Bukefalos - ett forum för nätmobbing?

ag tror inte jag har lust att skriva eller läsa fler inlägg här på forumet så jag vill passa på att säga att följande: Jag må tycka att ansvariga på forumet är fega xxxx men det gäller inte majoriteten av ni som skriver här:
Fast alltså, för att starta en tråd som handlar om mobbing och allmänt dålig stämning här inne - så är ett sånt här inlägg med "censurerad" svepande skamkallning rätt så ruttet och onödigt. Har du åsikter om moderatorer och @Gunnar så känns det ju renhårigare och snyggare att framföra det direkt till dessa istället för lite svepande ful kritik som inte går att bemöta?
 
Märker att du inte förstår hur min tankebana gick.

Tramseri i rena tramstrådar var en sak som diskuteras, sen var det tramseri i andra trådar, mer eller mindre allvarliga. Enstaka trams för att tillfälle ges och blir oemotståndligt har med tagits upp. Sen har det diskuterats när trams används som trådhaverimetod. Även en tramstråd kan tramsas sönder genom att tillåtas gå över styr, men detta får tramstrådsvännerna rya i. Utan jag menar främst när tramsandet spiller över i andra trådar och det märks att det används för att tvåla till någon. Är det enstaka och sporadiskt är det en sak, men när användare blir utsatt för detta gång på gång varvat med alla andra sätt att försöka få dem att ,ursäkta uttrycket, hålla käften. Det var det jag associerade till med kommentaren om vem som skulle säga ifrån.

Det går inte att räkna med att den som känner sig tilltvålad har psykisk styrka att säga ifrån - det funkar inte så. Detta gäller överallt i vårt samhälle, men det vi kan göra här är att titta på problemet just här, gemensamt. Det är just det vi gör nu - kan bara hålla med Luff (har inte lärt mig det där taggeriet än) att nu har vi en konstruktiv diskussion om en väldigt viktig bit av forumet.

Nej, jag förstod inte vad du var inne på. Som jag ser det - åtminstone för egen del - har de sista sidorna endast diskuterats just trams som inte har någon baktanke utan bara har goda avsikter. Raljerande och "tilltvålande" har jag själv tagit upp i tidigare inlägg, redan innan jag själv blev anklagad för sådant. Det är för mig något helt annat än trams och jag vill därför inte benämna dessa saker med samma namn. Att kalla taskig debatteknik, gliringar och påhopp för trams är ju i sig något som förringar allvaret i den typen av företeelser.
 
Jag har framfört denna kritik i flera trådar innan och direkt till forumets ägare, och även anmält flera inlägg från en person som förföljer mig på forumet utan någon som helst reaktion. Du tycker det är "ruttet" att jag tröttnat?
Jag tycker sättet du uttrycker dig på, i form av svepande kritik, är ruttet ja. Du ser inte själv att det är ett rätt trist sätt?

Att du tröttnat är såklart inte ruttet i sig, men ditt inlägg är ju verkligen allt annat än snyggt. Varför inte bara strunta i den svepande kritiken och den "censurerade" skamkallningen?

Du vänder dig mot att kvinnor kommer med svepande kritik mot män, en av sakerna du tar upp inTS, och ändå sitter du och gör precis samma sak nu?
 
Och vad tillför tramset en diskussionstråd som denna till exempel?
Jag tycker tramset dyker upp när man inte fixar att fullfölja en diskussion men ändå inte vill ge sig. Så då tar vi bort fokus och lattjar lite. Det går alldeles utmärkt att skämta i en allvarlig tråd. Men internt trams av tre-fyra användare. Bara onödigt. Och många gånger gör det faktiskt stämningen sämre.
Jag citatsvarar mig själv.
 
Jag loggade in så här på lördagskvällen (efter ett par glas vin) och skummade igenom tråden, och jag tycker inlägget ovan sammanfattar vad jag tycker ganska väl.

Jag läser inte så mycket på andra forum men tog mig tiden att ägna ett antal timmar åt att läsa i ett par andra sociala forum för att få lite perspektiv. För mig är det helt klart att Bukefalos har allvarliga problem som bottnar i såväl moderatorers som ägarens inställning - som jag ser det tar ansvariga för Bukefalos aktivt ställning för nätmobbing. Ett sådant forum är i varje fall jag inte beredd att stödja. Droppen blev den senaste tråden där, förutom att ren mobbing förekom, en användare som gick över gränsen för vad som är förtal (och anmäldes) hyllades av ansvariga på forumet.

Jag tror inte jag har lust att skriva eller läsa fler inlägg här på forumet så jag vill passa på att säga att följande: Jag må tycka att ansvariga på forumet är fega xxxx men det gäller inte majoriteten av ni som skriver här: Ni är underbara! - och istället för negativa känslor väljer jag att ta detta med mig :)
Du får tycka precis vad du vill om Bukefalos och jag gratulerar dig till att ha hittat forum mer i din smak, alla kan inte tycka om allt. Däremot så förvånar det mig att du stått ut så länge på forumet när du du sågar det så kategoriskt längs med fotknölarna.

Det är inte lite motsägelsefullt att majoriteten på ett forum är underbara! när forumet är så uselt. Vad jag vet består forumet först och främst av medlemmarna. Pågår mobbning så är de medlemmarna som aningen är mobbade (masochister tydligen då de väljer att stanna), mobbare eller tillhör den i mina ögon värsta gruppen, den som står och tittar på -möjliggörarna. När mobbning pågår så är alla delaktiga, även du som mångårig medlem har tillhört någon av grupperna i så fall, eller flera av dem.

Själv tycker jag att ditt inlägg är en skymf mot de som verkligen utsätts för mobbning eller har utsatts för mobbning. Du förringar företeelsen något enormt.
 
Fast det är jättesvårt att veta var gränsen går. Jag skulle aldrig kunna veta vad du klassar som ok skämt och vad som räknas som internt trams. Det finns också ett mellanläge mellan diskussion och trams; någon slags lättsam diskussionston där man delger sin åsikt men med en hel del humor.
Så svårt är det inte. Trams är sådant som inte tillför ämnet någonting. Som tex när några började diskutera sport i den här tråden. Det gjordes säkert för att dra upp stämningen men var totalt OT. Att skämta om ett ämne som diskuteras är sällan trams. Men nu börjar det bli väldig långbänk.
Kan vi inte bara tänka oss för, både när vi diskuterar och känner för att tramsa.
 
Så svårt är det inte. Trams är sådant som inte tillför ämnet någonting. Som tex när några började diskutera sport i den här tråden. Det gjordes säkert för att dra upp stämningen men var totalt OT. Att skämta om ett ämne som diskuteras är sällan trams. Men nu börjar det bli väldig långbänk.
Kan vi inte bara tänka oss för, både när vi diskuterar och känner för att tramsa.

För mig var det OT, och därmed tråkigt, onödigt och irrelevant men inget som jag skulle klassa som trams(skämtande) utifrån vad vi diskuterat här. Att skämta om innegäng tillhör ju fortfarande ämnet(och kan dessutom tillföra något) men är mer eller mindre tramsigt.

Hela den här diskussionen tycker jag visar att det faktiskt inte är plättlätt.
 
Nej, jag förstod inte vad du var inne på. Som jag ser det - åtminstone för egen del - har de sista sidorna endast diskuterats just trams som inte har någon baktanke utan bara har goda avsikter. Raljerande och "tilltvålande" har jag själv tagit upp i tidigare inlägg, redan innan jag själv blev anklagad för sådant. Det är för mig något helt annat än trams och jag vill därför inte benämna dessa saker med samma namn. Att kalla taskig debatteknik, gliringar och påhopp för trams är ju i sig något som förringar allvaret i den typen av företeelser.

Nja, ser det snarare på det viset att där är en skala på olika företeelser, där även de så att säga mjukare komponenterna även de kan missbrukas. Handlar egentligen bara om i vilken mängd och grad de används och hur konsekvent någons inlägg tillåts sporra till det.
 
Så svårt är det inte. Trams är sådant som inte tillför ämnet någonting. Som tex när några började diskutera sport i den här tråden.

Där ser man..

Jag har inte ens fäst nån vikt vid att någon diskuterat sport, så oväsentligt var det för just mig, men å andra sidan definierar jag personligen trams på ett helt annat vis än som en typ av sidodiskussion.

Trams för mig är mer sådant som är enbart flamsigt och slamsigt, skämtsamt nonsensinnehåll utan annat syfte än just att vara trams.
 
Nja, ser det snarare på det viset att där är en skala på olika företeelser, där även de så att säga mjukare komponenterna även de kan missbrukas. Handlar egentligen bara om i vilken mängd och grad de används och hur konsekvent någons inlägg tillåts sporra till det.

Och för mig slutar det att vara trams så fort det missbrukas. Den här typen av skillnader i definitioner tror jag är nödvändiga att klargöra för att kunna komma någon vart alls. Att missbruka skämt är nämligen en högst medveten handling och jag har nu själv upplevt att det är rätt tråkigt att bli anklagad för att raljera när jag bara ville vara rolig. Om jag inte är det vill jag hemskt gärna att någon hojtar till så att jag kan be om ursäkt och backa undan, men om jag redan från början pekas ut som någon vars syfte är att förlöjliga blir positionerna en smula låsta.
 
Du får tycka precis vad du vill om Bukefalos och jag gratulerar dig till att ha hittat forum mer i din smak, alla kan inte tycka om allt. Däremot så förvånar det mig att du stått ut så länge på forumet när du du sågar det så kategoriskt längs med fotknölarna.

Det är inte lite motsägelsefullt att majoriteten på ett forum är underbara! när forumet är så uselt. Vad jag vet består forumet först och främst av medlemmarna. Pågår mobbning så är de medlemmarna som aningen är mobbade (masochister tydligen då de väljer att stanna), mobbare eller tillhör den i mina ögon värsta gruppen, den som står och tittar på -möjliggörarna. När mobbning pågår så är alla delaktiga, även du som mångårig medlem har tillhört någon av grupperna i så fall, eller flera av dem.

Själv tycker jag att ditt inlägg är en skymf mot de som verkligen utsätts för mobbning eller har utsatts för mobbning. Du förringar företeelsen något enormt.

Mot bättre vetande svarar jag dig (in vino vero veritas):
Forumet består av långt många fler medlemmar än den lilla grupp som ägnar sig åt mobbing, jag kan erkänna att jag tog (riktigt) illa vid mig på grund av att ett par personer som jag genom hästverksamheten känt till sedan lång tid gillade inlägg som var riktigt elaka. Du däremot kan skriva precis vad du vill, för mig spelar det ingen roll, jag tar inte vid mig och till skillnad från dig har jag också valt att inte vara helt anonym på forumet ...

Jag har även tidigare lyft problemet med mobbing på såväl "om bukefalos" som i några enskilda trådar och också anmält inlägg utan någon som helst respons från ansvariga. För övrigt har jag aldrig någonsin stöttat mobbare, kommer heller aldrig göra det, och i alla sammanhang där jag känner att jag klarar gå emot kommer jag också göra det.
 
.
Nu har väldigt många beskrivit hur dom upplever det. Från bägge håll.
Kan vi inte bara försöka tänka på det i fortsättningen? Måste någons upplevelse vara helfel eller helrätt?

Antingen det eller så skall samtalet fortsätta i den evighet som vi för tillfället förhoppningsvis önskar att forumet existerar.
 
Du får tycka precis vad du vill om Bukefalos och jag gratulerar dig till att ha hittat forum mer i din smak, alla kan inte tycka om allt. Däremot så förvånar det mig att du stått ut så länge på forumet när du du sågar det så kategoriskt längs med fotknölarna.

Det är inte lite motsägelsefullt att majoriteten på ett forum är underbara! när forumet är så uselt. Vad jag vet består forumet först och främst av medlemmarna. Pågår mobbning så är de medlemmarna som aningen är mobbade (masochister tydligen då de väljer att stanna), mobbare eller tillhör den i mina ögon värsta gruppen, den som står och tittar på -möjliggörarna. När mobbning pågår så är alla delaktiga, även du som mångårig medlem har tillhört någon av grupperna i så fall, eller flera av dem.

Själv tycker jag att ditt inlägg är en skymf mot de som verkligen utsätts för mobbning eller har utsatts för mobbning. Du förringar företeelsen något enormt.
:bow::bow::bow:
 
Mot bättre vetande svarar jag dig (in vino vero veritas):
Forumet består av långt många fler medlemmar än den lilla grupp som ägnar sig åt mobbing, jag kan erkänna att jag tog (riktigt) illa vid mig på grund av att ett par personer som jag genom hästverksamheten känt till sedan lång tid gillade inlägg som var riktigt elaka. Du däremot kan skriva precis vad du vill, för mig spelar det ingen roll, jag tar inte vid mig och till skillnad från dig har jag också valt att inte vara helt anonym på forumet ...

Jag har även tidigare lyft problemet med mobbing på såväl "om bukefalos" som i några enskilda trådar och också anmält inlägg utan någon som helst respons från ansvariga. För övrigt har jag aldrig någonsin stöttat mobbare, kommer heller aldrig göra det, och i alla sammanhang där jag känner att jag klarar gå emot kommer jag också göra det.

1. Jag är inte anonym på forumet, det är flera här som vet och jag har träffat en del här. Mitt nick gör att en ganska stor grupp som inte hänger på forumet skulle kunna gissa att det är jag även om de inte känner mig via forumet.
2. Det är en direkt lögn att du inte tar åt dig av vad jag skriver. Hade det varit dig likgiltigt hade du inte svarat.
3. Mobbing är ingen isolerad företeelse som en lite grupp ägnar sig åt, förekommer mobbning är som jag skrivit i tidigare inlägg alla berörda och alla deltar i "processen" även du, och ansvariga för vår roll. Man kan inte skylla på att en liten klick utövar mobbning, alla som ser det deltar, antingen som offer, mobbare eller möjliggörare.
4. Vill du vara den som avgör vad som är mobbning och inte är det så är det bäst att du startar ett eget forum eller hittar någon likasinnad att debattera med, din definition går inte hand i hand med den gängse (dvs att det pågår mobbning i den här tråden). Det är troligen därför du inte får respons. Känner du dig mobbas så beklagar jag, men det innebär inte per automatik att det är mobbning rent objektivt.

Allt är inte perfekt på Bukefalos, men vad i samhället är perfekt? När det rör sig om många individer som ska umgås så blir det ofta slitningar då och då. Alla älskar inte alla och alla hela tiden.
 
Jag har nu läst igenom större delen av tråden och för mig är svaret på ursprungsfrågan: Är Bukefalos ett forum för nätmobbing? ett klart JA

Jag blev mycket besviken, det får jag erkänna, på ett par personer som jag känt och respekterat för deras kunskap inom häst och tänkte för att ge igen citera vad några mycket erfarna hästmänniskor sagt om forumet men struntar i det och avslutar istället med ett:

Hej!

 

Liknande trådar

Bukefalos Detta togs upp i en annan tråd. Jag skall här försöka informera om hur jag ser på detta. Jag tar nu detta ur minnet, en del av detta...
Svar
0
· Visningar
1 135
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Då jag inte fått svar på PM så kommer jag ta det här offentligt i syfte att väcka diskussion om både min tråd och övriga trådar som...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
15 768
Senast: Inte_Ung
·
R
  • Låst
Bukefalos Efter att ha varit väldigt passiv i mitt skrivande här på Bukefalos. Men ändå varit här och läst nästan varje dag, har jag börjat att...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
11 007
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp