Bukefalos - ett forum för nätmobbing?

För dem som är med i "gänget" kanske.
Såklart, och beroende på ämne kanske? Mer seriösa ämnen kan det kännas som om man får ett drev emot sig?
Jag är inte med i ett gäng, men diskuterar sällan mina åsikter här. Tycker det blir allt för intensivt. Har dessutom sällan tid att sitta nån längre stund vilket gör att jag har svårt att bemöta det som skriv till mig.
 
Jag har flera gånger uppmärksammat att när några mindre aktiva medlemmar börjar tramsa och skriva interna skämt i en tråd så har de blivit tillsagda att inte gå för mycket ot eller att ta det i pm. Det är ju i sig helt ok, men när uppmaningen skrivs av och gillas av medlemmar som annars gärna tar sig friheten att bestämma när ett ämne är färdigdiskuterat genom att föra in tråden på trams och ot så brukar jag fundera om tramsande bara är förunnat en viss klick användare.
 
Jag förstår att det lätt blir mycket som känns internt när forumet funnits så länge. Det var saker som jag inte fattade ett dugg av när jag kom hit igen (varit med längre än min nuvarande användare men loggade inte in på länge). Jag gav mig glatt in i det hela, orsakade garanterat en hel del skratt när jag undrade om en del interna skämt (kanske någon skrattade rått åt mig framför sin skärm, vad vet jag). Det var inte ett problem, oftast förklarades det vad som var roligt och jag skrattade också.

Det skulle vara jättesvårt att låtsas som om man inte känner folk. Några känner jag bara här på nätet, en massa har jag träffat IRL :heart och det är klart att det skapar band. Att stänga av allt sådant när man kommer hit, vara extremt korrekt och gravallvarlig hela tiden är inte hållbart eller ens genomförbart.

Någonstans känner jag att de som klagar på att folk känner varandra, tramsar, har interna skämt osv vill att deras synsätt ska vara det allenarådande och nåde den som avviker från det. Ja, jag är medveten om att saker går överstyr ibland på olika sätt och det är det modereringen är till för. Jag är inte perfekt, välformulerad eller korrekt jämt men vem är det?!

Att försöka strypa och strömlinjeforma kommunikationssätt är väldigt effektivt för att döda debatten och helt klart skrämma bort folk. Kan vi inte enas om att vi kommunicerar på olika sätt och har olika inställningar och ibland blir det lite fel utan att illvilja är inblandat? Från alla sidor?
 
Jag är inne på samma spår som @honung. Att det är störst behöver inte innebära att det har nått sin fulla potential. Just personer som hittar hit efter att ha googlat kan bli avskräckta av inledningsvis intressanta trådar som avslutas med några sidor trams.
Eller så blir de attraherade av blandningen eller en massa seriösa trådar som inte slutar med trams. Absoluta lejonparten av trådarna slutar inte med trams även om.vissa här får det att låta som.det.

Det går inte att skapa ett forum som passar alla. Buke har lyckats bäst av de hästforum somfinns och det kan knappast bero på att konceptet är så usel som @honung syftade på att det inte skulle finnas en chans att folk stannar.

Visst forumet är inte optimalt men kan ett forum vara det? Det är snarast en levande entitet som som påverkas av alla som deltar.
 
Det märks ju VÄLDIGT tydligt då vilka som har samma åsikter och vilka som trivs i varandras sällskap.
Jag kan hålla med om att det ibland blir lite för mycket klappa på ryggen (och ibland hålla om ryggen..).

Men det är väl kanske det andra menar med bukemaffia? (Har ingen aning.)

Hur skulle ett diskusionsforum fungera om det inte märks när folk är eniga?
Och jag får omväxlande klappar på ryggen och och mothugg av samma användare.
 
Nu blir jag väl halshuggen, men... :)

Jag tycker sådana här tråden dyker upp med jämna mellanrum. Nu var det förvisso ett tag sedan. Jag håller med tidigare användare (tror det var @Inte_Ung) som skrev att klimatet här var betydligt hårdare för 10 år sedan.
Men samtidigt går det ju inte att komma ifrån att det dyker upp liknande typ av trådar, eller anklagelser mot "bukemaffian".

Det skadar väl inte att reflekter över sin egen attityd mot andra användare?

Jag har ofta reflekterat över att nya användare kan möta en rätt hård ton här. Allt från att de råkat citera fel och svarar fel användare, till att de glömt att tagga användare de pratar till/ om.
Tycker sådana saker kan sätta fel ton i ett forum.
Eller bara det lilla att man glömma börja med att "jag tycker..".

Du blir inte halshuggen av mig. En sak som jag tycker är väldigt tråkig är att folk är väldigt snabba med att komma med anklagelser om att någon som skrivit något som uppfattas som provocerande är troll, oavsett om det är en relativt ny medlem eller en som har många år på nacken som står bakom inlägget. Jag anser att man ska vara väldigt försiktig med trollanklagelser, ett troll är ju någon som enbart skriver på forum med avsikt att provocera fram en hätsk diskussion och jag ser väldigt få sådana lurviga trynen dyka upp här. Att någon har åsikter som kan leda till en hetsig debatt innebär inte att denna är ett troll! Att påstå att någon inte har en seriös agenda med sina inlägg är ett rätt fult sätt att döda möjligheterna till vettig diskussion.
 
Och hur konstigt är det inte när tysta användare går in och tramskommenterar denna tråd i en annan?
"-Oj nä, hehe, det får man väl inte skriva"
Jag tycker att för en gång skull blev detta en konstruktiv tråd om klimatet på Buke. Vi tycker fortfarande olika men har ändå ökat förståelsen om varför det lätt blir missförstånd.
 
Hur skulle ett diskusionsforum fungera om det inte märks när folk är eniga?
Och jag får omväxlande klappar på ryggen och och mothugg av samma användare.
Det är klart att det ska märkas när man är enig. :)

Men det som andra påtalar om drev o.s.v. har jag själv tänk tanken om. Fastän det inte är jag som är på andra sidan eller håller med den som sitter på pottkanten.

Det var bara en reflektion från min sida.
 
Jag har en tanke.
Här på forumet är vi en bra stor andel frekventa användare (jag räknar mig själv till den gruppen). Tillräckligt stor andel att jag tror att om de flesta av oss på något sätt gemensamt förändrar tonen/sättet vi debatterar på så skulle vi kunna ändra debattklimatet på hela forumet.
Även om jag tycker att vi har ett trevligt klimat, så kan det säkert bli bättre på något sätt.
Kan det finnas en idé i att då och då starta en tråd där man kan dela med sig av sina upplevelser på forumet och diskutera hur vi vill ha det och vad vi tycker kan bli bättre?
Alltså på ett mer aktivt sätt reflektera över hur vi har det?
Tankar?
 
Jag har en tanke.
Här på forumet är vi en bra stor andel frekventa användare (jag räknar mig själv till den gruppen). Tillräckligt stor andel att jag tror att om de flesta av oss på något sätt gemensamt förändrar tonen/sättet vi debatterar på så skulle vi kunna ändra debattklimatet på hela forumet.
Även om jag tycker att vi har ett trevligt klimat, så kan det säkert bli bättre på något sätt.
Kan det finnas en idé i att då och då starta en tråd där man kan dela med sig av sina upplevelser på forumet och diskutera hur vi vill ha det och vad vi tycker kan bli bättre?
Alltså på ett mer aktivt sätt reflektera över hur vi har det?
Tankar?

Jag tänker som så att det blir som denna tråd - rundgång.

Jag känner ändå att den större massan i denna tråd tycker att forumets miljö är bra, och att det är några fåtal som inte tycker så. Det är en omöjlighet att göra alla nöjda. Om man inte är så aktiv, eller bara är det i vissa forum, förstår jag att en del av jargongen är främmande. Men det är väl alltid så många gånger även i verkliga livet, som när man t ex börjar på en ny arbetsplats - det tar tid att förstå insidejokes eller komma in i en viss jargong (om sådan finns). Inte kallar man till möte och pekar ut sig själv som mobbad för det? Man kan välja att göra aktiva val, som att t ex fråga vad som menas med den blå micron (som jag själv inte vet, men jag ser inga problem det) eller enhörningar och drakar (again, vet inte heller själv för jag har ju inte varit aktiv i de trådarna). Inte ställer man sig i ett hörn och surar för att någon drar ett skämt man själv inte kan relatera till?

Och detta ständiga tjat om "innegäng" och "bukemaffia", som flera upplever men ändå inte kan peka ut (liksom att det förekommit cirka 0-2 exempel på näthat och mobbing under typ en tioårsperiod?). Jag tror, som någon/några andra också skrivit, att det helt enkelt handlar om aktiva användare. Aktiva i antalet inlägg och aktiva i fler underforum. Och det varierar givetvis genom åren. Att dessa aktiva knyter band sinsemellan och har insidejokes är väl knappast märkligt.
 
Så, nu har jag också rundgångat.
Nu ska jag lämna denna tramsiga tråd och återgå till min bokföring.

:p
 
Kan man inte bara säga till då om man tycker det blir för mycket tramsande i tråden, så skapar tramsarna en spinofftråd. För mig blir det jättekonstigt att inte kunnas skämta alls i diskussionen. För mig är det genom humor man visar sig mänsklig. Den visar på självdistans och distans till ämnet.

Angående det här med att sätta in ett jag tycker eller min åsikt är framför något är viktigt för att man visar på något, nämligen det faktum att man förstår att ens egen syn på saker inte är allmängiltiga. Det är därför psykologer ofta arbetar med att man ska sätta in "nu tänker jag att..." i sina tankeformuleringar. Så det är för mig viktigt. Hur ska jag annars veta om personen faktiskt menar att det är en allmängiltig sanning det den uttrycker eller om personen är medveten om att det är deras individuella syn på saken och att det finns oändliga andra sätt att se på saken som är minst lika rätt? För det finns inte en sanning.
 
Kan man inte bara säga till då om man tycker det blir för mycket tramsande i tråden, så skapar tramsarna en spinofftråd. För mig blir det jättekonstigt att inte kunnas skämta alls i diskussionen. För mig är det genom humor man visar sig mänsklig. Den visar på självdistans och distans till ämnet.

Angående det här med att sätta in ett jag tycker eller min åsikt är framför något är viktigt för att man visar på något, nämligen det faktum att man förstår att ens egen syn på saker inte är allmängiltiga. Det är därför psykologer ofta arbetar med att man ska sätta in "nu tänker jag att..." i sina tankeformuleringar. Så det är för mig viktigt. Hur ska jag annars veta om personen faktiskt menar att det är en allmängiltig sanning det den uttrycker eller om personen är medveten om att det är deras individuella syn på saken och att det finns oändliga andra sätt att se på saken som är minst lika rätt? För det finns inte en sanning.

Gillar. Förutom att det faktiskt ibland finns en enda sanning om man snävat in allt tillräckligt väl.
 
Folk börjar skämta i stället för att ryka ihop.
När dom hamnar i det läget så beror det på att dom har kommit på dig själva att dom har betett sig illa mot någon/några och så börjar man skämta istället för att på så sätt dribbla bort/flytta fokuset från deras illa beteende till något "roligt" (som dom tycker) istället för att erkänna "nu har jag betett mig illa, ber om ursäkt".
 
När dom hamnar i det läget så beror det på att dom har kommit på dig själva att dom har betett sig illa mot någon/några och så börjar man skämta istället för att på så sätt dribbla bort/flytta fokuset från deras illa beteende till något "roligt" (som dom tycker) istället för att erkänna "nu har jag betett mig illa, ber om ursäkt".

Nej, det var inte något sådant jag syftade på.
Det är vanligt förekommande både bland människor och i djurvärlden att en spänd situation som är på gränsen till att urarta till vilt slagsmål i stället vänder och plötsligt blir till en uppsluppen lek. Alla som t ex håller på med hundar har sett det hända.
 

Liknande trådar

Bukefalos Detta togs upp i en annan tråd. Jag skall här försöka informera om hur jag ser på detta. Jag tar nu detta ur minnet, en del av detta...
Svar
0
· Visningar
1 135
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Då jag inte fått svar på PM så kommer jag ta det här offentligt i syfte att väcka diskussion om både min tråd och övriga trådar som...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
15 768
Senast: Inte_Ung
·
R
  • Låst
Bukefalos Efter att ha varit väldigt passiv i mitt skrivande här på Bukefalos. Men ändå varit här och läst nästan varje dag, har jag börjat att...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
11 007
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp