Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker att det är oerhört att journalisterna hackar på det när de dessutom skrev stora skandalrubriker när M träffade de andra högerpartierna innan valresultatet var klart. Som om det var dålig stil av de att ens träffas innan resultatet var helt klart. Sen sitter journalisterna där och klagar över att de inte är klara än. De får väl bestämma sig? Vill de ha en snabb överenskommelse eller vill de att alla inväntar valresultatet innan diskussioner påbörjas. Löjligt. De ska vara överens till 100% men samtidigt får de inte prata med varandra förrän de fått i uppdrag att göra det för gör de det skrivs stora skandalrubriker.
Vad var det för skandalrubriker? Det har väl aldrig setts som konstigt att partier som samarbetar träffas för diskussioner?
De enda "skandalrubrikerna" var väl isf just relaterat till SD och framförallt L.

Det är två försvunna veckor i ditt resonemang, som också verkar ha försvunnit i Kristerssons skönmålade bild av hur fort han lyckats komma vidare med frågorna.

Däremot ser jag inte det som konstigt att bildandet av en regering med två ingående parter som är uttalade huvudfiender går både trögt och är de facto svårt. Att det tar flera veckor är inte märkligt, det märkliga är om man inte kommer kunna erkänna det. (Just nu kan ingen i processen erkänna det av förståeliga skäl, men vi får se senare i tillbakablickande om Kristersson kör vidare på sin modifierade sanning eller om det kryper fram en mer balanserad version.)

Jag tror ju att L och SD behöver mindre tid att komma överens än vad C och V hade gjort. Oavsett vilken sida som vunnit så hade det varit svårt att komma överens och krävt tid. Det måste få ta tid tycker jag. Det är vårt lands styre det handlar om. Det måste bli så bra som det kan bli. Inga fler DÖ och JA, tack, utan riktiga avtal som alla håller.

Låt oss hålla oss till fakta:

Publicerat: 19 september 2022 klockan 15.56
Talman Andreas Norlén har i dag, efter samtal med företrädare för riksdagspartierna och en överläggning med de vice talmännen, gett Ulf Kristersson (M) i uppdrag att sondera förutsättningarna för att bilda regering.

https://www.riksdagen.se/sv/press/p...n-ger-sonderingsuppdrag-till-ulf-kristersson/

Publicerat: 28 september 2022 klockan 12.12
Talman Andreas Norlén har i dag haft ett avstämningsmöte med Ulf Kristersson (M) om det pågående sonderingsuppdraget. I nästa steg ska Ulf Kristersson avge en delrapport till talmannen den 5 oktober och en slutrapport avges den 12 oktober.

https://riksdagen.se/sv/press/press...meddelande--nasta-steg-i-regeringsbildningen/

Publicerat: 12 oktober 2022 klockan 11.31
Vid ett möte med talman Andreas Norlén den 12 oktober gav Ulf Kristersson (M) en rapport om sitt uppdrag att sondera förutsättningarna för att bilda regering. Talmannen förlängde uppdraget till den 14 oktober.

https://riksdagen.se/sv/press/press...forlanger-ulf-kristerssons-sonderingsuppdrag/

Fortfarande betydligt kortare än 134 dagar.

Låt oss hålla oss till fakta:

Publicerat: 19 september 2022 klockan 15.56
Talman Andreas Norlén har i dag, efter samtal med företrädare för riksdagspartierna och en överläggning med de vice talmännen, gett Ulf Kristersson (M) i uppdrag att sondera förutsättningarna för att bilda regering.

https://www.riksdagen.se/sv/press/p...n-ger-sonderingsuppdrag-till-ulf-kristersson/

Publicerat: 28 september 2022 klockan 12.12
Talman Andreas Norlén har i dag haft ett avstämningsmöte med Ulf Kristersson (M) om det pågående sonderingsuppdraget. I nästa steg ska Ulf Kristersson avge en delrapport till talmannen den 5 oktober och en slutrapport avges den 12 oktober.

https://riksdagen.se/sv/press/press...meddelande--nasta-steg-i-regeringsbildningen/

Publicerat: 12 oktober 2022 klockan 11.31
Vid ett möte med talman Andreas Norlén den 12 oktober gav Ulf Kristersson (M) en rapport om sitt uppdrag att sondera förutsättningarna för att bilda regering. Talmannen förlängde uppdraget till den 14 oktober.

https://riksdagen.se/sv/press/press...forlanger-ulf-kristerssons-sonderingsuppdrag/
Ja, hur kan pressmeddelandet från riksdagen 19 september liksom falla bort i vad som räknas enligt Ulf?

Jag tror ju att L och SD behöver mindre tid att komma överens än vad C och V hade gjort. Oavsett vilken sida som vunnit så hade det varit svårt att komma överens och krävt tid. Det måste få ta tid tycker jag. Det är vårt lands styre det handlar om. Det måste bli så bra som det kan bli. Inga fler DÖ och JA, tack, utan riktiga avtal som alla håller.
Nu är det med stor sannolikhet ett extremt snarlikt typ av avtal som kommer att presenteras, jag förstår inte resonemanget som vissa har kring att ”aldrig mer januariavtal” , ”hurra för oktoberavtal” är så mycket bättre.

Jag ogillar innehållet i oktoberavtalet väldigt mycket mer (trots att jag inte har sett det, synsk som jag är) jämfört med januariavtalet, men typen av avtal är detsamma. Mellan en regering och dess stödpartier.

Jag tror inte att någon säger något emot att det måste få ta tid, problemet är vad partierna gick till val på och omskrivningen av tiden de haft på sig från moderaternas sida.

Nu är det med stor sannolikhet ett extremt snarlikt typ av avtal som kommer att presenteras, jag förstår inte resonemanget som vissa har kring att ”aldrig mer januariavtal” , ”hurra för oktoberavtal” är så mycket bättre.

Jag ogillar innehållet i oktoberavtalet väldigt mycket mer (trots att jag inte har sett det, synsk som jag är) jämfört med januariavtalet, men typen av avtal är detsamma. Mellan en regering och dess stödpartier.
Precis!

Jag vill ju att alla fyra partier får sitta i Regeringen. Det blir bara besvär med stödpartier som då kan både ha kakan och äta den och den situationen vill jag inte ha SD i. Det känns inte bra. Bättre om de får sitta i Regeringen för då kan de inte leka opposition.

Men det är ju ingen som har påstått att C och V är överens heller.
Det är ju lögnerna och att påstå att de är överens som stör. Inte hur lång tid det tar.

Jag tror att spännvidden mellan L och SD, som är större än spännvidden mellan C,L och V riskerar att göra ”oktoberavtalet” ännu mer splittrat än januariavtalet för övrigt.

Från ett avtal som innehöll ett potpurri av bidragshöjningar, skattesänkningar, nyliberala reformer och tveksamma klimatsatsningar.

Till ett avtal som nog innehåller ett potpurri av bidragshöjningar, skattesänkningar, repression och rasistiska reformer, lite start av nedmontering av demokratin och extremkonservativa reformer och ett ”fuck you” till klimatfrågan.

Så mycket för "bara småsaker kvar".
Som alla fattade såklart, men det gör ju bara Ulfs lögner ännu värre.
Det är ju möjligt att den lilla detaljen är att SD inte vill att L ska ingå i regeringen och att L inte kommer släppa fram en regering som de inte ingår i. Visst, han uttrycker väl fortfarande att han är hoppfull. Men det är ganska stor skillnad, lite mer sätta hårt mot hårt.

Det är ju möjligt att den lilla detaljen är att SD inte vill att L ska ingå i regeringen och att L inte kommer släppa fram en regering som de inte ingår i. Visst, han uttrycker väl fortfarande att han är hoppfull. Men det är ganska stor skillnad, lite mer sätta hårt mot hårt.
Precis. Och då är det inte små detaljer, eftersom att inte sitta i regeringen för L innebär att SD måste stryka en tredjedel av det de fått igenom i förhandlingen och ersätta med helt motsatta förslag i liberal riktning. Så om det ingår i de ”små detaljerna” så ljuger Kristersson oss i ansiktet.

Precis. Och då är det inte små detaljer, eftersom att inte sitta i regeringen för L innebär att SD måste stryka en tredjedel av det de fått igenom i förhandlingen och ersätta med helt motsatta förslag i liberal riktning. Så om det ingår i de ”små detaljerna” så ljuger Kristersson oss i ansiktet.
Eller så rör det att SD vill få igenom ännu mer beklämmande saker för att ge med på L i regering, på nivån att liberalerna inte ens med sin nya tolkning av liberalism kan gå med förslagen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Person X lever på existensminimum pga utmätning av skulder, hen är pensionär och i behov av hemtjänst. Det finns en tidigare historia av...
Svar
4
· Visningar
703
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
561
Senast: MJLee
·
Samhälle Han förtjänar en egen tråd. Han var verkligen en av de mest färgstarka och effektiva politiker (finansministrar) Sverige har upplevt...
Svar
6
· Visningar
281
Senast: Palermo
·
Samhälle Jag börjar med att hissa appen Too good to go. Igår tog jag en kasse från macken, 39:-. Fick en full frukost till oss idag och lite...
Svar
12
· Visningar
1 125

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka