Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Yey, bilder!! :bump:

Släppte hästarna på betesängen några timmar igårkväll, och struntade i att ta med kameran "eftersom de säkert bara skulle ställa sig och äta". MEN! Det var ju BRUDAR på ridbanan när vi gick förbi där, så Mr Bombastic a.k.a. Akilles blev direkt showande hingst och försökte impa. Så litegrann sprang de faktiskt, typiskt nog!

Men så är det ju alltid. Aldrig har man kameran med sig när man skulle behöva den.

Precis, och motsatsen. Får man väl nån som fotar när man rider så har det en tendens att aldrig gå sådär superbra :devil:

Amen to that. Jag ser alltid hemsk ut när jag lyckats få tag i någon som fotar när jag rider... Ungefär som om ridskolan har öppet hus för sådana som aldrig ens suttit på en käpphäst tidigare.

Ne, nu förstår jag iaf varför hon får myggbett trots att jag dränker henne i myggmedel. Har skaffat mig ultraShield, man kan ju alltid hoppas att den fungerar bättre, så slipepr man använda så mycket hästsalva :D

Ja alltså idag hade jag en diskussion med stallägaren om huruvida Ultrashield är bra eller inte. Hon menar på att det är såååååå giftigt och absolut inte bra för varken människa eller häst att använda! :angel:

Blir tokig! Jag menar vilket myggmedel är inte giftigt? Det är ju så dom fungerar, de ska ju vara äckliga för insekterna så att de låter bli hästarna. Eller har jag fel?

Tja, de man blandar själv är ju inte så giftiga - typ olja/vinäger/vitlök/kanel. Fast vet inte om de heller hjälper så bra, + att oljan kan ge fin stekyta så att säga :angel:

Men mjäe, inte får Ultrashielden något högt betyg av mig. Inget insektsmedel får det, bara pengar i sjön. *morr, mutter och svordomar*

Men hörrööö, hur går det för dig och Burret egentligen?! Hur löste det sig?

Nja, ville bara påpeka att insektsmedel innehåller inte precis rosensaft då själva vitsen är att driva bort flygfän..

Vilket myggmedel rekommenderar du då? :)

Dig och Burret? Nu menar du väl inte mig?

Det står längst upp till höger vem man svarar:)

Undrar också hur det gick för Barret&katter!

Just nu rekommenderar jag inget medel, det är det jag försöker få fram :) Inget dyrt kemiskt medel och inga häxkok, för ingenting har hittills hjälpt, tragiskt nog för mina stackars hästar. Kanske rosensaft är värt att pröva, fick ju en rosenbuske i helgen :idea:

Som Elly säger, högst upp i höger hörn av inlägget står det vem man svarar ;)

*kl*

Oj att jag missat denna "vår" alldelens egna norrlandstråd!

Har försökt ta mig genom tråden o inser att jag vet nog vilka några av er är iaf. ;)
Bor utanför Umeå med min Kallblodstravare Epona och B-ponnyn Wilmer, i samma stall, som praktiskt nog är hemma hos mor o far :D, står även systarnas hästar Bruksnordisen Frans-Oskar och Shettisen Lakej (aka Boppe).
Tillsammans med min minsta lillasyster tävlar vi i körning med Epona och Lakej. Dock kommer denna sommar att bli väldigt lugn för mig och Epona då jag väntar barn i mitten av augusti.

Slänger in nå bilder på oss från Kågedalens tävling i fjolsommar. Kanske någon känner igen oss? ;)
Maraton
IMG_6675.jpg

Precison
IMG_6579.jpg

Badbild från i sommar :D
DSC00174.jpg

Ja, dessa flygfän håller sig baske mig inte på avstånd. Här uppe finns hur mycket som helst och det är INTE roligt för hästarna!

För några år sen fick jag tips här på buke om ett hemmagjort flugmedel som faktiskt fungerade bättre än jag kunde tro!
Receptet är som följer:
Koka upp 4 matskedar timjan i 1 liter vatten, låt stå och dra i minst 12 timmar. Sila bort timjanen, blanda sen ner 4 dl grönsåpa i timjanvattnet, klart!

Busenkelt och ingen olja som bränner på huden.

I övrigt var vi och hämtade stoet från semin i måndags, hon hade då släppt ägget och ska in på dräktighetskoll den 30:e, vi får hoppas att det tagit sig! Jag har redan tingat fölet, så blir det ett bra föl så blir den min;)

Vad roligt :love: !

Jag totalt älskar föl. De är så himla söta!!

Ferro står ute på Röbäcksängarna som vanligt i sommar och jag har inte en enda gång hittils behövt spruta på något insektsmedel på honom! :banana: Hagarna ligger öppet på ängarna, utan vattendrag så ibland kan man se att hästarna viftar några flugor men jag har inte hittat ett enda bett på honom än så länge! Så skönt att slippa oroa sig för att hästen blir uppäten! :love:

Fin häst! Man blir inte liiite körsugen.

Wilmer är det en fjording eller ja korsning kanske?

Krockodil: Ja, det är himla skönt att det inte är så mycket insekter på slätten:love: Inte för att jag har den turen just nu men det verkar inte
vara så mycket insekter nu ändå.

@Modett & _Elly
Tja, det blev en liten nödlösning.

Kissekatterna stannade hemma i Umeå. Som tur var hade jag en sjysst kursare som osjälviskt erbjöd sig att cykla förbi (hon bor Väst på stan) och ge medicin och fylla mat m.m de fyra dagar som det är medicinering. Och min syster fick gott acceptera att ta de tre resterande dagarna.

Vad gäller B så fick jag krypa till korset och be E & M om hjälp att fixa honom. Nu verkar det ju som att vår nya stallgäst har en kompis som var lite sugen på att rida B lite då och då så jag fiskade lite efter om de kunde tänkas ta några dagar också, så här i elfte timmen när jag snart är hemma igen, och det lät fullt genomförbart :p. Så man får hålla tummarna. Och med lite tur kanske den där kompisen hon har blir så förtjust i B att h*n vill ha honom som sommarhäst i två veckor i juli :D

Vi fick också låna en bit av ett fält till sommarbete. Nackdelen är att man abra kan ha två hästar åt gången där så det blir två veckor i stöten och gå skiftgång, men å andra sidan kan det vara bra för B som hade lite fångkänning förra sommaren. Vi får se...

Ja, visst är det oerhört bekvämt med att ha hästen på Röbäcksslätten ur insektssynpunkt! Garanterat myggfritt:D

Ännu bekvämare är det att inte ha häst alls;) Men jag och min häst har överlevt tre somrar häruppe i myggornas land och det går det också;)

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 328
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 767
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
606
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt
  • Muddypaws 24/25
  • Hemlösa hundar ökar