Bukefalos - ett forum för nätmobbing?

Besserwisser? Den var ny.. :D

Jag har sagt det förr, det är en sak att skämta, men att raljera, håna, förlöjliga och göra ner någon på grund av avvikande åsikter är något annat.

Och det ser man ofta här, tyvärr.

Att ha roligt på någon annans bekostnad kallar inte jag att "skämta", men det kanske du gör?

Jag tror du möjligen får ett bättre svar om du släpper din anklagande "besserwisser" attityd och ställer frågan mer neutralt till exempel:

"Vad får du som gillar att skämta i trådar som inte är rena skämttrådar ut av detta?"

Vi kan nog lugnt utgå från att avsikten med att skämta knappast är att förstöra trådar. Med en mer positivt ställd fråga så har du dels chans att få ett svar och dels så undviker du att den som eventuellt svarar kommer i försvarsställning vilket sällan ger vettiga svar utan bara fortsätter din påbörjade konflikt.

Som du ser så skrev jag "besserwisser" och inte beserwisser. Fnuttarna indikerar att jag inte riktigt menar det. Förutom det så undvek du totalt att uppfatta andemeningen i mitt inlägg. Var den obekväm? Så obekväm att du behöver använda härskartekniken att attackera mig istället för att kommentera inläggets innehåll? Jag menar det seriöst. Vill du ha reda på varför folk skämtar på riktigt så bör du börja förutsättningslöst och inte nedvärderande.
 
Senast ändrad:
Ja, det är sant. Fast ibland märker man i en tråd att en person blir missuppfattad gång på gång och man ser vad de försöker egentligen säga, men de blir bortkollrade på teknikaliteter i hur de har skrivit, inte efter vad de vill framföra.
Det händer att användare gör det, försöker hjälpa till och förklara hur man kan formulera sig. Det är ju bara att läsa tidigare i tråden. Oftast blir den som man försöker förklara för bara ännu argare och mer förolämpad. Man uppfattas mästrande istället. Sen är det inte så enkelt att man VET hur andra tänker, det är trots allt rätt komplicerat. Ibland förstår jag inte ens vad jag själv tänker eller tycker, så det är inte så lätt att försöka lista ut vad någon annan tänker eller menar egentligen bakom sitt skriftspråk. Så det går liksom åt båda hållen. Det är ju ofta man frågar hur någon menar och får något skitsurt tillbaka om att man får läsa ordentligt. Där någonstans kanske man ledsnar och slutar vara trevlig. Ibland är jag präktig och släpper diskussionen och går därifrån ibland är jag inte det och då kan svaret bli där efter.
 
Ditt inlägg var väll kopplat till mitt om många olika grupper/innegäng? Jag såg det inte som ett raljerande mera en skämtspin off... Men jag gillar ju montypyton så jag är jävig.

Jag tror att jag skrev det som svar på ett inlägg av @stjarnhimmel men egentligen var det bara ett skämt baserat på hela den lättsamma diskussionen om innegänget och hur man egentligen vet om man är med där.
 
. Det är ju ofta man frågar hur någon menar och får något skitsurt tillbaka om att man får läsa ordentligt. Där någonstans kanske man ledsnar och slutar vara trevlig. Ibland är jag präktig och släpper diskussionen och går därifrån ibland är jag inte det och då kan svaret bli där efter.

Det där tycker jag är intressant. Hände mig nu idag.

Oklart inlägg, försöker få förtydligande. Och blir då anklagad. Ibland är faktiskt en fråga bara en fråga, utan behov av ytterligare (över-)tolkning.

"Men mener du då att..." indikerar att det faktiskt är en fråga för att förtydliga ett tidigare uttalande. Tycker jag.

Vissa användare är väldigt luddiga i skrift, och jag har förstått att samma användare ofta känner sig missförstådda, trakasserade, förföljda och illa behandlade. När det kanske egentligen är så enkelt att man inte gör sig förstådd, och missuppfattar följdfrågor som trakasserier.
 
Men varför vill du in i dessa trådar o tramsa och sätta din ton. Varför är det inte bättre att du själv skapar en tramstråd och tramsar där istället
Om du nu tycker det verkligen är jobbigt, som du påstår, med trams i trådarna så undrar jag varför du håller på med att tramsa själv? Att klippa i citaten, komma med grundlösa påståenden och anklagelser, förklara för andra vad de tycker och vad de menar med sina inlägg gör att iaf jag inte kan ta någonting du skriver på allvar.
 
Senast ändrad:
Som du ser så skrev jag "besserwisser" och inte beserwisser. Fnuttarna indikerar att jag inte riktigt menar det. Förutom det så undvek du totalt att uppfatta andemeningen i mitt inlägg. Var den obekväm? Så obekväm att du behöver använda härskartekniken att attackera mig istället för att kommentera inläggets innehåll? Jag menar det seriöst. Vill du ha reda på varför folk skämtar på riktigt så bör du börja förutsättningslöst och inte nedvärderande.

Fast vänta lite, vem har attackerat nån? För att jag frågade hur du definierar att skämta? Eller vem började kalla någon saker?

Jag förstår verkligen inte.

Och angående att fråga "skämtarna" (vilket de verkligen inte är) varför de "skämtar" :cautious:, jag har ifrågasatt deras beteende i flera år, men aldrig fått nåt svar.

Och återigen, det är inga skämt eller skämtare jag pratar om, det jag syftar på är när flera går ihop för att trycka till och förlöjliga någon som har en avvikande åsikt. Vilket är vanligt här.
 
@Thera

Jag har ärligt talat inga bekymmer med att folk "trycker till" eller "förlöjligar" rasister och sexister. Det är nog de enda tillfällena jag faktiskt kan komma ihåg att den jargongen har använts.

Men att påstå att det är vanligt? Okej. Upp till bevis!
 
Fast vänta lite, vem har attackerat nån? För att jag frågade hur du definierar att skämta? Eller vem började kalla någon saker?
Du frågade inte utan du antydde att jag skämtade genom att driva med folk. Jag uppmärksammar hellre den typen av påhopp än att besvara dem. Man hamnar alltid i en försvarsställning när man ska förneka någon negativ anklagelse. Vill du fråga mig om något så använd en positiv eller neutral ton och undvik att göra frågan till en anklagelse.


Och angående att fråga "skämtarna" (vilket de verkligen inte är) varför de "skämtar" :cautious:, jag har ifrågasatt deras beteende i flera år, men aldrig fått nåt svar.
Jag förstår verkligen att du inte får svar om du skriver nedlåtande som du gjorde här, därför kom jag med ett mer neutralt alternativ.
Och återigen, det är inga skämt eller skämtare jag pratar om, det jag syftar på är när flera går ihop för att trycka till och förlöjliga någon som har en avvikande åsikt. Vilket är vanligt här.
Det är möjligt du pratar om det men du skrev endast raljera och uttrycket raljera kom fram här i tråden när @Dentaku? ville liva upp tråden och försökte skämta helt utan någon avsikt att förlöjliga någon.
Rent generellt så talar vi också om trådar som spårar ut i skämt, inte trådar som spårar ut i trakasserier.


Återigen, du har inte reflekterat över möjligheten att ställa en mer neutral fråga utan fortsätter med att formulera dig nedsättande. Så får man helt enkelt inga vettiga svar.
 
Även du kanske ska läsa hela mitt inlägg :grin:

Edit: Jag säger som @Lovisaleonora, försök inte förvränga vad jag säger med halvcitat av mina inlägg.
För någon som är så besatt av att påpeka punkt nr 7 i inlägget känns det ju rätt märkligt att punkt nr 2
tala inte om för åsiktsmotståndaren vad den tycker, om du ändå måste så skriv "jag uppfattar att du tycker så här, stämmer det"
inte verkar gälla? Eller @Gammeln ? Varför gäller inte alla regler även dig?
 
Om man upplever det så kanske det är bra att säga till i tråden i fråga. Annars är det ju svårt för de som tramsar att inse att de förstör.
Nu kommenterar jag flera inlägg ovan men tar min utgångspunkt i denna.

Gör du det och är utanför så är risken att det blir ett jobbigt väldigt liv, så man ids inte om man tillhör de som inte har social acceptans att bära sig åt, om än inte hur som helst så i alla fall bra nära gränsen för vad som är rimligt. Görs detta på mer regelbunden basis mot vissa medlemmar så är jag i alla fall klar över vad jag kallar det.

Det är inte och får inte bli på de drabbades sak att försöka stävja sådant genom att säga till - utan det måste vara kollektivets sak att hålla efter det och påminna varandra om hur samtalsklimatet bör vara på forumet.
Innan det går till extremfall som moderatorerna få ta hand om.

Att peka på att det minsann är värre på andra ställen på nätet är med något jag för min del vänder mig emot.
Att vårda det vi har, utveckla och göra det bättre är en mera positiv väg att gå. Är det dessutom så att det i sin genre (stavning?) är av betydande storlek så skulle ett sådant aktivt policyarbete kunna vara en samhällsinsats inom hästsverige . Det i sin tur kunde mycket väl vara ekonomisk betydelse för annonsintäkterna till forumet.

För så upplever jag det, de delar av som är de tråkiga med attityden här på forumet är med de tråkiga attityder som jag möter bland hästfolk i verkliga livet. Där går det inte att klicka sig vidare om man ledsnar eller känner sig illa behandlad.

Tycker i det stora hela att detta är ett fantastiskt forum, där jag oftast trivs mycket bra, och att det inte är skäl nog att inte driva ett gemensamt arbete med att förbättra det.
 
Du frågade inte utan du antydde att jag skämtade genom att driva med folk. Jag uppmärksammar hellre den typen av påhopp än att besvara dem. Man hamnar alltid i en försvarsställning när man ska förneka någon negativ anklagelse. Vill du fråga mig om något så använd en positiv eller neutral ton och undvik att göra frågan till en anklagelse.



Jag förstår verkligen att du inte får svar om du skriver nedlåtande som du gjorde här, därför kom jag med ett mer neutralt alternativ.

Det är möjligt du pratar om det men du skrev endast raljera och uttrycket raljera kom fram här i tråden när @Dentaku? ville liva upp tråden och försökte skämta helt utan någon avsikt att förlöjliga någon.
Rent generellt så talar vi också om trådar som spårar ut i skämt, inte trådar som spårar ut i trakasserier.


Återigen, du har inte reflekterat över möjligheten att ställa en mer neutral fråga utan fortsätter med att formulera dig nedsättande. Så får man helt enkelt inga vettiga svar.
Typ, har du slutat misshandla din fru?
 
Det är inte och får inte bli på de drabbades sak att försöka stävja sådant genom att säga till - utan det måste vara kollektivets sak att hålla efter det och påminna varandra om hur samtalsklimatet bör vara på forumet.
Innan det går till extremfall som moderatorerna få ta hand om.

Fast drabbbade? Pratar vi inte om helt olika saker nu, åtminstone du och jag? Mitt inlägg handlar om att vissa tycker att för många trådar tramsas sönder, inte om att folk blir utsatta för någon negativ stämning och ett dåligt samtalsklimat. Om trams i sig vore negativt så skulle ju inte tramstrådar heller vara ok. Om man tycker att det är för mycket trams i en tråd tillhör man knappast en utsatt grupp som behöver skyddas av kollektivet.
 
Det är inte och får inte bli på de drabbades sak att försöka stävja sådant genom att säga till - utan det måste vara kollektivets sak att hålla efter det och påminna varandra om hur samtalsklimatet bör vara på forumet.

Så trams där det inte anses höra hemma (av vissa) ibland drar ner samtalsklimatet rent generellt och vad är det egentligen man "drabbas" av och måste stävja, för samtalsklimatets skull, när det blir en del trams i icke rena tramstrådar?

Tramset har blivit en höna av en fjäder känns det som, men så hör jag ju inte till vare de som anses tramsa sönder forumet eller de som tar väldigt illa vid sig av de som tramsar heller.
(tack och lov!)

Därmed inte sagt att jag inte kan använda humor här inne ibland, för det gör jag. Sen om nån enstaka av alla användare här eventuellt kanske kan tänkas ta illa upp för att jag gör det är inget jag ens reflekterat över och inte kommer att göra framgent heller.
 
Fast drabbbade? Pratar vi inte om helt olika saker nu, åtminstone du och jag? Mitt inlägg handlar om att vissa tycker att för många trådar tramsas sönder, inte om att folk blir utsatta för någon negativ stämning och ett dåligt samtalsklimat. Om trams i sig vore negativt så skulle ju inte tramstrådar heller vara ok. Om man tycker att det är för mycket trams i en tråd tillhör man knappast en utsatt grupp som behöver skyddas av kollektivet.
Nu tolkar jag det som att vi diskuterar olika delar av företeelser som spårat ur och trillat över gränsen för vad som är acceptabelt. Tramsa sönder det man vill få fram eller få reda på är en av de sakerna. Det jag skrev är nog applicerbart på flera av de saker som tagits upp senaste dygnen i tråden - men tramsandet var det jag gått och grunnat på under dagen.
 
Det är inte och får inte bli på de drabbades sak att försöka stävja sådant genom att säga till - utan det måste vara kollektivets sak att hålla efter det och påminna varandra om hur samtalsklimatet bör vara på forumet.
Fast alltså, om en upplever sig dåligt behandlad så är det väl en jättebra grej att säga det just där och då (eller för all del, rapportera inlägget) för kollektivet kan ju inte riktigt veta när något är på gränsen? Och det blir så svårt i ett senare läge att veta när det inte var okej längre.

Tydliga påhopp tycker jag att de allra flesta uppmärksammar, men hur ska vi veta vad som är okej för varje användare? Iom att alla har olika toleransnivå och olika gränser så tolkar vi ju trots allt saker olika och det blir ju inte hållbart om den som är mest känslig eller mest okänslig gör sig till talesperson för någon som inte alls har samma gränser?

Så jo, vi är vuxna personer (mer eller mindre) som hänger på det här forumet och då kan en också säga till när en inte tycker att det är festligt längre.
 
Nu tolkar jag det som att vi diskuterar olika delar av företeelser som spårat ur och trillat över gränsen för vad som är acceptabelt. Tramsa sönder det man vill få fram eller få reda på är en av de sakerna. Det jag skrev är nog applicerbart på flera av de saker som tagits upp senaste dygnen i tråden - men tramsandet var det jag gått och grunnat på under dagen.

Jag förstår inte riktigt. Tycker du alltså att de som ogillar trams(t ex i form av poesi, enhörningar osv) i trådar är en utsatt grupp för vilken hela forumet har ett ansvar? Annars förstår jag inte varför du använde mitt inlägg att svara på.
 
Den här tråden överträffar sig själv. Allt finns praktiskt illustrerat, mobbing, gäng , stödanvändare, splaining , härskartekniker , extremgilla och fruktansvärt mycket tröttsamt trådsöndertramsade vuxna människor och avsaknad av moderering. Det är fan inte konstigt att folk som är intresserade av sjysst kommunikation tröttnar på forumet. :(
Jag loggade in så här på lördagskvällen (efter ett par glas vin) och skummade igenom tråden, och jag tycker inlägget ovan sammanfattar vad jag tycker ganska väl.

Jag läser inte så mycket på andra forum men tog mig tiden att ägna ett antal timmar åt att läsa i ett par andra sociala forum för att få lite perspektiv. För mig är det helt klart att Bukefalos har allvarliga problem som bottnar i såväl moderatorers som ägarens inställning - som jag ser det tar ansvariga för Bukefalos aktivt ställning för nätmobbing. Ett sådant forum är i varje fall jag inte beredd att stödja. Droppen blev den senaste tråden där, förutom att ren mobbing förekom, en användare som gick över gränsen för vad som är förtal (och anmäldes) hyllades av ansvariga på forumet.

Jag tror inte jag har lust att skriva eller läsa fler inlägg här på forumet så jag vill passa på att säga att följande: Jag må tycka att ansvariga på forumet är fega xxxx men det gäller inte majoriteten av ni som skriver här: Ni är underbara! - och istället för negativa känslor väljer jag att ta detta med mig :)
 
Senast ändrad:
Jag förstår inte riktigt. Tycker du alltså att de som ogillar trams(t ex i form av poesi, enhörningar osv) i trådar är en utsatt grupp för vilken hela forumet har ett ansvar? Annars förstår jag inte varför du använde mitt inlägg att svara på.
Märker att du inte förstår hur min tankebana gick.

Tramseri i rena tramstrådar var en sak som diskuteras, sen var det tramseri i andra trådar, mer eller mindre allvarliga. Enstaka trams för att tillfälle ges och blir oemotståndligt har med tagits upp. Sen har det diskuterats när trams används som trådhaverimetod. Även en tramstråd kan tramsas sönder genom att tillåtas gå över styr, men detta får tramstrådsvännerna rya i. Utan jag menar främst när tramsandet spiller över i andra trådar och det märks att det används för att tvåla till någon. Är det enstaka och sporadiskt är det en sak, men när användare blir utsatt för detta gång på gång varvat med alla andra sätt att försöka få dem att ,ursäkta uttrycket, hålla käften. Det var det jag associerade till med kommentaren om vem som skulle säga ifrån.

Det går inte att räkna med att den som känner sig tilltvålad har psykisk styrka att säga ifrån - det funkar inte så. Detta gäller överallt i vårt samhälle, men det vi kan göra här är att titta på problemet just här, gemensamt. Det är just det vi gör nu - kan bara hålla med Luff (har inte lärt mig det där taggeriet än) att nu har vi en konstruktiv diskussion om en väldigt viktig bit av forumet.
 

Liknande trådar

Bukefalos Detta togs upp i en annan tråd. Jag skall här försöka informera om hur jag ser på detta. Jag tar nu detta ur minnet, en del av detta...
Svar
0
· Visningar
1 135
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Då jag inte fått svar på PM så kommer jag ta det här offentligt i syfte att väcka diskussion om både min tråd och övriga trådar som...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
15 768
Senast: Inte_Ung
·
R
  • Låst
Bukefalos Efter att ha varit väldigt passiv i mitt skrivande här på Bukefalos. Men ändå varit här och läst nästan varje dag, har jag börjat att...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
11 007
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp