Bukefalos - ett forum för nätmobbing?

Jag har nu läst igenom större delen av tråden och för mig är svaret på ursprungsfrågan: Är Bukefalos ett forum för nätmobbing? ett klart JA

Jag blev mycket besviken, det får jag erkänna, på ett par personer som jag känt och respekterat för deras kunskap inom häst och tänkte för att ge igen citera vad några mycket erfarna hästmänniskor sagt om forumet men struntar i det och avslutar istället med ett:

Hej!

Har följt tråden och detta var nog det mest tramsigaste och mest omogna svaret i hela tråden!
 
Jag har nu läst igenom större delen av tråden och för mig är svaret på ursprungsfrågan: Är Bukefalos ett forum för nätmobbing? ett klart JA
Jag måste säga att jag nog tycker det är en väldigt liten del som håller med dig i den analysen. Jag kanske läser med rosa glasögon, men är det verkligen den analysen tråden kommit fram till? (tråden i det här fallet som representant för blandade BUkefalos-användares åsikt). Ser man dessutom till systertråden (Bukefalos - ett forum för nätkärlek.) känns det som en väldigt konstig slutsats att dra.

Att DU tycker att Bukefalos är ett forum för nätmobbning är däremot ställt bortom allt tvivel.

.. och tänkte för att ge igen citera vad några mycket erfarna hästmänniskor sagt om forumet men struntar i det ...

Med det sagt (om man ger sig i in diskussioner med inställningen att man vill "ge igen" genom att citera andra, tydligen inte involverade, personer har man nog kanske lite fel fokus för att bidra till ett gott klimat) känns ämnet rätt uttömt faktiskt. Ditt inlägg skapade för mig många frågor, men ärligt talat vill jag faktiskt inte höra svaren.

Det känns bra att du hittat ett forum som du känner passar dina intentioner bättre, alla förtjänar att hitta hem.
 
Du känner aldrig att du är fyrkantig mot andra? Utan det är bara andra som hackar på dig, och det finns aldrig fog för att bemöta dina åsikter? Du uttrycker dig aldrig främlingsfientligt eller nedvärderande?
Du och @Lampan har en del gemensamt känns det som.
Åter; varför är du på buke om det är så hemskt? Det är ju helt frivilligt.
Varför läser du mina inlägg om dom är så hemska och otrevliga?
 
För att det här ska stämma måste det också efterlevas. Men modererar man inte bort såna inlägg, så spelar det ingen roll vad för regler man sätter upp.

Som ett exempel, en tråd för inte så länge sen där en tonåring hade funderingar över hur mycket hen behövde göra hemma vs hur mycket hen orkade, när det också skulle skötas häst. Ts där blev aldrig otrevlig mot någon, men blev kallad både det ena och det andra. Fast hen bara var ett barn som frågade om råd. Det tyckte jag iaf var förbannat ynkligt, och inte blev tråden modererad heller!

Någon frågade tidigare här hur man vet om man är populär:
Om det finns två polariserade åsikter i en tråd, och den ena sidan börjar förlöjliga sina åsiktsmotståndare, griper efter halmdockor och tramsar runt- men tillåts göra det ivrigt påhejade- då vet man att det är den populära skaran.
Om en grupp meningsmotståndare som inte är populära gör detsamma så blir de åthutade eller modererade.
Ja det bekräftar ju vilka vidriga människor (en del) här på forumet är.
Totalt gräsligt att ge sig på ett barn i ett drev:wtf:
Här finns noll i självinsikt hos vissa
Att det finns "sadister" på ett forum är ju inte alls konstigt.
Dom som ska klandras är moderatorerna.
Moderatorer ska inte klappa vissa användare medhårs bara för att den tillhör "gruppen för inbördes beundran"
 
Från nålade tråden:
1. för fram dina åsikter om ämnet, inte dina åsikter om åsiktsmotståndaren
2. tala inte om för åsiktsmotståndaren vad den tycker, om du ändå måste så skriv "jag uppfattar att du tycker så här, stämmer det"
3. även om åsiktsmotståndaren är en idiot så är det aldrig ok att skriva det i detta forum
4. att en person har en annan åsikt än dig är helt tillåtet
5. att en person envist framhävdar att den har en annan åsikt än dig är också tillåtet
6. om någon säger att din åsikt är rasistisk eller att den framstår som bitter så är det tillåtet
7. om någon kallar dig eller någon annan för rasist, idiot, bitterfitta el liknande så är det inte tillåtet, och ska anmälas till moderator via länken Rapportera under inlägget

/moderatorn
Vad bra:up:

Det är alltså tillåtet att säga att någon framstår som bitter :D
Kan vara användbart, här på sidan :idea:
 
Varför läser du mina inlägg om dom är så hemska och otrevliga?

Redan tillbaka?

För att jag tycker det är fel att dina åsikter ska stå oemotsagda. Och ibland för att det roar mig.
Men jag tycker dig sätt att uttrycka dig och dina åsikter lämnar en del övrigt att önska. Du är givetvis i din fulla rätt att ha dem, men du får nog räkna med mothugg och att bli ifrågasatt.


nu ska jag fixa födelsedagstårta tills BARNET och DUFVAN och DÅREN kommer hem.
 
Ja det bekräftar ju vilka vidriga människor (en del) här på forumet är.
Totalt gräsligt att ge sig på ett barn i ett drev:wtf:
Här finns noll i självinsikt hos vissa
Att det finns "sadister" på ett forum är ju inte alls konstigt.
Dom som ska klandras är moderatorerna.
Moderatorer ska inte klappa vissa användare medhårs bara för att den tillhör "gruppen för inbördes beundran"

Jag tycker att det mått av självinsikt som tilldelats dig, inte verkar vara av den större sorten.
 
Men kära nån! Moderatorerna gör ett bra jobb tycker jag. Det tycker jag trots att jag blivit otroligt mycket bannad själv. Det var dock för 8-10 år sedan då det var lite fart här och roligare! Innegänget blir jag aldrig anklagad för att vara med i längre så jag är med glädje hängis eftersom jag väl ägnar en tiondel av tiden här nu mot förr.
Det jag vill säga är att de som gnäller och är missnöjda är de i den här tråden är oförskämda och påstår rent galna saker. Labb vill ge igen och säger svepande att det minsann finns duktiga hästägare som sågar buke. Jobbigt för det ju just hästägarna som vet bäst. Lampan kallar athena för hängis.
Jo jo så mycket ogillar ni mobbing!
 
Jo, du har blinkat med "barnet" ganska länge nu

När blir ett skämt för gammalt och uttjatat enl dig?

Gör du på samma sätt om någon ber dig sluta smaska när du äter? Fortsätter, fortsätter fortsätter i det oändliga?

Egentligen är det inte min känsla att BARNET är uttjatat, det va andra som tyckte det blev lite jobbigt
Jag brukar inte störa mig på hur folk skriver, det är ler innehållet som stör isf
Varför stör du dig så mycket på det? Är det inte ganska oförskämt att klanka ner på hur någon skriver ett ord?
 
:D själv får jag klåda av text i avvikande färg. Och hoppande smileysar.
Men jag tänker att det är sånt man får leva med när man kommunicerar i textform med främlingar.


Blinkningen är nog över numer, det har blivit ett egennamn för min avkomma jag är lite fäst vid.
Men kan vid behov starta en omröstning om fenomenet så får demokratin avgöra.
Inte demokratin, bukemaffian ska det ju stå!
 
@Lampan, om du vill ha ett trevligare samtalsklimat här så kan det vara en god idé att bidra till det själv genom att vara trevlig och göra sitt bästa för att dra diskussionerna i rätt riktning. Börjar de spåra ut eller bli otrevliga och du hakar på, då bidrar även du till att försämra diskussionerna. Var så trevlig du kan, så blir nog även forumet i stort trevligare.
Håller du inte med mig så får du gärna svara på en enda fråga från mig: Vad gör du för att få buke till en trevligare plats?
 
Nog förekommer det mobbning på forumet. Ett sett att stävja det - ett bland många, är att lyfta fram delar av hur sådan mobbning yttrar sig till en vettig diskussion. Det är ju det vi håller på med nu.

Tar vi inte upp det så går det inte att göra någonting åt det. Forumet är vi tillsammans, inte några moderatorer som sitter i något hörn som några allvetande påvar. Så länge en endaste känner sig upprepat krängt, trakasserad, förbisedd, mästrad eller hur det nu har yttrat sig, upprepade gånger av fler än en användare - då finns mobbningen där.

Dels kan man göra något åt det, dels kanske det går att lyfta den som känner sig utsatt så att den känslan minskas.
Så länge det tas om hand på en rimligt låg nivå, i tid, så ska inte någon moderator behöva komma med storslägga, någon sådan finns inte i verkliga livet. Dessutom, hur var det, de flesta av oss är väl hyggligt vuxna människor.

Att sitta och skriva att det inte förekommer, och att minsann är så många som uttrycker att de tycker forumet är så bra, är nog en väl rosafärgad åsikt med ett starkt inslag av naivitet. Det ena handlar inte om det andra, och hade inte det varit ett bra forum hade heller ingen brytt sig om det som är mindre bra.

Den här tråden har lyft fram många saker som ur flera olika synvinklar varit bra att ventilera, någon slutsats utefter det tror jag inte den kan komma fram till, eller rentav inte bör. Men en och annan kanske blivit lite mer medveten om hur deras sätt att bete sig påverkar andra, att andra faktisk kan känna sig tilltvålade mer än vad som är rimligt upprepade gånger.
 
Att sitta och skriva att det inte förekommer, och att minsann är så många som uttrycker att de tycker forumet är så bra, är nog en väl rosafärgad åsikt med ett starkt inslag av naivitet. Det ena handlar inte om det andra, och hade inte det varit ett bra forum hade heller ingen brytt sig om det som är mindre bra.

Tidigare i tråden reflekterade jag över ett inlägg där en intern diskusson mellan två medlemmar slutade med att den ena konstaterade att "du gillar inte mig". Ur det kan jag förstå att användare känner sig mobbade, men jag kan inte se att det faktiskt förekommit någon mobbing i den aktuella situationen. Inte ens att det fanns något skäl att tro att medlemmen ogillade den andra.

Man hade helt enkelt skilda åsikter. Det är inte samma sak som att inte gilla, inte tycka om eller hata. Och det är inte mobbing att på ett diskussionsforum ha skilda åsikter. Det är vad hela forumet går ut på. Vissa ha ömma tår, det har vi redan konstaterat. Andra har inga tår alls.

Och vi har redan varit igenom det faktum att det inte behöver pågå någon mobbing för att det ska finnas vissa som känner sig mobbade. Det behöver inte vara fråga om något drev, många har samma åsikt. Och på ett diskussionsforum meddelar man åsikten. Har man en kontroversiell åsikt kan man nog räkna med att få många emot sig.

Ibland behöver bägge sidor titta lite på sina motiv och sina känslor.
 
Nog förekommer det mobbning på forumet. Ett sett att stävja det - ett bland många, är att lyfta fram delar av hur sådan mobbning yttrar sig till en vettig diskussion. Det är ju det vi håller på med nu.

Tar vi inte upp det så går det inte att göra någonting åt det. Forumet är vi tillsammans, inte några moderatorer som sitter i något hörn som några allvetande påvar. Så länge en endaste känner sig upprepat krängt, trakasserad, förbisedd, mästrad eller hur det nu har yttrat sig, upprepade gånger av fler än en användare - då finns mobbningen där.

Dels kan man göra något åt det, dels kanske det går att lyfta den som känner sig utsatt så att den känslan minskas.
Så länge det tas om hand på en rimligt låg nivå, i tid, så ska inte någon moderator behöva komma med storslägga, någon sådan finns inte i verkliga livet. Dessutom, hur var det, de flesta av oss är väl hyggligt vuxna människor.

Att sitta och skriva att det inte förekommer, och att minsann är så många som uttrycker att de tycker forumet är så bra, är nog en väl rosafärgad åsikt med ett starkt inslag av naivitet. Det ena handlar inte om det andra, och hade inte det varit ett bra forum hade heller ingen brytt sig om det som är mindre bra.

Den här tråden har lyft fram många saker som ur flera olika synvinklar varit bra att ventilera, någon slutsats utefter det tror jag inte den kan komma fram till, eller rentav inte bör. Men en och annan kanske blivit lite mer medveten om hur deras sätt att bete sig påverkar andra, att andra faktisk kan känna sig tilltvålade mer än vad som är rimligt upprepade gånger.
Men menar du att du tycker att jag, eller valfri person, ska ta ansvar för hur någon annan känner? Dessutom utan att den som känner säger till?
 
Det enkla svaret skulle kunna vara ja
- men är kanske inte helt rimligt i alla lägen.

Vi lever i ett samhälle där jag upplever en ökande trend av individualism, där fler och fler skiter i varandra i vardagen. Sen gör man punktinsatser och slår sig för bröstet för det. Men med lite inkännande hela tiden kanske de där punktinsatserna överhuvudtaget inte skulle ha behövts.

Vi kan inte ta ansvar för hur andra känner, men vi kan försöka föreställa oss hur de kan tänkas känna av hur vi beter oss mot dem.
Utefter det så kan vi fundera på i hur stor grad vi vill påverka den andre samt bete oss utefter det.
 
Ett litet förtydligande om hur moderatorerna jobbar:

  • De som eventuellt anmält inlägg kan inte räkna med att få någon feedback oavsett om åtgärd vidtas eller ej.
  • De som blivit anmälda kommer ej att informeras.
  • Om inlägg tas bort så kan det ibland skrivas en kommentar om det i tråden av en moderator, ibland inte.
  • Om någon varnas/bannas kommer de att få ett meddelande om vad de varnats för (t ex dåligt beteende).
  • Om en moderator upplevs som problematisk så ska @Gunnar kontaktas. Förslagsvis bör även en förklaring till varför moderatorn är ett problem följa med, och gärna ett par länkar till inlägg eller trådar som visar på problemet. Även vid dessa kontakter gäller dock samma - feedback är en ren bonus och inget man ska räkna med.

/moderatorn
 
Det enkla svaret skulle kunna vara ja
- men är kanske inte helt rimligt i alla lägen.

Vi lever i ett samhälle där jag upplever en ökande trend av individualism, där fler och fler skiter i varandra i vardagen. Sen gör man punktinsatser och slår sig för bröstet för det. Men med lite inkännande hela tiden kanske de där punktinsatserna överhuvudtaget inte skulle ha behövts.

Vi kan inte ta ansvar för hur andra känner, men vi kan försöka föreställa oss hur de kan tänkas känna av hur vi beter oss mot dem.
Utefter det så kan vi fundera på i hur stor grad vi vill påverka den andre samt bete oss utefter det.
Ok,jag tror jag förstår hur du menar och jag kan dela din oro över hur samhället utvecklas. Det verkar finnas en ökad mängd människor som inrättar sitt liv på bekostnad av andra. Om det faktiskt är så eller om bara mer kommer upp i dagen är osäkert. Hur som finns det mycket att fundera på.

Sen det här med att ta ansvar för känslor. Min inställning är tämligen glasklar. Den enda som kan ta ansvar för mina känslor är jag själv. Väldigt förenklat tänker jag såhär: Känslor grundar sig på biologiska impulser och historiska minnesbilder. De är tämligen kortvariga. Det som sen händer är att jag börjar tänka utifrån min känsloimpuls, vilket i sig driver fram fler och ev nya impulser. Som ett ex att jag blir rädd av ett plötsligt ljud och då börjar leta efter det som skrämde mig. Det är ju inte säkert att det finns något att vara rädd för men vi tenderar att tro att har jag känslan så finns det också en anledning. På så vis är inte känslan alltid sann objektivt sett men lidandet för personen finns där iaf. Det här gäller, tänker jag, även i diskussioner. Jag får känslor baserade på massor av historik från mitt liv och hur jag väljer att se den andre personen har med det att göra. Det finns ingen möjlighet att den andre kan räkna ut alla dessa saker utan det rimliga är att jag tar ansvar för det och försöker förstå mig själv. Efter det kan jag med fördel kommunicera det till den som är berörd. Det innebär inte att jag är fri från ansvar vad gäller hur jag uttrycker mig. Jag har såklart ansvar även där. Tycker att forumreglerna som lyftes fram tidigare sammanfattar det väl. Skilja på sak och person och inte tala om för någon annan vad den tänker, känner eller tycker.

Slutsatsen från mig är att vi ibland brister i vårt ansvar för oss själva och behöver påminnas om det. Inte att vi måste ha gissningslekar över hur andra känner. För mig så kan aldrig en saklig diskussion hur många som än deltar i den handla om mobbing.
 
Senast ändrad:
Jag har hängt här i ca 14 år nu och jag har sett otaliga trådar där det häcklats med vissa användare och drev. Det är ju urfånigt att förneka det. Har också sett fantastiska trådar där man stöttat på ett helt unikt sätt. Och allt däremellan.

Buke är för mig kluvet, mest positivt men också tröttsamma kommentarer där man hugger på hur ngn formulerat sig; you're not wrong, you're just an ashole, som man säger. Ja, hen uttryckte sig otydligt/fel/överilat och har bett om ursäkt och lärt sig, men man ska fortsätta att trycka till ialf. Sånt är tråkigt.
 

Liknande trådar

Bukefalos Detta togs upp i en annan tråd. Jag skall här försöka informera om hur jag ser på detta. Jag tar nu detta ur minnet, en del av detta...
Svar
0
· Visningar
1 135
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Då jag inte fått svar på PM så kommer jag ta det här offentligt i syfte att väcka diskussion om både min tråd och övriga trådar som...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
15 768
Senast: Inte_Ung
·
R
  • Låst
Bukefalos Efter att ha varit väldigt passiv i mitt skrivande här på Bukefalos. Men ändå varit här och läst nästan varje dag, har jag börjat att...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
11 007
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp