@cili jag tror du är inne på något just med att man inte ska skrämma iväg nya med ett hårt klimat. Klimatet på forumet är ju minst sagt hårt och jag upplever att det till och från blir lite otrevligt med följd av "det är ett diskussionsforum!". Ja, det är ett diskussionsforum men man måste väl kunna uttrycka sina åsikter på ett trevligare sätt än vad många gör? Jag vet ju att jag själv tagit rejält illa vid mig vid några tillfällen och det känns väldigt tråkigt. Jag har med tiden lärt mig vilka trådar jag ska undvika att skriva i även om de verkar intressanta men jag kan förstå att en ny användare blir lite avskräckt.
Men man kan inte förvänta sig att alla ska ha samma diskussionsstil. Det är bara inte rimligt. Det är såklart jättetråkigt om någon tar illa upp, men vad är det tänkt "vi" ska göra åt det - det finns ju inget "vi"? Jag tror det är väldigt få som uttrycker sig hårt - sett från mitt perspektiv, vad som är hårt beror ju på ens egen upplevelse - som gör det med avsikt att såra. Så "var snällare" betyder vaddå, för någon som inte anser sig vara otrevlig? Och jag vet att människor är olika känsliga, men när någon i en tråd får ett dussin lirkande, utslätade svar och ett lite hårdare, då är det plötsligt dåligt diskussionsklimat och man får minsann inte x, y, z och bla-bla-bla - det är inte bara den som skriver som har ett ansvar, den som läser har ett eget ansvar för att inte överreagera. Ja, det är jättesynd om folk blir bortskrämda eller känner att de inte "får" vara med (vilket jag som sagt inte riktigt förstår), men jag ser ingen realistisk - eller faktiskt ens önskvärd - väg att gå för att alla ska känna sig bekväma i alla trådar. Vi är olika människor, vi ser saker olika och vi uttrycker oss olika, hur (och varför...) ska vi ändra på det?