Bukefalos - ett forum för nätmobbing?

Och vad en person inte anser vara mobbing kan upplevas som mobbing av den om blir utsatt, oavsett om det är en eller hundra personer mot en person.

Absolut kan det upplevas så, men det behöver faktiskt inte vara mobbing för det. Vilket vi klarade av för ett par sidor sedan.

Mobbning (även kränkande särbehandling) innebär att en eller flera personer utsätts för systematiska trakasserier inom en social grupp.
källa: wikipedia

Mobbing är ett kamratförtryck som innebär en uteslutning ur en gemenskap. Mobbning är inte engångsföreteelser eller konflikter, utan en systematisk kränkning av en person.
källa: brottsoffer.com
 
Å andra sidan så ger obligatorisk feedback en ohållbar situation då
1. det ibland kommer in ohyggligt många anmälningar på en dag
2. många anmäler varandra bara för att de skriver att de inte håller med
3. vissa användare som får feedback tenderar att använda det för att trycka ner andra

Så jag kör på minsta möjliga kontakt eftersom det jag ev skriver till användare riskerar att bita mig i arslet.

(Andra moderatorer har andra principer, och andra arbetslaster, så självklart kommer svar ibland.)
Men dom som använder feedbacken till att trycka ner andra behöver du väl inte svara fortsättningsvis. Trodde det gick att urskilja dom som kände sig mobbade eller utsatta
 
lite OT - eller i alla fall en mer generell reflektion;

Jag tycker nog att Bukefalos tillhör de trevligaste forumen, iaf som jag besökt. Det är detta forum jag alltid återvänder till, eller stannar hos (om man så vill).

Generellt, så är tonen både mycket konstruktiv och saklig. Det är roligt när åsikter bryts mot varandra och väldigt ofta ger många användare mig flera nya perspektiv.

Att kalla Bukefalos för ett ställe för nätmobbning vore verkligen missvisande och djupt beklagligt. :cry:
 
Det behöver inte vara att begränsa sig. Det räcker med att tänka på hur man uttrycker sig.
Det vågar jag nästan garantera att del flesta redan gör och ändå trampas det på tår och om man måste begränsa sin egen personlighet till att bli allmänt luddig i kanterna av att varje ord ska vägas i vågskål innan man svarar på något så 1) är man inte längre sig själv och 2) forumet i sig kommer att gå mot forumsdöden i rask takt eftersom ingen till slut kommer att "våga" uttrycka sig av rädsla för att andra eventuellt kanske kan tänkas ta illa vid sig av något man skriver/hur man forumlerar sig.

Man kan inte ta hänsyn till allt och alla, det går liksom inte och till syvene och sist så är det helt frivilligt att hänga på forum (oavsett vilket), frivilligt att skriva, frivilligt att interagera med andra och om man nu tycker att klimatet är icke hälsosamt för sin egen del, att man känner sig mobbad, trakasserad, utanför etc. varför är man då kvar, vad ger det?
 
Men dom som använder feedbacken till att trycka ner andra behöver du väl inte svara fortsättningsvis.

Hur ska man som moderator kunna veta det? Och på vilket vis är det rimligt att en moderator har olika tillvägagångssätt vid moderering beroende på vilken användare som skrivit inlägg som modereras?

Jag tycker att vi ska vara tacksamma att det finns personer som är beredda att ta på sig den uppenbarligen ofta otacksamma uppgiften att vara moderatorer på forumet, inte kräva att de lägger en massa extra arbete utan ersättning.
 
Hur ska man som moderator kunna veta det? Och på vilket vis är det rimligt att en moderator har olika tillvägagångssätt vid moderering beroende på vilken användare som skrivit inlägg som modereras?

Jag tycker att vi ska vara tacksamma att det finns personer som är beredda att ta på sig den uppenbarligen ofta otacksamma uppgiften att vara moderatorer på forumet, inte kräva att de lägger en massa extra arbete utan ersättning.
Jag har inte krävt något av moderatorer. I mitt stilla sinne hade jag bara en form av undran möjligen ett tips eller förslag
 
Men dom som använder feedbacken till att trycka ner andra behöver du väl inte svara fortsättningsvis. Trodde det gick att urskilja dom som kände sig mobbade eller utsatta
Hur ska man veta vilka som känner sig mobbade? Ska dessa skriva det i trådarna för att få en annorlunda feedback och behandling av moderator?
 
Problemet är väl det som diskuterats till leda redan. Att jag KÄNNER mig mobbad innebär inte per automatik att det försegår mobbing.
Skulle man resonera så på skolor och arbetsplatser så hade det blivit ett j- hallåande där man hade blivit tvungen att förklara sig vad man har för rutiner
 
Ska man tassa på tå i varje inlägg man gör eller svarar på då lägger i alla fall jag ner, det är så lååååååååååååååångt från min pesonlighet det kan bli, Jag gillar raka rör (även om det kan svida ibland) .

PS sen kanske mina rör är lite väl raka ibland,men jag är för gammal för att hålla på o dutta med folks självkänsla :o
 
Men man springer väl inte till moderator och säger att man känner sig mobbad för skojs skull O_o
Nej men det finns ofta två sidor av saken. Du har ju betett dig illa mot mig men jag har valt att ignorera det. Men jag hade lika gärna kunnat rapportera det och om man då som du tycker ska ta hänsyn till att folk känner sig mobbade så hade jag kunnat säga att jag känner mig mobbad av dig. Det finns alltid två sidor
 

Liknande trådar

Bukefalos Detta togs upp i en annan tråd. Jag skall här försöka informera om hur jag ser på detta. Jag tar nu detta ur minnet, en del av detta...
Svar
0
· Visningar
1 135
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Då jag inte fått svar på PM så kommer jag ta det här offentligt i syfte att väcka diskussion om både min tråd och övriga trådar som...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
15 768
Senast: Inte_Ung
·
R
  • Låst
Bukefalos Efter att ha varit väldigt passiv i mitt skrivande här på Bukefalos. Men ändå varit här och läst nästan varje dag, har jag börjat att...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
11 007
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp