Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Känns åtminstone lite bra att läsa den här intervjun med Magdalena Andersson där hon inte utesluter att göra som oppositionen gjort senaste åren, när de "utnyttjat" att det var en svag regering och brutit ut enskilda förslag och fått majoritet för dem i riksdagen: https://www.dn.se/sverige/magdalena-andersson-kristersson-gar-i-sds-koppel/

Det är klart. Det är oppositionens ansvar att fortsätta verka för sin politik. När oppositionen slutar med det blir det farligt. Det är en del av demokratin att oppositionen inte är helt maktlös och hjälplös.

Alltså jag typ kräks på insidan. HUR kan UK stå och prata om att de vill samla och göra något åt det hårda klimatet i politiken när det är de själva som (mer eller mindre) i sin oppositionsroll har bidragit till just detta? Det kryper fan i mig. Så sjukt obehagligt.

Lite nervös för vilka eftergifter L behövt göra för att få sitta i regeringen (som de verkar få göra).

Jag gissar på något, eller allt av följande:

- L släpper kravet på permanenta uppehållstillstånd för asylsökande som huvudregel
- L släpper sitt nej till att personer som döms för grova terrorbrott ska kunna fråntas sitt medborgarskap om de har dubbla medborgarskap
- L släpper kravet på underlätta för familjeåterförening i asylpolitiken
- L släpper sitt tidigare nej till att polisen ska få upprätta tillfälliga visitationszoner
- L släpper sitt tidigare nej till att ställa språkkrav för att få permanent uppehållstillstånd.

Jo, sånt kan ju leda till att regeringen kan falla enklare, som vi sett.

Precis, och stödpartiet får ofta orimligt stort inflytande också eftersom de hela tiden måste hållas nöjda så att de inte går ihop med oppositionen. Ett regeringsparti blir nog mer benäget att kompromissa och hålla ihop med övriga regeringspartier än vad det hade gjort som stödparti.

Jag gissar på något, eller allt av följande:

- L släpper kravet på permanenta uppehållstillstånd för asylsökande som huvudregel
- L släpper sitt nej till att personer som döms för grova terrorbrott ska kunna fråntas sitt medborgarskap om de har dubbla medborgarskap
- L släpper kravet på underlätta för familjeåterförening i asylpolitiken
- L släpper sitt tidigare nej till att polisen ska få upprätta tillfälliga visitationszoner
- L släpper sitt tidigare nej till att ställa språkkrav för att få permanent uppehållstillstånd.
Ja det lät ju som allt ovanstående. SD fick verkligen igenom extremt mycket.

Någon mer än jag som tyckte att SD, K och M presenterar konkreta saker medans L mest pratar övergripande? Har de fått igenom så lite att de inte ens kan rabbla upp hur deras politik ska genomföras? Eller är han alltid sådär luddig?
Tycker nog att han låtit ganska luddig varje gång jag hört honom prata. Men jag tror förvisso inte heller att de fått igenom speciellt mycket.

Johan Pehrson ser typ lidande ut när UK svarar på frågor om vad som varit svårt att komma överens om, vilka frågor som är viktiga osv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Person X lever på existensminimum pga utmätning av skulder, hen är pensionär och i behov av hemtjänst. Det finns en tidigare historia av...
Svar
4
· Visningar
703
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
561
Senast: MJLee
·
Samhälle Han förtjänar en egen tråd. Han var verkligen en av de mest färgstarka och effektiva politiker (finansministrar) Sverige har upplevt...
Svar
6
· Visningar
281
Senast: Palermo
·
Samhälle Jag börjar med att hissa appen Too good to go. Igår tog jag en kasse från macken, 39:-. Fick en full frukost till oss idag och lite...
Svar
12
· Visningar
1 125

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka