Bukefalos framtid

Angående hur man blir bemött tycker jag beror mycket på hur man själv beter sig. Det finns några självutnämnda Bukepoliser som gillar att dra upp sådant man skrev i någon helt annan tråd i ett helt annat ämne för länge sedan och slänga tillbaka det på en, men de är tack och lov få.

Det finns de nya som kommer och tvärsäkert kommer med tokiga påståenden, lägger ord i folks mun och argumenterar utifrån det fast påståendet aldrig har funnits. Andra talar om att den som inte omedelbart agerar som man själv tycker är en hemsk djurplågare och det är också alla som håller med denne. Vissa kapar trådar och tjatar iväg i någon bisats och vill inte inse att ens inlägg inte har i tråden att göra eller acceptera de svar man får eftersom man ville ha något helt annat.

Sen finns det de som kan diskutera nästan hur känsliga ämnen som helst utan att någon ska känna sig kränkt, förutom de som alltid känner sig kränkta så fort de inte får medhåll. Som kan ge råd som man lyssnar på, som kan tala om att någon har fel och inte bara skrika att alla som gör fel är idioter utan komma med konstruktiv kritik och tala om vad man ska göra istället, och varför.
Fast jag kan väl tycka att det är lite svårt också, det här med att bete sig på nätet. Tänker om en person själv anser att den beter sig snällt och skriver snälla saker, så kommer det någon och tolkar dennes text till det motsatta, trots att det inte var menat så från början.
Text ÄR svårt, då vi inte kan kommunicera med tonläget, kroppsspråk m.m.

Känner för övrigt igen det där du beskriver.

Svarar alla:

Jag tycker det märks tydligt att forumet är mindre aktivt nu än det var för flera år sedan, jag har varit här sedan Stallet tiden.
@Aionee Du har absolut rätt i att det är en av de mest aktiva forumen, men ändock så tycker jag det har minskat här. Jag tycker tydligt att det har märkts på att forumet "ungdom" är mycket mindre aktivt än "senior" och så var det då inte förr i tiden:angel:

Tror ni inte att själva forumintresset är på väg att minska? Jag tänker att dom flesta yngre mer använder sig av Fb Instagram och andra sociala medier. Det hade varit roligt med lite statistik över hur många yngre som blir medlemmar :confused:
:D

Jag håller med dig om minskad aktivitet på Ungdom, helt klart. Aktiviteten har i alla fall ändrat karaktär och jag undrar om det är mängden chattrådar som ligger bakom.

Jag kikade in på Ungdom häromdagen. Bara nio trådar därinne hade varit aktiva den dagen, resten var från dagen innan eller tidigare. Sex av de nio var chattrådar, bara tre var diskussioner i enskilda ämnen.

Jag tror att det är förödande. Visst, forumet blir vad dess användare gör det till och finns där många chattrådar så beror det på att folk vill chatta - men jag tror inte att det gör forumet inbjudande för nykomlingar. Intrycket de får är nog snarare att här sitter en massa kompisar som redan känner varann och småpratar, själva är de inte är inbjudna. Tjusningen på Ungdom och Senior har väl ändå alltid varit mångfalden och bredden i ämnena, inte att folk ska sitta dagarna i ända och redovisa vad gör, vad de shoppar, felsägningar de gjort, vilken låt de just lyssnar på osv.

Jag haft ett långt uppehåll härifrån, nu har jag läst lite på ffa Senior ett par veckor och ser att den typen av trådar har ökat även där. Jag ber till Bukeguden att Senior inte ska gå samma väg som Ungdom när det gäller det.

Jag håller med dig om minskad aktivitet på Ungdom, helt klart. Aktiviteten har i alla fall ändrat karaktär och jag undrar om det är mängden chattrådar som ligger bakom.

Jag kikade in på Ungdom häromdagen. Bara nio trådar därinne hade varit aktiva den dagen, resten var från dagen innan eller tidigare. Sex av de nio var chattrådar, bara tre var diskussioner i enskilda ämnen.

Jag tror att det är förödande. Visst, forumet blir vad dess användare gör det till och finns där många chattrådar så beror det på att folk vill chatta - men jag tror inte att det gör forumet inbjudande för nykomlingar. Intrycket de får är nog snarare att här sitter en massa kompisar som redan känner varann och småpratar, själva är de inte är inbjudna. Tjusningen på Ungdom och Senior har väl ändå alltid varit mångfalden och bredden i ämnena, inte att folk ska sitta dagarna i ända och redovisa vad gör, vad de shoppar, felsägningar de gjort, vilken låt de just lyssnar på osv.

Jag haft ett långt uppehåll härifrån, nu har jag läst lite på ffa Senior ett par veckor och ser att den typen av trådar har ökat även där. Jag ber till Bukeguden att Senior inte ska gå samma väg som Ungdom när det gäller det.

När jag började hänga på buke(2005 tror jag, även om jag nog läste lite redan tidigare) så var ju Ungdom uppdelat mellan Ungdom och Äldre ungdom jag tror gränsen därimellan först gick vid 16år för att sedan ändras till 18 år.(jag har för mig att jag var lite över den där gränsen under lång tid) Åtminstonde ÄU var väldigt aktivt ett tag, mer aktivt än Senior tror jag. Kan tänka mig att många som har varit medlemmar länge och nu är aktiva på Senior hängde på ÄU då.

Jag kan tänka mig att anledningen till att U och ÄU slogs ihop var just minskad aktivitet?

I övrigt håller jag verkligen med dig det vore väldigt tråkigt om buke utvecklats så att det tappar sin intressanta bredd på många olika typer av disskussioner i allt från stora frågor till små.

Hej! Du har blivit morsa har jag förstått. Herrrregud!

(Det betyder grattis. Lyllo bebis att få dig till mamma :love:)

Ja, kan du tänka dig att jag blivit morsa. :D Och vet du, arbetsnamnet på ongen var "bläckfisken" eftersom det kändes som att hon hade minst åtta armar och ben när hon låg i magen. Numer får bläckfisktemat hänga med på kläderna. :p

11728768_613490508792633_161472606589142107_o.jpg

(Nu kanske jag ska sluta OT:a... :angel: )

Det där funderade jag lite på, och kom fram till att det enda jag faktiskt använder Ungdom till är beachtråden. Visst kikar jag på de andra trådarna ibland och gör något inlägg här och där, men annars är det nästan alltid Senior jag dras till trots att det inte är "till för" folk i min ålder. Ska jag starta en tråd så gör jag det nästan alltid i Senior fast att jag inte "ska" med tanke på min min ålder, men jag tror (vet?) helt enkelt att jag kommer att få fler och ibland kanske till och med vettigare svar där.

I själva verket är det säkert så att även seniorerna kikar lite på Ungdom och hoppar in där och svarar om de tycker, men det tar ändå emot för mig att starta en tråd i Ungdom om det gäller något som är något sånär viktigt eller allvarligt. Så jag tänker att det blir väl kanske lite av en ond cirkel på det viset - folk tycker att de mer seriösa trådarna passar på Senior och då blir Ungdom som det blir... Kanske.

Det där funderade jag lite på, och kom fram till att det enda jag faktiskt använder Ungdom till är beachtråden. Visst kikar jag på de andra trådarna ibland och gör något inlägg här och där, men annars är det nästan alltid Senior jag dras till trots att det inte är "till för" folk i min ålder. Ska jag starta en tråd så gör jag det nästan alltid i Senior fast att jag inte "ska" med tanke på min min ålder, men jag tror (vet?) helt enkelt att jag kommer att få fler och ibland kanske till och med vettigare svar där.

Det där stämmer lite med vad jag tycker mig se ... Det verkar vara fler diskussionstrådar från U-are på Senior nu. Och det kan väl iofs bero på att de blivit äldre, eller så beror det faktiskt på det du säger. Och för Seniors del tycker jag bara att det är bra, eftersom jag inte vill att Senior ska drunkna i Stora tråden om-trådar. Men det är ju synd på Ungdom.

I själva verket är det säkert så att även seniorerna kikar lite på Ungdom och hoppar in där och svarar om de tycker, men det tar ändå emot för mig att starta en tråd i Ungdom om det gäller något som är något sånär viktigt eller allvarligt. Så jag tänker att det blir väl kanske lite av en ond cirkel på det viset - folk tycker att de mer seriösa trådarna passar på Senior och då blir Ungdom som det blir... Kanske.
Det där har jag märkt också på sistone, att det verkar vara mer aktivitet inne på senior än ungdom, samt att folket hoppar mellan de olika forumen.
Själv har jag åldern inne för Senior och jag minns i början när jag skrev där, då var det några som inte trodde jag "hörde hemma där" då jag troligen var under 25 (minns nu inte hur länge sen detta var) kan däremot tänka mig att det är annorlunda nu, både på gott och ont.

Jag tror olika forum är svårt, en tid är ett visst forum populärt sen kommer en annan tid när ett annat blir det osv. Fokuset flyttas, sen om det är på gott eller ont är svårt att säga.

Det där stämmer lite med vad jag tycker mig se ... Det verkar vara fler diskussionstrådar från U-are på Senior nu. Och det kan väl iofs bero på att de blivit äldre, eller så beror det faktiskt på det du säger. Och för Seniors del tycker jag bara att det är bra, eftersom jag inte vill att Senior ska drunkna i Stora tråden om-trådar. Men det är ju synd på Ungdom.
Det där har jag märkt också på sistone, att det verkar vara mer aktivitet inne på senior än ungdom, samt att folket hoppar mellan de olika forumen.
Själv har jag åldern inne för Senior och jag minns i början när jag skrev där, då var det några som inte trodde jag "hörde hemma där" då jag troligen var under 25 (minns nu inte hur länge sen detta var) kan däremot tänka mig att det är annorlunda nu, både på gott och ont.

Jag tror olika forum är svårt, en tid är ett visst forum populärt sen kommer en annan tid när ett annat blir det osv. Fokuset flyttas, sen om det är på gott eller ont är svårt att säga.

Ju mer jag funderar på det här ju konstigare tycker jag nog att åldersuppdelnigen är? Jag menar det är ju inte så konstigt om folk som är 20-25år väljer att starta vissa typer av trådar på senior. T.ex. trådar som rör jobb där det kanske frågas efter erfarenheter lär ju få betydligt större chans att få många och bra svar på Senior än på Ungdom, där en del fortfarande går i grundskolan. Gränsen kanske borde vara lägre nu när det bara är två forum? Iof så skulle det kanske bara minska aktiviteten på U ytterligare? Å andra sidan kanske fler "barn" lockas att hänga på buke om de har en egen forumdel att hänga i? Jag vet nog inte riktigt vad jag tycker.

Ju mer jag funderar på det här ju konstigare tycker jag nog att åldersuppdelnigen är? Jag menar det är ju inte så konstigt om folk som är 20-25år väljer att starta vissa typer av trådar på senior. T.ex. trådar som rör jobb där det kanske frågas efter erfarenheter lär ju få betydligt större chans att få många och bra svar på Senior än på Ungdom, där en del fortfarande går i grundskolan. Gränsen kanske borde vara lägre nu när det bara är två forum? Iof så skulle det kanske bara minska aktiviteten på U ytterligare? Å andra sidan kanske fler "barn" lockas att hänga på buke om de har en egen forumdel att hänga i? Jag vet nog inte riktigt vad jag tycker.
Jag tror det är bra att båda finns, det är som du skriver med förhoppningsvis mer erfarenhet på senior än t ex ungdom.

Något jag spontant tycker är att de har verkat vara en trevligare ton inne på ungdom och lättare att komma in.
Medan senior oftast är lite seriösare och svårare att komma in i gemenskapen. Vet inte om fler upplevt det så dock?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vänder mig till Bukefalos, då det är det största forum/grupp jag känner till, där en majoritet är kvinnor och många dessutom aktiva...
Svar
12
· Visningar
1 342
Senast: Ajda
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 164
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 334
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 802
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar