efter talmannen gett Kristersson sonderingsuppdraget då det inte stämmer.

Men det man reagerar på är ju att han inför valet hela tiden påstått att de är överens osv, och nu fyra veckor efter valet har de fortfarande inte kunnat komma överens.

Jag tycker inte det går att dra några paralleller alls till förra valet. Här har ju de ju gått till val tillsammans, de har påstått utåt att de är överens och att det inte alls är så stora problem mellan partierna som "folk" påstår men när det väl kommer till kritan så lyckas de uppenbarligen inte komma överens. Det har ju alltid varit rätt uppenbart att de inte är överens och nu blir det ännu mer uppenbart att Ulf K antingen har blåögt ljugit för sig själv eller rakt ut ljugit för väljarna om partiernas möjligheter att samsas.

Visst, det är inte i närheten av att vara så länge som efter valet efter 2018 - men det är ändå näst längst tid till regeringsbildning efter den ödestigna gången. En del av problemet är ju att Kristersson lyft fram att de i hans lag är överens under hela valrörelsen, och därför så är det ju rimligt att det blir skriverier om det. Det är såklart så att han fick det officiella sonderingsuppdraget först efter att talmannen valts, men det är också ett faktum att de fyra partierna möttes för samtal redan dagen efter valet. Jag tycker inte att två extra dagar är hela världen i det stora hela heller, men det känns inte heller helt rakryggat att få det att framstå som att de enbart haft tiden efter talmannen gett Kristersson sonderingsuppdraget då det inte stämmer.
Nej det är ju rena lögner. De har gått till val tillsammans så de har dels haft tid för diskussioner innan valet och de har defintivt haft tid för diskussioner direkt från att valresultatet presenterades. När det "officiella" uppdraget gavs är ju rätt ointressant.

Men det man reagerar på är ju att han inför valet hela tiden påstått att de är överens osv, och nu fyra veckor efter valet har de fortfarande inte kunnat komma överens.

Jag tycker inte det går att dra några paralleller alls till förra valet. Här har ju de ju gått till val tillsammans, de har påstått utåt att de är överens och att det inte alls är så stora problem mellan partierna som "folk" påstår men när det väl kommer till kritan så lyckas de uppenbarligen inte komma överens. Det har ju alltid varit rätt uppenbart att de inte är överens och nu blir det ännu mer uppenbart att Ulf K antingen har blåögt ljugit för sig själv eller rakt ut ljugit för väljarna om partiernas möjligheter att samsas.

Det är en stor skillnad på att vara överens om de stora dragen och att vara överens i alla små detaljer. Innan ett valresultat finns kan man inte ha en färdig överenskommelse. Han fick 2 veckor av talmannen, nu har han fått 2 dagar till. Om han presenterar en regering och överenskommelse på fredag så tycker jag inte att det är konstigt alls. Om han däremot behöver mer tid efter det så tycker jag att det är fel för då var man ju inte överens egentligen.

Jag såg det i ett klipp på svt.se. Varför liksom? Tyckte han var rätt otrevlig mot journalisterna.
Har alltid tyckt att han är väldigt obehaglig och det blir bara värre. Förstår inte hur M kan ha honom kvar?
Ja han är otrevlig. Att möta journalistkåren som ska granska makten är en del av jobbet och att klara av den pressen utan att gå i affekt är en förutsättning. Det är ändå den minst svåra pressen en statsminister utsätts för.

Tyvärr skulle jag säga att det är en medveten strategi; att försöka anpassa argumenten så det passar det budskap som ska framföras. Post truth i sann amerikansk anda. Så fast alla vet att det gått en månad sen valet, att högerpartierna hade möten innan alla röster ens var räknade, att sonderingsuppdraget gavs en vecka efter valet - så heter det nu att "det riktiga uppdraget" gavs för två veckor sen. Så låter det inte som att förhandlingarna pågått sååå länge för "den enade sidan av politiken".

Samma taktik användes ju under valkampanjen. "700 000 utrikes födda" var inte självförsörjande, så här skulle det minsann sättas in bidragstak. Fast siffran sen plockades isär i partiledarutfrågningen på svt och visade sig innehhålla studenter och föräldralediga mfl; så fortsattes den basuneras ut. Stor siffra, mer slagkraftigt. Fakta? Mindre viktigt. Jämförbart med bussreklamen inför brexit; samma nivå.

Tack och lov har vi vassa journalister som faktagranskar, höjer rösten och ifrågasätter. Det är deras jobb.

Jag kan tycka att en framtida statsminister ska kunna hantera besvärliga journalister utan att bli otrevlig.
Håller med. När man dessutom som UK är känd för att kunna tappa humöret så pass att man kastar saker omkring sig. Klarade han inte ens detta så bådar det inte gott alls inför framtiden.
Han är närmare 60 år och har varit i politiken i typ 40 år, han borde ha lärt sig att hantera såna här situationer bättre.

Det är en stor skillnad på att vara överens om de stora dragen och att vara överens i alla små detaljer. Innan ett valresultat finns kan man inte ha en färdig överenskommelse. Han fick 2 veckor av talmannen, nu har han fått 2 dagar till. Om han presenterar en regering och överenskommelse på fredag så tycker jag inte att det är konstigt alls. Om han däremot behöver mer tid efter det så tycker jag att det är fel för då var man ju inte överens egentligen.
Men tycker du inte själv att det är löjligt när han surar på journalister som påpekar att de haft fyra veckor på sig (vilket är sant) och istället hävdar att han bara har haft två veckor på sig?
Fakta är att de har diskuterat samarbetet sedan dagen efter valet. Fyra veckor är faktiskt lång tid när man har påstått att man varit överens redan innan. "Små detaljer" borde inte ta fyra veckor om de verkligen är små.

Det som stör mig är alltså dels hans otrevliga beteende och så hans regelbundna tendenser att slira på sanningen alt rakt ut ljuga.

Men tycker du inte själv att det är löjligt när han surar på journalister som påpekar att de haft fyra veckor på sig (vilket är sant) och istället hävdar att han bara har haft två veckor på sig?
Fakta är att de har diskuterat samarbetet sedan dagen efter valet. Fyra veckor är faktiskt lång tid när man har påstått att man varit överens redan innan. "Små detaljer" borde inte ta fyra veckor om de verkligen är små.

Jag tycker att det är oerhört att journalisterna hackar på det när de dessutom skrev stora skandalrubriker när M träffade de andra högerpartierna innan valresultatet var klart. Som om det var dålig stil av de att ens träffas innan resultatet var helt klart. Sen sitter journalisterna där och klagar över att de inte är klara än. De får väl bestämma sig? Vill de ha en snabb överenskommelse eller vill de att alla inväntar valresultatet innan diskussioner påbörjas. Löjligt. De ska vara överens till 100% men samtidigt får de inte prata med varandra förrän de fått i uppdrag att göra det för gör de det skrivs stora skandalrubriker.

Jag tycker att det är oerhört att journalisterna hackar på det när de dessutom skrev stora skandalrubriker när M träffade de andra högerpartierna innan valresultatet var klart. Som om det var dålig stil av de att ens träffas innan resultatet var helt klart. Sen sitter journalisterna där och klagar över att de inte är klara än. De får väl bestämma sig? Vill de ha en snabb överenskommelse eller vill de att alla inväntar valresultatet innan diskussioner påbörjas. Löjligt. De ska vara överens till 100% men samtidigt får de inte prata med varandra förrän de fått i uppdrag att göra det för gör de det skrivs stora skandalrubriker.
Det är två försvunna veckor i ditt resonemang, som också verkar ha försvunnit i Kristerssons skönmålade bild av hur fort han lyckats komma vidare med frågorna.

Däremot ser jag inte det som konstigt att bildandet av en regering med två ingående parter som är uttalade huvudfiender går både trögt och är de facto svårt. Det var verkligen inte lätt att ro båten iland när V och C och L skulle ta varsin åra 2018. Att det tar flera veckor är inte märkligt, det märkliga är om man inte kommer kunna erkänna det. (Just nu kan ingen i processen erkänna det av förståeliga skäl, men vi får se senare i tillbakablickande om Kristersson kör vidare på sin modifierade sanning eller om det kryper fram en mer balanserad version.)

Det mesta hänger väl på om det blir en statsministeromröstning i början av nästa vecka med positivt utfall. Enigheten mäts inte förrän den stunden.

Han fick 2 veckor av talmannen, nu har han fått 2 dagar till.
Låt oss hålla oss till fakta:

Publicerat: 19 september 2022 klockan 15.56
Talman Andreas Norlén har i dag, efter samtal med företrädare för riksdagspartierna och en överläggning med de vice talmännen, gett Ulf Kristersson (M) i uppdrag att sondera förutsättningarna för att bilda regering.

https://www.riksdagen.se/sv/press/p...n-ger-sonderingsuppdrag-till-ulf-kristersson/

Publicerat: 28 september 2022 klockan 12.12
Talman Andreas Norlén har i dag haft ett avstämningsmöte med Ulf Kristersson (M) om det pågående sonderingsuppdraget. I nästa steg ska Ulf Kristersson avge en delrapport till talmannen den 5 oktober och en slutrapport avges den 12 oktober.

https://riksdagen.se/sv/press/press...meddelande--nasta-steg-i-regeringsbildningen/

Publicerat: 12 oktober 2022 klockan 11.31
Vid ett möte med talman Andreas Norlén den 12 oktober gav Ulf Kristersson (M) en rapport om sitt uppdrag att sondera förutsättningarna för att bilda regering. Talmannen förlängde uppdraget till den 14 oktober.

https://riksdagen.se/sv/press/press...forlanger-ulf-kristerssons-sonderingsuppdrag/

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Person X lever på existensminimum pga utmätning av skulder, hen är pensionär och i behov av hemtjänst. Det finns en tidigare historia av...
Svar
4
· Visningar
703
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
561
Senast: MJLee
·
Samhälle Han förtjänar en egen tråd. Han var verkligen en av de mest färgstarka och effektiva politiker (finansministrar) Sverige har upplevt...
Svar
6
· Visningar
281
Senast: Palermo
·
Samhälle Jag börjar med att hissa appen Too good to go. Igår tog jag en kasse från macken, 39:-. Fick en full frukost till oss idag och lite...
Svar
12
· Visningar
1 125

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka