Bukefalos - ett forum för nätmobbing?

Vem som är mogen för diskussioner på ett öppet forum - ska vi sortera medlemmar på det sättet? Vi är en brokig skara, det har vi varit inne på. Ska vi utestänga vissa, på vilka premisser då? Vilka är de som är mogna för ett öppet forum - de som tar vid sig när de känner sig trampade på - eller de som omedvetet eller medvetet trampar på andra? Eller ska vi genom att våga vrida och vända på det faktiskt ge oss möjlighet att få plats tillsammans?
Jag blir rädd var gång någon nämner att vissa skulle lämna för att de inte förstår, inte kan uttrycka sig osv!
Nu måste jag faktiskt protestera. Jag har läst hela tråden från början till slut, men jag har inte någonstans vad jag kan komma ihåg, sett någon varken nämna eller uppmana andra att lämna forumet! Vi är däremot många som undrat om det är så illa som vissa ger uttryck för, varför stannar man då kvar?

Att en del tolka det jag skriver till min nackdel är trist, men jag försöker skriva klart och tydligt så andra inte ska sitta och tolka vad jag menar och jag önskar att andra gjorde samma sak. Problemet är ju att när jag läser en text så vill jag inte behöva gissa vad avsändaren menar, jag vill inte tolka dennes text utan jag vill läsa den som den är skriven och om jag då inte förstår vad som avses måste jag ju få fråga, utan att motparten känner sig mobbad eller tror att jag tycker illa om denne. Framförallt så vill jag ju verkligen förstå den andre så det inte behöver bli något tjafs.

Du är ju ett strålande exempel på en person som verkligen utvecklats när det gäller att uttrycka sig. ;)

Men alltså, hur ska man kunna pleasea tusentals vilt främmande människor, hur långt ska man behöva gå i sina försök att begränsa sin person, tänka över varje stavelse för att utröna om de är tillräckligt neutrala och "harmlösa", så att ingen kan tänkas eventuellt ta illa upp av något man skriver på ett diskussionsforum?

Börjar alla begränsa sig på det viset så är ju både en själv och forumet inne på en väg som inte är direkt konstruktiv eller hälsosam.
Det är inte tusentals andra. Men om någon faktiskt säger att den känner sig feltolkad och illa behandlad? Varför inte bara tro på det? Den personen har väl rätt att känna så?

Det är inte tusentals andra. Men om någon faktiskt säger att den känner sig feltolkad och illa behandlad? Varför inte bara tro på det? Den personen har väl rätt att känna så?

Du är i fel ände. @Gnist (ursäkta eventuell feltolkning) menar väl ändå hur man i så fall ska behöva analysera varje liten stavelse innan man trycker på "Svara". Inte efter, när någon redan känner sig påhoppad. Håller med Gnist i hur det blir en total omöjlighet som till slut kommer döda hela forumet.

Jag ser till att hålla mig välformulerad med välgrundade argument med tillhörande källhänvisning. Jag tänker inte ansvara för att någon eventuellt anser att jag har en hård ton för att jag t ex inte avslutar varje stycke med en smiley. Det går bara inte. Inte heller kan jag ansvara för att någon annan känner sig "nätmobbad" för att jag levererar ett inlägg som får många likes och medhållande inlägg. Drar jag ett skämt tänker jag inte ansvara för att någon ställer sig i ett hörn och surar för att hen inte förstår skämtet. Majoriteten tycker uppenbarligen att miljön på Buke funkar. Jag ser inte riktigt någon anledning till ändring, bortsett från att vissa användare verkligen bör tänka igenom hur de uttrycker sig, hur de skiljer mellan egna åsikter och "fakta", vad god källhänvisning är och så vidare.

Tillägg: om jag känner mig feltolkad, är det väl ändå mina egna inlägg jag tittar igenom först? Hur jag har uttryckt mig, vad som har kunnat missförstås, osv. Om jag inte själv ser var det har gått fel, så ber jag någon annan att peka ut det åt mig, gärna den som jag själv känner har feltolkat mig. Det finns ett par användare som givetvis gör allt för att feltolka, men de flesta av oss vet precis vilka dessa är och undviker nog gärna vederbörande också.

Det har den absolut, men det är omöjligt att diskutera med någon som hela tiden känner sig feltolkad och missförstådd bara man fråga ens vad den menar eller ber den formulera sig på ett tydligt sätt så att det blir tydligare vad hen menar. Det finns ju redan exempel på detta i tråden. När någon tar väldigt illa vid sig och blir otrevlig när man ber den formulera sig på ett tydligt sätt (skriv det du menar). Det jag gör är att undvika att svara på dessa personers inlägg om de inte skriver något som är helt uppåt väggarna och som jag känner inte får stå oemotsagt alternativt att jag upplever att de ger sig på en annan användare på ett orättvist sätt. Men då blir dessa personer uppenbarligen istället ledsna för att de känner sig uteslutna. Det är jättesvårt att veta vad man ska göra istället. Den här tråden har nog snarast gjort att jag kommer att i ännu större utsträcknig undvika att svara på dessa personers inlägg.

Det har den absolut, men det är omöjligt att diskutera med någon som hela tiden känner sig feltolkad och missförstådd bara man fråga ens vad den menar eller ber den formulera sig på ett tydligt sätt så att det blir tydligare vad hen menar. Det finns ju redan exempel på detta i tråden. När någon tar väldigt illa vid sig och blir otrevlig när man ber den formulera sig på ett tydligt sätt (skriv det du menar). Det jag gör är att undvika att svara på dessa personers inlägg om de inte skriver något som är helt uppåt väggarna och som jag känner inte får stå oemotsagt alternativt att jag upplever att de ger sig på en annan användare på ett orättvist sätt. Men då blir dessa personer uppenbarligen istället ledsna för att de känner sig uteslutna. Det är jättesvårt att veta vad man ska göra istället. Den här tråden har nog snarast gjort att jag kommer att i ännu större utsträcknig undvika att svara på dessa personers inlägg.

Det blir ju till slut effekten. Man orkar inte. De som blir ledsna kan jag oftast hantera, de som bara är arga eller otrevliga däremot...

Som medmänniska ser jag faktiskt även en skyldighet att sätta sig in i hur andra kanske känner av det man säger/skriver och agera därefter. Att läsa av en person (alltså social kompetens om man så vill) via ett forum är svårt. Därför bör man vara ännu noggrannare med hur man uttrycker sig just i skrivande form. Jag anser alltså inte att det enbart är upp till en själv hur man väljer att känna utan ens känslor påverkas av vad andra säger eller skriver hur lite man än vill. Om det vore så enkelt skulle det inte finnas någon verbal mobbing på nätet (eller någon annan stans heller antagligen).
Svar på grönmarkerat- Det låter väl pretentiöst att man för att kunna diskutera på ett forum ska välja att känna annorlunda än det man gör. Jag är enig om att man i viss mån kan påverka sina känslor, men att medvetet ändra dem för att påverka andra låter dels falskt i mina öron och dels får det finnas en gräns för hur mycket man plattar till sig själv för att anpassa sig efter andra.

(Verbal) mobbning - handlar inte om att folk inte anpassar sig efter varandra eller inte är lyhörda utan att man gaddar i hop sig mot en person för att trycka ner den på ett systematiskt sätt och att omgivningen är tysta eller hejar på. Det handlar om att trycka till personen och inte om att dissa personens åsikter för att man har en annorlunda uppfattning. Och för att det ska bli mobbing så gäller det att en starkare part eller en grupp trycker ner en svagare eller enskild och som sagt att det finns en viss systematik.

Vi behöver inte tvivla på det. Det är ju fullständigt uppenbart. Frågan är ju hur långt vi ska gå för att känsliga ska känna sig bekväma med att bli emotsagda. När man känner sig mobbad för att andra har fler likes, när man känner sig impopulär för att fler säger emot än de som håller med - detta är trots allt ett diskussionsforum.

Fast nu blir det ju helt fel igen. Om jag gång efter gång blir ombedd att förtydliga mig, folk inte förstår, jag känner mig missförstådd av många - finns det då inte i alla fall skäl att titta till min egen formulering?

Ska det verkligen ligga på alla andra att inte fråga, inte försöka få klarhet, inte diskutera för att det kan komma att uppfattas fel p g a personlig känslighet och läggning? Är man då verkligen redo för öppna diskussioner på ett forum?

Njae... jag både håller med och inte.
Jag har upplevt att flera stycken (ofta de som gillar varandra i andra sammanhang), mer eller mindre "går ihop" och misstolkar för misstolkandets egen skull. Ofta är det lyckligtvis INTE så, men det har dock hänt.

Nu var det länge sedan jag såg någon drabbas, eller drabbades själv, men nog har det hänt, alltid - att man skulle KUNNA förstå, om man bara ville.

Men då har jag också tänkt att "de behöver väl dessa ryggdunkar hos varandra", så något syfte har det väl.

Ett litet förtydligande om hur moderatorerna jobbar:

• De som eventuellt anmält inlägg kan inte räkna med att få någon feedback oavsett om åtgärd vidtas eller ej.
  • De som blivit anmälda kommer ej att informeras.
  • Om inlägg tas bort så kan det ibland skrivas en kommentar om det i tråden av en moderator, ibland inte.
  • Om någon varnas/bannas kommer de att få ett meddelande om vad de varnats för (t ex dåligt beteende).
  • Om en moderator upplevs som problematisk så ska @Gunnar kontaktas. Förslagsvis bör även en förklaring till varför moderatorn är ett problem följa med, och gärna ett par länkar till inlägg eller trådar som visar på problemet. Även vid dessa kontakter gäller dock samma - feedback är en ren bonus och inget man ska räkna med.

/moderatorn
Har har vi nog ett problem, Ullo. Dom som känner sig påhoppade, mobbade eller tycker att vissa inlägg strider mot regler dom kanske rapporterar detta MEN som du säger så får dessa som rapporterar inlägg ingen eller mycket liten respons på deras rapporteringar dvs ingen får veta något om någon. Då är det ju klart att dessa användare tröttnar på att rapportera när dom inte ser eller vet om deras rapporteringar betyder något. Då kanske dom känner sig utelämnade och kanske även mobbade. Å det är ju tråkigt.

Har har vi nog ett problem, Ullo. Dom som känner sig påhoppade, mobbade eller tycker att vissa inlägg strider mot regler dom kanske rapporterar detta MEN som du säger så får dessa som rapporterar inlägg ingen eller mycket liten respons på deras rapporteringar dvs ingen får veta något om någon.

Som mod på ett annat relativt stort forum så kan jag ju säga att det skulle knappast finnas någon kvar som vill ta på sig moderatorkappan om man utöver allt annat dessutom ska skicka svar och föra dialog med alla som rapporterar något, de som blir rapporterade utöver att man ibland tar upp vissa mer komplexa saker inom moderatorgruppen.

Det, om något vore ett problem.

Du upplever alltså att det är många gånger detta händer? Intressant, jag har inte alls samma upplevelse.
Ja, faktiskt väldigt ofta, och det är inte specifikt mina inlägg (så att jag skulle vara exceptionellt usel på att förklara funkar inte som förklaring). Det är ibland som om det är för att försöka hålla igång en diskussion som för länge sedan är färdigdiskuterad. Alternativt önskan att få sista ordet oavsett vad ordet är.

Har har vi nog ett problem, Ullo. Dom som känner sig påhoppade, mobbade eller tycker att vissa inlägg strider mot regler dom kanske rapporterar detta MEN som du säger så får dessa som rapporterar inlägg ingen eller mycket liten respons på deras rapporteringar dvs ingen får veta något om någon. Då är det ju klart att dessa användare tröttnar på att rapportera när dom inte ser eller vet om deras rapporteringar betyder något. Då kanske dom känner sig utelämnade och kanske även mobbade. Å det är ju tråkigt.
Å andra sidan så ger obligatorisk feedback en ohållbar situation då
1. det ibland kommer in ohyggligt många anmälningar på en dag
2. många anmäler varandra bara för att de skriver att de inte håller med
3. vissa användare som får feedback tenderar att använda det för att trycka ner andra

Så jag kör på minsta möjliga kontakt eftersom det jag ev skriver till användare riskerar att bita mig i arslet.

(Andra moderatorer har andra principer, och andra arbetslaster, så självklart kommer svar ibland.)

Men alltså, hur ska man kunna pleasea tusentals vilt främmande människor, hur långt ska man behöva gå i sina försök att begränsa sin person, tänka över varje stavelse för att utröna om de är tillräckligt neutrala och "harmlösa", så att ingen kan tänkas eventuellt ta illa upp av något man skriver på ett diskussionsforum?

Börjar alla begränsa sig på det viset så är ju både en själv och forumet inne på en väg som inte är direkt konstruktiv eller hälsosam.
Det behöver inte vara att begränsa sig. Det räcker med att tänka på hur man uttrycker sig.

Jag tycker detta är svårt. För visst ska man tänka på hur man uttrycker sig. Men samtidigt så ser ju jag att vissa tar illa upp av nästan allt som folk skriver till dem. Det finns användare som jag numera inte svarar på inlägg av. Helt enkelt för att jag inte orkar ta diskussionen där de tror att alla är emot dem. Problemet är också att folk tar illa upp av olika saker. Så även om man tänker sig jättenoga för är det svårt att undvika allt.

Jag tycker detta är svårt. För visst ska man tänka på hur man uttrycker sig. Men samtidigt så ser ju jag att vissa tar illa upp av nästan allt som folk skriver till dem. Det finns användare som jag numera inte svarar på inlägg av. Helt enkelt för att jag inte orkar ta diskussionen där de tror att alla är emot dem.

Precis så upplever jag det också.

• Gilla
Reactions: ptr
Svar på grönmarkerat- Det låter väl pretentiöst att man för att kunna diskutera på ett forum ska välja att känna annorlunda än det man gör. Jag är enig om att man i viss mån kan påverka sina känslor, men att medvetet ändra dem för att påverka andra låter dels falskt i mina öron och dels får det finnas en gräns för hur mycket man plattar till sig själv för att anpassa sig efter andra.

(Verbal) mobbning - handlar inte om att folk inte anpassar sig efter varandra eller inte är lyhörda utan att man gaddar i hop sig mot en person för att trycka ner den på ett systematiskt sätt och att omgivningen är tysta eller hejar på. Det handlar om att trycka till personen och inte om att dissa personens åsikter för att man har en annorlunda uppfattning. Och för att det ska bli mobbing så gäller det att en starkare part eller en grupp trycker ner en svagare eller enskild och som sagt att det finns en viss systematik.
Jag syftade på det att man ansåg att den som "tar emot" diskussionen hade det största ansvaret för vad hen känner. På sätt och vis är det så, men en redan skadad själ klarar inte av att "låta saker rinna av" och det kan hen inte rå för eller välja bort. Då vi inte känner varandra till person och dessutom inte kan se hur den man diskuterar med reagerar (ledsen, arg eller likgiltig) så torde det vara ännu viktigare att tänka på hur man uttrycker sig. (Inte att man undanhåller åsikter utan hur man uttrycker åsikterna)

Att det gaddas ihop sig då och då kan man också se både här och på andra forum. Och vad en person inte anser vara mobbing kan upplevas som mobbing av den om blir utsatt, oavsett om det är en eller hundra personer mot en person.

• Gilla
Reactions: ptr
Jag tycker detta är svårt. För visst ska man tänka på hur man uttrycker sig. Men samtidigt så ser ju jag att vissa tar illa upp av nästan allt som folk skriver till dem. Det finns användare som jag numera inte svarar på inlägg av. Helt enkelt för att jag inte orkar ta diskussionen där de tror att alla är emot dem. Problemet är också att folk tar illa upp av olika saker. Så även om man tänker sig jättenoga för är det svårt att undvika allt.

Kan bara instämma. Givetvis vill man inte såra någon så då är det enklast att göra så här även om det är trist.

Liknande trådar

Bukefalos Detta togs upp i en annan tråd. Jag skall här försöka informera om hur jag ser på detta. Jag tar nu detta ur minnet, en del av detta...
Svar
0
· Visningar
1 139
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Då jag inte fått svar på PM så kommer jag ta det här offentligt i syfte att väcka diskussion om både min tråd och övriga trådar som...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
15 885
Senast: Inte_Ung
·
R
  • Låst
Bukefalos Efter att ha varit väldigt passiv i mitt skrivande här på Bukefalos. Men ändå varit här och läst nästan varje dag, har jag börjat att...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
11 024
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar