Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det som är uppenbart är väl att UK ljuger?
Det verkar inte finnas någon politisk expert som faktiskt tror på att det bara är småsaker kvar att lösa.
Värt att lägga till är ju också att partierna varit extremt tysta om förhandlandet, att JP nu faktiskt uttrycker viss osäkerhet nu när det är så nära, det säger nog en del.

Jag har en känsla av att den gamla majoriteten hade en hyfsad samsyn när det gällde basen och sedan vacklade det med överenskommelserna i en del sakfrågor.
Med denna majoritet har jag känslan att det vacklar i basen men att man kan producera en hyfsad samsyn i överenskommelserna om sakfrågorna.

Så man kan få det att utåt se rätt okej ut. Tills det händer något som ruckar på basen. Då blir det så mycket svårare för dem att reda upp det.

Det som är uppenbart är väl att UK ljuger?
Det verkar inte finnas någon politisk expert som faktiskt tror på att det bara är småsaker kvar att lösa.

Uppenbart? Vi får väl ändå gå på det som är fakta och inget annat. Ta det lugnt och invänta beskedet imorgon. Jag förstår inte varför folk är så hysteriska.

Uppenbart? Vi får väl ändå gå på det som är fakta och inget annat. Ta det lugnt och invänta beskedet imorgon. Jag förstår inte varför folk är så hysteriska.
Ja fakta är att han ljuger om hur lång tid han har haft på sig med sonderingsuppdraget. Om vi nu ska hålla oss till fakta.

Ingen är hysterisk. Det är dock rätt obehagligt att veta att UK kan bli vår kommande statsminister med tanke på hans beteende.

Tja, men då var det flera olika regeringsalternativ som det röstades om under den tiden, så att jämföra med nuvarande regeringsbildning är nästan lika bra som att jämföra äpplen med rymdraketer.
Framför allt så var det en ny erfarenhet för alla med en parlamentarisk situation som innebar att man rörde sig på okänd mark. Då handlade det om att börja med att skapa konstellationer som skulle kunna utgöra regeringsalternativ.

Nu har man en färdig konstellation som redan från start har förutsättningarna klara. Inte alls jämförbara utgångspunkter för att värdera det som händer utifrån räkning av kalenderdagar (vilket jag iofs inte tycker är den bästa utvärderingsmetoden från början...)

https://www.expressen.se/nyheter/bjorn-soders-nya-toppjobb-i-osse/

Just OSSE som är ansvarig för omvärldsbevakning och särskilt bevakar att val är fria och demokratiska och att de har rätt förutsättningar i en demokrati.

Nu har Sverige jumped dinosaours 🙈 🤦‍♀️
"Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa, OSSE, är världens största organisation för regional säkerhet med 57 medlemsstater. Förutom fred och säkerhet i Europa, är några av organisationens fokusområden att arbeta för minoriteters rättigheter, pressfrihet, rättssäkerhet och demokrati."

https://expo.se/2022/10/bjorn-soder-ska-leda-sveriges-delegation-i-osse

Björn Söder. Really? O_o

SD går snäppet längre än L och säger att Kristersson nog inte kan presentera klara besked för talmannen imorgon... iaf enligt Jomshof. Så låter inte bara som några detaljer.
https://www.tv4.se/artikel/35kWZgGn1UDsLl7srcpP0Q/sd-toppen-sa-gar-foerhandlingarna

Jag tror så här: SD har allt att vinna på att förhala för att få ut så mycket som möjligt av valet. De kan kräva precis hur mycket som helst, oavsett hur orimligt de än vet att det är för framförallt L, men också för M. De har redan vunnit supermycket på sin antietablissemangspolitik.

SD tänker långsiktigt. De har redan fått oerhört mycket makt och kommer kunna driva igenom betydande politiska beslut och aktivt förhindra politiska beslut. De kommer att direkt kunna påverka myndigheters uppdrag. De har råd att låta det ta tid. Drar det ut på tiden så är det Kristersson och M som får bära hundhuvudet, inte SD. Skulle de sedan vara "tvingade" att ge med sig för att undvika en S-styrd regering så är ingen fara skedd - för då har de "räddat Sverige" från (1) vad de menar är ett inkompetent regeringsalternativ, och (2) bringat reda när de etablerade partierna bråkar. Eftersom de har fått fler röster än M så kan de med lätthet faktiskt hävda att det inte är SD som bråkar när de vill ha mer inflytande än vad M förstår är rimligt att ge SD, utan just M.

Jag tror inte ens att de ser det som en katastrof om det skulle bli en S-regering, då kan de ju bara fortsätta med antietablissemangspolitiken.

Hur det än går så har SD vunnit. Så min gissning är att det är SD som gör att det drar ut på tiden, då de är de enda som gynnas av det. De sitter med fyra ess på handen.

Men det man reagerar på är ju att han inför valet hela tiden påstått att de är överens osv, och nu fyra veckor efter valet har de fortfarande inte kunnat komma överens.

Jag tycker inte det går att dra några paralleller alls till förra valet. Här har ju de ju gått till val tillsammans, de har påstått utåt att de är överens och att det inte alls är så stora problem mellan partierna som "folk" påstår men när det väl kommer till kritan så lyckas de uppenbarligen inte komma överens. Det har ju alltid varit rätt uppenbart att de inte är överens och nu blir det ännu mer uppenbart att Ulf K antingen har blåögt ljugit för sig själv eller rakt ut ljugit för väljarna om partiernas möjligheter att samsas.

Inte för att jag har något direkt förtroende för UK eller tycker att han sköter detta bra, men det behöver ju inte vara då att UK ljugit om att de var överens varken för sig själv eller väljarna.

De kanske VAR överens. Men nu efter valresultat och när det är skarp läge så gapar folk efter mer. Och UK kan inte skylla på någon annan för hans enda alternativ för att få bilda regering är att hålla ihop laget.

Tidigare borgerliga regeringar klarade snabbt av att axla sin roll, konstigt att de som varit så överens nu inte klarar av det?

Fast det är väl inte så konstigt? Alliansen gick ju till val med en genensam politikisk plattform eller vad de kallade det. Och det har ju också hänt en del med partierna politiskt sen Reinfeldts dagar.

Inte för att jag har något direkt förtroende för UK eller tycker att han sköter detta bra, men det behöver ju inte vara då att UK ljugit om att de var överens varken för sig själv eller väljarna.

De kanske VAR överens. Men nu efter valresultat och när det är skarp läge så gapar folk efter mer. Och UK kan inte skylla på någon annan för hans enda alternativ för att få bilda regering är att hålla ihop laget.
Ja det är väl ingen av oss som vet, men jag har inte tyckt att det låtit så trovärdigt innan när de påstått att de varit överens. Plus då diverse motsägande uttalanden till media från de olika partierna som ytterligare stärkt bilden av att de inte är överens.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Person X lever på existensminimum pga utmätning av skulder, hen är pensionär och i behov av hemtjänst. Det finns en tidigare historia av...
Svar
4
· Visningar
703
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
561
Senast: MJLee
·
Samhälle Han förtjänar en egen tråd. Han var verkligen en av de mest färgstarka och effektiva politiker (finansministrar) Sverige har upplevt...
Svar
6
· Visningar
281
Senast: Palermo
·
Samhälle Jag börjar med att hissa appen Too good to go. Igår tog jag en kasse från macken, 39:-. Fick en full frukost till oss idag och lite...
Svar
12
· Visningar
1 125

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka